Opiskelu työn ohella?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 334
Aloitan pian opiskelut monimuotona kokoaikaisen työn ohessa. Kouluahan tuossa ei ole kuin 3 päivää viikossa ja nekin lyhyitä päiviä joten töiden kanssa pystyy kohtuullisen helposti ne sovittamaan. Minulla on asuntolainaa ja kuulun liittoon. Miten tukien yms. kanssa kannattaa menetellä ja paljonko niistä saa ja mistä? Varsinkin noiden työssäoppimis jaksojen kanssa tulee ongelmia kun ei voi oikein töistäkään palkattomalle vapaalle jättäytyä. Olen ollut nykyisessä firmassa noin 6.5v.

En aikaisemmin ole hakenut tukia niin ei ole hajua miten homma käytännössä toimii ja kaipaisin hieman neuvoja. Täälläkin varmasti paljon porukkaa ketkä on saman homman käynyt läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Joutuu kysymään sinun ikääsi.. Tai suunnilleen kannattaa selvittää, saako aikuiskoulutusrahaa? Ei tarvitse kertoa täällä, voit katsoa itse, täytätkö ehdot.

Aikuiskoulutustuen hakijoille
Tuen määrän laskurit

Nyt minulla oikeasti on se Kaveri, joka on nyt opintovapaalla. Se on puolipakko firmalle se vapaa myöntää, kunhan haet ajoissa. Itse tekisin nuo harjoittelujaksot opintovapaalla, ja muut asiat työn ohessa. Tai sitten niinkuin kaverini, temppuilet itsellesi pidemmät kesälomat pienemmällä palkalla sikailemalla opintovapaiden kanssa.

Ei siis kyse ole itsestä, olen tiukasti töissä kiinni, mutta anonyyminä pysyvä kaverini opiskelee teekkarilandiassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 334
Joutuu kysymään sinun ikääsi.. Tai suunnilleen kannattaa selvittää, saako aikuiskoulutusrahaa? Ei tarvitse kertoa täällä, voit katsoa itse, täytätkö ehdot.

Aikuiskoulutustuen hakijoille
Tuen määrän laskurit

Nyt minulla oikeasti on se Kaveri, joka on nyt opintovapaalla. Se on puolipakko firmalle se vapaa myöntää, kunhan haet ajoissa. Itse tekisin nuo harjoittelujaksot opintovapaalla, ja muut asiat työn ohessa. Tai sitten niinkuin kaverini, temppuilet itsellesi pidemmät kesälomat pienemmällä palkalla sikailemalla opintovapaiden kanssa.

Ei siis kyse ole itsestä, olen tiukasti töissä kiinni, mutta anonyyminä pysyvä kaverini opiskelee teekkarilandiassa.
Täytin tänä vuonna 24v. Eikös tuo aikuiskoulutustuki ole pois pelistä kun en ole tuota 8 vuotta ollut töissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Täytin tänä vuonna 24v. Eikös tuo aikuiskoulutustuki ole pois pelistä kun en ole tuota 8 vuotta ollut töissä.
Kyllä nyt valitettavasti. Mutta taidat täyttää tuon ehdon 1.5v päästä, voit anoa opiskeluvapaata silloin? Lykkää vaan opintoja tarpeen mukaan ja pitää vaikka välivuoden tms..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 334
Kyllä nyt valitettavasti. Mutta taidat täyttää tuon ehdon 1.5v päästä, voit anoa opiskeluvapaata silloin? Lykkää vaan opintoja tarpeen mukaan ja pitää vaikka välivuoden tms..
Joo täytyy varmaan jotain tuon tyylistä kikkailla. Kaikki muut opinnot pystyn kyllä helposti töiden ohella tekemään mutta nuo työssäoppimis jaksot ei oikein onnistu. Yksi tapa olisi käyttää juurikin esim. kesäloma tuohon. Kelan kautta ei minun tilanteessani taida saada käytännössä mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14
Joo täytyy varmaan jotain tuon tyylistä kikkailla. Kaikki muut opinnot pystyn kyllä helposti töiden ohella tekemään mutta nuo työssäoppimis jaksot ei oikein onnistu. Yksi tapa olisi käyttää juurikin esim. kesäloma tuohon. Kelan kautta ei minun tilanteessani taida saada käytännössä mitään.
Ne työssäoppimiset voi käydä yleensä monessa osassa, joten voit käydä sen esim. kahtena kesälomana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 472
Ilmeisesti opiskelusi ei liity mitenkään nykyiseen työpaikkaan edes sivuten? Muutenhan työssäoppimiset hoituisi palkallisesti kätevästi...

e: Itsellä on harkinnassa hakea kevään yhteishaussa monimuotoon. 3x ilta viikossa. Liittyy töihin ja siinä mielessä helpposti menee työssäoppimiset. Ainoa on, että 140km tulisi ajamista per koulupäivä. Sekä vähän skeptinen jaksaako tuota vetää 3-4v oikeasti töiden jälkeen muun perhe-elämän ohella.

Vaikka itse ainakin näen työnantajan edun koulutuksessa niin tuki taitaa olla sitä muotoa, että työssäoppiminen onnistuu ja siinä se :). Oma etu lähinnä siinä jos joskus vaihtaa työpaikkaa niin olisi paperilla rahkeet pyytää samaa palkkaa mitä nyt saa. Jos halajaa yli 4k tilipusseja jatkossakin niin kai sitä pitäisi olla joku korkeakoulututkinto olla. Työelämää on kuitenkin se rapiat 35v jäljellä :O.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
696
Siis mitään tukeahan et tarvitse/saa sille ajalle kun opiskelet vakityön ohessa.

Mitä tulee harjoitteluihin, työn ohessa opiskelevien on mahdollista saada palkattomille työharjoittelujaksoille opintotukea, jos ne kestävät vähintään 8 viikkoa. Aikuisopiskelijan tuet Opintotuella ei tosin pitkälle pötkitä ja tuen saamiseen vaikuttaa myös sinun koko vuoden muut tulosi.

Vähän hankala tilanne, kuinka pitkät opinnot kyseessä? Olisiko mahdollista että ekat harjoittelut olisi vasta 1.5 vuoden päästä ja silloin ottaisit töistä opintovapaata ja hakisit aikuiskoulutustukea?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5
Itse opiskelin AMK-tutkinnon monimuotoisena työn ohessa. Mitään tukia en siihen saanut, sillä palkka tuli normaalisti töistä. Koulua oli perjantaisin ja lauantaisin yhteensä 12h/viikko. Nyt olen opintovapaalla koulutusrahaston tuella maisterivaiheessa TTY.llä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 334
Siis mitään tukeahan et tarvitse/saa sille ajalle kun opiskelet vakityön ohessa.

Mitä tulee harjoitteluihin, työn ohessa opiskelevien on mahdollista saada palkattomille työharjoittelujaksoille opintotukea, jos ne kestävät vähintään 8 viikkoa. Aikuisopiskelijan tuet Opintotuella ei tosin pitkälle pötkitä ja tuen saamiseen vaikuttaa myös sinun koko vuoden muut tulosi.

Vähän hankala tilanne, kuinka pitkät opinnot kyseessä? Olisiko mahdollista että ekat harjoittelut olisi vasta 1.5 vuoden päästä ja silloin ottaisit töistä opintovapaata ja hakisit aikuiskoulutustukea?
Juu tietenkään ei tarvitse noille muille ajoille tukia kuin työssäoppimisille. Täytyy koittaa neuvotella nuo koulun/työnantajan kanssa jotenkin. Eiköhän se onnistu. Tuon 8v työsuhteen jälkeen on huomattavasti helpompaa.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
79
Luin aikanaan AMK insinööriksi ja nyt olen jatkanut maisteriopintoihin päiväpuolella samalla töissä käyden. En saa mistään mitään tukia, enkä kyllä ole kaivannutkaan. Tämän mahdollistaa joustava työnantaja, jolle voi käytännössä sanella minkä verran haluaa/pystyy töitä milloinkin tekemään. Sain jopa opintojen alussa palkkaa muutaman päivän kuukaudessa pelkästä opiskelusta. Se alku olikin ajankäytöllisesti kaikista haastavinta kun opiskelut vei niin paljon aikaa että ei meinannut keretä tekemään tarpeeksi töitä toimeentulemiseksi. Tai varmaan olisi pystynyt pitämään tulot-menot plussalla jos olisi vielä tinkinyt elämisestä enemmän, mutta kun on tiettyyn elintasoon tottunut niin ei siitä kovin mielellään tingi. Ei tuo mikään ongelma ollut ottaa vähän säästöstä.

Kyllähän tämä tällä tavalla kestää pidempään kun se nimellinen 2 vuoden maisterin suoritusaika, mutta mihinkäpä tässä olisi kiire. Jännä miten sitä oli silloin täysi-ikäisyyden kynnyksellä hirveä kiire armeijaan ja opiskelemaan että pääsee sitten tienaamaan. Sitä kun oli vähän aikaa tehnyt niin tuli vaan lähinnä mietittyä että mitähän keksisi että ei tarvitsisi kokoajan olla töissä. Se olikin osittain kimmoke lähteä taas opiskelemaan. Tässä kun nyt käy töissä ja opiskelee yhtä aikaa niin molempia voi tehdä ns. "vasemmalla kädellä". Enkä nyt tarkoita ettenkö ottaisi kumpaakaan vakavasti, mutta nyt on hyvä syy pistää välillä opiskeluja pienemmälle ja tehdä enemmän töitä jos se satttuu kiinnostamaan ja välillä toisinpäin.

Paras päätös pitkiin aikoihin.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
436
Vähän offtopic, mutta täytyy kyllä ihmetellä, kuinka vielä nykyaikanakin opiskelu töiden ohessa on tehty monelta osin älyttömän vaikeaksi, varsinkin yliopistotasolla. Joo, kyllähän sitä kaiken maailman taidehistorian oppimääriä pystyy suorittamaan vaikkapa avoimessa verkko-opintoina, mutta jos puhutaan teknisistä ja luonnontieteellisistä aloista, menee asia heti paljon vaikeammaksi. Tietenkin jotain yksittäisiä kursseja pystyy suorittamaan itsenäisesti, jostakin tietojenkäsittelytieteistä ehkä jopa perusopinnot, mutta laajempien kokonaisuuksien kanssa on ihan mahdotonta.

Erittäin harvoja kursseja voi suorittaa pelkästään tenttimällä, vaan mukaan on ympätty kaiken maailma laskuharjoituspakkoa, ryhmätyötä ym. Luulisi kuitenkin, että aikuisopiskelija, joka esimerkiksi pistää omaa rahaa kiinni opiskellakseen avoimessa, ei tarvitse mitään holhousta opintojen edistymiseen.

Ammattikorkeakoulut ovat sitten tietenkin ihan oma juttunsa. Siellähän ei monella kurssilla muuta olekaan kuin ryhmätyötä. Tietenkin opettajan kannalta on kauhean kiva, kun koko luokka tekee yhteisen työn ja kaikille voi antaa kurssista saman arvosanan. Ei tarvitse nähdä niin kauheasti vaivaa siinä yksilösuoritusten arvioinnissa.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
79
Kyllä minä koen että insinööri -> työelämä -> maisteri(DI) on todella hyvä polku. Näistä maisteriopinnoista saa paljon enemmän irti kun on jo näkemystä ja kokemusta oikeista töistä. Tietysti sillä oletuksella että maisteriopinnoilla on jotain tekemistä edellisen tutkinnon ja työkokemuksen kanssa.

Samaan aikaan maisteriopintoja aloitti joukko juuri insinöörin paperit saaneita, jotka eivät siis välillä olleet lainkaan alan töissä. Sen kyllä huomasi heidän tekemisissään. En nyt tiedä miten sitä kuvailisi, heiltä ehkä puuttui näkymystä suurempien kokonaisuuksien hahmottamiseen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
514
Itse kokeilin olla alanvaihtaja, mutta onnistumiseen asti ei taideta päästä. Pari vuotta sitten lähdin opiskelemaan toista amk-tutkintoa, tällä kertaa IT-puolella. Edellinen tutkinto on toiselta teollisuuden alalta reilun kymmenen vuoden takaa, jonka jälkeen olen tehnyt oman alan töitä joskin tällä hetkellä enemmän myyntipainoitteista, eli vähän ajautunut insinöörinhommista pois.

Tämä toinen tutkinto oli tarkoitus saada parissa vuodessa suoritettua monimuotoisena, josta on nyt kaikki lähiopinnot suoritettuna, aluksi työnohessa ja nyt lopussa opintovapaata hyödyntäen, jotta sai isot projektiluontoiset työt tehtyä. Nyt jäljellä olisi enää opinnäytetyö ja työharjoittelu. Hain pitkin vuotta erinäköisiin hommiin niin työharjoittelua kuin oikeita töitäkin jotka sopisi aiempaan työkokemukseeni, mutta sain keväällä vain parin kuukauden harjoittelun aikaiseksi. 3kk jäisi uupumaan ja paikan löytäminen yskähtelee kovasti. Hain suoraan niin harjoittelupaikkoja soittelemalla ja avoimia hakemuksia lähettämällä, mutta jotenkin jäi sellainen kuva, että työnantajat eivät halua tarjota pelkkää harjottelua, eivätkä varsinkaan opettaa, valmis pitäisi olla ennenkuin paikan saa. Ajattelin rykästä jonkinlaisesta höpöhöpö-aiheesta opinnäytetyön, mutta valmistuminen näyttää jäävän nyt tuosta harjoittelusta vaille. Paluu normiduuniin koettaa reilun viikon päästä. Täytyypi nyt tässä vielä miettiä mitä tekee, koettaako vielä vai antaiskohan olla...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Itse kokeilin olla alanvaihtaja, mutta onnistumiseen asti ei taideta päästä. Pari vuotta sitten lähdin opiskelemaan toista amk-tutkintoa, tällä kertaa IT-puolella. Edellinen tutkinto on toiselta teollisuuden alalta reilun kymmenen vuoden takaa, jonka jälkeen olen tehnyt oman alan töitä joskin tällä hetkellä enemmän myyntipainoitteista, eli vähän ajautunut insinöörinhommista pois.

Tämä toinen tutkinto oli tarkoitus saada parissa vuodessa suoritettua monimuotoisena, josta on nyt kaikki lähiopinnot suoritettuna, aluksi työnohessa ja nyt lopussa opintovapaata hyödyntäen, jotta sai isot projektiluontoiset työt tehtyä. Nyt jäljellä olisi enää opinnäytetyö ja työharjoittelu. Hain pitkin vuotta erinäköisiin hommiin niin työharjoittelua kuin oikeita töitäkin jotka sopisi aiempaan työkokemukseeni, mutta sain keväällä vain parin kuukauden harjoittelun aikaiseksi. 3kk jäisi uupumaan ja paikan löytäminen yskähtelee kovasti. Hain suoraan niin harjoittelupaikkoja soittelemalla ja avoimia hakemuksia lähettämällä, mutta jotenkin jäi sellainen kuva, että työnantajat eivät halua tarjota pelkkää harjottelua, eivätkä varsinkaan opettaa, valmis pitäisi olla ennenkuin paikan saa. Ajattelin rykästä jonkinlaisesta höpöhöpö-aiheesta opinnäytetyön, mutta valmistuminen näyttää jäävän nyt tuosta harjoittelusta vaille. Paluu normiduuniin koettaa reilun viikon päästä. Täytyypi nyt tässä vielä miettiä mitä tekee, koettaako vielä vai antaiskohan olla...
Kyllähän se kannattaa tuossa vaiheessa yrittää venyä ja käyttää mielikuvitusta kaikin mahdollisin keinoin. Siis jos sulla on "vaan" (voi olla oikeasti isokin homma) opinnäytetyö ja muutama kk työharjoittelua? Sit kun saat paperit kouraan niin se on iso juttu ja saisit yhden asian kokonaan päätökseen. Mulla ei oo näistä jatko-opiskeluista kokemusta mutta kavereiden kautta paljonkin kokemusta siitä että parin vuoden päästä ne hieman kesken jääneet opinnot on todella vaikea hoitaa kunnialla loppuun. Nyt kun hommat on tuoreeltaan päällä niin kaikki selvittelyt sun muut on helpompia..jos aikaa on kulunut niin kaikkia yhdyshenkilöt sun muut on vaikeampi kaivaa esille. Pystyykö koulu tulemaan vastaan opinnäytetyössä tai harjoittelupaikassa? Pystyykö siis tekemään vaikka koululle noita? Tai miten se keskeytyksissä oleva duuni, pystyykö siellä toimenkuvaa edes nimellisesti hieromaan siihen suuntaan että kelpaa harjoitteluksi?

Tsemppiä vaan,kova sana saada hoidettua töiden ohella toinen tutkinto. Itsellä välillä himottais, välillä ei kiinnosta tippaakaan :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
450
Itsellä on nyt ensimmäisen vuoden verran kokemusta monimuotokoulutuksesta, ja pakko sanoa sama mitä olen sanonut kaikille, jos olisin ennen hakemista tiennyt kuinka rankkaa tämä on niin olisi jäänyt hakematta.

Lähijaksot on ihan hyvää vaihtelua, mutta se työmäärä mitä pitää tehdä jaksojen välillä painajaismaista näin 3 lapsen, (joista nuorin reilun kuukauden), töissä kun on töitä niin paljon kuin jaksaa tehdä, omien harrastusten jne kanssa. Alettiin miettimään puolison kanssa, että onko kaikki ihan sen arvoista. Kireitä hermoja ja stressiä uskomattoman paljon aiheuttaa ainakin minulla amk.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Luin aikanaan AMK insinööriksi ja nyt olen jatkanut maisteriopintoihin päiväpuolella samalla töissä käyden. En saa mistään mitään tukia, enkä kyllä ole kaivannutkaan. Tämän mahdollistaa joustava työnantaja, jolle voi käytännössä sanella minkä verran haluaa/pystyy töitä milloinkin tekemään. Sain jopa opintojen alussa palkkaa muutaman päivän kuukaudessa pelkästä opiskelusta. Se alku olikin ajankäytöllisesti kaikista haastavinta kun opiskelut vei niin paljon aikaa että ei meinannut keretä tekemään tarpeeksi töitä toimeentulemiseksi. Tai varmaan olisi pystynyt pitämään tulot-menot plussalla jos olisi vielä tinkinyt elämisestä enemmän, mutta kun on tiettyyn elintasoon tottunut niin ei siitä kovin mielellään tingi. Ei tuo mikään ongelma ollut ottaa vähän säästöstä.

Kyllähän tämä tällä tavalla kestää pidempään kun se nimellinen 2 vuoden maisterin suoritusaika, mutta mihinkäpä tässä olisi kiire. Jännä miten sitä oli silloin täysi-ikäisyyden kynnyksellä hirveä kiire armeijaan ja opiskelemaan että pääsee sitten tienaamaan. Sitä kun oli vähän aikaa tehnyt niin tuli vaan lähinnä mietittyä että mitähän keksisi että ei tarvitsisi kokoajan olla töissä. Se olikin osittain kimmoke lähteä taas opiskelemaan. Tässä kun nyt käy töissä ja opiskelee yhtä aikaa niin molempia voi tehdä ns. "vasemmalla kädellä". Enkä nyt tarkoita ettenkö ottaisi kumpaakaan vakavasti, mutta nyt on hyvä syy pistää välillä opiskeluja pienemmälle ja tehdä enemmän töitä jos se satttuu kiinnostamaan ja välillä toisinpäin.

Paras päätös pitkiin aikoihin.
Kyllä minä koen että insinööri -> työelämä -> maisteri(DI) on todella hyvä polku. Näistä maisteriopinnoista saa paljon enemmän irti kun on jo näkemystä ja kokemusta oikeista töistä. Tietysti sillä oletuksella että maisteriopinnoilla on jotain tekemistä edellisen tutkinnon ja työkokemuksen kanssa.

Samaan aikaan maisteriopintoja aloitti joukko juuri insinöörin paperit saaneita, jotka eivät siis välillä olleet lainkaan alan töissä. Sen kyllä huomasi heidän tekemisissään. En nyt tiedä miten sitä kuvailisi, heiltä ehkä puuttui näkymystä suurempien kokonaisuuksien hahmottamiseen.
Itselläni jo jonkin aikaa hautunut ajatus opiskelusta työn ohella. Polkuna siis juurikin AMK => työelämä => maisteri (DI). TTY Pori tarjoaa omalta alalta ainakin heidän kuvauksiensa mukaan töiden oheen sopivan koulutusohjelman eli on lähiopetuspäiviä vähemmän ja enemmän opiskelua erilaisissa verkkoympäristöissä. Tätä ketjua kun lukee, niin vähän kahdenlaiset fiilikset - osalla onnistunut hyvin, osa osalle ei.

Työnantajan kanssa tällä IT-alalla on aika joustavaa sopia eri asioista. Tulot varmasti vähän putoavat, mutta ei se ole ongelma kun ei ole elätettäviä. Opintovapaalle tuskin tarvitsee vaihtaa, tai ainakaan pitkäaikaisesti.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 349
Viestejä
4 233 754
Jäsenet
71 192
Uusin jäsen
Pyrhiss

Hinta.fi

Ylös Bottom