Palveluntarjoaja taas päivittelee

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 421
Näin taas kävi, että palveluntarjoaja päätti oma-aloitteisesti päivitellä hostaustekniikkaa ja php-versioita, sillä seurauksella, että viisi erillistä palveluamme ovat täysin alhaalla. Asiakaspalvelu vastaa vain, että "johtuu siitä, että koodinne on vanhentunutta". Tämä on tavallaan totta, sillä palvelut ovat viime vuosikymmenen alusta. Ne ovat kuitenkin koodattu toimivaksi tuolloiselle versiolle, eikä koodin päivittäminen ole mahdollista sillä alkuperäinen koodaaja on jo kadonnut maailmalle.

Onko tämä alalle kuinka tyypillinen käytäntö päivitellä tekniikkaa ilman mitään kiinnostusta seuraamuksista? Voiko tilaaja tehdä muuta kuin äänestää jaloillaan?
 
PHP-version päivittämisellä taataan turvallista selaamista ja etenkin sivuston nopeus paranee kun käytetään tuoreempaa versiota.

Loppukäyttäjä on itse vastuussa sivustolla käytetystä koodista. Palveluntarjoaja on vastuussa siitä mitä PHP-versiota palvelimella voidaan ajaa.

Usein palveluntarjoajat tarjoavat myös sellaista että koodia voidaan korjata tuntiveloituksella koska "asiakas pystyy tekemään itse myös saman" mutta vastuu on silti asiakkaalla koska palveluntarjoaja ei voi tietää mitkä toiminteet jne siellä toimii tai ei toimi.

Tuosta löytyy vähän tarkemmin miksi ja miten Update PHP | WordPress.org Suomi
 
Viimeksi muokattu:
Alustan ja sen sovellusten/lisäosien jatkuva päivitys uusimpaan versioon on ihan normaali käytäntö nykyään, ei kukaan palveluntarjoaja halua ehdoin tahdoin pitää reikäjuustoa verkossa alttiina hyökkäyksille ja korkkauksille ja menettää tämän myötä kasvonsa ja kaikki asiakkaansa (sen yhden höperön asiakkaan sijasta joka haluaa ehdoin tahdoin ajaa 10-vuotiasta legacykoodia alustallaan)
 
Jatkuvista päivityksistä huolimatta hyvien tapojen mukaisia käytäntöjä palveluntarjoajilta:
- Ilmoitetaan päivityksistä, erityisesti major-päivityksistä
- Ilmoitetaan tuen loppumisesta versioille xyz
- Annetaan varoaikaa tuen lopettamisessa, jos päivitys ei palveluntarjoajan näkökulmasta ole pakko saada nyt ja heti
- Ilmoitetaan jos oli pakko päivittää heti tietoturvasyistä
- Jos mahdollista, annetaan käyttäjälle lista palveluista jotka tulee kuolemaan päivityksien vuoksi pois

Ainakin Heroku aikaisemmin pommitti jatkuvasti viesteillä, jos huomasivat tarkistuksissaan että ajat softaa joka on alttiina jollekin, ja toisaalta myös ilmoittivat jos ajoit softaa vanhalla versiolla joka katoaa pian. Samankaltaista käytäntöä ei nyt voi ihan miltä tahansa palveluntarjoajalta odottaa, mutta ainakin tuskinpa palveluntarjoajat ihan huvikseen tuhoavat käyttäjiensä softia...

Jos softaa on oikeasti ajettu pian 20 vuotta, niin palveluntarjoajalle tämä tuen lopettaminen ei olisi varmaankaan pitänyt tulla yllätyksenä jo 5v sitten...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 198
Viestejä
4 531 753
Jäsenet
74 773
Uusin jäsen
Jurska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom