Pakettiautossa kesä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 910
Ketjun alkuperäisen alottajan tunnus poistettu

---

Onko muilla kokemuksia autossa asumisesta? Olisi tarkoitus muuttaa kesäkuun alku-syyskyyn loppu pakettiautoon esim transit. Säästösyistä muutan ja tämän hetken kerrostaloasuntokin sen verran rauhaton, että tekee mieli muualle. Peseytyminen onnistuu uimahallissa 50e/kk tai mahdollisesti jos työpaikalla suihku (haen töitä ja tarkoitus siis olla töissä koko kesä), pyykin pesu kaverilla. Viime kesänä nukuin pari kk henkilöautossa ja saihan siinä nukuttua. Ainut vika oli kosteus ja tuuletus. Ehkä isommassa pakettiautossa ei niinkään ole tuota ongelmaa? Onko pakuksi rekistöröityyn autoon laillista laittaa sänkyä takatilaan vai mitä seuraamuksia voi olla? Tarkoitus siis tehdä kesä kovasti töitä ja säästää mahdollisimman paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Mikään laki ei määrittele mitä voit takahutlariin laittaa. Paikka missä asuisit lienee tärkein asia. Ei prisman parkkipaikalla oikein voi käydä paskalla. Sähköä varmaan haluat jostain.
 
Kuulostaa romanttiselta, mutta varmastikin käytännössä melko perseestä pitemmän päälle tuollainen elämä. En hukkaisi kesäaikaa tällaiseen "säästämisen" takia.
 
Voisin asua pakettiautossa jos olisi duuni mitä voi tehdä etänä ja voisi painaa menemään vaikka ympäri Eurooppaa. Tosin tässäkin vaihtoehdossa joku kirppikseltä haettu sänky jonkun kuljetusliikkeen käytetyssä Transitissa muovilattialla ei välttämättä olisi kovin mukava. Eli hieman ainakin omalla kohdalla tarvitsisi sijoittaa että saisi pakun mukavaksi.
 
Eikös käytettyjä asuntoautoja saa suht halvalla? Asuntokäytössä olevasta pakusta taitaa tulla mätkyt maksamattomien verojen muodossa.
 
Youtubesta kannattaa katsoa videoita, on varmaan satoja samasta aiheesta. Voit saada vinkkejä.
 
matkailuautossa ei ole autoveroa, pakettiautossa on. Miksi siitä mätkyt tulee?
 
Saahan sitä sänkyä kuljettaa autossa, ei sitä mikään laki kiellä. Kunhan ei kiinteästi asenna sitä. Kuormaliinoilla kiinni kuljetuksen ajaksi. Tavallisella pakulla reissannut niin ei se niin kivaa ole lopulta. Menettelee vähän aikaa mutta että koko kesä.
 
Saahan sitä sänkyä kuljettaa autossa, ei sitä mikään laki kiellä. Kunhan ei kiinteästi asenna sitä. Kuormaliinoilla kiinni kuljetuksen ajaksi. Tavallisella pakulla reissannut niin ei se niin kivaa ole lopulta. Menettelee vähän aikaa mutta että koko kesä.
Jos kaveri on nukkunut viime kesänä 2 kk henkilöautossa niin varmaan sängyllä pakettiautossa on jo luxusta.
 
Saahan sitä sänkyä kuljettaa autossa, ei sitä mikään laki kiellä. Kunhan ei kiinteästi asenna sitä. Kuormaliinoilla kiinni kuljetuksen ajaksi. Tavallisella pakulla reissannut niin ei se niin kivaa ole lopulta. Menettelee vähän aikaa mutta että koko kesä.
Itse laittaisin vain patjan. Mitä sitä sänkyä asentamaan. Patjan saa vaikka seinää vasten päiväksi.
 
Nukuin joskus yhden yön sedan mallisessa henkilöautossa niin että takapenkki oli kaadettu ja jalat takalaatikossa. Oli eka ja vika kerta kun olen nukkunut missään autossa.
 
matkailuautossa ei ole autoveroa, pakettiautossa on. Miksi siitä mätkyt tulee?

Verottoman matkailuauton rekisteröintiin on nippu vaatimuksia.. Mm. Sängyistä ja asuintilan korkeudesta. Normi transportterria ei saa verottomaksi matkailuautoksi rekattua. Verolliseksi saa mutta siitä menee henkilöauton autovero.

Kannattaa tutustua vaikka facen pakettiautosta matkailu/retkeilyauto -ryhmään.. Siellä on kaikki yleisimmät kysymykset käsitelty ja löytyy vinkkejä tekemiseen ja katsastukseen.
 
No niinpä tietysti, en tiedä miksi en tajunnut ajatella mm. sitä sisätilan korkeusvaatimusta.
Tuntuu vain hölmöltä että jos käytät autoa josta on jo autovero maksettu, siihen autoverottomaan käyttöön niin voit silti saada mätkyt. Mutta joo, ymmärrän pointin.

Nukuin joskus yhden yön sedan mallisessa henkilöautossa niin että takapenkki oli kaadettu ja jalat takalaatikossa. Oli eka ja vika kerta kun olen nukkunut missään autossa.

Ajoin joskus Berliinistä Tallinnaan samoilla silmillä. Olin perillä aivan kuolemanväsynyt, mutta siitä huolimatta en pystynyt henkilöautossa nukkumaan paikan päällä.
 
Samalla rahalla kun 3 kaverusta asuu kukin vuokralla 20 neliön yksiössä he voisivat vuokrata 100-150 neliön omakotitalon.

Jostain syystä 99 % suomalaisista ei missään nimessä halua asua kavereidensa kanssa. Mieluummin vaikka koirankopissa omassa rauhassa kuin paljon lääniä kaverin kanssa. Ja samaan aikaan käyttää 1-3 tuntia päivässä että löytäis Tinderistä jonkun kenen kanssa muuttaa yhteen...

Jos bruttotulot on alle 2000 niin pakettiautoratkaisu ei ole kannattava. Melko saman rahan saa asumalla vuokralla ja saamalla asumis- ja työmarkkinatukea ja palkkaa 299e/kk - eli 6 tunnin työviikolla.
 
No niinpä tietysti, en tiedä miksi en tajunnut ajatella mm. sitä sisätilan korkeusvaatimusta.
Tuntuu vain hölmöltä että jos käytät autoa josta on jo autovero maksettu, siihen autoverottomaan käyttöön niin voit silti saada mätkyt.

Kannattaa muistaa että on autoverottomia matkailuautoja (joissa mm tarkat sisäkorkeusvaatimukset) ja autoverollisia matkailuautoja (kansankielessä retkeilyautoja) joissa vaatimuksia on vähemmän.

Jos aihio on autoverollinen (esim 8hengen transporter) siitä saa melko helposti rakennettua retkeilyauton. Koska autosta on maksettu jo henkilöauton autovero ei mitään lisämaksuja tule.

Jos taas aihio on pakettiauto tai kevyt k-a siitä voi rakentaa kaikki vaatimukset täyttävä autoveroton matkailuauto ilman autoveroa. Jos teet siitä retkeilyauton joudut maksamaan autoveron koska alkuperäinen auto on täysin veroton (k-a) tai matalamman autoveron (pakettiauto) alainen.
 
Kannattaa muistaa että on autoverottomia matkailuautoja (joissa mm tarkat sisäkorkeusvaatimukset) ja autoverollisia matkailuautoja (kansankielessä retkeilyautoja) joissa vaatimuksia on vähemmän.

Jos aihio on autoverollinen (esim 8hengen transporter) siitä saa melko helposti rakennettua retkeilyauton. Koska autosta on maksettu jo henkilöauton autovero ei mitään lisämaksuja tule.

Jos taas aihio on pakettiauto tai kevyt k-a siitä voi rakentaa kaikki vaatimukset täyttävä autoveroton matkailuauto ilman autoveroa. Jos teet siitä retkeilyauton joudut maksamaan autoveron koska alkuperäinen auto on täysin veroton (k-a) tai matalamman autoveron (pakettiauto) alainen.

Ellei rakenna sellaista retkeilyautoa jonka voi tyhjentää katsastuksen ajaksi.
 
Samalla rahalla kun 3 kaverusta asuu kukin vuokralla 20 neliön yksiössä he voisivat vuokrata 100-150 neliön omakotitalon.

Jostain syystä 99 % suomalaisista ei missään nimessä halua asua kavereidensa kanssa. Mieluummin vaikka koirankopissa omassa rauhassa kuin paljon lääniä kaverin kanssa. Ja samaan aikaan käyttää 1-3 tuntia päivässä että löytäis Tinderistä jonkun kenen kanssa muuttaa yhteen...

Voihan se kimppa-asuminen olla joskus todella mukavakin vaihtoehto. Tosin mitä itse joskus soluasunnossa opiskelijana asuin ja mitä kuullut (kauhu)tarinoita muistakin kimppa-kolhoosiasunnoista, niin vähintään sata kertaa enemmin asun alle 20 neliön yksiössä kuin mitä 150 neliön omakotitalossa parin tuntemattoman kanssa. Siis jos nuo on ne vaihtoehdot.

Pakettiautossa asuminen voi olla hieman haasteellista sen vessan ja peseytymisen ja pyykkihuollon vuoksi. Ja ruuan valmistaminen ja säilyttäminen voi olla myös ongelma.

Jossain leirintäalueella voisi olla pakettiauton kanssa mukava majoittua kesäksi. Tosin niihin leirintäalueen maksuihin saattaa mennä ne säästöt vuokrassa. Ja niitä leirintäalueita ei taida olla missään isoimpien kaupunkien keskustoissa ja sellaiseen haluaa.
 
Samalla rahalla kun 3 kaverusta asuu kukin vuokralla 20 neliön yksiössä he voisivat vuokrata 100-150 neliön omakotitalon.

Jostain syystä 99 % suomalaisista ei missään nimessä halua asua kavereidensa kanssa. Mieluummin vaikka koirankopissa omassa rauhassa kuin paljon lääniä kaverin kanssa. Ja samaan aikaan käyttää 1-3 tuntia päivässä että löytäis Tinderistä jonkun kenen kanssa muuttaa yhteen...

Villinä korttina toki vaihtoehtona on ostaa ihan oma koirankoppia isompi asunto tai vaikka omakotitalo. Perheellisistä nyt en viitsi edes mainita.

Kavereiden kanssa kimppa-asuminen oli upea juttu joskus 20 vuotta sitten opiskeluaikoina.

Aloitukseen liittyen: Pakussa yöpyminen menee lyhytaikaisena ratkaisuna, mutta kosteus ja lämpötila ovat ongelma. On joko liian kylmä tai liian kuuma. Toisaalta jos AP on viettänyt viime kesänäkin pari kuukautta henkilöautossa, niin paku sänkyineen lienee varsinainen upgrade.
 
Matkailuauton saa 3-4 tonnilla ja ehkä hiukan mukavampi asua
 
Tarvisi laittaa oma sprintteri myyntiin kun kevät tulee, rakennettiin matkailuautoksi ja nyt tuli ostettua kämppä niin tuo saa mennä.

Vielä on talvihallissa, mutta kuukauden päästä voi ottaa jo ulos.
 
Miten laki muuten menee jos asuu autossa, eikö ainakin nimellinen vakituinen asuinpaikka (postiosoite) pidä olla? Irtolaislaki ei kyllä ole enää voimassa.
 
Miten laki muuten menee jos asuu autossa, eikö ainakin nimellinen vakituinen asuinpaikka (postiosoite) pidä olla? Irtolaislaki ei kyllä ole enää voimassa.
Laista en tiedä mutta yksi puolituttu joku vuosi sitten asui vähän milloin missäkin ja joku virasto tms rupesi valittamaan että "Ethän sä voi asua postilokerossa" kun ainoa osoite oli postilokeroon. Sen jälkeen hän laittoi asuinosoitteensa muistaakseni vanhempiensa kotiosoitteeseen jossa kyseinen "herrasmies" ei ollut varmaan 20v käynytkään eikä pitänyt mitään yhteyttä. Postit meni silti postilokeroon.
 
Laista en tiedä mutta yksi puolituttu joku vuosi sitten asui vähän milloin missäkin ja joku virasto tms rupesi valittamaan että "Ethän sä voi asua postilokerossa" kun ainoa osoite oli postilokeroon. Sen jälkeen hän laittoi asuinosoitteensa muistaakseni vanhempiensa kotiosoitteeseen jossa kyseinen "herrasmies" ei ollut varmaan 20v käynytkään eikä pitänyt mitään yhteyttä. Postit meni silti postilokeroon.
Joskus nuorempana laitoin osoitteeksi poste restanten. Ei ollut mitään ongelmaa. Ei ole laitonta. Sepä vasta kauheaa olisi, jos asunnottomuus olisi laitonta.
 
Joskus nuorempana laitoin osoitteeksi poste restanten. Ei ollut mitään ongelmaa. Ei ole laitonta. Sepä vasta kauheaa olisi, jos asunnottomuus olisi laitonta.

Kuten kirjoitin irtolaislaki ei ole enää voimassa (taisi poistua 80-luvulla) mutta se ei poista sitä että voit silti joissain tapauksissa syyllistyä esim. rekisterimerkintärikokseen. Hyravan mainitsema herrasmies esimerkiksi. Ei nämä ole isoja juttuja mutta kannattaa selvittää etukäteen.
 
Kuten kirjoitin irtolaislaki ei ole enää voimassa (taisi poistua 80-luvulla) mutta se ei poista sitä että voit silti joissain tapauksissa syyllistyä esim. rekisterimerkintärikokseen. Hyravan mainitsema herrasmies esimerkiksi. Ei nämä ole isoja juttuja mutta kannattaa selvittää etukäteen.
Missä tapauksissa? Hyravan tapauksessa ei mainittu mistään laittomuudesta, ainoastaan joku virastotäti jotain tyhmää "et voi asua postilokerossa" oli sanonut. Eihän kukaan siellä lokerossa asu, se on postiosoite posteille. Jos ei ole asuntoa niin silloin ei ole, poste restante riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Missä tapauksissa? Hyravan tapauksessa ei mainittu mistään laittomuudesta, ainoastaan joku virastotäti jotain (epäselvää mitä) oli sanonut. Jos ei ole asuntoa niin silloin ei ole, poste restante riittää.

Niin en mä tiedä miten tohon suhtaudutaan jos kerrot viranomaisille asumispaikan jossa et ole ollut 20 vuoteen. Kukin tyylillään.
 
Niin en mä tiedä miten tohon suhtaudutaan jos kerrot viranomaisille asumispaikan jossa et ole ollut 20 vuoteen. Kukin tyylillään.
No tuo nimenomaan voi olla laitonta. Mutta mitä tekemistä tuolla on poste restanten kanssa, josta oli puhe (lainasit teksiäni jossa tästä kerroin ja Hyravan tapaus virastotäti)? En ole vääriin osoitteisiin ottanut kantaa.
 
No tuo nimenomaan voi olla laitonta. Mutta mitä tekemistä tuolla on poste restanten kanssa, josta oli puhe (lainasit teksiäni jossa tästä kerroin ja Hyravan tapaus virastotäti)? En ole vääriin osoitteisiin ottanut kantaa.

Joo lainasin huonosti pahoittelut siitä. En viitanut suoraan tuohon Poste Restanteen. Noita muuten ei ole enää kuin isommilla paikkakunnilla.
 
Joo lainasin huonosti pahoittelut siitä. En viitanut suoraan tuohon Poste Restanteen. Noita muuten ei ole enää kuin isommilla paikkakunnilla.
Ei mitään. Tuo valeosoitteen ilmoittamisen laittomuus on ainakin itselleni epäselvää mutta voi hyvinkin olla laitonta. Joku lakimies varmaan osaa kommentoida.

Mitenköhän pienemmillä paikkakunnilla on hoidettu tuo poste restanten puuttuminen? Voiko postit osoittaa vaikka johonkin kauppaan?
 
Mikään laki ei määrittele mitä voit takahutlariin laittaa. Paikka missä asuisit lienee tärkein asia. Ei prisman parkkipaikalla oikein voi käydä paskalla. Sähköä varmaan haluat jostain.
Miksei voi? Moni Prisma on auki 24 tuntia vuorokaudessa, luulisi että vessatkin.

Olennaisinta on, paljonko bensakulut nousevat ja missä auton jättää parkkiin. Saako esim. Prisman parkkipaikalla asua autossa 24/7?
 
Jäi nyt vielä epäselväksi omistaako aloittaja jo tämän kesäasunnoksi kaavaillun pakettiauton? Toimivista pakettiautoista joutuu maksamaan ihan oikeaa rahaa ja silloinkin tiedossa on mahdollisesti remonttia, jos auton meinaa pitää ajokuntoisena. Esson baarin legendaarinen parin satasen ikiliikkuja on nimittäin melko harvinainen laji. Voi käydä hyvin äkkiä niin, että käteen jää säästöjen sijaan mustapekka.
 
Halvimmalla ja helpoimmalla laadukkaimman autoasumisen toteuttaa asuntovaunulla, joita saa käytettynä jo melko tasokkaina asumuksina poikamiestarpeeseen jollain alta kymppitonnilla. Jos ei tarvitse liikkua sen asunnon kanssa sen voi laittaa leirintäalueelle pidempiaikaiseen parkkiinkin, jolloin saa osoitteen, suihkut ja pesukoneen (edit. + sähköt vaunuun), eikä tarvitse vetoautoa kun satunnaisiin siirtoihin. Joku muistaakseni asui parilla sadalla kuussa virallisesti leirintäalueella. Hinta siis halvempi koska pidempiaikainen sopimus.

Pakun etu on siinä, että se näyttää autolta ulospäin. Esim. Helsingin keskustaan ei saa asuntoautoa laittaa parkkiin, mutta paku toimii tuollakin jos pysäköinti muuten ok. Ennen ainakin oli katuja joissa pysäköinti kielletty 8-16, mutta jos tuohon ajoi muutama minsa vaille neljä parkkiin niin siinä oli ilmainen yöpaikka.
 
^Kaveri asui aikoinaan (90-lukua) kesän pakussa kun teki festareilla tarjoilijakeikkaa ympäri suomen. Ei siinä parkkeeraamisessa mitään ongelmaa ole kun pysäköi yöksi taajaman ulkopuolella. Sen sano kun muistuttelin kokemuksista, että yöpaikan valinnassa oli tärkeintä se että on varjossa aamun auringolta ja on hyttysverkko minkä pistää kiinni kun tulee lämmin.

Vessa on mettässä/kaupoissa ja suihkut löyty joko duunista tai uimahalleista. Et noin 2-3kk niin luulis että tuollaisen kestää, eikä siinä mitään laitontakaan ole. Jos siis haluaa asua minikustannuksilla ja ehjä paku jo on. Koska muutenhan sen auton osto-myyntitappio kuluineen on aikalailla kämäsimmän yksiön hinnoissa.

^Toi sai siis matkakulut jne. sen liikkuvan työn takia päälle, eli siinä tosiaan tuli voittoa rahallisesti elämäntavasta.
 
Matkailuato varmaan olisi näppärin, sitten kakkosena vaunu, vaatii jonkinlaisen veturin missä kulut taas pomppaa. Camperointi on itselle tuntematonta aluetta. Kaverilla on paku josta on tehty retkeilyauto, sitä odotellessa kun jää kiinni siitä tien päällä tai jossain, veroja luvassa paljon mutta ei näytä vauhtia haittaavan.
Toinen tuttu taas vetää vanhalla ducatolla pitkin eurooppaa sänky ja muut hilppeet mukana, ei ongelmaa.

Oma valinta olisi varmaan se matkailuauto missä mahdollisimman vähän hometta.
 
Osta sellainen vanha amerikkalainen pick up auto missä takalavalle saa sellaisen teltan. Yritän löytää kuvan.

En löytänyt vanhoista kuvaa mutta toimii ihan uudellakin ja normi teltalla.

Screenshot_20230302_221031_Firefox Nightly.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Osta sellainen vanha amerikkalainen pick up auto missä takalavalle saa sellaisen teltan. Yritän löytää kuvan.

En löytänyt vanhoista kuvaa mutta toimii ihan uudellakin ja normi teltalla.

Screenshot_20230302_221031_Firefox Nightly.jpg

Ei tuo nyt oikein käytännössä, kiinnittää liikaa huomiota ja kaikki on pöllittävissä kun selän kääntää. Ellei halua purkaa viritystä ainakun poistuu paikalta, paku tai muu siksi parempi.
 
Ei tuo nyt oikein käytännössä, kiinnittää liikaa huomiota ja kaikki on pöllittävissä kun selän kääntää. Ellei halua purkaa viritystä ainakun poistuu paikalta, paku tai muu siksi parempi.
Noissa pick upeissa voi olla takalavan päällä kansi jonka saa kiinni halutessaan. Siellä sisällä sitten säilyy kaikki kuten vaikka tavallisen auton takakontissa. Hyvä puoli tuossa on, että teltan voi ottaa irti ja mennä samoilemaan metsään pidemmäksi aikaa ilman autoa.

Kansi.jpg
9k=.jpg
Biltemasta siihen vielä ilmalla täytettävä patja ja kyllä kelpaa
9k=(1).jpg
 
Viimeksi muokattu:
Matkailuato varmaan olisi näppärin, sitten kakkosena vaunu, vaatii jonkinlaisen veturin missä kulut taas pomppaa. Camperointi on itselle tuntematonta aluetta. Kaverilla on paku josta on tehty retkeilyauto, sitä odotellessa kun jää kiinni siitä tien päällä tai jossain, veroja luvassa paljon mutta ei näytä vauhtia haittaavan.
Toinen tuttu taas vetää vanhalla ducatolla pitkin eurooppaa sänky ja muut hilppeet mukana, ei ongelmaa.

Oma valinta olisi varmaan se matkailuauto missä mahdollisimman vähän hometta.

Hyvä vaihtoehto on ostaa 8+1 pikkubussin ja rakentaa siitä retkeilyauton. Vaatimukset eivät mahdottomia muutoskatsastukseen, aihioita saa ok hintaan (tosin km määrää ei saa pelätä koska useimmat olleet taksi yms käytössä) eikä herätä yleisillä parkki paikoilla niin paljon huomiota mitä matkailuautot. Ei tarvitse myös pelätä veroseuraamuksia. Noita valmiita retkeilyautojakin on myynnissä alk muutama tonni.
 
Noissa pick upeissa voi olla takalavan päällä kansi jonka saa kiinni halutessaan. Siellä sisällä sitten säilyy kaikki kuten vaikka tavallisen auton takakontissa. Hyvä puoli tuossa on, että teltan voi ottaa irti ja mennä samoilemaan metsään pidemmäksi aikaa ilman autoa.

Kansi.jpg
9k=.jpg
Biltemasta siihen vielä ilmalla täytettävä patja ja kyllä kelpaa
9k=(1).jpg

Perkuleen kalliiksi tulee että löytää kunnollisen pickupin (hilux) ja sitten vermeet päälle.

Hyvä vaihtoehto on ostaa 8+1 pikkubussin ja rakentaa siitä retkeilyauton. Vaatimukset eivät mahdottomia muutoskatsastukseen, aihioita saa ok hintaan (tosin km määrää ei saa pelätä koska useimmat olleet taksi yms käytössä) eikä herätä yleisillä parkki paikoilla niin paljon huomiota mitä matkailuautot. Ei tarvitse myös pelätä veroseuraamuksia. Noita valmiita retkeilyautojakin on myynnissä alk muutama tonni.

Täähän se kanssa olis, en ole noita nettiautosta ikinä penkonut, noi verot ja dsl verot vähän hakusessa ollut. Mutta ymmärsin nyt pointin.

Sehän se muuten olis että joku suht mukava, siedettävä matkailuautohko - ja sille paikka jostain hallista halvalla vuokralla, missä olisi veski ja suihku hlö tiloissa, ehkä jopa pieni keittiö. Jos sellaisia halleja nyt kovin paljon tarjolla on, paikasta riippuen. Olisi kattoja pään päällä, sähköt ja saniteettitilat samassa paketissa.
 
Noissa pick upeissa voi olla takalavan päällä kansi jonka saa kiinni halutessaan. Siellä sisällä sitten säilyy kaikki kuten vaikka tavallisen auton takakontissa. Hyvä puoli tuossa on, että teltan voi ottaa irti ja mennä samoilemaan metsään pidemmäksi aikaa ilman autoa.

Kansi.jpg
9k=.jpg
Biltemasta siihen vielä ilmalla täytettävä patja ja kyllä kelpaa
9k=(1).jpg
Herää kysymys että mikä se varsinainen etu tässä järjestelyssä olisi? Tuo teltta auton lavalle viriteltynähän nyt on ihan vammanen, eikä siinä itse autosta "hyödy" muuten kuin kovan lavetin takia. Ja tässä tullaankin jo siihen, että sama/parempi laittaa se teltta pystyyn ihan maastoon auton lähettyville...jolloin huomataan ettei sen auton tarvitsekaan olla pickup, vaan vaikka joku perusfarkku. Mutta sitten huomataankin, että hei, tässähän oli kyse autossa yöpymisestä/asumisesta.
 
Herää kysymys että mikä se varsinainen etu tässä järjestelyssä olisi? Tuo teltta auton lavalle viriteltynähän nyt on ihan vammanen, eikä siinä itse autosta "hyödy" muuten kuin kovan lavetin takia. Ja tässä tullaankin jo siihen, että sama/parempi laittaa se teltta pystyyn ihan maastoon auton lähettyville...jolloin huomataan ettei sen auton tarvitsekaan olla pickup, vaan vaikka joku perusfarkku. Mutta sitten huomataankin, että hei, tässähän oli kyse autossa yöpymisestä/asumisesta.
No ihan huvin vuoksi. Jos aletaan järkeilemään, niin eihän siinä autossa asumisessakaan ole mitään järkeä.
 
No ihan huvin vuoksi. Jos aletaan järkeilemään, niin eihän siinä autossa asumisessakaan ole mitään järkeä.

Voihan autossa asuminen on olla ihan järkevä jos työmaa vaihtuu usein ja jostain kesästä kyse. Jos rahaa on minimit ja mitään ei ole hommattuna niin picupin hommaaminen siihen tarkoitukseen on aivan järjetön idea, miten edes tulee mieleen ehdottaa. Siinä olisi järkeä vain jos sellainen sattuu jo olemaan ja siinäkin tilanteessa jos puhutaan koko kesän kämppäämisestä niin pickuppi myyntiin ja halpa asuntoauto tilalle.
 
Itsekin olen harkinnut maasturini vaihtamista pakettiautoon retkeilymahdollisuuksien ja liikkumisen vapauden parantamiseksi. Siedettävän ikäiset asuntoautot ovat hurjan kalliita enkä harkinnan jälkeen lähde kyllä sellaista sijoitusta tekemään. Pakettiauton muuntaminen retkeilyautoksi on sekin melko iso ja kallis projekti. Paljon riippuu siitä millaiset varusteet näkee välttämättömäksi. Jos oikein minimalistiksi aletaan, niin pelkällä patjallakin pääsee alkuun. Toisaalta ei tässä iässä vapaaehtoisesti halua liikaa tinkiä arjen mukavuuksista sen takia, että näkisi maailmaa. Periaatteessa kuitenkin ruuanlaittomahdollisuudet ja peseytymismahdollisuudet ovat retkeily/asuntoautoilussa luksusta. Ulkona voi reissussa syödä, ja uimahalleissa peseytyä. Ei se pilssivesien kanssa läträily asianmukaisesti ole mitään herkkua siinä luksusasuntoautossakaan. Jonkinlainen biopotta voisi tosin olla suotavaa olla mukana hädän yllättäessa.

Kyllä ne kesäreissutkin varmaan jonkinlaista asianmukaista auton eristystä kaipaisi. Ilmanvaihto ja siedettävä lämpötila eri säillä tuossa on varmasti sellainen iso haaste mikäli meinaa nukkua siedettävästi. Kattoventtiilin tekeminen on suhteellisen helppoa ja edullista hieman ratkaisusta riippuen, mutta eihän sellainen helteillä riitä mihinkään. Sitten kun aletaan pohtia ilmastointia laajemmin niin ollaan taas äkkiä sellaisissa summissa, että sitä miettii taas sitä asuntoauton hankkimistakin.

Periaatteessa helppo asia on melko haastava ja monimutkainen toteuttaa siten, että elämä autossa olisi siedettävää mutta mahdollisimman edullista.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
256 216
Viestejä
4 456 415
Jäsenet
73 693
Uusin jäsen
Vartia

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom