Paellaa tulille

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
988
Espanjassa paellaa on maisteltu ja ensimmäisen kerran kotona tehdessä tein sitä rakkaassa hiiliteräs paistinpannussani josta pinta tottakai hävisi tomaatin ja sitruunan käytön takia, säilytin jopa yön yli jämiä pannulla jääkaapissa.:tdown: Vahingosta viisastuneena hankin sopivankokoisen paellapannun ja totesin että kaasulla toimiva rengaspolttimeni on liian pieni. No nyt postissa saapunut sopivankokoinen poltin on hieman liian suuri mutta tällä ajattelin kokeilla... Sopivan kokoisella pannulla saisikin jo 25 hengen aterioita...

Eka kokeilu oli broiler-chorizo paella ja sillä jatketaan. Paella (superherkullinen) taisi olla ohjeena ekaan kokeiluun.

Paella-maustetta ei kaupasta löydy niin millaisilla sekoituksilla olette tehneet? Ohjeen 1/4 cayenea oli liian tiukka, aineet oikeat? seos väärä?
Valkoviinin korvasin viimeksi omppumehulla koska perheen teinit eivät usko että prosentit haihtuvat kokatessa, vaihtoehtoja?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
988
Paella-maustetta löytyy mm. El Mercadosta. En ole tuota kokeillut, mutta muita kaupan tuotteita.
Tätä ajattelin tilata, La Chinata paprikajauheista hyviä kokemuksia.
Viikonlopunna olisi tarkoitus paellat kokata niin mausteeksi suunnittelin seoksella 1 tl savupaprika sweet, 1 tl kurkuma, ripaus cayenepippuria + sahramia sen verran kuin pussin pohjalle jäi. Persiljaa tulee tuoreena pinnalle mutta voisi laittaa hieman pannulle kypsymäänkin...
 
Liittynyt
11.11.2018
Viestejä
187
Ostin viime kesänä grilliin mahtuvan ison valurautapannun. Tuossa muutaman kerran tehnyt paellaa, hyvin on toiminut. Viimeisin taisi olla kana-chorizo-oliivi-paprika, joka toimi todella hyvin. Mausteena oli (ainakin) savupaprikaa, vähän chiliä, kurkumaa, sahramia ja pippureita myllystä. Nesteenä oli kanalientä ja jotain kaappiin jäänyttä roseviiniä.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
988
Ostin viime kesänä grilliin mahtuvan ison valurautapannun. Tuossa muutaman kerran tehnyt paellaa, hyvin on toiminut. Viimeisin taisi olla kana-chorizo-oliivi-paprika, joka toimi todella hyvin. Mausteena oli (ainakin) savupaprikaa, vähän chiliä, kurkumaa, sahramia ja pippureita myllystä. Nesteenä oli kanalientä ja jotain kaappiin jäänyttä roseviiniä.
Aika tarkkaan samanlainen valmistui tänään. Viinin korvasi omppumehu ja sahrami jäi edelleen kauppaan. Paellamausteena 40% savupaprikaa, 40% kurkumaa 20% cayenepippuria. Lisäksi sitten suolat ja mustapippurit myllystä.
500g broileria, 1 pkt lidlin chorizoa, 1 suippopaprika, 2 litraa kanalientä, 500g arborio riisiä jne...
IMG_20200927_182005.jpg
 

ollyz

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
592
Hyvältä näyttää! Teinit voi olla syömättä jos ruoka ei maistu, kokki päättää mitä siihen laitetaan! Ja etanoli kyllä haihtuu, omppumehu ei aja samaa asiaa. Espanjassa tai Ranskassa ihmeteltäisiin kovasti tätä ratkaisua ja perusteita varsinkin. Ostin Lidlistä paketin ranskalaista raakamakkaraa, vielä avaamatta. Voisi sekin sopia vaikka paellaan. Nälkähän tässä tuli kun kuvia katselin... :p
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
35
Joo ei siihen safkaan mitään alkoholia jää nimeksikään, jos sitä ei lorottele lopuksi päälle. Eniten tosin ihmetytti tuo aloitusviestin maininta siitä, että TEINIT eivät usko sen haihtuvan eivätkä täten halua nauttia alkoholia vaikka sitä tarjottaisiin heille. :D Eihän siitä välttämättä 100% haihdu pois, tai todennäköisesti nimenomaan ei haihdu (mutu), mutta ne voltit mitä siihen sapuskaan jää ovat jotain aivan minimaalista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 661
Paella on kyllä loistava ruoka. Itte ruukaan toki jättää kaikki merenelävät ja mönkijät pois (ehkä vähän katkarapuja) mutta muuten tuon superherkullisen reseptiä minäkin käyttäny vähän soveltaen.
Harvemmin laitan raakamakkaraa kun niitten saatavuus on aina vähän niin ja näin, mutta musta tulee parempaa kun käyttää sitä liiterin ilmakuivattua ja vetää viipaleiks ja paistaa pannussa niin että siitä irtoaa rasvaa ja makuja ja ovan vähän "kuivahkoja" ja sitten pois pannulta ja kanojen paistaminen makkararasvassa. Oikein hyvin toimii.

Pari ongelmaa mulla aina tossa on.
Aina käsketään kuullottamaan riisi niin että alkaa olla läpinäkyvää, mutta mä en onnistu siinä en sitten millään. Sen pitäis ihan muutamassa minutissa tapahtua mutta ei ni ei. Miedossa lämmössä ei tapahdu mitään ja vähänkin kun nostaa lämpöä niin ne alkaa suoraan ruskistua ja mustua. Kuultaviksi en saa niitä kirveelläkään.

Ja varmaan johtuen edellisestä ongelmasta niin mun paellasta tuppaa aina tulemaan sellaista risottoa eikä semmosta hyvää irtonaista riisiä niinkuin noissa kuvissa niin että riisi on niin irtonaista että tippuu haarukan välistä.
Tuntuu että riisi on joko raakaa tai sitten risottoa. Mutta ei ikinä hyvää irtonaista. Ja käytän ihan arborioriisiä. Ja olen toki yrittänyt ihan normiriisillä ja sama juttu. Oon yrittäny varovasti hämmennellä tai sitten antanut olla täysin rauhassa käytännössä koskematta siihen mutta ei niin ei. Aina on risottoa.
2020-05-24 17.46.31.jpg
 

ollyz

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
592
Pari ongelmaa mulla aina tossa on.
Aina käsketään kuullottamaan riisi niin että alkaa olla läpinäkyvää, mutta mä en onnistu siinä en sitten millään. Sen pitäis ihan muutamassa minutissa tapahtua mutta ei ni ei. Miedossa lämmössä ei tapahdu mitään ja vähänkin kun nostaa lämpöä niin ne alkaa suoraan ruskistua ja mustua. Kuultaviksi en saa niitä kirveelläkään.
Kun sipulit kuullottunut niin riisit sekaan. Lämpö asteikolla 1-10 ehkä 7. Ei niistä riiseistä läpinäkyviä saa elävä erkkikään ja jos ne ruskistuu (tai mustuu, ei saatana!!!) niin on viisainta heivata riisit roskiin ja aloittaa alusta. Mitäs siitä jos koostumus on risottomainen, sehän on vaan hyvä juttu. Toiset tykkää laittaa koko liemen kerralla, toiset taas vähissä erissä. En ota kantaa. Katkaravut ja muut meren elävät ihan viimeisenä, koska ne pitkän kypsennyksen jälkeen maistuu lähinnä pahville.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
988
Paella on kyllä loistava ruoka. Itte ruukaan toki jättää kaikki merenelävät ja mönkijät pois (ehkä vähän katkarapuja) mutta muuten tuon superherkullisen reseptiä minäkin käyttäny vähän soveltaen.
Harvemmin laitan raakamakkaraa kun niitten saatavuus on aina vähän niin ja näin, mutta musta tulee parempaa kun käyttää sitä liiterin ilmakuivattua ja vetää viipaleiks ja paistaa pannussa niin että siitä irtoaa rasvaa ja makuja ja ovan vähän "kuivahkoja" ja sitten pois pannulta ja kanojen paistaminen makkararasvassa. Oikein hyvin toimii.

Pari ongelmaa mulla aina tossa on.
Aina käsketään kuullottamaan riisi niin että alkaa olla läpinäkyvää, mutta mä en onnistu siinä en sitten millään. Sen pitäis ihan muutamassa minutissa tapahtua mutta ei ni ei. Miedossa lämmössä ei tapahdu mitään ja vähänkin kun nostaa lämpöä niin ne alkaa suoraan ruskistua ja mustua. Kuultaviksi en saa niitä kirveelläkään.

Ja varmaan johtuen edellisestä ongelmasta niin mun paellasta tuppaa aina tulemaan sellaista risottoa eikä semmosta hyvää irtonaista riisiä niinkuin noissa kuvissa niin että riisi on niin irtonaista että tippuu haarukan välistä.
Tuntuu että riisi on joko raakaa tai sitten risottoa. Mutta ei ikinä hyvää irtonaista. Ja käytän ihan arborioriisiä. Ja olen toki yrittänyt ihan normiriisillä ja sama juttu. Oon yrittäny varovasti hämmennellä tai sitten antanut olla täysin rauhassa käytännössä koskematta siihen mutta ei niin ei. Aina on risottoa.
Omassa proto-kokkauksessa pannulla oli sipulit ruskistumassa reilussa oliiviöljyssä ja niiden päälle levitin 500 g arborio-riisiä. Ensin ei tapahtunut oikein mitään mutta liekkiä kasvattaessa alkoi riisi kypsyä mukavasti, tosin sipulia kärventyi hieman kun ihan koko aikaa en massaa sekoitellut. Kiehuvaa kanalientä meni ekalla kaadolla 1,5 L pannulle ja 20 minuutin kypsyttämisen aikana 0,5 L lisää. Väittäisin että pannua voi hämmennellä kypsennyksen aikana niin kauan kuin riisit ovat liemen alla.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
988
Joo ei siihen safkaan mitään alkoholia jää nimeksikään, jos sitä ei lorottele lopuksi päälle. Eniten tosin ihmetytti tuo aloitusviestin maininta siitä, että TEINIT eivät usko sen haihtuvan eivätkä täten halua nauttia alkoholia vaikka sitä tarjottaisiin heille. :D Eihän siitä välttämättä 100% haihdu pois, tai todennäköisesti nimenomaan ei haihdu (mutu), mutta ne voltit mitä siihen sapuskaan jää ovat jotain aivan minimaalista.
Kyllä kokatessa käytettiin 1 valkkaripullo vaikka ei pannulle mennytkään:cool:. Samat nuoret ruokakriitikot himoitsevat jallulla liekitettyjä lettuja jos vaan kokki niitä tarjoilee...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 661
Kun sipulit kuullottunut niin riisit sekaan. Lämpö asteikolla 1-10 ehkä 7. Ei niistä riiseistä läpinäkyviä saa elävä erkkikään ja jos ne ruskistuu (tai mustuu, ei saatana!!!) niin on viisainta heivata riisit roskiin ja aloittaa alusta. Mitäs siitä jos koostumus on risottomainen, sehän on vaan hyvä juttu. Toiset tykkää laittaa koko liemen kerralla, toiset taas vähissä erissä. En ota kantaa. Katkaravut ja muut meren elävät ihan viimeisenä, koska ne pitkän kypsennyksen jälkeen maistuu lähinnä pahville.
Mä en tykkää. Riisin pitää aina olla irtonaista riisipuuroa lukuunottamatta.
Jotenkin vaan tuntuu että en saa sitä riisiä kohdalleen. Joko se on kovaa tai sitten puuroa mutta välimallia ei tahdo löytyä.
 
Liittynyt
11.11.2018
Viestejä
187
Mä en tykkää. Riisin pitää aina olla irtonaista riisipuuroa lukuunottamatta.
Jotenkin vaan tuntuu että en saa sitä riisiä kohdalleen. Joko se on kovaa tai sitten puuroa mutta välimallia ei tahdo löytyä.
Oletko koittanut vaihdella riisi- ja öljylaatua?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 661
Oletko koittanut vaihdella riisi- ja öljylaatua?
Olen. Tosin en montaa eri laatua.
Mulla muutenkin on toi riisin keitto jotenkin hankalaa. Vaikka tavallistakin riisiä keittää niin siitä tulee herkästi puuroa tai jää raa-aksi mutta ei koskaan kypsäksi irtonaiseksi.
 
Liittynyt
11.11.2018
Viestejä
187
Olen. Tosin en montaa eri laatua.
Mulla muutenkin on toi riisin keitto jotenkin hankalaa. Vaikka tavallistakin riisiä keittää niin siitä tulee herkästi puuroa tai jää raa-aksi mutta ei koskaan kypsäksi irtonaiseksi.
Okei. Piti käydä kaapista tarkastamassa ja meillä on ollut käytössä näemmä Risellan pitkäjyväinen riisi. Tuo on tuollaista puolivalmista ("parboil-riisiä") ja sillä ainakin saatu hyvin irtonaista lopputuloksesta. Keittoaika n. 20min ja kuullottanut olen ihan rypsiöljyssä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 417
Viestejä
4 160 474
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom