Palkkalaskelma netposttin

Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
653
Olen useamman vuoden ajan saanut palkkalaskelmat netpostiin ja kokenut sen käteväksi. Noh, työantaja vaihtoi tilitoimistoa ja tämä uusi ilmoitti, että ei onnistu. Laskelmat tulivat automaattisesti turvapostin kautta.

Osaako joku sanoa, että onko tähän joku syy miksi eivät voisi netpostiin toimittaa? Kun selvittelin asiaa, tarjosivat vaihtoehdoksi verkkopankkia. Kysyin, että onko paperikirje mahdollinen, sillä käsitteekseni netposti on vähän niin kuin sama asia, mutta sähköisenä.
Vastaus oli, että paperikirje onnistuu, mutta netpostiin eivät toimita. :confused:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Ei kai tuossa muuta ole, kuin että sillä uudella tilitoimistolla ei ole olemassa valmista prosessia tähän ja/tai sopimuksia Netpostin kanssa.

Netposti on vain yksi toimija muiden joukossa. Monilla työpaikoilla tilinauhat hoituvat jonkin sellaisen palvelun kautta, jotka integroituvat omaan verkkopankkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 258
Jos tarjosivat vaihtoehdoksi verkkopankkia, niin silloin ne tiliotteet jo löytyvät sieltä verkkopankista. Esim. S-pankilla kohdassa "tilit -> verkkopalkka".
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
653
Lähinnä mietin sitä, että jos kerran ovat valmiita paperisenakin lähettämään niin luulisi tuon netpostin olevan helpompi vaihtoehto ja jotenkin integroituvan postin kanssa. En tiedä sitten maksaako se jotain erikseen tilitoimistolle vai minkä takia eivät halua netpostin kautta toimittaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
62
Lähinnä mietin sitä, että jos kerran ovat valmiita paperisenakin lähettämään niin luulisi tuon netpostin olevan helpompi vaihtoehto ja jotenkin integroituvan postin kanssa. En tiedä sitten maksaako se jotain erikseen tilitoimistolle vai minkä takia eivät halua netpostin kautta toimittaa.
Tilitoimisto joko
a) Tulostaa ja kuorittaa palkkalaskelmat itse ja heillä ei ole liittymää Netposti-palveluun
b) Käyttää tulostukseen ja kuoritukseen palveluntarjojaa, joka ei pysty toimittamaan Netposti-palveluun sähköistä versioita (kopiota tai alkuperäistä)

Kumpikin vaihtoehto kuulostaa kyllä aika oudolta vuoden 2018 Suomessa. Noita palvelutoimittajia, jotka eivät osaa toimittaa Netpostiin taitaa olla aika vaikea löytää ja vielä vaikeampi on uskoa, että itse tulostelisivat ja kuorittaisivat.

Ainoa ratkaisu on, että tilitoimisto vaihtaa palveluntarjoajaan, joka osaa tuon Netposti-version lähettää.

Yleensä Netpostin kautta toimitus on halvempaa kuin kirje ja joissain tapauksissa myös halvempaa kuin Verkkopalkka pankin kautta.

Sen parhaan tavan (eli sähköpostin kautta PDF:nä) tappoi GDPR ja tiukka tulkinta.

Tuli myös mieleen, että Postilla taitaa olla jotain ratkaisuja, joissa itselle tulevan kirjepostin saa sähköisenä (eli skannaavat postin)... mutta olivatkohan ne vain erityisille vaikeasti jaettaville alueille tarjolla...
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
653
Eli taitaa olla niin, että ko. tilitoimisto nyt vain ei tuota mahdollisuutta tarjoa eikä vaikuttanut olevan kovin kiinnostunut sellaista edes yrittämään. Harmi sinänsä, mutta tämä on niitä ensimmäisen ongelmia..
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Tilitoimisto joko
a) Tulostaa ja kuorittaa palkkalaskelmat itse ja heillä ei ole liittymää Netposti-palveluun
b) Käyttää tulostukseen ja kuoritukseen palveluntarjojaa, joka ei pysty toimittamaan Netposti-palveluun sähköistä versioita (kopiota tai alkuperäistä)

Kumpikin vaihtoehto kuulostaa kyllä aika oudolta vuoden 2018 Suomessa. Noita palvelutoimittajia, jotka eivät osaa toimittaa Netpostiin taitaa olla aika vaikea löytää ja vielä vaikeampi on uskoa, että itse tulostelisivat ja kuorittaisivat.

Ainoa ratkaisu on, että tilitoimisto vaihtaa palveluntarjoajaan, joka osaa tuon Netposti-version lähettää.

Yleensä Netpostin kautta toimitus on halvempaa kuin kirje ja joissain tapauksissa myös halvempaa kuin Verkkopalkka pankin kautta.
Ei kyse varmaankaan ole siitä, etteikö osaisi, vaan että heillä on valmiina vain yksi toimintamalli jota haluavat tarjota ja ylläpitää. Kustannuskysymys tuo loppujen lopuksi siis on.

Itsekin olen kokenut Netpostin parempana vaihtoehtona kuin verkkopankkiin integroidun kolmannen osapuolen vaihtoehdon, mutta kun ei siihen voi yleensä vaikuttaa, niin sillä mallilla on mentävä mitä työnantaja on päättänyt käyttää.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
62
Ei kyse varmaankaan ole siitä, etteikö osaisi, vaan että heillä on valmiina vain yksi toimintamalli jota haluavat tarjota ja ylläpitää. Kustannuskysymys tuo loppujen lopuksi siis on.
No jos saavat paperin aikaiseksi niin normaalilla tulostuksen palveluntarjoajalla tuo Netposti-ominaisuus on vakiona ja automaattisena mukana ilman erillisiä kustannuksia. Ja kuten totesin niin hinta itse palkkalaskelman toimitukselle on pienempi Netpostiin kuin kirjeenä.

Jos tilitoimisto ei halua Netpostiin toimittaa vaikka voisi niin silloin kyllä tuhlataan asiakkaan rahoja. Itse yrittäjänä kyllä kysyisin aika kovaan ääneen miksi tilitoimistoni haluaa tuhlata minun rahojani ? Ja miettisin missä muissa asioissa he "elävät kuten siat pellossa"...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
62
Mitä, what? Itselle tulee edelleenkin sähköpostiin PDF.
No kuten sanoin niin ahdas tulkinta tappoi tuon PDF:n GDPR:n yhteydessä. Eka Google haun tulos mainostaa Aditron Verkkopalkkaa (En työskentele Aditrolle, enkä suosittele heidän palvelujaan :) ja sieltä tälläinen poiminta:

"...jotta palkkalaskelman toimitus vastaa GDPR:n vaatimuksia. Mikäli palkansaaja ei anna kirjallista suostumusta sähköpostilla lähettämiseen, tulee sähköpostin olla salattu. Huomioitava on myös se, että sähköpostilla ei saa lähettää mitään sairasloma- tai potilastietoja. Mikäli palkkalaskelma sisältää esimerkiksi maininnan, että työntekijä on ollut sairaslomalla, voi sähköpostilla lähetyksen unohtaa siihen."

Tosin esim. Taloushallintoliitto toteaa omassa lausunnossaan, että mitään estettä sähköposti +PDF toimintamallille ei ole:
Yleisimmät kysymykset TAL2018 sopimusuudistuksesta ja tietosuojasopimisesta

"Palkkalaskelmien toimitus tällä tavoin on Suomessa yleinen toimintamalli. Tietosuoja-asetuksessa ei ole mitään säädöstä, jonka nojalla tästä toimitustavasta olisi pakko luopua. Sitä voi jatkaa, jos asiakas ei ohjeista toisin. Tietosuoja-asetuksen soveltamisessa keskeistä on riskiperusteinen arviointi. Palkkalaskelmissa oleva informaatio ei loppujen lopuksi ole sitä riskipitoisinta tietoa, vaikkakin sisältää mahdollisesti tietosuoja-asetuksen 9 artiklassa mainittuja ay-jäsenyystietoja."

Tervejärki vs tiukkapipoisuus vs oma bisnes -> iso osa lopetti palkkalaskelmien toimittamisen sähköpostilla
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
No jos saavat paperin aikaiseksi niin normaalilla tulostuksen palveluntarjoajalla tuo Netposti-ominaisuus on vakiona ja automaattisena mukana ilman erillisiä kustannuksia. Ja kuten totesin niin hinta itse palkkalaskelman toimitukselle on pienempi Netpostiin kuin kirjeenä.

Jos tilitoimisto ei halua Netpostiin toimittaa vaikka voisi niin silloin kyllä tuhlataan asiakkaan rahoja. Itse yrittäjänä kyllä kysyisin aika kovaan ääneen miksi tilitoimistoni haluaa tuhlata minun rahojani ? Ja miettisin missä muissa asioissa he "elävät kuten siat pellossa"...
Eiköhän tuo erillinen paperinen palkkalaskelma hoideta näille harvoille poikkeustapauksille ihan manuaalisesti, eli ei sieltä melko varmasti mitään toista tulostuksen palvelutarjoajaa enää löydy tähän tarpeeseen. Käsittääkseni aloittajan tilanne juuri on, että tilinauha toimitetaan sinne omaan verkkopankkiin, mutta se ei kelpaa. Se vasta rahan tuhlausta olisikin, jos tällaista tarvetta varten maksettaisiin lisää vielä Netpostinkin käytöstä.

Jos taas sähköisestä ratkaisusta (tässä tapauksessa Netposti) on siirrytty perinteiseen tulostukseen ja kuoritukseen, niin siinä ei ole mitään järkeä, mutta en minä ainakaan saanut tuosta sellaista käsitystä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
62
Eiköhän tuo erillinen paperinen palkkalaskelma hoideta näille harvoille poikkeustapauksille ihan manuaalisesti, eli ei sieltä melko varmasti mitään toista tulostuksen palvelutarjoajaa enää löydy tähän tarpeeseen. Käsittääkseni aloittajan tilanne juuri on, että tilinauha toimitetaan sinne omaan verkkopankkiin, mutta se ei kelpaa. Se vasta rahan tuhlausta olisikin, jos tällaista tarvetta varten maksettaisiin lisää vielä Netpostinkin käytöstä.

Jos taas sähköisestä ratkaisusta (tässä tapauksessa Netposti) on siirrytty perinteiseen tulostukseen ja kuoritukseen, niin siinä ei ole mitään järkeä, mutta en minä ainakaan saanut tuosta sellaista käsitystä.
Yleensä ei konkurssissa olevat tilitoimistot lähettävät laskujakin omista järjestelmistään... ne menevät verkkolaskuna, kirjeenä tai sähköpostina. Ja noiden lähettämiseen on aina palvelut - ei taida enää mikään tilitoimisto itse lähetellä laskujaan itse tulostetuilla kirjeillä (tai jos lähettelee niin sitä ei ehkä kannata omaksi tilitoimistokseen valita).

Kun tuollainen tulostuspalvelu on käytössä niin sitä samaa reittiä menevät myös palkkalaskelmat ja myös automaattisesti Netpostiin. Kustannus Netpostista on samaa luokkaa kuin pankin kautta välitetty laskelma - joskus jopa halvempaa.

Kirjoitetaan nyt tähän auki se, mitä eka viestini pilotettuna sanoi: Kyse ei oikeasti ole kuin siitä, että tilitoimisto ei halua palvella.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
653
Kirjoitetaan nyt tähän auki se, mitä eka viestini pilotettuna sanoi: Kyse ei oikeasti ole kuin siitä, että tilitoimisto ei halua palvella.
Tämä on se fiilis mikä itsellenikin tuli, etenkin vastausten niukasta annista päätellen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Kirjoitetaan nyt tähän auki se, mitä eka viestini pilotettuna sanoi: Kyse ei oikeasti ole kuin siitä, että tilitoimisto ei halua palvella.
Saattaa olla näinkin, mutta toisaalta pitää huomioida myös se että ei sitä Netpostia välttämättä ole siellä taustalla, eikä sitä silloin kannata yhden ihmisen takia alkaa hommaamaan, jos sen tilalla on olemassa muita korvaavia vaihtoehtoja.

Ja ei, en puolustele tämän nimenomaisen työnantajan/tilitoimiston tekemisiä, kun en edes tiedä taustoja tarkemmin. Kunhan nyt yritän tuoda tässä esiin, että ei se ole aina niin simppeliä, vaikka ulkopuolelta siltä vaikuttaisikin.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
990
Netposti oli todella lupaava, mutta viime vuosina sinne on tulleet vain hammaslääkärin laskut. Kaikki muut tulevat joko paperisena tai firmojen johonkin omaan "paskajärjestelmä 3.0" - hässäkkään...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 926
Vähän aihetta sivuten omasta mielestä on aivan saatanan perseestä että herra vuonna 2018 ei ole keksitty oikeasti tietoturvallista ja varmatoimista sähköpostia joka siis voisi korvata täysin "perinteisen postin" ja nämä kymmenien toimijoiden enimmäkseen paskasti toteutetut turvapostiviritykset sun muut. Siis sellainen joka kelpaisi myös viranomaisille ja yksityishenkilöiden "arkaluontoisille asioille"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 879
Netposti oli todella lupaava, mutta viime vuosina sinne on tulleet vain hammaslääkärin laskut. Kaikki muut tulevat joko paperisena tai firmojen johonkin omaan "paskajärjestelmä 3.0" - hässäkkään...
Itselläni tulee tonne vain palkkalaskelma sekä ajoneuvoverolasku.(tämänkin ottaisin mieluummin verkkopankkiin, mutten osaa) Joskus tuolta myös näkee seurantakoodit postipaketteihin, mutta ei aina.

Hammaslääkärin laskutkin tulee paperilla, enkä tiedä miten saisi muutettua että tulisi tuonne.(helsingin kunnallinen hammaslääkäri)

Tosin ei minulle kyllä postissakaan juuri mitään tule koskaan. Mutta olisi kiva jos sekin vähä menisi tuonne netpostiin.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
268
Itsellä kävi taannoin myös niin, että työtehtävän ja sopparin vaihtuessa kaupungin palkanlaskenta alkoi lähettää palkkalaskelmat verkkopankkiin. Pyysin muutosta takaisin Netpostiin, johon sanoivat ettei ollut mahdollista. Oli tullut sinne kuitenkin viimeiset 3 vuotta, joten pyysin vaihdon takaisin kirjepostiksi, jonka jälkeen on tullut iloisesti taas Netpostiin.

Eli voi olla sekin mahdollista, etteivät vaan tiedä/tajua tuon olevan mahdollista. Mutta riippuu tosiaan tuosta, miten lähettävät kirjeensä.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
990
Miksi teille ei kelpaa tuo verkkopalkka?
Tarkoitat varmaan verkkopankkia? Itse en koe että pankilla ja palkkalaskennalla olisi jotain tekemistä keskenään ja pitäisin ne mieluiten erillään. Lisäksi voin vaihtaa pankkia jne. Ja tietysti nykyinen palkkakonttori (Zalaris) ei edes tuollaisia hienouksia tue vaan käyttävät vain omaa umpisurkeaa viritelmäänsä.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Palkanlaskenta on aina oma erillinen kokonaisuutensa riippumatta siitä, minkä verkkopankin kautta menet sinne.- verkkopankki tarjoaa palkkalappuusi auktorisoidun, suojatun yhteyden.

Työnantaja on velvoitettu toimittamaan työntekijöilleen palkkalaskelma. Se, missä muodossa palkkalaskelma toimitetaan, on työnantajan päätettävissä, valitettavasti.
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 170
Tarkoitat varmaan verkkopankkia? Itse en koe että pankilla ja palkkalaskennalla olisi jotain tekemistä keskenään ja pitäisin ne mieluiten erillään. Lisäksi voin vaihtaa pankkia jne. Ja tietysti nykyinen palkkakonttori (Zalaris) ei edes tuollaisia hienouksia tue vaan käyttävät vain omaa umpisurkeaa viritelmäänsä.
Pankin vaihtohan ei tuossa mitään vaikuta, eli voit mennä minkä tahansa pankin kautta katsomaan palkkatietoja. Pankki toimii tuossa vain tunnistajana ja lähettää hetun verkkopalkan toimitajalle joka sitten sen perusteella näyttää sinun palkkakuitit. Pankin järjestelmiin palkkakuitit ei tallennu.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
679
Netpostin helppouden takia. Ei tarvi kirjautua erikseen ja löytyy puhelimesta samantien, jos täytyy jotain tarkistaa.
En ole huomannut helppoudessa eroja netposti vs verkkopalkka, etenkin jos käyttää mobiililaitteella. Verkkopankki auki ja listalta valitsee verkkopalkkaoperaattorin niin uusin palkkalaskelma on esillä. Ainakaan danskella tuohon ei tarvita avainlukukoodeja mobiilissa, deskarilla mentäessä pitää aina syöttää avainkoodi kirjautuessa. Mobiilissa avaimia käytetään vain jos raha vaihtaa omistajaa.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
990
Pankin vaihtohan ei tuossa mitään vaikuta, eli voit mennä minkä tahansa pankin kautta katsomaan palkkatietoja. Pankki toimii tuossa vain tunnistajana ja lähettää hetun verkkopalkan toimitajalle joka sitten sen perusteella näyttää sinun palkkakuitit. Pankin järjestelmiin palkkakuitit ei tallennu.
Okei, no sitten tuossa on järkeä. Joku tuosta selitti ja sain tosiaan kuvan että palkkakuitit olisivat tallentuneet tosiaan pankin järjestelmään. En tosiaan itse ole käyttänyt vaan mennyt paperista -> netpostiin -> erilliseen palkanlaskennan web portaaliin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Okei, no sitten tuossa on järkeä. Joku tuosta selitti ja sain tosiaan kuvan että palkkakuitit olisivat tallentuneet tosiaan pankin järjestelmään. En tosiaan itse ole käyttänyt vaan mennyt paperista -> netpostiin -> erilliseen palkanlaskennan web portaaliin.
Tämähän siinä tuppaa vähän olemaan, että ei oikein ymmärretä mistä edes on kyse, mutta muutoksen pelko ajaa vaistomaisesti vastustamaan. :D

Sen perustelun ymmärrän kyllä, että olisi kiva jos kaikki palkkakuitit olisivat samassa järjestelmässä, mutta maailma on rikki näiltä(kin) osin ja sille ei voi mitään. Kannattaa suosiolla tallettaa tilinauhat aina jonnekin omaan säilöön.

Lisäksi tuossa verkkopankkivaihtoehdossa on sellaisia pieniä miinuksia, että käyttäjän pitää tietää oman palkkalaskelman toimittaja ja se pitää sitten osata valita listalta. Lisäksi ainakin omalla kohdalla tilinauha siellä on ihan eri näköinen kuin perinteinen tilinauha, joka Netpostistakin aikoinaan löytyi (ja joka siis oli käytännössä sama asia kuin paperinen tilinauha).

Käytön helppoudessa ei kuitenkaan ole mitään mainittavaa eroa, ehkä jopa päinvastoin. Juuri tuossa varmistin asian ja omassa tapauksessa OP:n kohdalla tilinauhat löytyvät mobiilisovellluksesta sormenjälkitunnistuksen jälkeen kolmella klikkauksella (Palkkatiedot --> Palkkatiedot --> Valitse toimittaja).
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
268
En ole huomannut helppoudessa eroja netposti vs verkkopalkka, etenkin jos käyttää mobiililaitteella. Verkkopankki auki ja listalta valitsee verkkopalkkaoperaattorin niin uusin palkkalaskelma on esillä. Ainakaan danskella tuohon ei tarvita avainlukukoodeja mobiilissa, deskarilla mentäessä pitää aina syöttää avainkoodi kirjautuessa. Mobiilissa avaimia käytetään vain jos raha vaihtaa omistajaa.
Olet muuten oikeassa. Danskella toi näyttääkin toimivan helposti kun testasin, mutta tuolloin olin vielä toisen pankin asiakas ja siellä ei onnistunut mobiilipankin kautta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 868
Viestejä
4 206 998
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom