Oravanpyörä – kun elämä on yhtä ja samaa joka päivä

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 281
"Termiä oravanpyörä käytetään usein vertauskuvana loputtomalle ja turhalta tuntuvalle toiminnalle. Erityisesti sitä käytetään kritisoitaessa stressaavia töitä sekä elintasokilpailuun ja kuluttamiseen pohjautuvaa yhteiskuntaa."

Olenko ainoa joka miettii että työ vie voiman ja että se ei oikein palkitse? Mä olen luonteeltani vyönkiristäjä, enkä töissäkään ollessa kuluta kuin edulliseen vuokraan, laskuihin, ruokaan ja muihin välttämättömiin. Uusi puhelin 6 kk välein ei ole minulle välttämätöntä. Rutiini on se termi, jolla itse pystyn kuvaamaan eläämäni. Tylsää elämääni, lisään. Ja mitähän siihen oikein kuuluu? Kysyt varmasti ja annan toki vastauksen.


Herään kuudelta.
Harjaan hampaat ja syön aamupalan. Vien koiran lenkille.
6.45 alan kävellä pysäkille ja menen kahdella linja-autolla konttorille.
Konttorille saavun kllo 7.45 ja aloitan työt tai ainakin moni esittää tekevänsä töitä.
Työ päättyy 15.45 ja menen bussiin. Klo 16.45 saavun kotiin ja katselen televisiota tai teen jotain koneella, pelaan pleikkaa 1-3h.
Huomaan, että kaupassakin pitää käydä, joten silloin menen sinne ja otan vielä kävelylenkinkin.
Kello 20 jaksaa vielä pestää pyykin ja laittaa kuivumaan sekä suihkun kautta yödatailuun. Klo 22 valmistaudun nukkumiseen ja tätä maanantaista perjantaihin.

Lauantaina ja sunnuntaina yritän nauttia edes pienestä vapaa-ajasta nukkuen pitkään että edes osan univeloista saa kuitattua.

Teet varmasti samaa elämää oravanpyörässä. Joka viikonloppu laitat sen viisi riviä lottoa/kenoa ja toivot josko se nyt osuisi kohdalle.

Itse ainakin olen varsinkin korona aikana väsynyt tekemään samaa työtä, jota ehkä hieman rakastankin, mutta 40h viikkorupeama ottaa koville.

Rahan, minkä siitä saan nettona 1300e ei ole kovin tarpeellista, pystyisin elämään tonnilla kuussa.

Kannattaisiko minun kysyä saisiko 30h vko tunteja sen sijaan?

Vihaan kaiken tavoin ylimääräistä työntekoa ja mielestäni tässä oravanpyörässä me vain tapamme aikaamme asioihin, joista emme aina pidä, kun eliitti rikastuu samalla.

Me saamme just sen minimin että pärjäämme ja minimalistina minulla jää myös säästöön. Ajattelen ihan oikeasti niin että kohta ei enää jaksa töitäkään tehdä.

Elämä on liian lyhyt konttorilla elettäväksi, vaan joskus soisi elää elämääkin.

Mitä mieltä sä olet oravanpyörässä olemisesta?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
49
Tarvisitkohan jotain muuta tekemistä kuin pelailu ja dataaminen ? Sikäli tunnut olevan oikeilla jäljillä (minun mielestä) kun elämä ei koostu siitä omaisuuden ja krääsän keräämisestä kun tulet sutkot vaatimattomalla summalla toimeen. Tuntuu että moni on juurikin siinä "oravanpyörässä" kiinni.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 281
Tarvisitkohan jotain muuta tekemistä kuin pelailu ja dataaminen ? Sikäli tunnut olevan oikeilla jäljillä (minun mielestä) kun elämä ei koostu siitä omaisuuden ja krääsän keräämisestä kun tulet sutkot vaatimattomalla summalla toimeen. Tuntuu että moni on juurikin siinä "oravanpyörässä" kiinni.
No nyt korona-aikana ei kamalasti ole ainakaan täällä.

Uimahallit kiinni ja urheiluhallit, elokuviin ei pääse.

Työ vie sen 8h ja matkat 2h. Eli se on siis juuri sitä oravanpyörää ja siksi mietinkin kauanko tätä enää jaksaa, kun tuut väsyneenä kotiin pelailemaan pleikalla 1-3h.

Jos ulos menet, on se lähes poikkeuksetta lenkki kotikadulla tai matka Lidliin ruokaostoksille...

Työpaikat antavat lomaa 4 vko vuodessa, onko se elämää?

Minä toivon, että joskus tulisi joku muu tapa kuin oravanpyörä elämästä nauttimiseen.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Tarvisitkohan jotain muuta tekemistä kuin pelailu ja dataaminen ? Sikäli tunnut olevan oikeilla jäljillä (minun mielestä) kun elämä ei koostu siitä omaisuuden ja krääsän keräämisestä kun tulet sutkot vaatimattomalla summalla toimeen. Tuntuu että moni on juurikin siinä "oravanpyörässä" kiinni.
Juuri tämä. Tottakai elämä on "oravanpyörää" jos sulla ei ole juuri muuta kuin se työ. Työpäivän jälkeen vähän tapetaan aikaan, mikään ei kiinnosta ja sitten onkin taas se uusi työpäivä.

Tähän asti kuulosti ihan asialliselta. Oikeasti yksinkertaisesta elämästä nauttiva ei mieti eikä kadehdi jonkun toisten rikastumisia. Haluaisit olla tekemättä töitä ja olla rikas. Mutta rikasta setää ei ole eikä lottovoittoa kuulu. On se niin väärin.
Sitten kannattaa lisäksi muistaa se että suuri osa niistä rikkaista on tosi kovia tekemään töitä. Monestako kadehtijasta sitten olisi tähän? Firman voi tietty pistää kuka vain pystyyn ja kokeilla miten se rikastuminen käy.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 281
Rahaa saa toki tehdä, enkä ole kateellinen rikkaille. Jotka tekee työllään ja henkilöstöllään suuria summia.

Onko se kuitenkin ok tappaa henkilöstöä 40h vko työrupeamilla että vapaa-ajalla ei jaksa enää mitään.

Minulle sopisi paremmin 3 kk työtä ja 3 kk lomaa läpi vuoden. Tekisin siis kaikkiaan 6 kk työtä ja 6 kk lomaa palkkasäästöillä.

Mä en jaksa läpi vuoden painaa 4 vko lomilla.

Vaikka olenkin lehtien mukaan köyhä palkastani, niin mä pidän itseäni rikkaana siinä että pärjään ilman luksus asuntoja ja sähköautoja tai muuta materiaa.

Mä haluaisin nauttia elämästä, en elää sitä työpaikalla ja loppuillan sohvalla.

Jotenkin tuntuu ettei muutkaan osastollani ole kovin iloisia työstään, tai miten paljon se vie aikaa suhteessa korvauksiin.
Kaikkihan varmaan tietääkin, ettei rahalla voi ostaa onnea tai aikaa, mutta ajalla voi ostaa rahaa ja väsymystä.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 281
Eiköhän se monen elämä ole juuri tuollaista oravanpyörää. Jos keksii kivaa tekemistä ja on mahdollisuus vähentää työtä niin sitäkin voi kokeilla. Tai miettiä olisiko mahdollisuutta löytää jotain muuta työtä, mistä saisi eri lailla vähän sisältöä olemiseen. Elämällähän ei ole varsinaisesti suurempaa tarkoitusta, niin sitten pitäisi itse keksiä hetkiinsä sisältöä..

Arki menee kuitenkin tuohon monesti sitten kun on kaikenlaista hoidettavaa. Siihen voi olla sitten vaikea erityistä mahduttaa, mutta jos on mahdollisuus ottaa töistä pidempää vapaata niin voihan sitä niinkin. Mitä sitä sitten tekee? Ei sullakaan kuulosta olevan ihmeempiä tekemisiä kun iltaohjelmaasi katsoo, niin mitä tekisit kun olisi vapaata ja ei rahaa?
No ainakin kävisin varmaan lähimetsässä enemmän, kalastaisin. Oppisin säästämään ja tekemään kotiruokaa, josta riittää päiviksi.
Nythän tulee herkästi syötyä työpaikalla kuuden euron lounaan, kun ei kotona ole aikaa tai halua hellalla seisoa 45 min. Se on juuri tuollaista.

Moni väsyy tuollaiseen elämään ja elämä on pääpirteittäin tylsää, mutta korona tekee vielä oman mausteen tähän, elikkä moni paikka kiinnikin.

Sitten kaikkea muuta vielä: eli kaikki ei voi etätöitäkään tehdä. Mun yksi tuttu on bussikuski ja tekee 9-11h työpäiviä istuen siinä, niin kyllä siinä alaraajat surkastuu kun ei pääse edes hetkeksi kävelylle.

Tiukat ajoajat stressaa... tietkö että hänkin on siinä oravan pyörässä. Ja moni meistä kaikista.

Minä haluaisin tietää onko tähän jotain muuta ratkaisua? Monihan jää töistäkin pois stressin ja erinäisten uupumusten takia.

Entä jos koko työnteko ei huvita, ja sen jälkeen sitäkin vähemmän kun se vähäkin energia menee työpaikalle matkustamiseen ja tuottavaan työhön, mistä kermat kerää muu.
Mitä jää duunarille käteen loppuillaksi kuin muutama happy hour kotisohvalla ja nukkumaan seuraavaan työrupeamaan.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 281
pelaat viikossa 15h pleikkaa ja valitat että ei ole vapaa-aikaa :kahvi:
No min duunari katselee samaisen ajan televisiota.
Se johtuu siitäkin osittain, että työ vie kaiken ajan ja energian.

Ja mitä voi tehdä kolmessa tunnissa? Siivota, käydä kaupassa, okei sitäkin.

Mutta ei sillä lähdetä Lapin reissuun yms. Eli oravanpyörässä ollaan.

Loppupeleissä on ihan sama pelaatko happy hourien aikana kun et ole töissä työmatkoiltasi kotona pleikkaa, katotko tv:tä vai lähdetkö luontoon kun joudut heti palaamaan.

Seuraava päivän duuni painaa päälle. Ja sänky kutsuukin jo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 283
Tähän asti kuulosti ihan asialliselta. Oikeasti yksinkertaisesta elämästä nauttiva ei mieti eikä kadehdi jonkun toisten rikastumisia. Haluaisit olla tekemättä töitä ja olla rikas. Mutta rikasta setää ei ole eikä lottovoittoa kuulu. On se niin väärin.
Tyhmähän se yksinkertaisesta elämästä nauttiva on, jos ei tuollaista asiaa ole huomannut tai ymmärtänyt. Ei se vielä kerro asenteesta tai mielipiteistä mitään, ettei ole äärettömän tyhmä.
 

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 344
2h matkoihin konttorille...eikö etätyö sitten onnistuisi?
10h säästöön joka viikko :cigar:
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 283
2h matkoihin konttorille...eikö etätyö sitten onnistuisi?
10h säästöön joka viikko :cigar:
Jos nettotulo on 1300 euroa, ei työpaikka liene luonteeltaan sellainen, jossa työntekijöillä on ollut ääretön neuvotteluvalta yksilöinä tai yhteisönä. Vaikka työ olisi "konttorilla" ja mahdollisesti helposti etänä hoidettavissa, tällaisessa skenaariossa ei välttämättä työnantajataholla ole juuri intressiä tulla vastaan yhtään missään.
 
Liittynyt
22.07.2017
Viestejä
671
Tyhmähän se yksinkertaisesta elämästä nauttiva on, jos ei tuollaista asiaa ole huomannut tai ymmärtänyt. Ei se vielä kerro asenteesta tai mielipiteistä mitään, ettei ole äärettömän tyhmä.
Se että aloittaja mainitsi "kun eliitti rikastuu samalla" osoitti että se asia kaivelee häntä. Jotkut rikastuu ja hän ei. Yhyy.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 281
Olen harjoittelijana, ja valitettavasti ainakin tuolla harjoittelija on se plan a, eli muut saa etätöitä tehdä ja minulta odotetaan että olen paikalla in case noille joiden pakko työtä tehdä tulee kysymyksiä aiheista.

Sitäkin mä oon vastustanut, että miten ennen koronaakin muut tiimistäni lähtee ulkomaille ja minä jään työpaikalle lojumaan, jos tulee noilta muilta jotain atk kysymyksiä.

Palkkakaan ei ole kovin iso, että se kiinnostaisi jatkamaan sopimista. Kesäkuuhun voimassa kolmas vuosi menossa siis.

Mä oon miettinyt jos hetken olisi taas työtöttömänä kesästä löytäisi vähän itsensä ja ehkä uuden työpaikan sitten kun taas jaksaminen vähän parempaa.

Tähän työpaikkaan se tosiaan hukkuu kun tosiaan lähes pakotetaan olemaan toimistolla, koska olen "harjoittelija" ja pitää venyä jos haluaa vakkariksi eikä toisaalta palkkaakaan tarvitse suurentaa.

Lähinnä kysynkin muilta duunareilta, onko tuo oravanpyörä teillekin tuttu ja miltä teistä tuntuu olla siinä mukana?
Jokainen päivä on samanlainen etkä edes näe tulostasi palkassa välttämättä, johtoporras kylläkin.

Enkä ole kateellinen johtoportaalle, he ovat tehneet hienoa työtä yrityksen eteen ja palkkaavat ihmisiä. Lähinnä vastustan tätä oravanpyörää joka vie voimat sillä vähällä palkalla minkä siitä saa.
Vaikka olisin joskus taas työtön ja olisi aikaa ilman rahaa, mieluummin nautin ajasta köyhänä kuin laina helvetistä työtä tekevänä "normi kansalaisena".

Mun ei tosiaan tartte olla lainakierteessä ja vyötä kun kiristää ei tunnu pahaltakaan ja voi kerätä voimia siihen, jota aidosti rakastaa.

Ja sit parin vuoden päästä tehdä taas töitä parisen vuotta, kuten tähänkin asti oon ollut pätkissä työtön/työtätekevä/työtön/työtätekevä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 281
Se että aloittaja mainitsi "kun eliitti rikastuu samalla" osoitti että se asia kaivelee häntä. Jotkut rikastuu ja hän ei. Yhyy.
Mä en haluaisi rikastua. Voit työtä tekemällä rikastua aina, ja kouluttautumalla, mutta elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi.

Ihminen rakastaa aidosti jotain ihan muuta kuin työelämää. Me tiedetään tänään enemmän firmojemme tulevaisuudennäkymistä kuin omistamme.

Me painamme töitä firmojemme hyväksi, vaikka voisimme painaa työtä omaksi hyväksi. Marjastaa voi kesäisin verottomasti ja tienata sillä.

Yksi mun kavereista tienasi marjanpoiminnalla 600 euroa kahdessa viikossa. Joku ravintola osti satsit.

Ja marjaahan, esim mustikkaa voi poimia kaikki jos vaan jaksaa.

Ja kun perusduunari on väsynyt töistä, niin hän ei ala sivubisnestä tekemäänkään. Henkilökohtaisesti mulla oli parhaat ideat ja mielialat kun olin työttömänä vrt. työtä tekevään arkeen.

Ja nuo lainat ja muut kulutushysterian ostokset pitävät melko hyvin töissä että voi maksaa tuollaisen leveän elämän.

Omasta mielestäni mulle riittäisi tonni kuussa tuloa, jolla rahoittaisin mun vuokran, sähkö-puhelin-nettilaskun, ruoan ja muut pakolliset kulut. Ne luurit kestää sen 6 vuotta kunnes ostetaan uudet.

Mä en voisi kuvitellakaan tekeväni jotain duunia 5000 palkasta, ei se raha, vaan se aika ja mielenterveys. Nykyinen työ ei ole paha sikäli, kunhan saisi etätyötä tehdä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 283
Se että aloittaja mainitsi "kun eliitti rikastuu samalla" osoitti että se asia kaivelee häntä. Jotkut rikastuu ja hän ei. Yhyy.
Sanoista ja painotuksista voi tietysti etsiä ja tulkita erilaisia merkityksiä, jotka voivat olla tulkitsijan omia ajatuksia. Koko otsikon aihe(työn tai elämän merkityksettömyys ja/tai niukkuus) luonnollisesti sivuaa sitäkin, että jotkut nyt vaan saavat enemmän vähemmällä. Se on sitten kokonaan toinen kysymys, onko katkera tai kateellinen menestyneille ja/tai onnekkaille. Lähes jokainen ihminen jollain tasolla on "kateellinen" siinä mielessä, että häneltä puuttuu jotain ja vertaa itseään muihin. Se ei vielä ole laajemmin elämän oikeudenmukaisuuden arviointia. Eikä sekään ole väärin, jos siihen arviointiin lähtee.

Kuitenkin laajempi keskustelu siitä, mikä kaikki on oikein ja väärin ja mikä kaikki(kaikkiko?) vallitsevan järjestyksen arviominen/arvostelu on ehdoton tabu, on ihan oma aiheensa. Oravanpyörä tai vaikka niukasti eläminen tai valinta askeettisen peruselintason ja kerskakulutuksen välillä on kiinnostava aihe itsessään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Pienellä suunnittelulla ja sillä klassisella itsensä niskasta kiinni ottamisella saisit paljon enemmän vapaa-aikaa. Käyt kerran tai pari kertaa kaupassa viikossa ja teet kerralla viikon ruuat, niin rahaa säästyy ja aikaa on tehdä muutakin. Muutenkin kuulostaa enemmän masennukselta tai laiskuudelta kuin oravanpyörässä kärsimiseltä tuo. Kaikkea haluaisi tehdä, mutta mitään ei kuitenkaan tee koska tekosyyt.

Aloitat nyt jonkin kivan ja säännöllisen harrastuksen, joka rytmittää elämää ja jonka pariin pääsemistä oikein odotat kun olet töissä. Kuntoilu esimerkiksi, ja korona ei tähän kelpaa tekosyyksi.

Itse pidän oravanpyöräsä olemisesta, vaikka perheestä tosin olisi mukava saada useammin taukoa.
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
514
protip joka auttoi oman oravanpyörän rikkomisessa -> lopetin pitkälti pelaamisen. ostin kasan halpoja työkaluja alle 200€, vuokrasin pelican storagesta halvan hytin ja aloitin hitsaamisen, puutyö harrastuksen siellä.
jos ei ole rahaa ollenkaan niin kannattaa mennä paikalliseen hacklab toimintaan mukaan, ei välttämättä onnistu landella mutta kaupungeissa on.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 605
Pelaaminen on kyllä huono vaihtoehto, en tiedä miksi sitä itsekin harrastan. Pienissä määrissä olisi varmasti ok, mutta isoissa annoksissa ei tee varmasti hyvää päälle.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 842
"Onko se kuitenkin ok tappaa henkilöstöä 40h vko työrupeamilla että vapaa-ajalla ei jaksa enää mitään."

Varmaan kannattaisi käydä lääkärissä/tehdä itselleen jotain jos 40 tuntia toimisto(?!?)työtä viikossa uuvuttaa noin kovasti?
Tunnen useita ihmisiä jotka painaa tuon saman +10-15h ylitöitä tehtaalla/rakennustyömaalla raskaissa töissä, päälle 2-3 lapsen lapsen harrastusten viennit, lasten mukana tuomat säännölliset ruokailut, koulunkäynnit yms niin että vaikka kuinka aikatauluttaa, yöunille jää viikolla se 5-6 tuntia. Ei he valita, välillä ovat väsyneitä mutta harrastavat, käyvät retkellä yms viikonloppuna vastapainoksi ja toteavat että eihän tätä ole enään kun 8-13v jäljellä.

Lottovoittoa voi aina odotella ja moni niin tekeekin, mutta Suomessa se oma elämä on ihan täysin itsestä kiinni, turha siitä on muita syyttää. Vaikka olisit lievästi kehitysvammainen niin valtio kyllä tukee ja maksaa opiskelusi vaikka professoriksi asti jos oma motivaatio on kunnossa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Jos tulisit kerta toimeen vähemmälläkin ja töissäkäyntiin vietetty aika sapettaa, niin hommaa nyt hyvä mies edes auto jolla pystyt tuota työmatkaan käytettyä aikaa lyhentämään radikaalisti
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Mites ois alanvaihto ja/tai opiskeleminen? Koitas miettiä minkälainen duuni voisi olla mukavampaa? Asutko (isossa)kaupungissa, jos et niin harkitse muuttamista semmoiseen, työmatka lyhenee(kunhan hommaat eka töitä sieltä) ja siellä on enemmän mahdollisuuksia muuhun tekemiseen kuin kotona dataamiseen.

Mut ihan ekana kävisin juttelemassa työterveyslääkärille. Kuulostaa myös työuupumukselta, sieltä sitten saat lähetteen kallotohtorille ja pääset purkamaan ajatuksiasi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 209
Jos ison osan ajastasi vain istut tekemättä mitään (bussi -> konttori -> bussi -> kotona pleikkaa), niin ei kai tuo ihme ole jos kroppa jo kaipaa jotain vaihtelua. Miten olisi harrastukset? Jos taas työ tympii ja tuntuu oravanpyörältä, niin ainahan voi hakea uusia töitä tai opiskella jotain mielekästä? Osa niistä "rikkaista" on rikkaita myös elämältään, kun saattavat nauttiakin töistään ja joillain on mahdollisuus joustaviin työaikoihin jne. Se kaikki on itsestä kiinni, mitä haluaa lähteä tekemään ja mihin on valmis itse panostamaan. Jos muutokset nykymenoon vaativat paljon ponnistelua ja tuntuvat "elämän tuhlaamiselta" (esim. opiskelu), niin kannattaa muistaa että teet tällä hetkellä juurikin sitä kahta kauheammin.

Lisäksi se 5e lottoon viikossa tuskin tulee muutosta tuomaan sinun elämään, mutta tuo 5e*52=260e alkaa jo kattamaan bensakustannukset ja eväät lapin vaellusreissulle. Elämä on valintoja.
 
Liittynyt
30.03.2017
Viestejä
44
Mä en haluaisi rikastua. Voit työtä tekemällä rikastua aina, ja kouluttautumalla, mutta elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi.

Mä en voisi kuvitellakaan tekeväni jotain duunia 5000 palkasta, ei se raha, vaan se aika ja mielenterveys. Nykyinen työ ei ole paha sikäli, kunhan saisi etätyötä tehdä.
Ehkä tässä asenteessa on korjattavaa. Oma palkka on tuon verran, enkä edes tee joka päivä tuota 8 tuntia töitä, ja mielenterveys ei ole koetuksella. Työmatka on tällä hetkellä makkarista olohuoneeseen. Eli kyllä se koulutus vaan kannattaa, eikä koskaan ole liian myöhäistä kouluttautua.

Kun palkka on isompi, voit myös kasvattaa passiivista tulovirtaasi sijoittamalla. Warren Buffettin sanoin: “If you don't find a way to make money while you sleep, you will work until you die.”
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Onhan tuo aivan riistoa jos 40 tuntia teet töitä ja siihen 2h työmatkat per päivä ja kuukaudessa saat 1300€. Jättäydy suosiolla työttömäksi ja yritä löytää jotain muuta. Mäkkärissäkin tienaisit huomattavasti enemmän. Mäkkäri jopa tarjoaa etenemismahdollisuuksia esim ravintolan manageriksi yms, jos henkinen kapasiteetti siihen riittää. Tämä ihan oikea vinkki eikä mikään vitsi.
 

Lyd

Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
133
Itse olin vähän samassa jamassa (osittain vieläkin), mutta uuden ammatin opiskelun aloitus on nostanut nykyisenkin työn mielekkyyttä melkein entiseen tasoon. Illat menee osin opiskelussa, osin uudelleenheränneisiin harrasteisiin (auto+vene) eikä niinkään pelkkään pelaamiseen ja Netflixiin tms. Työnantajakin tuli vastaan kivasti kun vaan avasin keskustelun asiasta. Life is good.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 281
Onhan tuo aivan riistoa jos 40 tuntia teet töitä ja siihen 2h työmatkat per päivä ja kuukaudessa saat 1300€. Jättäydy suosiolla työttömäksi ja yritä löytää jotain muuta. Mäkkärissäkin tienaisit huomattavasti enemmän. Mäkkäri jopa tarjoaa etenemismahdollisuuksia esim ravintolan manageriksi yms, jos henkinen kapasiteetti siihen riittää. Tämä ihan oikea vinkki eikä mikään vitsi.
Kiitos hyvästä kommentista. Tottahan tuo että vaikka palkka onkin tessin mukaan, niin verojen jälkeen tilille kilahtaa tuo 1300.

Mun ajatusmaailma on sellainen että raha ei tuo onnea, jos ei ole siinä oravanpyörässä mukana siltä osin, että esim. ei käy ulkona syömässä, ei omista perhettä ja lapsia, eikä myöskään osta kallista autoa tai asuntoo velalla. Mä pärjäisin tonnilla kuussa, joten mietinkin että miten voisin saada työtä 30 tunnin työajalla. Kuinka yleistä se on? Sillä varmaan saisin hieman motivaatiota.

Siitä koko kahdeksasta tunnista, kuten eräs perässäsi vastasi, tehdään sitä työtä ehkä 4 h jos sitäkään...

Mä en ehkä lähtisi hankkimaan autoo, koska siinä on niin paljon sivukuluja, joita ei tuolla palkalla maksella. Julkista työpaikkani tukee.

On se sinänsä vähän ahdistavaa istua firman konttorilla harjoittelija sen 8h, kun muilla lupa etätöihin ja mä katon niiden perään, jotka ei voi etätöinä työtään tehdä ettei vaan mene tuotanto seis.

Jos tuleekin joku vika laitteisiin. Vähän tulee sellainen käytetty fiilis, istua siinä 8 tuntia kun voisi tehdä jotain muutakin omassa elämässä.

Pääsen varmaan työttömäksi jos en allekirjoita jatkoa, sitten on aikaa miettiä mitä elämältä haluaa. Ehkä se mäkkiduunikin tosiaan olisi leppoisampaa.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
...
Mä en voisi kuvitellakaan tekeväni jotain duunia 5000 palkasta, ei se raha, vaan se aika ja mielenterveys. Nykyinen työ ei ole paha sikäli, kunhan saisi etätyötä tehdä.
Ei nyt millään pahalla, mutta moni tekee esim. IT-alan töitä etänä 5000-6000€ palkalla työstä nauttien. Ja tuohon työhön menee vähemmän aikaa kun sinulla matkoinesi.

En minäkään halua rikastua, se tulee vain sivussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
62
Kuulostaa uupumuksen tai masennuksen oireilta aloituspostaus. Missä ystävien tai perheen tapaaminen? Mitä univelkaa kertyy kiinni otettavaksi jos päivittäin nukkuu 7-8 tuntia tasaisella rytmillä? Palkka on tosiaan pieni, mutta jos sinä koet sillä pärjääväsi mitä väliä? Onko elämässäsi haaveita tai unelmia, teetkö työtä niiden saavuttamiseen?

Kävisin juttelemassa työterveydessä tästä. Uupumus voi tulla muustakin kuin kovapaineisesta duunista.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 281
Ei nyt millään pahalla, mutta moni tekee esim. IT-alan töitä etänä 5000-6000€ palkalla työstä nauttien. Ja tuohon työhön menee vähemmän aikaa kun sinulla matkoinesi.

En minäkään halua rikastua, se tulee vain sivussa.
No mä oon kanssa siinä alalla, mutta harjoittelijana ja palkka on tosiaan 1300 tilille.

Asiantuntijuutta ei ole tai opintoja alalta, vaan olen vanhan ajan ihmisiä. Mä kävin sen kaupallisen koulutuksen.

Mun palkka on tosi alakanttiin joka ei todellakaan motivaatiota lisää, ja kun tosiaan osaamista kaikkeen ei ole, ei kehtaa lisää pyytäkään.

Mä oon nauttinut enemmän aiemmasta työstänä, joka tosin loppui firman rahaongelmiin, jossa pidin yllä postitusta ja arkistointia, sain tehdä yksin -- ei ollut turhia palavereita.

Palkkakin oli tilille 1800 ekeä nettona ja työpaikka oli kävelymatkan päässä. Lisäksi firma maksoi kuukausilipun julkisiin, vaikka en sitä työmatkoihin tarvinnutkaan, niin sai juoksevat asiat hoidettua.

Mun täytyy miettiä josko kävisi työterveydessä. Mä nukun 6,5-7,5 tuntia ja usein n. 7h.

Tuntuu että herään aamulla väsyneenä ja vielä pitkin päivääkin kehossa on sellainen väsynyt olo. Kun nukun viikonloppuna 10h, niin herään suht pirteänä.
 

scowl

Tukijäsen
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
621
Masennukseltahan tuo kovasti kuulostaa. Terv, bipolaarihäiriöinen joka tällä hetkellä saikulla masennuksen vuoksi. Ota yhteyttä työterveyteen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 069
Viestejä
4 211 578
Jäsenet
71 007
Uusin jäsen
immclovin

Hinta.fi

Ylös Bottom