Päivitystä kivikaudesta tähän päivään.

Moro! Pitäis koittaa keksiä, että mitä tekisin emo+prossu+muisti päivityksen kanssa. Budjettia ~~850€ ja tietenkin mitä vähemmän menee niin sen parempi! :D

Ensimäisenä silmät osui nuohon Jimssin bundleihin, vaikuttavat hyvältä tuon yhdistelmähinnan puolesta.. Sitten pitäis arvuutella, että onko se tuon hintaeron arvoista ostaa 9800X3D tuon 7800X3D ylitse, kun tehoeroa näyttäis olevan karkea 5%? Ja onko noilla emon piirisarjoilla jotain merkitystä tämmöisen kasuaalipelurin käytössä? En oo aiemmissa kokoonpanoissa kellotellut mitään ja tuskin tämän tulevankaan kanssa niihin hommiin lähden.

Eniten ehkä mietityttää nuo muistien CL -luvut ja nopeudet. 7800X3D ei ilmeisesti ramia tue kun 5200Mhz asti, ja 9800X3D:ssä vastaava luku olis 5600Mhz?

Kaikki vinkit otetaan vastaan että sais kaiken irti budjetista, kiitos!

120 € halvemmalla saa 7800x3d prossun

Löytyi läheltä RAMit halvalla, jotkut 6000mhz 1.35v kingstonit 2x16Gb. Pitänee niillä mennä ja kipaista 7800X3D ja B650 emo kaveriksi. Kiitoksia vastanneille :)
Mä nyt heitän tähän vielä, että harkitse tota prossua. 9800X3D on karkeasti n. 25% nopeampi sekä kaikin verroin muutenkin ylivoimaisesti parempi prossu. Ero näkyy ja tuntuu kaikessa, mikä tarvii laskentatehoa (kaikki pelit tosin eivät tarvitse).
Mulla esim. FarCry 6:een tuli joku 20-30fps lisää ja kaikki autosaveen liittyvä töksähtely poistui, kuin päivitin 7800X3D:stä 9800X3D:hen. 7900XTX näyttiksenä ja 3440x1440 näyttö.
CineBench R23, joka mittaa raakaa laskentatehoa, tulos parani vajaasta 19k:sta reiluun 24k.

Eli jos haluat vain "uuden tietokoneen" (vanhalla tekniikalla) mahdollisimman halvalla, niin osta 7800X3D. Jos taas haluat hyvän ja tehokkaan uuden tietokoneen, jonka käyttöikä ilman päivityksiä olisi mahdollisimman pitkä, mä kyllä suosittelen investoimaan 9800X3D:hen omien kokemuksieni pohjalta, kun molemmat kerran on (ollut).
Sanotaan se nyt reiluuden nimissä vielä, että 7800X3D vie vähemmän sähköä, koska se on niin rajoitettu. Pelikäytössä voi mennä jopa 20-30W kun 9800X3D vie selkeästi enemmän. Omaa 7:aa en millään saanut ylikellotettunakaan missään testissä viemään 100W:a, mutta 9 vie jopa 150W kun sille antaa vapauden kulkea.
Eli 7800X3D:n päälle riittää käytännössä lähes mikä tahansa jäähy, vaikka AMD:n Wraith jota voi saada tyyliin 0-5€, kahvipaketilla tms. Ihan sama mitä sen päälle laittaa, niin se käy silti myös hiton kuumana aina. 9800X3D on parempi olla edes joku parin kympin Arctic, Fera tai mitä näitä nyt onkaan. Mulla on Thermalright AXP120-X67 nyt ja riittää ihan hyvin.

Siinä pettyy kyllä todella pahasti, jos kuvittelee saavansa yleisesti +25% ruutuja näytölle 7800x3d -> 9800x3d valinnalla. Jos pelitehoa haluaa on +120 euroa näyttiksen budjetissa paljon parempi vaihtoehto Itseasiassa vielä parempi vaihtoehto on entistäkin edullisempi CPU, esim 7500f/7600 ja taas pykälää kalliimpi näyttis.

1440p resolla ja vaikka 5080 tason näyttiksellä eron alkaa näkemään/tuntemaan selkeästi suurimmalla osalla peleistä, vasta kun CPU:ssa on eroa minimissään Ryzen 7600 <-> 9800x3d verran.

Siinä pettyy kyllä todella pahasti, jos kuvittelee saavansa yleisesti +25% ruutuja näytölle 7800x3d -> 9800x3d valinnalla. Jos pelitehoa haluaa on +120 euroa näyttiksen budjetissa paljon parempi vaihtoehto Itseasiassa vielä parempi vaihtoehto on entistäkin edullisempi CPU, esim 7500f/7600 ja taas pykälää kalliimpi näyttis.
No mitäs kuvittelet sitten tollasta? Mielestäni sanoin varsin selkeästi, että 9800X3D:ssä on laskentatehoa karkeasti ton verran enemmän. Sehän ei yleensä skaalaudu suoraan FPS:iin.

Mä olen tosta prossuasiasta eri mieltä. Kelvottomalla prossulla saa kelvottoman lopputuloksen, stutterointia, surkeita 1% ja 0,1% low;ta ja kaikkea muuta hauskaa. Zen4-prossut ei ole laskentateholtaan kovinkaan kaksisia. Tiedän kokemuksesta, että 7800X3D todellakin jää pullonkaulaksi 7900 XTX:n kanssa, ja nykyiset halvat mid-tier näyttikset kuten 9070 XT ovat lähes yhtä nopeita.

Siitä vaan pistämään jotain 7500F-paskaa, jos se prossun hinta on pakkomielle. Toimii varmasti ihan hyvin jonkun entry level 9060 XT tai 5060 näyttiksen kanssa.

Mun ei tuu pelattua oikeestaan mitään uudempia pelejä. Dayzzin modatut servut varmaan ainoa tommonen vaativampi, ja sinne tulikin ihan _tajuton_ uppi 7800x3d:llä. Tyytyväinen valintaani, katotaan jos joskus innostuu AAA pelejä pelailemaan niin ostetaan sitten parempaa! :D

Siitä vaan pistämään jotain 7500F-paskaa, jos se prossun hinta on pakkomielle. Toimii varmasti ihan hyvin jonkun entry level 9060 XT tai 5060 näyttiksen kanssa.
Juuri nyt budjetti-AM5 prossun ostamisessa voi olla paljonki järkeä jos aikoo jättää päivitysvaraa jahka parempia prossuja julkaistaan, alustalle tulee ainakin Zen6-sukupolvi ensi vuonna. Jos taas prossu on ja pysyy loppuun asti samana niin laittaisin parasta mihin budjetti riittää.

Juuri nyt budjetti-AM5 prossun ostamisessa voi olla paljonki järkeä jos aikoo jättää päivitysvaraa jahka parempia prossuja julkaistaan, alustalle tulee ainakin Zen6-sukupolvi ensi vuonna. Jos taas prossu on ja pysyy loppuun asti samana niin laittaisin parasta mihin budjetti riittää.
Niinno. Mä olen havainnut aivan hyvin toimivaksi strategiaksi senkin, että kun ostaa aina sen huippumallin ja myy edellisen pois heti kun uusi julkastaan, niin siitä vanhasta saa vielä hyvät rahat ja päivitykselle ei todellisuudessa tule kovinkaan paljoa hintaa.

Mun ei tuu pelattua oikeestaan mitään uudempia pelejä. Dayzzin modatut servut varmaan ainoa tommonen vaativampi, ja sinne tulikin ihan _tajuton_ uppi 7800x3d:llä. Tyytyväinen valintaani, katotaan jos joskus innostuu AAA pelejä pelailemaan niin ostetaan sitten parempaa! :D
Hyvä juttu, pääasia että itse olet tyytyväinen! :thumbsup:

No mitäs kuvittelet sitten tollasta? Mielestäni sanoin varsin selkeästi, että 9800X3D:ssä on laskentatehoa karkeasti ton verran enemmän. Sehän ei yleensä skaalaudu suoraan FPS:iin.

Mä olen tosta prossuasiasta eri mieltä. Kelvottomalla prossulla saa kelvottoman lopputuloksen, stutterointia, surkeita 1% ja 0,1% low;ta ja kaikkea muuta hauskaa. Zen4-prossut ei ole laskentateholtaan kovinkaan kaksisia. Tiedän kokemuksesta, että 7800X3D todellakin jää pullonkaulaksi 7900 XTX:n kanssa, ja nykyiset halvat mid-tier näyttikset kuten 9070 XT ovat lähes yhtä nopeita.

Onko argumenttisi siis se, että kaikki muu kuin kallein ja paras peliprossu tuottaa tapauksessa kuin tapauksessa lopputuloksen, jota voi kuvailla vain sanoilla "kelvoton, surkea, paska"?

Erityisesti silloin, kun budjetti on rajoitettu?

Seuraavaksi voitkin laittaa testituloksia väitteidesi tueksi, kiitos.

Onko argumenttisi siis se, että kaikki muu kuin kallein ja paras peliprossu tuottaa tapauksessa kuin tapauksessa lopputuloksen, jota voi kuvailla vain sanoilla "kelvoton, surkea, paska"?

Erityisesti silloin, kun budjetti on rajoitettu?

Seuraavaksi voitkin laittaa testituloksia väitteidesi tueksi, kiitos.
No @rushi n puollustukseksi voin huutaa täältä sivusta, sen että Jamppa repii kaiken irti revittävän kaikista komponenteista ja silloin erot tuotteiden välillä kasvavat. Mutta reaaliteetit budjetista ja sen rajoitteista on hakusessa, kun itselle ne eurot ei merkkaa mitään, mitä komponentteihin laitetaan kiinni. Eikä myöskään se, että tavallinen perusjantteri nakkaa vain expon päälle ja alkaa pelaamaan.

Vaikka täällä nyt ei saisi käyttäjistä keskustella, niin kyllä tuollainen antaumus on sinänsä hienoa ja siitä aiheesta kiinnostuneet saavat varmasti kiinnostavaa detaljitason tietoa. :) Vaikka tosiaan isolle osalle ne eurot ja niillä saatava teho painaa enemmän :)

Itsekin olen @rushi kanssa väitellyt näistä asioista. Nuo hänen saamansa erot ovat vaan niin suuria - ja kukaan muu ei tunnu saavan niitä.
..mutta siellä hän erityisesti DDR5-ketjussa vaan "ottaa kaiken irti" ja ei tosiaankaan itse osta "hinnat alkaen" rautaa. Ihan suoraan sanon, että muisteihin liittyvissä asioissa hän on minua paljon edellä. Kysyisin hänen mielipidettään, jos olisin kalliita muisteja hommaamassa.

Itsellä vielä on 7800X3D ja olen eri mieltä siitä, että tämä on huono prosessori, mutta hänellä voi olla esim. tuon 9800X3D kanssa paremmin toimiva muistikonfiguraatio, jolla hän itse saa noin paljon parempia tuloksia Cinebenchissä. Ei kyllä perus 6000CL36-muisteilla voi saada näin suuria eroja.

Lisäksi tuntuu siltä, että hänen jäähyt on alimitoitettu, mutta tuntuu myös siltä, että hän on kaveri, joka osaa säätää nämä kuntoon..

--

Tässä nyt vaan mielestäni kokenut kellottaja/virittäjä kertoo oman näkökulmansa, ja uskon 100%, että hän itse on nämä tulokset saanut, mutta tavalliselta peruskäyttäjältä ei välttämättä perusosilla tule ollenkaan samoja tuloksia.

--

Valitan keskustelua käyttäjästä, mutta tässä on tosiaan oma persoonansa, joka kuitenkin tuntuu koko ajan fiksummalta, sitä enemmän luen hänen viestejään toisissa ketjuissa.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
290 106
Jäsenet
79 741
Uusin jäsen
J1N

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom