Oppon uudet teknologiat lupaavat parantaa akkujen kestoa ja lataustehokkuutta

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Puhelinten lataustekniikat ovat keskittyneet viime vuodet lähinnä lataustehon kasvattamiseen. Oppon uutuusteknologiat keskittyvät sen sijasta ennen kaikkea turvallisuuteen.

Oppo on julkistanut uusia latausteknologioita, joita yhtiö tulee käyttämään vielä toistaiseksi nimeämättömissä tulevissa tuotteissaan. Yhtiön mukaan sen uudet rauta- ja tekoälyä hyödyntävät ohjelmistoratkaisut mahdollistavat jopa 1500 lataussykliä ennen kuin akun kapasiteetista on kadonnut 20 prosenttia. Verrokiksi nykypuhelimilla 20 % kapasiteetista katoaa jo noin 300-800 lataussyklin jälkeen.

Yhtiön uudet akut voivat pitää yksissä kuorissa kaksi solua, jotka toimivat toisistaan riippumatta ja ne on varustettu erillisellä sirulla, joka tarkkailee akun kuntoa esimerkiksi jännitteenseurannalla. Sirun avulla puhelin voi kertoa käyttäjälle, kun akku on syytä vaihtaa tai vähintään tarkistuttaa.

Älylataus puolestaan osaa säätää latausvirtaa dynaamisesti ja neuvotella parhaan mahdollisen jännitteen puhelimen, akun ja laturin ominaisuuksien ja tilanteen perusteella siten, että lämpötilat pysyvät ennalta asetetun rajan alapuolella. Yhtiön uusi matalan impedanssin sulakkeen puolestaan kehutaan jopa puolittavan sen lämmöntuoton.

Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä uudistuksen Oppo ilmoitti aloittavansa gallium-nitridin (GaN) käytön myös puhelinten päässä. GaN:n käyttö piin sijasta mahdollistaa selvästi pienemmän ja vähemmän lämpöä tuottavan, tehokkaamman virranhallinnan. Yhdessä edellä mainitut teknologiat parantavat 65 watin lataustehokkuutta noin 20 %:lla.

Lähde: GSMArena

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
714
Yhtiön uudet akut voivat pitää yksissä kuorissa kaksi solua, jotka toimivat toisistaan riippumatta ja ne on varustettu erillisellä sirulla, joka tarkkailee akun kuntoa esimerkiksi jännitteenseurannalla. Sirun avulla puhelin voi kertoa käyttäjälle, kun akku on syytä vaihtaa tai vähintään tarkistuttaa.
Upea after sales temppu kuluttajamarkkinoille. :kahvi:
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 069
Hienoa, että akun kestävyyteen kiinnitetään myös huomiota. Heikentynyt akku on yksi yleisimmistä asioista, mikä hiertää vanhassa puhelimessa. Uutta puhelinta etsiessä keskitytään kun sitten akun kestoon. Tilannetta voidaan myös parantaa helpottamalla laitteen korjausta ja akun vaihtoa.

Upea after sales temppu kuluttajamarkkinoille. :kahvi:
Eikö se ole vain hyvä juttu, jos käyttäjälle tiedotetaan akun kunnon heikkeneminen. Käyttäjä voi sitten itse päättää, lähteekö huollattamaan laitetta. Applella on ollut jo pidemmän aikaa vastaava ominaisuus ja Sonyllakin pystyy tarkistamaan akun (arvioidun) kapasiteetin Service Menusta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
714
Eikö se ole vain hyvä juttu, jos käyttäjälle tiedotetaan akun kunnon heikkeneminen. Käyttäjä voi sitten itse päättää, lähteekö huollattamaan laitetta. Applella on ollut jo pidemmän aikaa vastaava ominaisuus ja Sonyllakin pystyy tarkistamaan akun (arvioidun) kapasiteetin Service Menusta
Tieto on toki tavallaan hyödyllinen olla saatavilla, kunhan se on vain saatavilla eikä siten, että puhelin ilmoittelee asiasta erikseen käyttäjälle kuten uutisesta ymmärsin (nyt kun luin sen uudelleen niin ehkä kirjoitusmuoto jättää tulkinnan varaa kummin se toteutetaan). Jos tuosta informaatiosta tehdään triggaantuva ilmoitus käyttäjälle, niin en haista tuossa kuin after sales ja varaosabusineksen.

Menee mielestäni samaan kategoriaan kuin että aikuiselle ihmiselle pitäisi sanoa ”muista juoda vettä”, vaikka ihminen kyllä itse huomaa kun vedelle on tarvetta. Vastaavasti käyttäjä huomaa ensimmäisenä negatiivisena asiana akun huonontumisen mobiililaitteessaan. Sen jälkeen se on käyttäjän päätös, että elääkö pääkivun kanssa nestehukan takia tai lyhyemmän laitteen toiminta-ajan kanssa huonontuneen akun vuoksi.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
543
Ärsyttämisen lisäksi siinä saattaa valmistajalla tulla houkutus "täyden laadun takaamiseksi" tyrkyttää akunvaihtoilmoitusta etuajassa, jotta akku tulee varmasti vaihdettua ennen kuin käyttäjä ehtii mitään huomata.

En voi olla ajattelematta HP:n lasertulostinta, joka alkoi herjata muutama kuukausi laitteen ostamisesta, että värikasetit alkaa olla tyhjillään, että joko tilataan uusi. Ja siitä vielä muutama kuukausi kun sanoi että nyt ne on tyhjiä, tilaa välittömästi uus. Muistaakseni kolme vuotta noista herjoista meni kun siinä sitten oikeasti jälki alkoi heiketä. En toki kaihean aktiivisesti tulostellut, mutta aika tasaiseen tahtiin kuitenkin.
 
Liittynyt
25.02.2019
Viestejä
1 051
Ärsyttämisen lisäksi siinä saattaa valmistajalla tulla houkutus "täyden laadun takaamiseksi" tyrkyttää akunvaihtoilmoitusta etuajassa, jotta akku tulee varmasti vaihdettua ennen kuin käyttäjä ehtii mitään huomata.

En voi olla ajattelematta HP:n lasertulostinta, joka alkoi herjata muutama kuukausi laitteen ostamisesta, että värikasetit alkaa olla tyhjillään, että joko tilataan uusi. Ja siitä vielä muutama kuukausi kun sanoi että nyt ne on tyhjiä, tilaa välittömästi uus. Muistaakseni kolme vuotta noista herjoista meni kun siinä sitten oikeasti jälki alkoi heiketä. En toki kaihean aktiivisesti tulostellut, mutta aika tasaiseen tahtiin kuitenkin.
Tulostinten värikasetit nyt ovat kaikkien aikojen isoin kuluttajien kusetus operaatio ikinä. Akuissa sentään on melko objektiivinen kapasiteetti ja volttimäärä ja ellei valmistaja ole apple niin akut voi vaihtaa kolmannen osapuolen kautta.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Tulostinten värikasetit nyt ovat kaikkien aikojen isoin kuluttajien kusetus operaatio ikinä. Akuissa sentään on melko objektiivinen kapasiteetti ja volttimäärä ja ellei valmistaja ole apple niin akut voi vaihtaa kolmannen osapuolen kautta.
Ne lasertulostimien ensimmäiset kasetit olivat ns. demokasetteja ja se oli kyllä kaikilla tiedossa ainakin tuossa vuosituhannen vaihteen tienoilla, kun niitä vielä myytiin enemmissä määrin. Ostamalla uudet oikeat kasetit, pärjäsi sitten 10 vuotta kasettien puolesta.

Minusta isompi kusetus on se että nykyisiin puhelimiin on on tarkoituksella estetty kuluttajaa vaihtamasta akkua. Mitään teknistä perustetta sille ei ole vaan kyse on puhtaasti rahastuksesta = uusien puhelimien myynti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ne lasertulostimien ensimmäiset kasetit olivat ns. demokasetteja ja se oli kyllä kaikilla tiedossa ainakin tuossa vuosituhannen vaihteen tienoilla, kun niitä vielä myytiin enemmissä määrin. Ostamalla uudet oikeat kasetit, pärjäsi sitten 10 vuotta kasettien puolesta.

Minusta isompi kusetus on se että nykyisiin puhelimiin on on tarkoituksella estetty kuluttajaa vaihtamasta akkua. Mitään teknistä perustetta sille ei ole vaan kyse on puhtaasti rahastuksesta = uusien puhelimien myynti.
Minkä tahansa isomman valmistajan puhelimen voi käyttää virallisessa huollossa ja he vaihtavat akun kympeillä. Jos 700e tjsp flagshipin akun vaihdosta ei jaksa maksaa 10% luurin ostohinnasta, niin miten alkujaan edes pystyi ostamaan koko luurin?

Ts. Joo, onhan se nyt kamalaa, että akkua ei voi vaihtaa itse, kun huolto voi sen vaihtaa, niin mistä se kauhea harmistus nyt oikein tulee?
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Minkä tahansa isomman valmistajan puhelimen voi käyttää virallisessa huollossa ja he vaihtavat akun kympeillä. Jos 700e tjsp flagshipin akun vaihdosta ei jaksa maksaa 10% luurin ostohinnasta, niin miten alkujaan edes pystyi ostamaan koko luurin?

Ts. Joo, onhan se nyt kamalaa, että akkua ei voi vaihtaa itse, kun huolto voi sen vaihtaa, niin mistä se kauhea harmistus nyt oikein tulee?
Ja oneplus mainosti aikanaan 30€ akun vaihtoa eli vielä täysin alkuperäistä akkua.

OnePlus avasi tänään huoltopisteen Helsinkiin
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
8
jos luuri on maksanut uutena 700e, ja akku on tullu tiensä päähän sanotaan 3 vuoden kuluttua, puhelimen arvo on about sama kuin mitä akun vaihtaminen maksaa, luokkaa 100 euroa.. Eikös näin..

Sitten jos akun vaihtaa ja saa luurille 3v lsää käyttöikää (ja jos se oli flagship-luuri), siinä voi ajaa esim. lineageos:ää, uusinta Androidia ja olla erittäin tyytyväinen..
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Ts. Joo, onhan se nyt kamalaa, että akkua ei voi vaihtaa itse, kun huolto voi sen vaihtaa, niin mistä se kauhea harmistus nyt oikein tulee?
Kysytään sitten toisinpäin: Miksi sinä puolustelet sitä, että puhelimen omistajalta on teennäisesti estetty itse valitsemaan akun hankintapaikka ja myös itse akun vaihtaminen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Kysytään sitten toisinpäin: Miksi sinä puolustelet sitä, että puhelimen omistajalta on teennäisesti estetty itse valitsemaan akun hankintapaikka ja myös itse akun vaihtaminen?
En minä puolustele huonoa käytäntöä, vaan ihmettelen että miksi parin kympin häviäminen on niin kauhea harmituksen aihe.

Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa tehdä jotain luurin ohituskeikkausta itse. Jos alle satasella saa high-end luuriin takuun alaisen akun vaihdon jossa liimatut kuoret avataan jne. Niin se on edelleen minusta hyvä diili.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa tehdä jotain luurin ohituskeikkausta itse. Jos alle satasella saa high-end luuriin takuun alaisen akun vaihdon jossa liimatut kuoret avataan jne. Niin se on edelleen minusta hyvä diili.
Ja millä pystyt varmistamaan vedenpitävyyden akun vaihdon aikana?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
714
Kysytään sitten toisinpäin: Miksi sinä puolustelet sitä, että puhelimen omistajalta on teennäisesti estetty itse valitsemaan akun hankintapaikka ja myös itse akun vaihtaminen?
Siksi että vältyttäisiin epäviralliselta tee-se-itse -kulttuurilta valmistajien keskuudessa. Tämän lisäksi ei tapeta partneri-/jälleenmyyntiverkostoa ja/tai omaa kivijalkamyymälä formaattia.

Busineksen kannalta se on järkevämpää antaa hyville kumppaneille service business -osa siitä kakusta. Kumpanit hyötyvät after salesin ja laitemyynnin kautta. Ja laitteita kun menee myynniksi, niin silloin menee myöskin valmistajalla hyvin. Erittäin yksinkertainen yhtälö.

Toki kuluttajakauppaan tottuneet ihmiset tulevat rutisemaan tästä maailmanloppuun asti. Eikä toki päde ainoastaan matkapuhelinpisnekseen.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 250
Siksi että vältyttäisiin epäviralliselta tee-se-itse -kulttuurilta valmistajien keskuudessa. Tämän lisäksi ei tapeta partneri-/jälleenmyyntiverkostoa ja/tai omaa kivijalkamyymälä formaattia.

Busineksen kannalta se on järkevämpää antaa hyville kumppaneille service business -osa siitä kakusta. Kumpanit hyötyvät after salesin ja laitemyynnin kautta. Ja laitteita kun menee myynniksi, niin silloin menee myöskin valmistajalla hyvin. Erittäin yksinkertainen yhtälö.

Toki kuluttajakauppaan tottuneet ihmiset tulevat rutisemaan tästä maailmanloppuun asti. Eikä toki päde ainoastaan matkapuhelinpisnekseen.
Minkä ihmeen takia kuluttajan tulisi olla iloinen siitä, että häntä pystytään laskuttamaan enemmän?

On kyllä hämmentävä viesti ja näkökulma kaikkinensa, ellet nyt satu olemaan jonkun puhelinfirman tai alalla toimivana suuryhtiön korkeinta johtoa/suuromistaja...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
714
Minkä ihmeen takia kuluttajan tulisi olla iloinen siitä, että häntä pystytään laskuttamaan enemmän?

On kyllä hämmentävä viesti ja näkökulma kaikkinensa, ellet nyt satu olemaan jonkun puhelinfirman tai alalla toimivana suuryhtiön korkeinta johtoa/suuromistaja...
En ole puhelinyrityksessä töissä, globaalissa tuoteyrityksessä kuitenkin myyntipuolella.

Viestini pointti olikin tuoda esiin myös se ns. kortin toinen puoli: se ei ole aina niin mustavalkoista mitä / kuinka kuluttajat näkevät tällaisen asian. Toki se olisi mukavaa jos kaikki tee-se-itse -temput olisivat mahdollisia ja näin ollen kuluttajan kannalta taloudellisesti edullsempaa, mutta siellä taustalla on aika isoja asioita mitä laitetoimittajien täytyy pystyä hallitsemaan. Esimerkiksi toimittajan vastuut, brändiarvo, partneri- ja jakeluverkosto, laitteiden elinkaari jne. Ne ovat osa tuota yhtälöä etkä voi vain ajatella mitä kuluttaja kokee.

Kuten tuossa ylempänä keskusteltiin, niin onko se muutaman kympin valtuutettu akunvaihto ylitsepääsemätön asia jos se antaa 3 vuoden jatkoajan laitteelle? Jos se on oikeasti ongelma, niin kannattaa varmaan alkaa ostamaan niitä keskikastin puhelimia ja vaihtaa puhelin 2 vuoden välein sillä erotuksella minkä säästää flagship-malliin verrattuna.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 389
Viestejä
4 159 492
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom