Päivitys testilabrasta: Ryzen 7 -pelitestit SMT-tuella ja ilman

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 611


AMD:n torstainen Ryzen 7 -prosessoreiden virallinen julkaisu on luonnollisesti herättänyt runsaasti keskustelua eri sivustojen julkaisemista testituloksista. Myös io-tech on jo julkaissut oman Ryzen 7 -testiartikkelinsa.

Koska Zen on täysin uusi tyhjältä pöydältä suunniteltu arkkitehtuuri, eivät sovellus- ja pelikehittäjät ole vielä juurikaan ehtineet optimoida koodiaan tai kääntäjiä, jotta arkkitehtuurista saataisiin puristettua kaikki tehot irti.

Totuuden nimissä AMD ei ole viime vuosina ollut kovinkaan merkittävässä roolissa suorituskykyisten x86-prosessoreiden pelikentällä, joten käytännössä kaikki koodit on optimoitu Intelin prosessoreille ja Hyper-Threading-ominaisuudelle.

Esimerkiksi io-techin testeissä mukana olleiden Ashes of the Singularity- ja Total War: Warhammer -pelien kehittäjät Oxide Games ja Creative Assembly ovat todenneet optimoivansa pelimoottorinsa hyödyntämään Ryzen 7 -sarjan prosessoreiden 8 ydintä ja 16 säiettä tulevissa päivityksissä. Myös AMD:n toimitusjohtaja Lisa Su painotti julkaisupäivänä Redditissä järjestetyssä AMA-kyselyssä, että pelisuorituskyvyn odotetaan paranevan ajan myötä, kunhan kehittäjät saavat vietettyä enemmän aikaa Zenin kanssa.

Ajoimme nopeasti kokeilumielessä Battlefield 1-, Watch Dogs 2-, ARMA 3-, Total War: Warhammer- ja GTA V -pelitestit läpi 1920x1080-resoluutiolla, kun SMT oli kytketty pois käytöstä eli Ryzen 7 -prosessorissa oli käytössä ainoastaan 8 fyysistä ydintä. Prosessori ylikellotettiin toimimaan neljän gigahertsin kellotaajuudella, muistit asetettiin toimimaan DDR4-3200-nopeudella ja näytönohjaimena oli GeForce GTX 1080.

Battlefield 1-, Watch Dogs 2- ja GTA V -peleissä nähtiin vain 1-2 FPS parempi ruudunpäivitysnopeus, mutta Total War: Warhammerissa suorituskyky parani jopa 10 FPS:llä, kun SMT oli pois käytöstä. ARMA 3:ssa puolestaan SMT:n pois päältä kytkeminen heikensi tulosta 3 FPS:llä.

Mittasimme myös Battlefield 1- ja Watch Dogs 2 -peleillä 99. persentiilin eli minimi ruudunpäivitysnopeuden, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta:

Battlefield 1:

99. persentiili
  • SMT on: 104,2 FPS
  • SMT off: 116,3 FPS

Watch Dogs 2:

99. persentiili
  • SMT on: 86,2 FPS
  • SMT off: 87,7 FPS

Battlefield 1:ssä SMT pois päältä kytkemällä 99. persentiili oli jopa 12 FPS:ää parempi, kuin SMT päällä. Watch Dogs 2:ssa ero jäi 1,5 FPS:ään.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 266
Ennustin tuossa torstaina sen suuntaista, että jos pelimoottori osaa hommat, niin parannukset jäävät marginaalisiksi (n. 1%), mutta jos pelimoottori käsittelee SMT:tä täysin identtisenä Intelin HT:n kanssa, niin eroa tulee 10%, kun SMT kytketään pois päältä

Ensiviikolla on siis lottoviikko, kun hyvä putki on arvauksissa päällä :hammer:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 377
Mielenkiintoinen uutinen ja siihen liittyen: Sattuuko vain julkaisuajankohdat hyvin vai tehdäänkö vapailla markkinoilla mielenkiintoisina tunteina töitä?

Aika mielenkiintoinen kun suorityskyky kasvaa kun tuo "optimointi" poistetaan käytöstä. Ehkäpä pelit on silloin Intel optimointitilassa. Toivottavasti kohta puoliin pelit ja muutkin sovellukset ovat joustavia ydinmäärän kanssa eikä ole väliä onko niitä neljä tai sata. Tällä hetkellä varsinkin tuntuu Arma 3 olevan kovasti CPU rakas mutta välittää silti edelleen todella paljon yhden ytimen suoritustehosta vaikka olisi enemmän tarjolla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
145
Saisiko testit vielä 4-6 ytimellä ilman SMT-tukea. Liekkö vaikutusta lämpöihin ja mahdollisesti pykälän korkammat kellot?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
145
Ja tietenkin tehonkulutus 1700 vs 1800x. Liekkö hyvällä tuurilla liki samat ominaisuudet molemmissa , jos marketti mikroihin ja hintatietoisille kuluttajille kova kysyntä (paperilla) mopoimmasta malleista.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
1980×1020-resoluutiolla
Eli jos hankii Ryzenin niin tuhon kannatta kiinnitää humiota että kannattaako sitä pelaamansa peliä pelatessa se SMT kytkeä pois päältä, mutta SMT:n poiskytkentä vaihtoehto ei sinällään ole mikään syy Ryzenin ostoon.


Sampsa jos on aikaa niin voitko kokeilla noilla peleillä jotka aiheutti eron SMT:n poiskytkennässä että käykö samoin Intel alustalla kun kytkee HT:n pois päältä, eli onko kyse vain pelin ominaisuudesta vai Intel optimoinnista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
466
Parempi kysymys on saavuttaako ryzen markkinoilla ikinä semmosta massaa, että ketään kiinnostaa optimoida sille yhttään mitään.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
464
Eihän tässä vaiheessa kenenkään järkevän muuta prossua kannata ajatellakaan hankkivansa.
Itse kyllä katselen Kaby i7:aa seuraavaksi pelailuun, koska haluan ajella A-sarjan pelejä heti niiden julkaisun jälkeen - tämä "AMD:n moniajolle optimoidut pelit" on ihan samaa kamaa kuin "Year of Linux desktop".
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
@Sampsa Oletko kokeillut tämänkin poistaa?
"There's yet another suggestion from AMD that disabling HPET (the high performance event timer) in Windows and/or the BIOS can further improve performance, and this is true for most of my gaming test suite"

Jos vielä yhdet testit kokeilet peleillä tuokin pois :)

Tämä on kyllä hieno asia että saadaan vihdoin joku varteenotettava kilpailija prossumarkkinoille. Saadaan sitä tervettä kilpailua joka yleensä tarkoittaa kuluttajan etua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
235
@Sampsa Oletko kokeillut tämänkin poistaa?
"There's yet another suggestion from AMD that disabling HPET (the high performance event timer) in Windows and/or the BIOS can further improve performance, and this is true for most of my gaming test suite"

Jos vielä yhdet testit kokeilet peleillä tuokin pois :)

Tämä on kyllä hieno asia että saadaan vihdoin joku varteenotettava kilpailija prossumarkkinoille. Saadaan sitä tervettä kilpailua joka yleensä tarkoittaa kuluttajan etua.
Tämä ja neljällä ytimellä pikatestit :kahvi:
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 370
Mielenkiintoinen uutinen ja siihen liittyen: Sattuuko vain julkaisuajankohdat hyvin vai tehdäänkö vapailla markkinoilla mielenkiintoisina tunteina töitä?
Offaria, mutta IMO aika tärkeää:
Kyllä tuo kilpailu on niin kovaa nettibisneksissä, että se on henkilöiden vapaa-ajasta suoraan pois. Esim. Anandtechin Ian Cutress‏ raahasi MWC-matkalle mukaan testaukseen tarvittavia komponentteja, että sai Ryzen-artikkelin ajoissa (siis samaan aikaan kuin muut) ulos.

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
339
Parempi kysymys on saavuttaako ryzen markkinoilla ikinä semmosta massaa, että ketään kiinnostaa optimoida sille yhttään mitään.
High end on vain pieni osa. Zenillä on omat piirteensä ja puutteensa, mutta kustannus- ja energiatehokkaana näkisin mm. tulevat APU:t yllättävänkin vahvoina läppärimarkkinoilla. Ryzen 5 voi myös osoittautua melko vahvaksi Core i5:n kilpailijaksi moderneilla peleillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 620
Testatkaa ihmeessä isommalla resoluutiolla.
1920x1080 on juuri hyvä tarkkuus kun se vielä jollain (itselläkin) on käytössä. Isommalla resoluutiolla sitten näytönohjain tulee rajoittavaksi tekijäksi, eli nopeuserot kapenee huomattavasti ja testauksesta tulee ns "turhaa".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 077
Aika merkityksetön ero ellei HPET pois kytkeminen nosta fps vielä saman verran tuohon päälle.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Testatkaa ihmeessä isommalla resoluutiolla.
1920x1080 on juuri hyvä tarkkuus kun se vielä jollain (itselläkin) on käytössä. Isommalla resoluutiolla sitten näytönohjain tulee rajoittavaksi tekijäksi, eli nopeuserot kapenee huomattavasti ja testauksesta tulee ns "turhaa".
Olisi hyvä tehdä pari pelitestiä korkealla resoluutiolla ihan siksi, että voitaisiin todeta tuo näytönohjain-rajoittuvuus. Todella moni niistä, jotka harkitsevat ostavansa 500€ prosessoria, harkitsevat pelaavansa korkealla resoluutiolla. Heille nämä testit 1920x1080 tarkkuudella ovat turhia. Korkeintaan tuovat ostopäätökseen argumentin Intelin hyväksi mikä ei todellisuudessa toteudukkaan kun lähdetään 4K pelaamiseen.
 

Halegon

Erikoislähettiläs ja täysivaltainen ministeri
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
64
Erittäin kiitollinen on hän.:tup:
Aiemmin arveltu CCX välinen L3 cache hidastelu taitaa olla ankka.
Tuohon liittyvät keskustelut/mutuilut taisivat pohjautua AIDA testien vääriin tuloksiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 620
Olisi hyvä tehdä pari pelitestiä korkealla resoluutiolla ihan siksi, että voitaisiin todeta tuo näytönohjain-rajoittuvuus. Todella moni niistä, jotka harkitsevat ostavansa 500€ prosessoria, harkitsevat pelaavansa korkealla resoluutiolla. Heille nämä testit 1920x1080 tarkkuudella ovat turhia. Korkeintaan tuovat ostopäätökseen argumentin Intelin hyväksi mikä ei todellisuudessa toteudukkaan kun lähdetään 4K pelaamiseen.
Se on vähän "kinkkistä". Nimittäin nopeampia näytönohjaimia tulee melko nopealla tahdilla uusia? Silloin Ryzen (tai joku muu) voi jäädä pullonkaulaksi jos näyttis päivitetään nopeampaan?
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 452
Mielenkiintoinen uutinen ja siihen liittyen: Sattuuko vain julkaisuajankohdat hyvin vai tehdäänkö vapailla markkinoilla mielenkiintoisina tunteina töitä?
Yrittäjällä ei ole työaikoja :vihellys: Kyllä sitä aika useinkin saattaa mennä toimistolla aamuyön tunneille. Sampsakin tainnut mennä viime päivinä 4-5 aikaan aamuyöstä kotiin :D Kyllä tätä io-techiä tehdään startup-hengellä ihan tukka putkella all-in.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 611
Olisi hyvä tehdä pari pelitestiä korkealla resoluutiolla ihan siksi, että voitaisiin todeta tuo näytönohjain-rajoittuvuus. Todella moni niistä, jotka harkitsevat ostavansa 500€ prosessoria, harkitsevat pelaavansa korkealla resoluutiolla. Heille nämä testit 1920x1080 tarkkuudella ovat turhia. Korkeintaan tuovat ostopäätökseen argumentin Intelin hyväksi mikä ei todellisuudessa toteudukkaan kun lähdetään 4K pelaamiseen.
Tulossa isommalla resoluutiollaesimerkki testi.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 659
Saatko testattua samalla sen HPET off vaihtoehdon?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
47
Oisko mahdollista saada jossakin välissä eri emoilla tehtyjä testejä? Eri testien perusteella on jäänyt aika vahva kuva Crosshairin suoriutuvan pääsäntöisesti muita emoja huonommin. Lisäksi mielestäni ongelma on, koska monet testisivut käyttävät samaa lankkua ja tällöin Rysenin suorituskyky saattaa näyttää huonommalta kuin sen pitäisi olla (olettaen että lankku todellakin suoriutuu muita lankkuja huonommin).

Ps. hyvää työtä Sampsa & co. Vilkaisin "erään" toisen nimekkään suomalaisen tietotekniikkaan "perehtyneen" etusivua ja siellä ei liiemmin Rysenin testejä ollut. Sivustonne lienee kasvaa melko tahtia ja hyvä niin - menestystä niille jotka sen ansaitsevat :)
 

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
Yrittäjällä ei ole työaikoja :vihellys: Kyllä sitä aika useinkin saattaa mennä toimistolla aamuyön tunneille. Sampsakin tainnut mennä viime päivinä 4-5 aikaan aamuyöstä kotiin :D Kyllä tätä io-techiä tehdään startup-hengellä ihan tukka putkella all-in.
@Sampsa muistakaa nukkuakkin. On tullut itekin vedettyä yrittäjänä tuota yli 100h viikkoa, mutta tietyn pisteen jälkeen se työn teho tippuu niin radikaalisti, että menee enemmän aikaa omien tuloksien varmisteluun ja virheiden korjaamiseen, kuin itse tuottavaan työhön.

Jossain välissä toteat kansalle, että tässä oli nää julkaisun jälkeiset tunnelmat, sitten vähän happea ja keräätte ajatukset uudestaan. :tup:
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 611
Oisko mahdollista saada jossakin välissä eri emoilla tehtyjä testejä? Eri testien perusteella on jäänyt aika vahva kuva Crosshairin suoriutuvan pääsäntöisesti muita emoja huonommin. Lisäksi mielestäni ongelma on, koska monet testisivut käyttävät samaa lankkua ja tällöin Rysenin suorituskyky saattaa näyttää huonommalta kuin sen pitäisi olla (olettaen että lankku todellakin suoriutuu muita lankkuja huonommin).

Ps. hyvää työtä Sampsa & co. Vilkaisin "erään" toisen nimekkään suomalaisen tietotekniikkaan "perehtyneen" etusivua ja siellä ei liiemmin Rysenin testejä ollut. Sivustonne lienee kasvaa melko tahtia ja hyvä niin - menestystä niille jotka sen ansaitsevat :)
Crosshair taitaa olla kaikkein valmis tuote, kun kyseessä on kokonaan uudesta alustasta. Muilla valmistajilla varsinkin biosissa paljon bugeja. Juttelin juuri techPowerUpin Wizzardin kanssa ja heillä testit jumissa Gigabyten emolevyn kanssa, kun yli 2133 muistikerroin ei toimi.
 

Dygaza

Platinum-jäsen
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
694
Sampsa, mitä mieltä näistä? Windows näkee jokaiselle ytimelle oman L3 ja L2 cachen, mitä muilla prossuilla ei näy. Näitä voisi joku oikeasti osaava vähän tulkita.

Koodi:
Logical Processor to Cache Map:
*---------------  Data Cache          0, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
*---------------  Instruction Cache   0, Level 1,   64 KB, Assoc   4, LineSize  64
*---------------  Unified Cache       0, Level 2,  512 KB, Assoc   8, LineSize  64
*---------------  Unified Cache       1, Level 3,   16 MB, Assoc  16, LineSize  64
-*--------------  Data Cache          1, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
-*--------------  Instruction Cache   1, Level 1,   64 KB, Assoc   4, LineSize  64
-*--------------  Unified Cache       2, Level 2,  512 KB, Assoc   8, LineSize  64
-*--------------  Unified Cache       3, Level 3,   16 MB, Assoc  16, LineSize  64
--*-------------  Data Cache          2, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
--*-------------  Instruction Cache   2, Level 1,   64 KB, Assoc   4, LineSize  64
--*-------------  Unified Cache       4, Level 2,  512 KB, Assoc   8, LineSize  64
--*-------------  Unified Cache       5, Level 3,   16 MB, Assoc  16, LineSize  64
---*------------  Data Cache          3, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
---*------------  Instruction Cache   3, Level 1,   64 KB, Assoc   4, LineSize  64
---*------------  Unified Cache       6, Level 2,  512 KB, Assoc   8, LineSize  64
---*------------  Unified Cache       7, Level 3,   16 MB, Assoc  16, LineSize  64
----*-----------  Data Cache          4, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
----*-----------  Instruction Cache   4, Level 1,   64 KB, Assoc   4, LineSize  64
----*-----------  Unified Cache       8, Level 2,  512 KB, Assoc   8, LineSize  64
----*-----------  Unified Cache       9, Level 3,   16 MB, Assoc  16, LineSize  64
-----*----------  Data Cache          5, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
-----*----------  Instruction Cache   5, Level 1,   64 KB, Assoc   4, LineSize  64
-----*----------  Unified Cache      10, Level 2,  512 KB, Assoc   8, LineSize  64
-----*----------  Unified Cache      11, Level 3,   16 MB, Assoc  16, LineSize  64
------*---------  Data Cache          6, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
------*---------  Instruction Cache   6, Level 1,   64 KB, Assoc   4, LineSize  64
------*---------  Unified Cache      12, Level 2,  512 KB, Assoc   8, LineSize  64
------*---------  Unified Cache      13, Level 3,   16 MB, Assoc  16, LineSize  64
-------*--------  Data Cache          7, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
-------*--------  Instruction Cache   7, Level 1,   64 KB, Assoc   4, LineSize  64
-------*--------  Unified Cache      14, Level 2,  512 KB, Assoc   8, LineSize  64
-------*--------  Unified Cache      15, Level 3,   16 MB, Assoc  16, LineSize  64
--------*-------  Data Cache          8, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
--------*-------  Instruction Cache   8, Level 1,   64 KB, Assoc   4, LineSize  64
--------*-------  Unified Cache      16, Level 2,  512 KB, Assoc   8, LineSize  64
--------*-------  Unified Cache      17, Level 3,   16 MB, Assoc  16, LineSize  64
---------*------  Data Cache          9, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
---------*------  Instruction Cache   9, Level 1,   64 KB, Assoc   4, LineSize  64
---------*------  Unified Cache      18, Level 2,  512 KB, Assoc   8, LineSize  64
---------*------  Unified Cache      19, Level 3,   16 MB, Assoc  16, LineSize  64
----------*-----  Data Cache         10, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
----------*-----  Instruction Cache  10, Level 1,   64 KB, Assoc   4, LineSize  64
----------*-----  Unified Cache      20, Level 2,  512 KB, Assoc   8, LineSize  64
----------*-----  Unified Cache      21, Level 3,   16 MB, Assoc  16, LineSize  64
-----------*----  Data Cache         11, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
-----------*----  Instruction Cache  11, Level 1,   64 KB, Assoc   4, LineSize  64
-----------*----  Unified Cache      22, Level 2,  512 KB, Assoc   8, LineSize  64
-----------*----  Unified Cache      23, Level 3,   16 MB, Assoc  16, LineSize  64
------------*---  Data Cache         12, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
------------*---  Instruction Cache  12, Level 1,   64 KB, Assoc   4, LineSize  64
------------*---  Unified Cache      24, Level 2,  512 KB, Assoc   8, LineSize  64
------------*---  Unified Cache      25, Level 3,   16 MB, Assoc  16, LineSize  64
-------------*--  Data Cache         13, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
-------------*--  Instruction Cache  13, Level 1,   64 KB, Assoc   4, LineSize  64
-------------*--  Unified Cache      26, Level 2,  512 KB, Assoc   8, LineSize  64
-------------*--  Unified Cache      27, Level 3,   16 MB, Assoc  16, LineSize  64
--------------*-  Data Cache         14, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
--------------*-  Instruction Cache  14, Level 1,   64 KB, Assoc   4, LineSize  64
--------------*-  Unified Cache      28, Level 2,  512 KB, Assoc   8, LineSize  64
--------------*-  Unified Cache      29, Level 3,   16 MB, Assoc  16, LineSize  64
---------------*  Data Cache         15, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
---------------*  Instruction Cache  15, Level 1,   64 KB, Assoc   4, LineSize  64
---------------*  Unified Cache      30, Level 2,  512 KB, Assoc   8, LineSize  64
---------------*  Unified Cache      31, Level 3,   16 MB, Assoc  16, LineSize  64

Koodi:
Logical Processor to Cache Map:
*-----  Data Cache          0, Level 1,   16 KB, Assoc   4, LineSize  64
*-*---  Instruction Cache   0, Level 1,   64 KB, Assoc   2, LineSize  64
*-*---  Unified Cache       0, Level 2,    2 MB, Assoc  16, LineSize  64
******  Unified Cache       1, Level 3,    8 MB, Assoc  64, LineSize  64
-*----  Data Cache          1, Level 1,   16 KB, Assoc   4, LineSize  64
-*-*--  Instruction Cache   1, Level 1,   64 KB, Assoc   2, LineSize  64
-*-*--  Unified Cache       2, Level 2,    2 MB, Assoc  16, LineSize  64
--*---  Data Cache          2, Level 1,   16 KB, Assoc   4, LineSize  64
---*--  Data Cache          3, Level 1,   16 KB, Assoc   4, LineSize  64
----*-  Data Cache          4, Level 1,   16 KB, Assoc   4, LineSize  64
----**  Instruction Cache   2, Level 1,   64 KB, Assoc   2, LineSize  64
----**  Unified Cache       3, Level 2,    2 MB, Assoc  16, LineSize  64
-----*  Data Cache          5, Level 1,   16 KB, Assoc   4, LineSize  64

Logical Processor to Cache Map:
**------ Data Cache 0, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64
**------ Instruction Cache 0, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64
**------ Unified Cache 0, Level 2, 256 KB, Assoc 4, LineSize 64
******** Unified Cache 1, Level 3, 6 MB, Assoc 12, LineSize 64
--**---- Data Cache 1, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64
--**---- Instruction Cache 1, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64
--**---- Unified Cache 2, Level 2, 256 KB, Assoc 4, LineSize 64
----**-- Data Cache 2, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64
----**-- Instruction Cache 2, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64
----**-- Unified Cache 3, Level 2, 256 KB, Assoc 4, LineSize 64
------** Data Cache 3, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64
------** Instruction Cache 3, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64
------** Unified Cache 4, Level 2, 256 KB, Assoc 4, LineSize 64
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Olisi hyvä tehdä pari pelitestiä korkealla resoluutiolla ihan siksi, että voitaisiin todeta tuo näytönohjain-rajoittuvuus. Todella moni niistä, jotka harkitsevat ostavansa 500€ prosessoria, harkitsevat pelaavansa korkealla resoluutiolla. Heille nämä testit 1920x1080 tarkkuudella ovat turhia. Korkeintaan tuovat ostopäätökseen argumentin Intelin hyväksi mikä ei todellisuudessa toteudukkaan kun lähdetään 4K pelaamiseen.
Tulossa isommalla resoluutiollaesimerkki testi.
Mahtavaa asiakaspalvelua :) !
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
29
siis raahaa kamat mukaan jotta saa uutta pikseliä testattua.... ( Yllä olleet messu-kamat)

ihan ammatinvalinta kysymys...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 937
Sampillahan on 1080ti testissä, jos vaan saa pitää tarpeeksi kauan, niin olisihan pikku artikkeli hyvä jossa verrataan eri prossuja isoilla resoilla muutamassa pelissä
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
988
Parempi kysymys on saavuttaako ryzen markkinoilla ikinä semmosta massaa, että ketään kiinnostaa optimoida sille yhttään mitään.
Jaha? Nämä on näitä "viisaita" sanoja jotka voi jättää sinne minne aurinko ei paista. Jos yhtään miettii konetta nyt ei paljon vaihtoehtoja löydy tuolle Ryzen 1700X:lle. Mytta jos katsoo sinsten lasien läpi niin kaikki näyttää todellakin siniseltä ja muuta ei huomaa saati tajua.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
988
Eiköhän tässä Ryzenin julkkarissa ja varsinkin siinä että jotku pelit eivät vielä pyöri hyvin suhteessa ns. renderöinti ym. testi ole kyse koodin opitimoinnista, ajureiden ja muun prosessoria ja väyliä tukevan softan optimoinnin heikkoudesta jne. Eli täytyy odotella hetken ennen kun nuo pelit jne. pyörivät ns. täydellä vauhdilla. Pitää käsittää että jos prosessorin yhden coren teho on synteettisillä testeillä ja hyötysoftalla miltei intelin tasolla niin kyllä ne pelitkin sieltä perässä tulevat. Nyt vaan pitää malttaa odottaa. Itse en ainakaan perunut tuon 1800X:n tilausta vaikka toisessa koneessa mörisee i7 4790K.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
85
Kunhan joku mitx emo julkaistaisiin niin taitaa ostoon mennä, Pena 3:sta Intelillä menty niin aika kokeilla jotain uutta.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 611
siis raahaa kamat mukaan jotta saa uutta pikseliä testattua.... ( Yllä olleet messu-kamat)

ihan ammatinvalinta kysymys...
Kaveri on Anandtechin prosessoritoimittaja ja hänen Ryzen-artikkelinsa merkittävyys on maailmalla top3:ssa, ei tälläistä rautasivustoa tärkeiden julkaisujen yhteydessä voi tehdä 8-16 toimistoajoilla..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
297
Ymmärsinkö nyt oikein, eli SMT pois päältä melkein kaikki tulokset paranee? Toisin sanoen prossua käsitellään vain 8 ytimisenä ja "8-säikeisenä"?

Verrattuna Intelin tapaukseen i7 7700K antaisi kovemmat tulokset 4 ytimisenä kuin 4 ytimisenä ja 8 threadisena?

Eikös tuo antaisi vähän ymmärtää että, jos saadaan SMT tuki peleille paukkuja löytyy vielä vaikka muille jakaa. Vai eikö asia ole ihan näin mustavalkoinen?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 771
Ymmärsinkö nyt oikein, eli SMT pois päältä melkein kaikki tulokset paranee? Toisin sanoen prossua käsitellään vain 8 ytimisenä ja "8-säikeisenä"?

Eikös tuo antaisi vähän ymmärtää että, jos saadaan SMT tuki peleille paukkuja löytyy vielä vaikka muille jakaa. Vai eikö asia ole ihan näin mustavalkoinen?
Kyllä, on ihan avoimesti todettu ja sanottu että
a) muistituessa on ongelmia vielä, emolevyihin tullut jo ja tulee vielä järkyttävät määrät uefi-bios päivityksiä.
b) säikeistys ei toimi kuten pitäisi, siihen tulee päivitystä myöhemmin mikrokoodilla tai esim. windowsin päivitysten myötä
c) peleissä ei ole optimointia oikein, taisi olla nyt päälle 300 insinööriä AMD:lta jotka tekevät yhteistyötä isojen pelifirmojen kanssa että osa nykyisistä ja tulevat pelit huomioidaan paremmin.

(Esim. Total War: Warhammer pelissä tulee päälle 10% lisää FPS kun SMT otetaan pois päältä, Sega (pelin julkaisija) ja Creative Assembly (pelin tekijä) tekevät yhteistyötä. Peliähän alettiin koodaamaan noin 5v sitten jolloin tietysti ei Ryzeniä voitu oikein siihen sovittaa.)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 456
Yrittäjällä ei ole työaikoja :vihellys: Kyllä sitä aika useinkin saattaa mennä toimistolla aamuyön tunneille. Sampsakin tainnut mennä viime päivinä 4-5 aikaan aamuyöstä kotiin :D Kyllä tätä io-techiä tehdään startup-hengellä ihan tukka putkella all-in.
Yksi syy miksi henkilökohtaisesti sivustoa kannatan: sivuston tekemiseen, sisällöntuottamiseen ja yhteyteen käyttäjien kanssa (eli foorumilla henkilökohtaisesti viestittelyyn) suhtaudutaan antaumuksella.

Mutta muistakaa edes välillä hengähtää :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 317
Hattua se on taas nostettava. @Sampsa ja @Juha Kokkonen painaa pitkää päivää, sekä toteuttaa lukijoiden toiveita testeissä. Eipä löydy muita sivustoja Suomesta, jotka samaa tekevät :tup:
Eipä noita toivomusten mukaan ajettuja testejä tahdo löytyä ulkomaisilta sivuiltakaan, saati että artikkelin kirjoittaja aktiivisesti osallistuisi keskusteluun. Uniikkia touhua. The Stiltin ja parin muutaman gurun panos ja kommentit vielä lisäävät sisältöarvoa, vaikka välillä menee niin korkealentoiseksi, että vähä-älyisempää hirvittää. :p
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 095
Viestejä
4 226 654
Jäsenet
71 167
Uusin jäsen
ebelii

Hinta.fi

Ylös Bottom