Päivitys testilabrasta: Ryzen APUjen CS: GO- ja PUBG-suorituskyky

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tässä kommentissa taas on ylipäätään hukattu se pointti siitä, minkä takia ylipäätään edes halutaan isompaa fps määrää. CSGO:n source moottori sekä näyttöjen päivitystekniikka molemmat nauttivat hyvin paljon siitä, mitä enemmän frameja on käytettävissä, riippumatta edes siitä, kuinka monta hz näyttö tukee.

Tämä johtuu siitä, että jos näytönohjain puskee näyttöön sanotaan vaikka se 60 kuvaa sekunnissa ja näyttö päivittää 60 kertaa sekunnissa, voisi kuvitella että näytön täysi potentiaali on täytetty. No ei oikeastaan, koska kuvat näytönohjaimesta ei tule täysin samaan aikaan, kun näyttö päivittää vaan näytön tarvitsee odottaa kutakin kuvaa usein muutamasta millisekunnista muutamaan kymmeneen millisekuntiin riippuen fps:n määrästä. Tästä taas johtuu, että mitä enemmän on kuvia, sitä todennäköisempää on, että näytön tarvitsee odottaa kuvaa pidempään. Ja tämän takia taas sillä itse fps:n määrällä on sulavuudelle merkitystä, koska mitä vähemmän kuvia syötetään näytölle, sitä enemmän latenssit kasvavat.
Tässä selityksessä ei kyllä teknisesti ollut mitään järkeä. Kyllä se näyttö piirtää sen kuvan heti, näyttö ei puskuroi mitään, näytönohjain kylläkin. Syncin kanssa sille näytölle annetaan vain kuvia samaa tahtia kuin näyttö piirtää uuden kuvan. (Vertical synchronization...) Ilman syncciä näyttö piirtää jatkuvasti sitä mitä sillä on jolloin toki muutokset osakuvassa voivat näkyä nopeammin koska kuvan sisältö voi tällöin muuttua uudempaan kesken päivityksen, (joka tapahtunee edelleen ylhäältä alas). Samalla pääsee nauttimaan sitten tearingista tuossa muutoskohdassa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
988
Ei toimi noin. Ilman vsynciä näyttö piirtää virkistystaajuutensa mukaan aina uusinta framea (vaikka vanhan näyttäminen olisi kesken) ja vsyncillä näyttö odottaa että edellinen frame on piirretty ja uusi on valmis
Nimenomaan, mutta tarkoitinkin sitä, että mitä enemmän on frameja tarjolla sitä tuoreemman kuvan näyttö saa päivitettäväkseen, jolloin itse pelistä näytölle latenssi vähenee, koska mitä enemmän niitä itse kuvia on tarjota, joista näyttö piirtää sen uusimman. Saattaa mennä omalta osin myös yön piikkiin tuo viestin ymmärrys, mutta ainakin tätä itse hain takaa.

edit. typoja typoja

edit2. ja nimenomaan myös tuon takia ei CSGO:n kanssa pitäisi missään universumissa käyttää v-, tai g-synciä, koska se vaan lisää latenssia itse pelaajan käden ja näytön välillä, jonka takia peli näyttää lagaavan enemmän. (ja niillä muutamilla millisekunneilla todellakin on väliä)
Jep. Selvää kun pläkki;)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
106
Tässä selityksessä ei kyllä teknisesti ollut mitään järkeä. Kyllä se näyttö piirtää sen kuvan heti, näyttö ei puskuroi mitään, näytönohjain kylläkin. Syncin kanssa sille näytölle annetaan vain kuvia samaa tahtia kuin näyttö piirtää uuden kuvan. (Vertical synchronization...) Ilman syncciä näyttö piirtää jatkuvasti sitä mitä sillä on jolloin toki muutokset osakuvassa voivat näkyä nopeammin koska kuvan sisältö voi tällöin muuttua uudempaan kesken päivityksen, (joka tapahtunee edelleen ylhäältä alas). Samalla pääsee nauttimaan sitten tearingista tuossa muutoskohdassa.
Joo no siis jälkeenpäin luettunahan toi teksti on ihan täyttä paskaa, mutta en sitä hirveämmin ala korjailemaan :D Mutta se itse pointti siinä viestissä oli, että jos näytölle tulee kuvia vaikka 300 kuvaa sekunnissa, se saa niitä kuvia useammin kuin 60 kuvaa sekunnissa, jolloin kuvien välinen ero ajassa on pienempi. Tällöin kun näyttö päivittää uusimpaan kuvaan, se saa 60fps vanhemman kuvan, kuin 300fps, koska 300fps:llä näytönohjain on ehtinyt jo piirtää ~5 uudempaa kuvaa vrt. 60fps kykenevään näytönohjaimen sijaan. Tähän kun lisää vielä sen, että csgo:n source moottori on koodailtu niin paskasti, että mitä vähemmän frameja tulee sitä enemmän se itse source moottori lisää latenssia seuraa se, että csgo näyttää ihan kuralta 60fps. (jos ei usko, voi mennä pelailemaan ja pistää consolesta fps_max 59 tulille ja "nauttia")
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Noniin ajoin vihdoin tuon CS:GO benchmarkin tässä ketjussa aiemmin @Mattersstrom mainitsemilla asetuksilla. Tämä siis 2400G@3.9GHz ja Vega11@1500MHz, muistit 2933CL16:



Testin ajan FPS oli siellä 150+ tuntumassa kokoajan, paitsi sitten smokeissa tippui pahasti kyllä alas. En ole ennen ajanut, niin en tiedä kuinka pahasti tuossa pitäisi dipata.

Average framerate: 114.18
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 009
Viestejä
4 210 041
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom