OptiScaler mahdollistaa FSR 4:n lisäämisen skaalausta tukeviin peleihin

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
23 125
OptiScaler on sovellus, joka mahdollistaa eri skaalaimia tukevien pelien tuen laajentamisen kaikille kolmelle skaalaimelle. DLSS on luonnollisesti käytettävissä vain NVIDIAn näytönohjaimilla.

DirectX 12 -rajapinnalla DLSS,- FSR- tai XeSS -skaalainta tukevat pelit voidaan modata tukemaan XeSS:ää, FSR 2:ta (2.1.2/2.2.1), FSR 3.1:tä (ja sen kautta FSR 2.3.2), DLSS:ää tai nyt uusimpana FSR 4:ää. (Huom! FSR 4 -tuki on vasta ns. Nightly-koontiversioissa)

DirectX 11 -rajapinnalla vaihtoehdot monimutkaistuvat. Natiivisti OptiScalerilta onnistuu FSR 2 (2.2.1), FSR 3 (3.1.2:n epävirallinen porttaus DX11:lle) ja DLSS. Hyödyntämällä "Background DX12 processing" vaihtoehtoa käyttöön tulevat myös XeSS 1.x.x, FSR 2 (2.1.2, 2.2.1), FSR 3.1 (+2.3.2). XeSS 2.x tuki on tulossa mutta toimii vain Arc-näytönohjaimilla.

Vulkan-rajapinnalla tuettuina ovat FSR 2 (2.1.2, 2.2.1) FSR 3.1 (+2.3.2) ja DLSS. XeSS 2.x tuki on tulossa pian.

Lisäksi tuettuna on OptiFG, joka lisää skaalausta tukeviin DirectX 12 -peleihin FSR 3 Frame Generation -tuen sekä kokeellisen HUDfix-ominaisuuden, joka pyrkii korjaamaan HUD-ongelmat peleissä, jotka eivät tue natiivisti ruutujen generointia. Lisäksi se osaa käyttää Nukem's DLSSG-to-FSR3 -modia, joka muuntaa DLSS Frame Generationin FSR 3 Frame Generationiksi.

Mukana on myös viiveitä pienentävä Latency Reduction, joka muuntaa FakeMichau's FakeNVapi:n avulla Reflex-tuen Anti-Lag 2- tai Latency Flex -tueksi.

1741737702385.png


OptiScalerin tai muiden vastaavien sovellusten tai modien käyttöä ei suositella nettipeleissä, sillä erilaiset huijauksenestot voivat tulkita ne huijaukseksi.

Alla olevasta twiitistä löytyy asennusohjeet myös videomuodossa, tekstinä ohjeet löytyvät lähdelinkin takaa. HighYieldin twiitin mukaan Ryzen 7 5800X ja Radeon RX 9070 XT yltävät Cyberpunk 2077:ssa "Full Path Tracing" tilassa yli 60 FPS:n suorituskykyyn 1440p-resoluutiolla ja FSR 4.0 Performance -asetuksella.



TechBBS:n Näytönohjaimet-alueelta löytyy myös kattava yleiskeskustelu eri skaalaimista ja niiden käytöstä: Keskustelua yliskaalaustekniikoista ja frame generaatiosta Nvidia Dlss, Amd Fsr, Intel Xess, Lossless Scaling

Lähde: GitHub - cdozdil/OptiScaler: OptiScaler bridges upscaling/frame gen across GPUs. Supports DLSS2+/XeSS/FSR2+ inputs, replaces native upscalers, enables FSR3 FG on non-FG titles. Supports Nukem mod for DLSSG-to-FSR3 FG.
 
Viimeksi muokattu:
Oon nyt pelannu cyberpunkkia FSR4 päällä enkä huomaa mitään eroa FPS:ssä enkä kuvanlaadussa intelin XeSS:ssään
 
Jos FSR 4 tuen saa 3. osapuolen sovelluksella geneerisesti lisättyä peliin kuin peliin joka käyttää vain DX12 API:a niin luulisi olevan pelinkehittäjille hyvin helppoa patchata FSR 4 tuki virallisestikin mukaan peleihin.
Oon nyt pelannu cyberpunkkia FSR4 päällä enkä huomaa mitään eroa FPS:ssä enkä kuvanlaadussa intelin XeSS:ssään
Sori tyhmästä kysymyksestä, mutta kerrotko meille jotka ei ole koskaan XeSS käyttäneet, onko tämä kehu vai haukku? :lol:
 
Jos FSR 4 tuen saa 3. osapuolen sovelluksella geneerisesti lisättyä peliin kuin peliin joka käyttää vain DX12 API:a niin luulisi olevan pelinkehittäjille hyvin helppoa patchata FSR 4 tuki virallisestikin mukaan peleihin.
Vain jos pelissä on valmiiksi tuki jollekin muulle skaalaimelle. Lisäksi tuki on yksi asia, optimoitu tuki toinen.
Sori tyhmästä kysymyksestä, mutta kerrotko meille jotka ei ole koskaan XeSS käyttäneet, onko tämä kehu vai haukku? :lol:
Kehuksi luulisin, mutta nuo on subjektiivisia asioita.
 
Hyvä uutinen!
Näin video, jossa tuota testattiin ja hyvin toimi!
Kuten Kaotic tuossa yllä sanoin, niin tämä ei ole optimoitu natiivi ratkaisu, mutta on tämä selkeästi parempi kuin ei mitään!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 071
Viestejä
4 682 590
Jäsenet
76 696
Uusin jäsen
Lentohippo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom