Kaikki varmaan tietää, että mikä tilanne on. Täälläkin on varmaan paljon asiantuntijatyötä tekeviä, ja kollaborointi on siirtynyt Teamsin, Skypen, Zoomin jne. välityksellä tapahtuvaksi. Tämän lisäksi (ruuan) verkkokauppa on kohdannut räjähdysmäisen kysynnän nousun. Vaikka nämä toimenpiteet on "pakotettuja" koronan vuoksi, niin näiden seurauksena arkemme on tehostunut paljon. Itselläni on kulunut aiemmin esimerkiksi useita tunteja viikossa siirtymisiin, kun olen joutunut käymässä osallistumaan kokouksiin, joista osan olisi vieläpä joutunut hoitamaan sähköpostitse. Kaupassa käymiseen on taas kulunut itseltäni pari tuntia viikossa. Olenkin laskenut, että parhaimmillaan voin säästää 10 - 15 tuntia viikossa (en toki joka viikko): Se on yli yksi, melkein parhaimmillaan jopa kaksi kokonaista työpäivää!
Jos ja kun nykytilanne jää pysyväksi, niin nämä säästyneet tunnit voi joko käyttää virkistäytymiseen (varsinaisten työtuntien teho kasvaa) tai sitten työhön.
Toisena pointtina on se, että fyysisten tilojen tarve pienenee: Ruuan verkkokaupassa varaston voi organisoida niin, ettei sen tarvitse olla loppuasiakkaalle "elämyksellinen", kuten myymälätilan, vaan elämykset voi rakentaa sinne verkkoon. Toki ihan perinteiset brändimyymälätkin menevät kiinni (esim. Finlayson sulkee koronan takia myymälänsä ja lomauttaa 140 työntekijää ), ja siirtynevät verkkoon. Toimistotilojen vuokrat, siivoukset yms. maksavat myös, jolloin yritysten kustannusrakenne kevenee, kun kaikki tekevät töitänsä kotoa.
Eli vaikka koronasta tulee kallis paukku kansantaloudelle, niin hopeareunus on se, että varsinkin pitkittyessään ihmiset ovat jo tottuneet etäilyyn, eikä paluuta vanhaan ja tehottomaan aikaan enää ole.
Jos ja kun nykytilanne jää pysyväksi, niin nämä säästyneet tunnit voi joko käyttää virkistäytymiseen (varsinaisten työtuntien teho kasvaa) tai sitten työhön.
Toisena pointtina on se, että fyysisten tilojen tarve pienenee: Ruuan verkkokaupassa varaston voi organisoida niin, ettei sen tarvitse olla loppuasiakkaalle "elämyksellinen", kuten myymälätilan, vaan elämykset voi rakentaa sinne verkkoon. Toki ihan perinteiset brändimyymälätkin menevät kiinni (esim. Finlayson sulkee koronan takia myymälänsä ja lomauttaa 140 työntekijää ), ja siirtynevät verkkoon. Toimistotilojen vuokrat, siivoukset yms. maksavat myös, jolloin yritysten kustannusrakenne kevenee, kun kaikki tekevät töitänsä kotoa.
Eli vaikka koronasta tulee kallis paukku kansantaloudelle, niin hopeareunus on se, että varsinkin pitkittyessään ihmiset ovat jo tottuneet etäilyyn, eikä paluuta vanhaan ja tehottomaan aikaan enää ole.