Paljonko kannattaa käytetystä osasta maksaa?

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 371
Kysymys pyörähtää aina mieleen, kun alan koneen osia päivittelemään. Usein sorrun maksamaan ylihintaa, kun tietous ei riitä tinkaamaan. Ehkä olen ainoa, mutta pistin nyt otsikon kuitenkin avoimeksi.

Itse kysymykseni on se, että paljonko i7 4790/4790k prossuista kannattaa käytettynä maksaa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
310
Nuo Haswell-huippumallit ovat suhteettoman kalliita uudempiin (Skylake) prossuihin verrattuna. Ja kohta on Kaby Laket tulossa. Täälläkin on tehnyt mieli päivittää tuollainen vanhaan Haswell i5-kokoonpanoon, mutta eihän siinä näillä hinnoilla ole järkeä. Kaby Lakea odotellessa...

Yli 200e en siis ainakaan maksaisi, mutta eihän noita alle 250e ainakaan K-mallina tahdo saada käytettynäkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 734
Mitä oon ite seuraillut, niin 4790k on tehnyt aika hyvin kauppansa siinä 260e-280e hintaluokassa. Voi saada vähän halvemmallakin, mutta joutuu jo ettimään. Kerroinlukollisesta mallista en osaa sanoa, ei oo kauheesti näkynyt myynnissä, eikä oo oikeestaan itteäni kiinnostanutkaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 371
Kiitos vastauksista. Saattaa siis olla kokonaisuuden kannalta fiksumpaa pistää tuo 4670k emoineen myyntiin ja ostaa vaikka Skylakea tilalle.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
21
Paljonko kannattaa maksaa käytetystä 980 ti näytönohjaimesta? Näytästäisi olevan aika monella myynnissä 380€
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
49
Itse olen pitänyt hintoja järkevänä, jos vuoden vanha on ~2/3 uuden hinnasta ja pari vuotta vanha ~puolet.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
310
Paljonko kannattaa maksaa käytetystä 980 ti näytönohjaimesta? Näytästäisi olevan aika monella myynnissä 380€
Pyytää saa, mutta kuka maksaa kun ominaisuuksiltaan uudempaa, nopeampaa ja vähävirtaisempaa GTX1070:ää saa alkaen 456e Suomesta tai 399e Mindfactorystä. Itse maksaisin hyvästä GTX 980ti:stä (tehdasylikellotettu, takuullinen, hyvä jäähy) max. 350e.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 610
4790 olisi kyllä kiinnostava, semitärkeä upgrade lukollisesta iivitosesta. Pelaamisessa tuo raksuttaa ilman ongelmia (vaikka se onkin itselle irrelevantti käyttökohde) mutta nähtäväksi jää, kuinka >1080p matskun editointi ja >=500 000 polygonin ympäristöt pyörii pelkän i5 varassa, ja virtualikoneiden pyörittäminen kiinnostaisi kanssa, kunhan keskusmuistiakin bumppaan 8 --> 16.
120e arvoinen taitaa olla tuo omistamani i5, ja kerroinlukittu Haswell i7 (emoni on H97-piirillä) olisi kiva saada alle 220€, vaikka myyjät tietävät, että se kuka tarvitsee, myös maksaa. Kaipa varsinkin lukottomissa i7 -prossuissa on sitten hintapremiumia jo valmiiksi päällä, kun suuri käyttäjäkunta toivoo perus 4/4 ja 6/12 välimaaston tehokiveä sopurahalla ja kasoittain niitä ei ole myynnissä.

Minusta on jotenkin hauska käyttää uudenkarheaa konetta niin pitkään kuin vaan jaksaa productivity-hommista suoriutua, ehkä siinä on jotain tunnearvoa olla pikkuisen vanhempi kivi koneessa :geek:
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 762
Minusta se paljonko osasta kannattaa maksaa määräytyy myös aika pitkälti sen mukaan mitä tietoja siitä saa.

- Esim. jos on "ikinä kellottamaton" 2600K mistä kerrotaan että on hiottu suoraksi ja pyydetään 150€ en ostaisi.
- Jos lukee että 4.8GHz kaikki testit vakaa 1.3xV 220€ voisin hyvinkin harkita, varsinkin jos sanotaan että 1.43V esim. on päästy 5GHz tms.

Prosessoreissa (varsinkin hieman vanhemmissa) siis tuo kellotus vaikuttaa todella paljon, sekä tietysti oma tarve mutta miksi kiirehtiä ja hankkia joku "onnistuin kellottamaan maksimissaan 4.4GHz mutta epävakaa ja kävi kuumana" kun odottamalla ja hieman enempi maksamalla voi saada sellaisen minkä oikeasti haluaa?

(Kirjoitettu näkökulmasta että on OK emo ja haluaa sekä tietää mitä ja miten ylikellotus tapahtuu ja toimii sekä siitä saatavan hyödyn)

Toisaalta sitten joku näytönohjain menee todella nopeasti alaspäin hinnassa, jos kutakuinkin samoihin aikoihin hankittua näytönohjainta olisi katselemassa niin esim. joku 680GTX 2Gb muistilla 70€ jättäisin ostamatta, 4Gb muistilla sama voisin harkita noin 80-90€ hintoihin.

Tai täällä mainittua 980TI, ilman enempiä tietoja en maksaisi 300€ päälle. Mikäli todella hyvin kellottuva, tuuletettu jne. voisin enempikin ehkä maksaa. Tosin nuo ovat aina hieman hankalia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
694
No, onhan Haswell 4790K pelien kuningas, joten pyytää voi:D. Kellottuu parhaiten nykyprossuista ja varsinkin peleissä raaka yhden säikeen MHz on tärkein asia.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Vaikken itse olekaan ostamassa niin kysytääs silti mitä maksaisitte vanhasta 1366 raudasta? (Asus P6T ja i7-920)

Eri ulkomaalaissaitteja seuranneena HYVIN vaihtelevaa tietoa, toisaalta tällä raudalla ei mitään arvoa, toisaalta joku on saattanut metsästää 1366-kantaa kuukausia...:btooth:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
694
Vaikken itse olekaan ostamassa niin kysytääs silti mitä maksaisitte vanhasta 1366 raudasta? (Asus P6T ja i7-920)

Eri ulkomaalaissaitteja seuranneena HYVIN vaihtelevaa tietoa, toisaalta tällä raudalla ei mitään arvoa, toisaalta joku on saattanut metsästää 1366-kantaa kuukausia...:btooth:
Voisi kysyä: miksi kukaan tätä edes enään haluaisi? Tietysti, jos käteen jäänyt pelkästään prossu tai emo, niin haluaa ostaa pariksi toisen. Mutta esimerkki komponenteista: emo n 50€ ja prossu n 30€ tai itse ainakaan yli 80€ yhteishintaa maksaisi.
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Hintoja kaivattaisiin gtx750ti ja gtx950 malleille. Paljon noista kannattaa nykyisin maksaa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
310
Hintoja kaivattaisiin gtx750ti ja gtx950 malleille. Paljon noista kannattaa nykyisin maksaa?
Käytettynä 50e ja 70e mielestäni. GTX 1050 kuitenkin alkaa tuolta 130e korvilta kaupasta ostettuna (eli kohta varmaan alkaa ilmestyä käytettyjen myyntipalstoille noin 100e hinnalla ihmisten päivitellessä parempiin).
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
74
Itse olen pitänyt suht tuoreille ja hyväkuntoisille osille hintakattona 80% uuden hinnasta, ja hinta tosiaan sieltä mistä saa halvimmalla (eli lähes aina saksasta). Osille joille on uudempia korvaavia olemassa verrataan sitten uudempaan vastaavantehoiseen samalla logiikalla miinus jokunen kymppi extraa. Esim. 6700k ehdoton yläraja menisi 280 eurossa ja 4790k 240€.

Suomessa käytettyjä komponentteja myydään melko kovaan hintaan, toisinaan kalliimmalla kuin mitä saisi saksasta uutena. Tyhmähän se on joka maksaa, ei joka pyytää.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Voisi kysyä: miksi kukaan tätä edes enään haluaisi? Tietysti, jos käteen jäänyt pelkästään prossu tai emo, niin haluaa ostaa pariksi toisen. Mutta esimerkki komponenteista: emo n 50€ ja prossu n 30€ tai itse ainakaan yli 80€ yhteishintaa maksaisi.
Nii-in, yllätyksenä tämä mullekkin tuli. Tosiasia vaan on että X58 lankuille nimenomaan on kysyntää. Ulkomailla myyvät vastaavia lankkuja 100-150$ hinnoilla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
694
Itse olen pitänyt suht tuoreille ja hyväkuntoisille osille hintakattona 80% uuden hinnasta, ja hinta tosiaan sieltä mistä saa halvimmalla (eli lähes aina saksasta). Osille joille on uudempia korvaavia olemassa verrataan sitten uudempaan vastaavantehoiseen samalla logiikalla miinus jokunen kymppi extraa. Esim. 6700k ehdoton yläraja menisi 280 eurossa ja 4790k 240€.

Suomessa käytettyjä komponentteja myydään melko kovaan hintaan, toisinaan kalliimmalla kuin mitä saisi saksasta uutena. Tyhmähän se on joka maksaa, ei joka pyytää.
Poislukien prossut ja muistit, niin kyllä itselle ainakin takuuaikainen tuote suomesta ostettuna on merkittävämpi tekijä, kun jokusen kympin halvenpi ulkomailta ostettuun. Toinen on sitten nuo prossut, kun omasta mielestäni takuulla ei ole merkitystä ja siten ei paikallakaan mistä ostettu. Saksasta tilattuna 4790K saa kuluineen 345€. Jos tarvetta olisi, niin mielummin maksan testatusta ja hyväkulkuisesta lähes sen 300€, kun ostan arvalla uuden. Mielestäni mitään laskukaavaa ei voi käyttää käytetyistä komponenteista, kun kuitenkin jokainen ostaa tarpeensa mukaan ja hinnoittelee eri kriteereillä. Trokarit on asia erikseen, koska heille vain voittomarginaali on tärkein asia!
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 081
Nii-in, yllätyksenä tämä mullekkin tuli. Tosiasia vaan on että X58 lankuille nimenomaan on kysyntää. Ulkomailla myyvät vastaavia lankkuja 100-150$ hinnoilla.
Toki jos on hyvä prossu, kannattaa sille vielä emo hommata.
Olisiko syynä tuo
https://forum.beyond3d.com/threads/x58-platform-still-viable-in-2016-thanks-to-cheap-xeons.58335/

Hinta voi olla korkea, mutta korkea hinta ei tarkoita korkeaa kysyntää.
Jos luit jotain 2 vuotta vanhoja sivuja, se on iäisyys tietotekniikassa.
E8500 prossua myytiin viime vuonna n.25€ hinnalla, tänä vuonna n.8 eurolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Hinta voi olla korkea, mutta korkea hinta ei tarkoita korkeaa kysyntää.
No tässäpä osuit asian ytimeen, eli nimenomaan arvoa voi olla, kysyntää ei välttämättä :D
Mutta tämä nimenomaan oli se syy miksi kyselin. Olin jo henkisesti valmis nakkelemaan SERriin vanhan uskollisen sotaratsun, vaan jos oikea ostaja löytyy niin ei kannatakaan...
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Nuo Haswell-huippumallit ovat suhteettoman kalliita uudempiin (Skylake) prossuihin verrattuna. Ja kohta on Kaby Laket tulossa. Täälläkin on tehnyt mieli päivittää tuollainen vanhaan Haswell i5-kokoonpanoon, mutta eihän siinä näillä hinnoilla ole järkeä. Kaby Lakea odotellessa...

Yli 200e en siis ainakaan maksaisi, mutta eihän noita alle 250e ainakaan K-mallina tahdo saada käytettynäkään.
2014 oli kyllä hyvä ostos 4790K, sai 300 eurolla ja heti sen jälkeen lähti raketoimaan sinne 400 euroon jostain syystä, ja vieläkin siellä.
 

Quadratic

Supreme Gentleman
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
248
i7:t on haluttua tavaraa käytettynä kun pelitkin ovat alkaneet säikeistyä paremmin. Aikanaan harkitsin 2500K -> 3770K päivitystä, mutta yli 100€ väliraha oli liikaa, joten päivitin koko alustan Haswelliin ja ostin suoraan i7 4790K:n. Kaikista kalleinta touhua on osa kerrallaan päivitellä vanhaa alustaa, usein on parempi kertarysäyksellä myydä koko roska pois, kuin maksaa ylihintaa vanhan alustan nopeimmasta prossusta, isommasta muistimäärästä jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
Mitäs voisi pyytää tuollaisesta MSI:n GTX670 OC:sta, eli tehdaskellotetusta versiosta? Onkohan 60-70€ ihan kohdillaan? Yllättävän hyvä näyttis hintaisekseen tuollainen kun koneen mukana tuli. :)

Entäs kombosta i5-2400, lankkuna Asus p8h67 ja 12 Gb RAMia mukana?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Mitäs voisi pyytää tuollaisesta MSI:n GTX670 OC:sta, eli tehdaskellotetusta versiosta? Onkohan 60-70€ ihan kohdillaan? Yllättävän hyvä näyttis hintaisekseen tuollainen kun koneen mukana tuli. :)

Entäs kombosta i5-2400, lankkuna Asus p8h67 ja 12 Gb RAMia mukana?

GTX 670:sta en maksaisi 50€ enempää, jos se on 2Gb versio. Jos se olisi 4Gb, niin tuo 70€ olisi kohdillaan.

i5 2400 + 12Gb RAM + H67 emo combo olisi arvion mukaan 180-200€ pintaan. 50€ lankusta, 50€ muistista, 80-100€ prossusta.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
88
Kaverilta ois menossa ostoon gtx 960 ja hp about 80-100e. Onko 80 ryöstö ja kehtaako yli 100 maksaa ees? Ei oo takuuta jälellä
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 745
Viestejä
4 223 969
Jäsenet
71 105
Uusin jäsen
Flatout123

Hinta.fi

Ylös Bottom