Pakotettu digiloikka 2020

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Kaikki varmaan tietää, että mikä tilanne on. Täälläkin on varmaan paljon asiantuntijatyötä tekeviä, ja kollaborointi on siirtynyt Teamsin, Skypen, Zoomin jne. välityksellä tapahtuvaksi. Tämän lisäksi (ruuan) verkkokauppa on kohdannut räjähdysmäisen kysynnän nousun. Vaikka nämä toimenpiteet on "pakotettuja" koronan vuoksi, niin näiden seurauksena arkemme on tehostunut paljon. Itselläni on kulunut aiemmin esimerkiksi useita tunteja viikossa siirtymisiin, kun olen joutunut käymässä osallistumaan kokouksiin, joista osan olisi vieläpä joutunut hoitamaan sähköpostitse. Kaupassa käymiseen on taas kulunut itseltäni pari tuntia viikossa. Olenkin laskenut, että parhaimmillaan voin säästää 10 - 15 tuntia viikossa (en toki joka viikko): Se on yli yksi, melkein parhaimmillaan jopa kaksi kokonaista työpäivää!

Jos ja kun nykytilanne jää pysyväksi, niin nämä säästyneet tunnit voi joko käyttää virkistäytymiseen (varsinaisten työtuntien teho kasvaa) tai sitten työhön.

Toisena pointtina on se, että fyysisten tilojen tarve pienenee: Ruuan verkkokaupassa varaston voi organisoida niin, ettei sen tarvitse olla loppuasiakkaalle "elämyksellinen", kuten myymälätilan, vaan elämykset voi rakentaa sinne verkkoon. Toki ihan perinteiset brändimyymälätkin menevät kiinni (esim. Finlayson sulkee koronan takia myymälänsä ja lomauttaa 140 työntekijää ), ja siirtynevät verkkoon. Toimistotilojen vuokrat, siivoukset yms. maksavat myös, jolloin yritysten kustannusrakenne kevenee, kun kaikki tekevät töitänsä kotoa.

Eli vaikka koronasta tulee kallis paukku kansantaloudelle, niin hopeareunus on se, että varsinkin pitkittyessään ihmiset ovat jo tottuneet etäilyyn, eikä paluuta vanhaan ja tehottomaan aikaan enää ole.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Viikko yhtäjaksoista etätyötä takana - en haluaisi tätä ottaa käytännöksi. Vaatisi vähintään sen, että työnantaja kustantaisi erillisen työhuoneen.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
Viikko yhtäjaksoista etätyötä takana - en haluaisi tätä ottaa käytännöksi. Vaatisi vähintään sen, että työnantaja kustantaisi erillisen työhuoneen.
Ei se kaikille sovi. Itse en haluaisi sitä (no, tämänhetkistä ei voikaan hoitaa etänä) kun joko olisin sitten koko ajan töissä tai menisi sluibailuksi. Parempi puolisko on taas aivan onnessaan ja pystyy hoitamaan hommansa oikein hyvin. Etätyöstä muodostuu toivottavasti ihan varteenotettava mahdollisuus tämän hössäkän ansiosta kun huomataan että hommat hoituvat kotoakin käsin. Siinä olen samaa mieltä että osa etätyön ansiosta vapautuvista taloudellisista resursseista pitäisi ohjata työntekijöiden ergonomiaan ja etätöissä viihtymiseen. Ei se pitkällä tähtäimellä toimi että vaan tuupataan läppäri kouraan ja käsketään tehdä hommat kotoa käsin. Tässä tilanteessa ei vaan tainnut olla monessa firmassa muuta mahdollisuutta. Myöhemmin voisi kuvitella että työnantajilla olisi valmis konsepti etätöitä tekeville.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
732
Aikaisemminkin jo tehnyt keskimäärin yhtä päivää viikossa etänä, nyt meneillään kolmas viikko putkeen etänä. Muuten homma toimii varsin mallikkaasti, mutta vaatii kotiin ehdottomasti oman työhuoneen, valokuidun ja tarvittavat oheislaitteet (=näytöt, sähköpöytä, hyvä työtuoli).

Vähän meinaa jopa introvertille pukata yksinäistä oloa, mutta väliaikaistahan tämä toivottavasti on.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Itse olen huomannut, että turhia kokouksia pidetään yhä, mutta niihin menee vähemmän aikaa, kun ei pidä siirtyä jonnekin toteamaan, että tämänkin olisi taas voinut hoitaa sähköpostitiedotteella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Mulla on tähän hieman eriävä mielipide. Tehokkuus tappaa luovuuden ja ainakin itsellä ratkaisut asiantuntijatyön ongelmiin tulevat mieleen yleensä noiden siirtymisten aikana (esim työmatka) kun aivot pääsevät vapaalle ja käsittelemään asioita alitajunnassa. Lisäksi fyysisten tapaamisten puute aiheuttaa pahaa oloa. Mulle on todella raskasta, jos en näe keskustelukumppaniani - eleet on viestinnässä itselleni yhtä tärkeitä kuin sanat. Perus introvertille, joka tekee pääosin yksin keskittymistä vaativaa työtä tilanne voi olla hyväkin, mutta ihmiselle joka saa energiansa muiden ihmisten kanssa työskentelystä ja jonka työ on suurimmalta osalta tiivistä tiimityötä tilanne on todella ikävä. Asia korostuu entisestään, jos työhön sisältyy luovaa työskentelyä ja uusien ratkaisuiden kehittelyä.

Lisäksi kun ruuhkaisten kokoushuoneiden varausajat eivät ole rajoittamassa kokousten pituutta palaverien pituus on jopa kasvanut. Ja sen maratonipalaverin tehokkuus alkaa kolmen tunnin kohdalla lähestyä nollaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 544
Etänä itsekin toista viikkoa ja onhan tämä vähän hanurista. En tahtoisi töitä kotiin, en sitten millään. Koti on vapaa-aikaa varten. Voisin istua muuten toimistolla yksin kun muut on etätöissä, mutta puoliso hoitoalalla ja lapsen pidän kotona tässä samalla. Tuntuu vain hyppivän seinille. Kun vielä työnantaja vaatii vielä 100% työpanoksen ja vähän kaikkea lisätyötä, ettei vaan makoilisi sohvalla, niin ei tätä kauaa jaksa. Onneksi on väliaikaista.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
126
Monesti asioiden nopea kehittymen tapahtuu pakosta, kuten nyt Koronan vuoksi. Olen jo aikaisemmin alallani huomannut, että enemmän aletaan siirtymään kotitoimistoille ja etäkokouksiin, mutta nyt kehitys on tullut käytännössä parissa viikossa siihen pisteeseen, että toimistolla ei tarvi edes käydä.

Näin introverttinä toivotan ihan tervetulleeksi kotoa työskentelyn, mutta en todellakaan halua tulevaisuudessa painaa hommia kotoa koko viikkoa. Kuten edelläkin JuhaH mainitsee, kyllä sitä ihmiskontaktia vain kaipaa. Olen huomannut pitäväni työmaakäynneistä/keikoista nyt enemmän, sillä siellä näkee edes vähän ihmisiä. Komppaan JuhaH:ta myös siitä, että itsekin teen paljon ajatustyötä siirtymisten aikana auton ratissa (joskus tulee painettua 1-2 tunnin siivuja keikkojen välillä). Esimerkiksi se vittumaiseen s-postiin vastaaminen luonnistuu paljon helpommin kun aivot ovat taustalla työstäneet vastausta tunnin ajomatkan.

Se on kuitenkin sanottava, että ilman työhuonetta kotoa töitä nyt tekevänä vapaa-aika ja työ sekoittuvat liikaa. Työ on ajatuksissa liikaa kun näiden välissä ei ole selvää siirtymistä. Se että siirtyy työläppäriltä omalle koneelle pelaamaan samalla työpisteellä ei ole ihan riittävästi :D

Summa summarum, kotoa työskentelyn laajentuneet mahdollisuudet ovat hyvä ja tervetullut asia, mutta itse en ainakaan henk. koht. aio siirtyä kotiin 100 %. Aion kuitenkin tulevaisuudessa tehdä päivän tai pari kotoa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 678
Mulla on tähän hieman eriävä mielipide. Tehokkuus tappaa luovuuden ja ainakin itsellä ratkaisut asiantuntijatyön ongelmiin tulevat mieleen yleensä noiden siirtymisten aikana (esim työmatka) kun aivot pääsevät vapaalle ja käsittelemään asioita alitajunnassa. Lisäksi fyysisten tapaamisten puute aiheuttaa pahaa oloa. Mulle on todella raskasta, jos en näe keskustelukumppaniani - eleet on viestinnässä itselleni yhtä tärkeitä kuin sanat. Perus introvertille, joka tekee pääosin yksin keskittymistä vaativaa työtä tilanne voi olla hyväkin, mutta ihmiselle joka saa energiansa muiden ihmisten kanssa työskentelystä ja jonka työ on suurimmalta osalta tiivistä tiimityötä tilanne on todella ikävä. Asia korostuu entisestään, jos työhön sisältyy luovaa työskentelyä ja uusien ratkaisuiden kehittelyä.

Lisäksi kun ruuhkaisten kokoushuoneiden varausajat eivät ole rajoittamassa kokousten pituutta palaverien pituus on jopa kasvanut. Ja sen maratonipalaverin tehokkuus alkaa kolmen tunnin kohdalla lähestyä nollaa...
Minä kyllä pärjään etänä ihan hyvin, mutta tosiaan sosiaalisen kanssakäymisen puuttuminen on pitkä miinus ja toinen yhtä pitkä miinus tulee siitä, että liikunta vaatii merkittävästi enemmän tarkoituhakuisuutta, kun hyötyliikunta jää minimiin siinä jääkaapin vessan ja työpisteen välillä surffatessa. Kalsarit jalassa aamulla vessan kautta keittiöön, parit leivät lautaselle ja sitten koneelle jumittamaan. Parin tunnin sykleissä samaa toistaen on illalla ihan saatanan tukossa ja nyt kun ei pääse edes mihinkään uimahalliin tai kuntosaleille, niin ongelma vain kertaantuu.

En ole ihan vakuuttunut jatkuvan etätyön tehokkuudestakaan, vaikka toki työrauhaa enemmän onkin. Kaikenlainen yhteisöllinen brainstormaus luppoaikana jää pois ja sekin on monesti yllättävän iso voimavara, toki hieman työpaikasta ja ammatista riippuen. Lisäksi meitä on niin moneen junaan, että varmasti osa porukasta ottaa tämän ihan lomailun kannalta. Etätyötä alustavan suunnitelman kanssa 1-2 päivää viikossa on mielestäni paras kompromissi.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Minä kyllä pärjään etänä ihan hyvin, mutta tosiaan sosiaalisen kanssakäymisen puuttuminen on pitkä miinus ja toinen yhtä pitkä miinus tulee siitä, että liikunta vaatii merkittävästi enemmän tarkoituhakuisuutta, kun hyötyliikunta jää minimiin siinä jääkaapin vessan ja työpisteen välillä surffatessa. Kalsarit jalassa aamulla vessan kautta keittiöön, parit leivät lautaselle ja sitten koneelle jumittamaan. Parin tunnin sykleissä samaa toistaen on illalla ihan saatanan tukossa ja nyt kun ei pääse edes mihinkään uimahalliin tai kuntosaleille, niin ongelma vain kertaantuu.
Itse olen käynyt lenkillä, vaikka Helsingin keskuspuistossa on ihan tajuton määrä ulkoilijoita ruuhkautumiseen asti. Olen myös kotona tehnyt etunojapunnerruksi, vatsoja jne. Ei se ole sama asia kuin salilla, mutta yllättävän monipuolisen treenin pystyy järjestämään kotioloissakin. Tietysti vapaat painot jne. puuttuvat, joten tuskin kuntosalit lakkaavat ihan nopeasti tulevaisuudessa olemasta.

Sosiaalinen kanssakäyminen on tietysti aina mukavaa, jos on mukavia ihmisiä, joiden kanssa on tekemisissä. Jos taas työpaikalla on pelkkiä mulkkuja, niin sitten etätyöt voi olla ihan vapauttava vaihtoehto.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Kalsarit jalassa aamulla vessan kautta keittiöön, parit leivät lautaselle ja sitten koneelle jumittamaan. Parin tunnin sykleissä samaa toistaen on illalla ihan saatanan tukossa ja nyt kun ei pääse edes mihinkään uimahalliin tai kuntosaleille, niin ongelma vain kertaantuu.
Itse ainakin herään aamuviiden paikkeilla salipäivinä ja suuntaan salille tuolloin. Muita ei ole ja saa treenata yksin. Siihen joka päivä ennen töitä kilsan lenkki, päivän aikana toinen kilsan lenkki puolessavälin päivää (noihin menee sen 8-10 min maks.) ja homma toimii. Jos en aloittaisi tällä etäpäiviä, niin varmasti menisi jumittamiseksi koko vuorokausi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 106
Viestejä
4 191 492
Jäsenet
70 865
Uusin jäsen
Southsidespinner

Hinta.fi

Ylös Bottom