Päivitys testilabrasta: Faktaa GeForce RTX 30 -näytönohjaimien ohituskondensaattoreista

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 973
mlcc-spcap-29092020.jpg


Sampsa kirjoitti uutisen/artikkelin:
Uutisoimme io-techissä jo aiemmin NVIDIAn uusien GeForce RTX 3080- ja 3090-näytönohjaimien kaatuiluongelmista sekä eri tahojen, kuten Igor's Labin ja Jayztwocentin selvityksistä aiheeseen liittyen. Valitettavasti kaikki faktat eivät ole olleet täysin kohdallaan kondensaattoreiden nimistä, hinnoista ja laadusta lähtien sekä siitä, miten niitä tulisi käyttää. Tästä syystä viikonlopuna aikana kuluttajien keskuudessa levisi runsaasti epätietoisuutta ja vääriä olettamuksia aiheeseen liittyen.

io-techin omissa testeissä ja näytönohjainvalmistajien kanssa käydyissä keskusteluissa on saatu selvitettyä, että mahdollisissa kaatuiluissa kyse on tosiaankin grafiikkapiirin takapuolen ohituskondensaattoreista, jotka tasaavat ja suodattavat sisääntulojännitettä ja joista grafiikkapiiri ottaa tarvitsemansa kuormavirran. Korkeilla yli 2 GHz:n kellotaajuuksilla pelkät SP-CAPS-kondesaattorit eivät ilmeisesti kykene riittävän nopeasti reagoimaan kuormavirran muutoksiin, joka johtaa kaatuiluihin, kun taas pienemmät Multilayer Ceramic Chip Capacitors- eli MLCC-kondensaattorit pysyvät perässä. Kyse ei ole niinkään siitä, että toiset kondensaattorit olisivat laadukkaampia tai kalliimpia, vaan yksinkertaisesti sopivat kyseiseen käyttötarkoitukseen paremmin.



Osa valmistajista, kuten Asus, oli havainnut ongelmat jo kehitysvaiheessa ja päätynyt käyttämään alkuperäisistä suunnitelmista poiketen GeForce RTX 3080- ja 3090 TUF Gaming -näytönohjaimissaan pelkästään MLCC-kondensaattoreita. Ilmeisesti kyseinen pelkkien MLCC-kondensaattoreiden käyttö on ylimitoitettu ja toimivat ratkaisut on toteutettavissa myös MLCC-kondensaattoreiden ja SP-Caps-kondensaattoreiden yhdistelmillä. EVGA kertoo huomanneensa omissa testeissään, ettei pelkästään kuuden SP-CAP-kondensaattorin konfiguraatio ollut täysin vakaa, mutta esimerkiksi Gigabyte on käyttänyt Gaming OC -malleissaan järeämpiä 470 μF kondensaattoreita, kun erityisesti ongelmia aiheuttaneissa referenssisuunnitteluun perustuvissa malleissa, kuten Zotacin Trinityssä on käytössä 220 μF kondensaattorit.



Saksalainen ylikellottaja ja tekniikkatubettaja Der8auer on perehtynyt aiheeseen käytännön tasolla testaamalla Gigabyten GeForce RTX 3090 Gaming OC -näytönohjainta alkuperäisellä kuudella 470 μF SP-CAPS-kondensaattorilla, poistamalla niistä kaksi käytöstä ja lopuksi korvaamalla kaksi SP-CAPS-kondensaattoria MLCC-kondensaattoreilla. Alkuperäisellä kuuden SP-CAPS-kondensaattorin konfiguraatiolla grafiikkapiiri toimi Time Spy 4k -testissä vakaasti noin +70 MHz:n korotetulla kellotaajuudella. Kun kaksi SP-CAPS-kondensaattorit irroitettiin, testi kaatui lähes välittömästi kyseisellä kellotaajuudella. Kun kaksi SP-CAPS-kondesaattoria korvattiin MLCC-kondensaattoreilla, saatiin grafiikkapiirin kellotaajuutta korotettua +100 MHz eli 30 MHz enemmän. Todelliset kellotaajuudet pyörivät 1900 MHz:n tuntumassa ja näytönohjaimen menohaluja näytti rajoittavan Power Limit -tehorajoitus.

Lopputuloksena NVIDIA on uusimmassa ajurissaan säätänyt Boost-algortimin kellotaajuus/käyttöjännite-käyrää ja useampi näytönohjainvalmistaja työstää parhaillaan päivityksiä näytönohjaimiensa piirilevyihin, joissa vaihdetaan ainakin osaa SP-CAP-kondensaattoreista MLCC-kondensaattoreihin. Muistutuksena kuluttajille, kunhan virtalähde on varmasti riittävän tehokas, vakiona epävakaan näytönohjaimen voi lähettää takuuvaihdettavaksi tai väliaikaisena ratkaisuna ennen kuin tavaraa löytyy taas varastoista, säätää manuaalisesti grafiikkapiirin kellotaajuutta esim. 50-100 MHz alhaisemmaksi. Muistutuksena myös, että näytönohjaimen ylikellottaminen evää takuun ja takuu raukeaa.

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Näitä on kiva lukea - tiukkaa faktaa, workaroundit valmiina ja lukijan ymmärrys kasvaa.
 
Muistutuksena kuluttajille, kunhan virtalähde on varmasti riittävän tehokas, epävakaan näytönohjaimen voi lähettää takuuvaihdettavaksi tai väliaikaisena ratkaisuna ennen kuin tavaraa löytyy taas varastoista, säätää manuaalisesti grafiikkapiirin kellotaajuutta esim. 50-100 MHz alhaisemmaksi.
JOS siis epävakaa vakiona. Kellotettuna vakaus on käyttäjän ongelma.
 
Tämän nyt luulisi olevan itsestään selvää, mutta päivitetty nyt kuitenkin uutiseen..
"nostin vain power limittiä, eli vakiona mennään". ;)
Ihan hyvä lisäys.

Saas nähdä millä taajuudella nämä kortit kulkee puolen vuoden päästä... tai parin vuoden päästä. Jos nyt ollaan jo vakauden rajalla, niin ei ne taajuudet ainakaan ylöspäin ole menossa.
 
Erikoisin juttu asiassa on että kun laitteessa esiintyi satunnaista vikaa.
Kuinka kummassa asia saatiin ratkaistua suunnilleen minuuteissa. Vaikuttaa ennemmin että asia on on ollu tutkinnassa jo pidempään ja siksi myyntimääriä on rajoitettu ettei homma leviä käsiin. Epäilen onko tuokaan ainoa ongelma vai onko viisainta odottaa 2. version tuotteita.
Tuo kondensaattori juttu varmaan, että yhdessä suuressa on suurempi sisäinen resistanssi verrattuna useasta pienemmästä rinnakkaiseta tehtyyn. Ongelma korostuu taajuuden noustessa.

MLCC kondensaattorin ongelma on että kapasiteetti laskee lämpötilan noustessa, joten voi olla että lämpöjä pitäisi pitää maltillisena. Muratalla näyttää olevan jotain mallia jossa vakaampi käyrä.
Lisäksi on olemassa vanhenemis ongelma. Onko luvassa takuuajan jälkeisiä vikoja.
1601377429594.png

 
Viimeksi muokattu:
Gigabyteltä lausunto aiheesta:

Statement Regarding the SP-CAP and MLCC Capacitor on GeForce RTX 3080 Graphics Cards

In response to the recent reports speculating that the use of POSCAP capacitors on the GeForce RTX 3080 graphics cards could lead to stability issues and crashes, we would like to clarify the issue with the following statement:

It is false that POSCAP capacitors independently could cause a hardware crash. Whether a graphics card is stable or not requires a comprehensive evaluation of the overall circuit and power delivery design, not just the difference in capacitor types. POSCAPs and MLCCs have different characteristics and uses, thus it is not true to assert that one capacitor type is better than the other.

The GIGABYTE GeForce RTX 30 graphics cards are designed in accordance with NVIDIA specifications, and have passed all required testing, thus the product quality is guaranteed. GIGABYTE GeForce RTX 3080 GAMING OC and EAGLE OC series graphics cards use high-quality, low-ESR 470uF SP-CAP capacitors, which meet the specifications set by NVIDIA and provide a total capacity of 2820u in terms of GPU core power, higher than the industry’s average. The cost of SP-CAP capacitors is not lower than that of MLCCs. GIGABYTE values product integrity highly and definitely does not reduce costs by using cheap materials.

NVIDIA has released a driver (version 456.55) on September 28, 2020 that improves stability. Users are advised to update to the latest driver for optimized performance. For users who have any concern, please contact our local service centers or representatives.

GIGABYTE has been constantly improving and optimizing product quality, especially in terms of thermal designs, to provide the best gaming experience to the consumers for decades. For the latest AORUS GeForce RTX 30 graphics card series, we have also paid extra attention to the cooling performance and introduced industry-leading solutions such as MAX-Covered Cooling to ensure that the operation of each component is stable.

gb-statement-appendix.png
 
Olipas mitään sanomatonta markkinabulshittiä tuo lausunto.

Kapasitanssin määrä nostettu keskiöön jotta voidaan sivuuttaa ne muut sähköiset ominaisuudet. Mutta mikäs tässä.

Toivottavasti korjaavat pikapikaa korttinsa kautta linjan joilla ongelmia on, että ihmiset pääsevät vaihtamaan takuuseen korttejaan..
 
Toivottavasti korjaavat pikapikaa korttinsa kautta linjan joilla ongelmia on, että ihmiset pääsevät vaihtamaan takuuseen korttejaan..
Meinaat että kortteja vaihettaisiin? Oma veikkaus on pieni ajuri/bios viilaus niin ettei kellot ei mene liian korkealle. Kaikki yli 1730Mhz on yli virallisten lupausten.
 
"Muistutuksena myös, että näytönohjaimen ylikellottaminen evää takuun ja takuu raukeaa."

Siis koskeeko tämä noita Founders Editioneja vai eikö noita tuhannen euron 3080 customeitakaan saa ylikellottaa, jos haluaa pitää kortin takuun piirissä?
 
Meinaat että kortteja vaihettaisiin? Oma veikkaus on pieni ajuri/bios viilaus niin ettei kellot ei mene liian korkealle. Kaikki yli 1730Mhz on yli virallisten lupausten.

Kyllä itse rautavikaisen laittaisin takaisin, mikä on virallinen lupaus riippuu kortista ei nVidian speksistä. Pitää erottaa kortin valmistajan (esim. gigabyte) vasttuu ja nVidian vastuu sekä myyjän vastuu.

Jos kortti ei toimi speksin sisällä, sen voi palauttaa viallisena. Ensisijaisesti toki valmistajalla on oikeus korjata ongelma. Korjaus ei tietenkään ole sellainen joka vaikuttaa ominaisuuksiin taikka on oikeutettu hinnanalennukseen.
 
"Muistutuksena myös, että näytönohjaimen ylikellottaminen evää takuun ja takuu raukeaa."

Siis koskeeko tämä noita Founders Editioneja vai eikö noita tuhannen euron 3080 customeitakaan saa ylikellottaa, jos haluaa pitää kortin takuun piirissä?
Koskas se takuu ei ole rauennut ylikellottamisen seurauksena? Eri asia estääkö se kortin takuuseen menemisen (ts. onko mitään keinoa todistaa hajonneen ylikellotukseen).
 
Koskas se takuu ei ole rauennut ylikellottamisen seurauksena? Eri asia estääkö se kortin takuuseen menemisen (ts. onko mitään keinoa todistaa hajonneen ylikellotukseen).

Mulla oli aiemmin EVGA FTW3 Hybrid 1080ti ja sitä sai kyllä ylikellottaa. Youtubessa oli EVGA:n opastusvideot aiheeseen, jossa EVGA:n edustajakin sanoi, että ihan vapaasti saa ylikellottaa eikä vaikuta takuuseen millään tavalla.

Nyt mulle on Asuksen TUF OC 3080 tulossa ja olin ajatellut testata sen kulkuja kyllä.
 
Olipas mitään sanomatonta markkinabulshittiä tuo lausunto.

Kapasitanssin määrä nostettu keskiöön jotta voidaan sivuuttaa ne muut sähköiset ominaisuudet. Mutta mikäs tässä.

Toivottavasti korjaavat pikapikaa korttinsa kautta linjan joilla ongelmia on, että ihmiset pääsevät vaihtamaan takuuseen korttejaan..

Itse kun luin tuota, niin jattelin ihan samaan. Oli kyl huvittavaan että seuraava kommentti keräs omat tuntemukset sopivasti nippuun :lol:
 
Kyllä itse rautavikaisen laittaisin takaisin, mikä on virallinen lupaus riippuu kortista ei nVidian speksistä. Pitää erottaa kortin valmistajan (esim. gigabyte) vasttuu ja nVidian vastuu sekä myyjän vastuu.

Jos kortti ei toimi speksin sisällä, sen voi palauttaa viallisena. Ensisijaisesti toki valmistajalla on oikeus korjata ongelma. Korjaus ei tietenkään ole sellainen joka vaikuttaa ominaisuuksiin taikka on oikeutettu hinnanalennukseen.
Korkeimmalle kellotettu 3080 OC malli taitaa olla: Asus GeForce RTX 3080 ROG Strix - OC Edition -näytönohjain, 10GB GDDR6X - 929,90€
Kellotaajuus:
- OC mode: 1935 MHz (Boost)
- Gaming mode: 1905 MHz (Boost) / 1440 MHz (Base)

Jos kortti kaatuu 2GHz kohdalla niin valmistaja voi laskea boosteja 1935MHz asti, eikä mitään lupausta rikota. Ongelmat ovat 2GHz yli menevillä, joten ei mitään syytä miksei softalla voitaisi laskea nopeuksia. Kukaan valmistaja ei taida luvata että kortit/piirit toimisi 2GHz nopeudella.
 
Kaikki yli 1730Mhz on yli virallisten lupausten.
Ihmiset lukevat arvosteluja ja tekevät niiden perusteella ostopäätöksensä. Herrasmiessopimus valmistajien ja kuluttajien välillä on että tuotetta ei muuteta merkittävästi arvostelu- ja vähittäismyyntikappaleiden välillä. Jos arvostelumallit toimisivat jopa 300MHz korkeammilla boost kellontaajuuksilla niin tilanne ei olisi kovin rehellinen. 1730MHz 'luvattu' boost vs. arvostelumalleilla toteutunut jopa yli 2GHz boost.

Oikeasti tilanne ei ole nyt paha, sillä kellontaajuuksia laskettiin vain maltillisesti. Jos kellot oltaisiin laskettu tuolle 'luvatulle' tasolle arvostelukierrosten jälkeen, niin ihmisillä olisi ihan perustellusti kusetettu olo, kun myytävät kortit olisivat 15% hitaampia kuin mitä arvostelut antaisivat ymmärtää.
 
Korkeimmalle kellotettu 3080 OC malli taitaa olla: Asus GeForce RTX 3080 ROG Strix - OC Edition -näytönohjain, 10GB GDDR6X - 929,90€
Kellotaajuus:
- OC mode: 1935 MHz (Boost)
- Gaming mode: 1905 MHz (Boost) / 1440 MHz (Base)

Jos kortti kaatuu 2GHz kohdalla niin valmistaja voi laskea boosteja 1935MHz asti, eikä mitään lupausta rikota. Ongelmat ovat 2GHz yli menevillä, joten ei mitään syytä miksei softalla voitaisi laskea nopeuksia. Kukaan valmistaja ei taida luvata että kortit/piirit toimisi 2GHz nopeudella.
Mutta tästä jo päästään siihen, että kun aletaan ilmoittelemaan eri lukuja myydessä kuin mitä ne on käytännössä niin näitä ongelmia alkaa todellakin tulla. Jännäksi on tämäkin touhu mennyt. Onko Nvidialla kehitys tyssännyt kun on jouduttu AMD tyyliin vetämään niin kaikki irti kortista, että nyt sitten muutama kapasitaattori aiheuttaa ongelmia? Mitäänhän eivät olisi menettäneet vaikka olisi alun alkaenkin rajoitettu kortit varmasti stabiilille tasolle ja sitten OC varaa halukkaille olisi ollut vähän enemmän. Tai no muutama FPS jossain pelissä sinne tänne. Kilpailu taitaa kiristyä, sen kai tästä voi päätellä ja se on kuluttajien etu.
 
Tuosta voisi tosiaan nostaa vähän äläkkää, kun kerta nvidian virallisen speksin mukaan tuo 1730 on se taajuus millä korttien pitäisi toimia, ja nyt on kauppojen hyllyillä raskaasti ylikellotettuja malleja jotka kaatuilee ja revikoiden benchmarkkitulokset on ajettu näillä ylikelloilla. Mikä on se taho joka ajaa ensimmäiset benchmarkit nuilla ns. virallisilla kelloilla että nähdään se kortin "todellinen" suorituskyky?
 
Mikä on se taho joka ajaa ensimmäiset benchmarkit nuilla ns. virallisilla kelloilla että nähdään se kortin "todellinen" suorituskyky?
*Luvattu suorituskyky

Mutta tästä jo päästään siihen, että kun aletaan ilmoittelemaan eri lukuja myydessä kuin mitä ne on käytännössä niin näitä ongelmia alkaa todellakin tulla.
Nythän ongelmalliset nopeudet on suuremmat kuin missään myyntitilanteessa on luvattu. Jos joku valmistaja on mennyt lupaamaan yli 2GHz niin sitten ovat ihan oikeasti ongelmissa.

Jännäksi on tämäkin touhu mennyt. Onko Nvidialla kehitys tyssännyt kun on jouduttu AMD tyyliin vetämään niin kaikki irti kortista, että nyt sitten muutama kapasitaattori aiheuttaa ongelmia?
Ilmeisesti. Onhan jo CPU puolella vaihdettu AMD:n johdolla siihen että viritetään "vakio" boostit niin kireälle kuin voidaan. Tässä toki nvidian "minimispeksi" ja boostikellojen käytös ei mennytkään ihan sukkana sisään. Lasketaan boostikellojen käyrää ja homma "korjattu". Kuluttaja voi tuntea itsensä huijatuksi, mutta mitään laitonta ei tapahdu.

Ihan samahan se on CPU puolella. Luvataan nopeus X ja todellisuudessa arvostelut yms. ajelee tuotteita kaukana siitä. Intelin TDP on yksi vitsi eikä juuri mikään prossu normaalissa käytössä mene vakiona. Nyt vain nvidialla lipsahti vähän turhan kireät asetukset peliin. Syytä tähän voi vain arvailla.
 
*Luvattu suorituskyky


Nythän ongelmalliset nopeudet on suuremmat kuin missään myyntitilanteessa on luvattu. Jos joku valmistaja on mennyt lupaamaan yli 2GHz niin sitten ovat ihan oikeasti ongelmissa.


Ilmeisesti. Onhan jo CPU puolella vaihdettu AMD:n johdolla siihen että viritetään "vakio" boostit niin kireälle kuin voidaan. Tässä toki nvidian "minimispeksi" ja boostikellojen käytös ei mennytkään ihan sukkana sisään. Lasketaan boostikellojen käyrää ja homma "korjattu". Kuluttaja voi tuntea itsensä huijatuksi, mutta mitään laitonta ei tapahdu.

Ihan samahan se on CPU puolella. Luvataan nopeus X ja todellisuudessa arvostelut yms. ajelee tuotteita kaukana siitä. Intelin TDP on yksi vitsi eikä juuri mikään prossu normaalissa käytössä mene vakiona. Nyt vain nvidialla lipsahti vähän turhan kireät asetukset peliin. Syytä tähän voi vain arvailla.
CPU puolellahan on ainakin AMD:llä siitä huono, että ei ne edes saavuta omia luvattuja kellojaan. Nvidia nyt sentään menee yli luvattujen. Minusta toi on vain aika hankalaa tämä nykyinen systeemi kun kuluttaja sitten saa piiloton mukaan mitä saa jos kaikki testit yms. ajetaan laitteilla mitkä kellottaa itse itsensä maksimeihin ihan automaattisesti. Tasalaatuisuus puuttuu. Toki siis lakiosasto tulee sitten myöhemmin lätkiin sellaset luvut lippusiin ja lappusiin, että ei voi joukkokannetta tulla perään tai AMD pilipali kellottelee sekunnin murto-osaksi luvattuihin piikkaavan ajurin että vältytään kanteilta.
 
MSI on julkaissut virallisen tiedotteen:

Statement Regarding Reported Instability with GeForce RTX 30 Series Graphics Cards

MSI became aware of reports from customers, reviewers, and system integrators that there may be instability when GeForce RTX 30 Series graphics cards core clocks exceeded a certain amount. The latest GeForce driver (456.55) includes
fixes for the issue. As such, MSI recommends owners of GeForce RTX 30 Series graphics cards update to the latest driver release which can be downloaded from the NVIDIA GeForce website.

MSI stands behind its design decisions for its GeForce RTX 30 Series graphics cards catalog which consists of GAMING models and VENTUS models. MSI utilizes a mixed capacitor grouping in its designs to benefit from the strengths of both
SP-Caps and MLCCs. All MSI GeForce RTX 30 Series cards that have shipped out since the beginning of production, which include media review samples, feature the PCB configurations as shown in the updated images below.
MSI would like to express its appreciation to customers, reviewers, and system integrators that raised awareness to the issue, and to NVIDIA for the cooperation in quickly resolving the problem.

(Kuvat joissa RTX 3080 Ventus 3X- ja Gaming X Trio -malleissa 5x SP-CAP + 1x MLCC ja 3090 Ventus 3X ja Gaming X Trio -malleissa 4x SP-CAP + 1x MLCC)
 
Saiskos tuon korjattua reppuselkään asenentuilla kondensaattoreilla?
Jättää alkuperäiset alle ja juottaa uudet päälle tai hyppylangallla viereen?
 
Nythän ongelmalliset nopeudet on suuremmat kuin missään myyntitilanteessa on luvattu. Jos joku valmistaja on mennyt lupaamaan yli 2GHz niin sitten ovat ihan oikeasti ongelmissa.
Luvatut kellotaajuudet on OC malleilla 1750MHz tasolla.
 
Saa nähdä kokeileeko josku tai varmaan josko tuplaisi eli heittäisi toiset 470uF konkat vanhojen selkään sitten vielä powerlimitin nosto suntaus ja vesi jäähyttämään niin mihinköhän asti voisi venyä.
2.2GHz 24/7 taitaa olla vain haaveilua ?
 
Tällä hetkellä ainut speksit ylittävä 3080 taitanee olla Nvidian TUF. Jostain syystä coren lämmöt on keskinmäärin 8 celsiusta alemmat kuin kilpailijoilla ja suorituskyky on vakaata. Hieman kyseenalaista tosin miksi Nvidia päästi alunperinkään ajurit jakoon joilla hetkittäinen kellotus maksimi oli 2100. Nyt lienee 2000 Mhz aivan maksimi, joten mielenkiinnolla seurailen millaisia fps droppeja uudelleen ajetuilla testeillä tulee erinäisissä peleissä olemaan.
 
Saiskos tuon korjattua reppuselkään asenentuilla kondensaattoreilla?
Jättää alkuperäiset alle ja juottaa uudet päälle tai hyppylangallla viereen?
Ne hyppylangat tekisivät taatusti huonoa kyvylle suodattaa suurtaajuisia häiriöitä.
Gigahertsiluokassa aivan kaikki tuollainen vaikuttaa.


Saa nähdä kokeileeko josku tai varmaan josko tuplaisi eli heittäisi toiset 470uF konkat vanhojen selkään sitten vielä powerlimitin nosto suntaus ja vesi jäähyttämään niin mihinköhän asti voisi venyä.
No voisi ne hieman auttaa, mutta kysehän on siitä että vain kerkot ovat hyviä toimimaan näillä kyseessä olevilla taajuuksilla.
 
Onkos joku muuten huomannut että tuolla VK:n perus TUFFin kuvassa on pelkät capsit.
uuu salaliittoteoria, tämänkö takia OC maksaa pari kymppiä lisää?


2_652432-3686x2473.jpg
 
Onkos joku muuten huomannut että tuolla VK:n perus TUFFin kuvassa on pelkät capsit.
uuu salaliittoteoria, tämänkö takia OC maksaa pari kymppiä lisää?


2_652432-3686x2473.jpg

Vastaus löytyy uutisesta Asuksen Facebook-postauksesta..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 651
Viestejä
4 494 911
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom