- Liittynyt
- 13.10.2016
- Viestejä
- 12 973
Sampsa kirjoitti uutisen/artikkelin:
Uutisoimme io-techissä jo aiemmin NVIDIAn uusien GeForce RTX 3080- ja 3090-näytönohjaimien kaatuiluongelmista sekä eri tahojen, kuten Igor's Labin ja Jayztwocentin selvityksistä aiheeseen liittyen. Valitettavasti kaikki faktat eivät ole olleet täysin kohdallaan kondensaattoreiden nimistä, hinnoista ja laadusta lähtien sekä siitä, miten niitä tulisi käyttää. Tästä syystä viikonlopuna aikana kuluttajien keskuudessa levisi runsaasti epätietoisuutta ja vääriä olettamuksia aiheeseen liittyen.
io-techin omissa testeissä ja näytönohjainvalmistajien kanssa käydyissä keskusteluissa on saatu selvitettyä, että mahdollisissa kaatuiluissa kyse on tosiaankin grafiikkapiirin takapuolen ohituskondensaattoreista, jotka tasaavat ja suodattavat sisääntulojännitettä ja joista grafiikkapiiri ottaa tarvitsemansa kuormavirran. Korkeilla yli 2 GHz:n kellotaajuuksilla pelkät SP-CAPS-kondesaattorit eivät ilmeisesti kykene riittävän nopeasti reagoimaan kuormavirran muutoksiin, joka johtaa kaatuiluihin, kun taas pienemmät Multilayer Ceramic Chip Capacitors- eli MLCC-kondensaattorit pysyvät perässä. Kyse ei ole niinkään siitä, että toiset kondensaattorit olisivat laadukkaampia tai kalliimpia, vaan yksinkertaisesti sopivat kyseiseen käyttötarkoitukseen paremmin.
Osa valmistajista, kuten Asus, oli havainnut ongelmat jo kehitysvaiheessa ja päätynyt käyttämään alkuperäisistä suunnitelmista poiketen GeForce RTX 3080- ja 3090 TUF Gaming -näytönohjaimissaan pelkästään MLCC-kondensaattoreita. Ilmeisesti kyseinen pelkkien MLCC-kondensaattoreiden käyttö on ylimitoitettu ja toimivat ratkaisut on toteutettavissa myös MLCC-kondensaattoreiden ja SP-Caps-kondensaattoreiden yhdistelmillä. EVGA kertoo huomanneensa omissa testeissään, ettei pelkästään kuuden SP-CAP-kondensaattorin konfiguraatio ollut täysin vakaa, mutta esimerkiksi Gigabyte on käyttänyt Gaming OC -malleissaan järeämpiä 470 μF kondensaattoreita, kun erityisesti ongelmia aiheuttaneissa referenssisuunnitteluun perustuvissa malleissa, kuten Zotacin Trinityssä on käytössä 220 μF kondensaattorit.
Saksalainen ylikellottaja ja tekniikkatubettaja Der8auer on perehtynyt aiheeseen käytännön tasolla testaamalla Gigabyten GeForce RTX 3090 Gaming OC -näytönohjainta alkuperäisellä kuudella 470 μF SP-CAPS-kondensaattorilla, poistamalla niistä kaksi käytöstä ja lopuksi korvaamalla kaksi SP-CAPS-kondensaattoria MLCC-kondensaattoreilla. Alkuperäisellä kuuden SP-CAPS-kondensaattorin konfiguraatiolla grafiikkapiiri toimi Time Spy 4k -testissä vakaasti noin +70 MHz:n korotetulla kellotaajuudella. Kun kaksi SP-CAPS-kondensaattorit irroitettiin, testi kaatui lähes välittömästi kyseisellä kellotaajuudella. Kun kaksi SP-CAPS-kondesaattoria korvattiin MLCC-kondensaattoreilla, saatiin grafiikkapiirin kellotaajuutta korotettua +100 MHz eli 30 MHz enemmän. Todelliset kellotaajuudet pyörivät 1900 MHz:n tuntumassa ja näytönohjaimen menohaluja näytti rajoittavan Power Limit -tehorajoitus.
Lopputuloksena NVIDIA on uusimmassa ajurissaan säätänyt Boost-algortimin kellotaajuus/käyttöjännite-käyrää ja useampi näytönohjainvalmistaja työstää parhaillaan päivityksiä näytönohjaimiensa piirilevyihin, joissa vaihdetaan ainakin osaa SP-CAP-kondensaattoreista MLCC-kondensaattoreihin. Muistutuksena kuluttajille, kunhan virtalähde on varmasti riittävän tehokas, vakiona epävakaan näytönohjaimen voi lähettää takuuvaihdettavaksi tai väliaikaisena ratkaisuna ennen kuin tavaraa löytyy taas varastoista, säätää manuaalisesti grafiikkapiirin kellotaajuutta esim. 50-100 MHz alhaisemmaksi. Muistutuksena myös, että näytönohjaimen ylikellottaminen evää takuun ja takuu raukeaa.
Linkki alkuperäiseen juttuun
Viimeksi muokattu: