Kanadalaisen Klei Entertaiment -studion peli tuli Early Access -vaiheessa Steamiin 15.2.2017, ja julkaistiin lopullisena versiona 30.07.2019. Klei Entertaimentin aikaisempi tunnettu peli oli Don't Starve. Peli maksaa tällä hetkellä 22,99 € Steamissa.
Kyseessä on siis selviytymispeli, jossa on pelin pääsuunnittelijan Johann Seidenzin mukaan vaikutteita mm. peleistä Dwarf Fortress, Prison Architect ja The Sims. Itse pidän tätä myös Rimworldin hengenheimolaisena.
Pelin alussa pelaaja saa valita 3 eri ominaisuuksilla varustettua ihmishahmoa, jotka sijaitsevat asteroidilla sijaitsevassa ilmataskussa. Ilmataskussa on rajattu määrä happea. Pelaajan tehtävä on ohjata näitä hahmoja, pitää heidät hengissä ja pyrkiä luomaan vakaat elämiseen soveltuvat olosuhteet. Pelaaajan tulee seurata ja ylläpitää mm. hahmojen hapen- ja ravinnonsaantia, eritteitä, hygieniaa, ruumiinlämpöä, terveyttä, lepoa ja mielialaa etteivät ne kuolisi. Tietyn ajan välein peli luo lisättäväksi yhden uuden hahmon. Pelaaja voi päättää myös että tätä ei luodakaan joukkoon. Hahmojen määrää siis voi kontrolloida rajatusti.
Hahmot laitetaan hankkimaan resursseja kaivamalla, kasvattamaan ravintoa, rakentamaan erilaisia rakenteita ja kehittämään teknologiaa. Ympäristössä on erilaisia taskuja, joihin pelaaja voi kaivautua. Taskuissa on erilaisia kaasuja tai ne voivat olla tyhjiöitä. Kaasuja voi suodattaa teknologian avulla, samoin nesteitä. Ympäristössä on erilaisia lämmön ja kylmän lähteitä, myös pelaajan rakentamat laitteet saattavat tuottaa niitä. Myös mikrobit leviävät, joten hahmot voivat sairastua, ympäristössä on myös erilaisia muita eläviä olentoja. Pejaajan toimet siis aiheuttavat fysikaalisia, kemiallisia ja biologisia muutoksia ympäristöön, jotka vaikuttavat hahmojen selviytymiseen, tämä onkin pelin keskisin osa.
Pelaaja ei ohjaa hahmoja suoraan, vaan sallimalla ja priorisoimalla eri toimintoja eri hahmoille, ja näitä tehtäviä hahmot sitten suorittavat kykyjensä mukaan samalla kykyjään kehittäen.
Peli on mielestäni jo tässä vaiheessa kohtuullisen syvällinen, joskin tekniikkaa saa kehitettyä ehkä liian nopeasti. Pelin aikana haasteet vaihtuvat mukavasti. Kun ensin pääpaino on hapessa ja ruuassa, kohta saattaa keskeinen tehtävä ollakin jäähdytys jne.
Peliin tulee suuria päivityksiä harvakseltaan, mielestäni toimii. Viimeksi taisi tulla fossiilisia polttoaineita ja tekniikoita, sitä ennen taudit. Peli on omasta mielestäni täysin pelattava aikä bugien kanssa ole tarvinnut tapella. Steamissa arvio on tällä hetkellä "Ylivoimaisen myönteinen" (39 847 myönteistä vs 1707 kielteistä).
Virallinen sivusto: Oxygen Not Included | Klei Entertainment
Quill18 pelaa:
Steam: Oxygen Not Included on Steam
Kyseessä on siis selviytymispeli, jossa on pelin pääsuunnittelijan Johann Seidenzin mukaan vaikutteita mm. peleistä Dwarf Fortress, Prison Architect ja The Sims. Itse pidän tätä myös Rimworldin hengenheimolaisena.
Pelin alussa pelaaja saa valita 3 eri ominaisuuksilla varustettua ihmishahmoa, jotka sijaitsevat asteroidilla sijaitsevassa ilmataskussa. Ilmataskussa on rajattu määrä happea. Pelaajan tehtävä on ohjata näitä hahmoja, pitää heidät hengissä ja pyrkiä luomaan vakaat elämiseen soveltuvat olosuhteet. Pelaaajan tulee seurata ja ylläpitää mm. hahmojen hapen- ja ravinnonsaantia, eritteitä, hygieniaa, ruumiinlämpöä, terveyttä, lepoa ja mielialaa etteivät ne kuolisi. Tietyn ajan välein peli luo lisättäväksi yhden uuden hahmon. Pelaaja voi päättää myös että tätä ei luodakaan joukkoon. Hahmojen määrää siis voi kontrolloida rajatusti.
Hahmot laitetaan hankkimaan resursseja kaivamalla, kasvattamaan ravintoa, rakentamaan erilaisia rakenteita ja kehittämään teknologiaa. Ympäristössä on erilaisia taskuja, joihin pelaaja voi kaivautua. Taskuissa on erilaisia kaasuja tai ne voivat olla tyhjiöitä. Kaasuja voi suodattaa teknologian avulla, samoin nesteitä. Ympäristössä on erilaisia lämmön ja kylmän lähteitä, myös pelaajan rakentamat laitteet saattavat tuottaa niitä. Myös mikrobit leviävät, joten hahmot voivat sairastua, ympäristössä on myös erilaisia muita eläviä olentoja. Pejaajan toimet siis aiheuttavat fysikaalisia, kemiallisia ja biologisia muutoksia ympäristöön, jotka vaikuttavat hahmojen selviytymiseen, tämä onkin pelin keskisin osa.
Pelaaja ei ohjaa hahmoja suoraan, vaan sallimalla ja priorisoimalla eri toimintoja eri hahmoille, ja näitä tehtäviä hahmot sitten suorittavat kykyjensä mukaan samalla kykyjään kehittäen.
Peli on mielestäni jo tässä vaiheessa kohtuullisen syvällinen, joskin tekniikkaa saa kehitettyä ehkä liian nopeasti. Pelin aikana haasteet vaihtuvat mukavasti. Kun ensin pääpaino on hapessa ja ruuassa, kohta saattaa keskeinen tehtävä ollakin jäähdytys jne.
Peliin tulee suuria päivityksiä harvakseltaan, mielestäni toimii. Viimeksi taisi tulla fossiilisia polttoaineita ja tekniikoita, sitä ennen taudit. Peli on omasta mielestäni täysin pelattava aikä bugien kanssa ole tarvinnut tapella. Steamissa arvio on tällä hetkellä "Ylivoimaisen myönteinen" (39 847 myönteistä vs 1707 kielteistä).
Virallinen sivusto: Oxygen Not Included | Klei Entertainment
Quill18 pelaa:
Steam: Oxygen Not Included on Steam
Viimeksi muokattu: