Toki näiden alueiden välillä voi myöhemmin liikkua vapaasti, mutta motivaatio siihen on taas sit mitä on. Se miksi olen laittanut aikanaan Mankind Dividedin ja Lego Lotrin tänne onkin sit isompi kysymysmerkki
Tuo Legend of Grimrock 2 jättäisin myös pois kyseisestä kategoriasta. Tuohan on tyyliltään enemmän jotain Metroidvanioita tai Resident Evilien karttoja muistuttavaa: eri alueet on suljettu puzzleilla tai avaimilla, aluksi niitä käydään hyvinkin putkimaisesti läpi, jonka jälkeen avautuu useampi alue yhtä aikaa kun kerätään jotain, millä loppu avautuu.
...ja Cities Skylines se vasta jännä listalla onkin.
--
Avoimista maailmoista en oikein välitä. Ihmettelen, miksi ne ovat niin suuressa suosiossa, vaikka niissä tuntuu firmat tekevän kamalan paljon töitä ja samalla lopputulos on kuitenkin aina niin ontto. En välitä maisemista, en välitä yksitoikkoisesta liikkumisesta paikkojen välillä, enkä toisaalta välitä korvata yksitoikkoista liikkumista fast-travelilla, koska sen jälkeenhän koko kartta on taas ihan yhtä tyhjän kanssa. Minulle ei jää näistä oikein mitään käteen, koko peli vain sulautuu harmaaksi mössöksi, josta en muista huippuhetkiä tai kohokohtia.
Jotenkin hyvin kuvaa omia fiiliksiäni:
Juonipohjaisiin peleihin ottaisin paljon mieluummin jotain vanhojen Falloutien/Jagged Alliance 2:n tyylistä, jossa matkaaminen suoritetaan kartalla avoimen maailman sijaan. Panostaa sitten enemmän siihen peliin ja niihin kaupunkeihin ja satunnaisiin juttuihin, joihin kartalla voi törmätä. Vapaat pelit ovat vapaudessaan hemmetin tympeitä.
Toisaalta sitten taas mmorpg -peleissä ymmärrän, että se iso maailma tarvitaan ylläpitämään immersiota. Wowissa siinä ainakin joskus mielestäni varsin hyvin onnistuttiinkin, ja se kaikenlainen matkaaminen hitaasti jotenkin oli osa kokemusta, ja johti myös enemmän yhteistyöhön ja sosiaaliseen kanssakäymiseen, kun kaikki oli muuten niin vaivalloista ja hidasta.