Päivitys vai uusi kone (Win10 -> Win11)

Hei,

Minulla on nykyinen kokoonpano vuodelta 2012 ja kun tämän vuoden lopussa Win10n tuki loppuu, niin nykyinen kokoonpano ei mahdollista päivitystä
Ja jos oikein ymmärsin niin minun Win7 koodiavain ei edes mahdollista kikkailua saada WIN11 toimimaan.
Microsoft on jotenkin estänyt tämän...

Mutta apuja kaipaisin, miten saisin kokoonpanon mahdollisimman vaivattomasti päivitettyä?
Mitä voin säästää ja mitä pitää uusia?
WIN11 lisenssin joutunee ostamaan...?

Nykyiset kilkkeet:
Kingston HyperX 8 GB (2x4 GB) DDR3 1600
Asus P8H77-V LE Intel H77 LGA1155 ATX0
Intel Core i5 3550 3.3 GHz LGA1155
Samsung 830 Series 256 GB 2.5" SATA3 SSD

Muistia on myöhemmin lisätty 2kpl 4GB kampoja, joten yhteismäärä on 16GB
Näytönohjain uusittu 2018 -> MSI GEFORCE GT 1030 2GH LP OC 2048 Mt
Virtalähde uusittu 2013, olisko se Corsair TX650 (bronze?)
Kotelo on Silverstone Grandia GD09
Toinen SSD lisätty pari vuotta sitten ns varastolevyksi

Kokoonpano ei ole kertaakaa kaatunut, eikä windowsia ole tarvinnut asentaa uusiksi.

Kone on kiinni olkkarin telkkarissa HDMI:llä.
Käyttö on nykyisin 100% surffailua, Youtube, leffoja, sarjoja.
En ole pelannut vuosiin mitään ja jos pelaisin niin KOTOR :)

Olen jopa katsellut NUC kokoonpanoja sekä Mac Mini M4 pyörinyt mielessä.
Eli toisin sanoen hakusessa on mahdollisimman hiljainen kokoonpano

Valitettavasti noita vaihtoehtoja esim emoissa on 7 miljoonaa, enkä tiedä niistä enää mitään...

Ei pahalla, mutta tuo on jo täysin antiikkia. Ei sitä voi päivittää Win11 normaalisti, kun se vaatii käytännössä 9000-sarjaa ja DDR4:sta.. Integroidut näytönohjaimet ovat jopa Ryzeneissä parempia nykyään kuin tuo GT 1030. Taisi Nvidia siirtää sen jo Legacy-ajureihinkin.

NUC tai minipc tarjoaa kyllä vastaavan kokemuksen ja niitä saa aika halvalla. Myös N100-pohjaiset toimivat peruskäytössä, mutta ne voi olla samaa nopeutta tuon nykyisen kanssa, ja se ei ole todellakaan nopea nykypäivän standardeilla.

Jos tuo nykyinen vielä ajaa asiansa ja käyttö tosiaan 100% surffailua, niin itse laittaisin vaan jonkun Linux distron sisälle. Esim Linux Mint. Selaimeksi sitten vielä mahdollisuuksien mukaan sama mitä on käyttänyt Windowsin puolella. Esim. Chrome.

Ei mitään, tiedän sen olevan antiikkia :)

Omassa käytössä kun toimii kuin junan vessa.
Olisko sinulla heittää linkkiä ns "hyvään" NUC tai minipc pohjaan?

Minulla on paljon hitaampi i3 3rd Gen. Intel leffakoneena olohuoneen telkkarissa kiinni. Ei surffaukseen ja videoiden toistoon tarvita tehokkaampaa. Chromecastit ja muut ovat vaan niin vammaisia, ei edes adblockereita saa.

Jos olet Win7:n päivittänyt kymppiin, niin eikö siitä pääse suoraan Win11 myös ilmaiseksi? Toki jos uudelle puhtaalle raudalle asentaa, niin win7 avaimella ei Win11 aktivoida.

Kokeile miltä tuntuu, Rufus käyntiin ja teet boottitikun joka ohittaa vanhan raudan hylkäyksen.

Toki jos olet päivittämässä, niin ei muuta kuin tuo raato parillakympillä Toriin myyntiin ja uutta pakettia tilalle.

Jos tuo nykyinen vielä ajaa asiansa ja käyttö tosiaan 100% surffailua, niin itse laittaisin vaan jonkun Linux distron sisälle. Esim Linux Mint. Selaimeksi sitten vielä mahdollisuuksien mukaan sama mitä on käyttänyt Windowsin puolella. Esim. Chrome.
Tänään just tärähti vanhaan läppäriin Linux Mint. Mulla ei ole pitkään aikaan kokemusta Linuxista, joskus varmaan 20 vuotta sitten kokeilin jotain Red Hat-pohjaista ja se oli amatöörille turhan "hapokasta" sen aikaisilla varustuksilla. Mutta nykypelihän on aivan toinen ja olen kyllä tiennytkin, että Ubuntu varsinkin ollut suht jees, ei vaan ole ollut tarvetta leikkimiseen. Sitä en tiennyt, että tänä päivänä perus-Ubuntu onkin vähemmän jees Gnomen takia...

Onkin kätevää, kun näitä saattoi testailla ihan livenä muistitikulle asennettuna, miten toimii. Totesin, että ei tule kauppoja Ubuntun kanssa, jos työpöytäkuvakkeiden tekeminen on sen verran työlästä. Niinpä päädyin aiempien kommenttien perusteella Linux Mintiin ja hommahan oli sitä myöten selvä. Alkuun ajattelin, että rupean pelaamaan vasta, kun Win10 menee vanhaksi syksyllä, mutta koska tilanne näytti niin helpolta, täräytin täyden asennuksen saman tien.

Tulee mieleen, että enemmän vaan pitäisi käyttäjien rohkaistua heittämään vanhat Windowsit mäkeen ja Linux tilalle. Tää konehan lähti suorastaan lentoon vrt. Win10. Eikä tää vie tilaakaan levyltä juuri yhtään, 256 GB levyllä näyttää vieläkin melkein 220 GB jäljellä, vaikka olen jotain perussoftiakin jo kerinnyt asentelemaan. Win 10 taitaa ihan perusasetuksillakin viedä joku 60...70 GB?

Statistiikka

Viestiketjuista
275 311
Jäsenet
77 316
Uusin jäsen
Artlas

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom