- Liittynyt
- 18.05.2018
- Viestejä
- 50
Mainos kirjoitti uutisen/artikkelin:
Tämä artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä AOC:n kanssa.
Miten homma hertsien kanssa oikein toimiikaan ja kuinka monta FPS:ää silmät voivat havaita? Otamme näistä selvää ja ohjaamme valitsemaan oikean tarpeisiin sopivan pelinäytön!
Tietokonenäyttö on keskeinen ikkuna sekä elokuviin että peleihin, ja perustason näyttö joka on saattanut tulla tietokoneen mukana, on potentiaalisesti hyvän pelikokemuksen pullonkaula. Koskaan aiemmin pelinäytöt eivät ole olleet yhtä edistyneitä kuin nykyisin, eikä nopean pelinäytön hankkiminen ole ollut yhtä edullista. Mikä sitten nopea näyttö oikeastaan tarkoittaa ja kuinka suuri merkitys sillä on?
Mikä on virkistystaajuus?
Näytön virkistystaajuus (mitataan hertseinä) tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, kuinka monta kertaa sekunnissa uusi kuva piirtyy näytölle. Jokainen näyttö sisältää ohjainpiirin, joka vastaanottaa ja käsittelee yleensä näytönohjaimelta tulevaa kuvasignaalia. Näyttö, jolla on esimerkiksi 60 Hz:n virkistystaajuus, päivittää pikselinsä 60 kertaa sekunnissa viimeisimmällä vastaanottamallaan kuvatiedolla. Digitaalisissa näytöissä 60 Hz vastaa 60 FPS (frames per second, kuvaa sekunnissa) kuvanpäivitysnopeutta.
Tiesitkö, että...
60 Hz on jo kauan ollut yleisin virkistystaajuus tietokoneiden näytöissä ja se on edelleen yleisin televisioissa. Siihen on sekä teknisiä että historiallisia syitä: 60 Hz oli nimittäin amerikkalaisten pistorasioiden vaihtovirtataajuus, joilla käytettiin 1900-luvun vanhoja analogisia televisioita Yhdysvalloissa.
Kuvaputkitelevisioissa elektronisäde pyyhkäisi näytön yli rivi riviltä vasemmasta yläkulmasta ja alas oikean alakulmaan kuvan piirtämiseksi, ennen kuin säde nollattiin ja palautettiin vasempaan yläkulmaan. Yksinkertaisin ratkaisu oli antaa kuvaputkea lakaisevan elektronisuihkun käyttää samaa taajuutta kuin sähköverkko.
Useimmissa televisioissa ja näytöissä käytetään nykyään nestekiteitä sekä LED-valoja elektronisäteen sijasta, mutta 60 Hz:n taajuus on jatkanut eloaan. Sitä käytetään laajasti Euroopassa, vaikka sähköverkkomme käyttää 50 Hz:n taajuutta 60 Hz:n sijaan.
Mitä merkitystä korkealla virkistystaajuudella on?
Usean kuvan näyttäminen nopeasti peräkkäin näytöllä pyrkii esittämään jatkuvaa liikettä, jota ihmissilmä on sopeutunut havaitsemaan hyvin. Kun nähdään nopeasti peräkkäin kuvasarja, jossa esine on ensin yhdessä kohdassa, sitten toisessa, sitten kolmannessa ja niin edelleen, aivot arvaavat, mitä todella tapahtuu: onko se sama esine, joka liikkuu sujuvassa liikkeessä, onko se sama esine, joka liikkuu erillisissä vaiheissa, vai onko kyse täysin eri esineistä, jotka tulevat esiin ja sitten katoavat?
Mikä on vasteaika?
Toinen pelinäyttöjen yleinen ominaisuus on vasteaika. Vasteaikaa voidaan mitata eri tavoin, mutta erilaisille mittareille on yhteistä se, että ne kuvaavat sitä, kuinka nopeasti näyttö kykenee päivittämään kuvan osia. Kaksi yleisintä mittaria ovat GtG (harmaasta-harmaaseen), joka mittaa, kuinka nopeasti pikseli voi siirtyä väristä toiseen, ja MPRT (Moving Picture Response Time), joka mittaa, kuinka kauan pikselin havaitaan olevan näkyvissä kuvassa, kun se poistetaan. Matala MPRT-arvo on tärkeä, jottei kuvan liikkeitä nähdä epätarkkoina.
Käyttämällä nopeaa WLED-taustavaloa VA-tyypin (Vertical Alignment) näyttöpaneelin alla, modernit pelinäytöt, kuten AOC CQ27G2U, voivat saavuttaa alhaisen 1 millisekunnin MPRT-arvon, mikä muuten olisi ollut mahdollista vain 1000 Hz:n virkistystaajuudella. Lopputuloksena näyttö selviää nopeista liikkeistä vähemmän epätarkoilla kuvilla.
Korkea virkistystaajuus tarkoittaa, että jatkuvat ja etenkin nopeat liikkeet saattavat näyttää vakuuttavimmilta, koska siirtymien välisten askelten etäisyys on pienempi ja aivot päättelevät, että näemme sujuvaa liikettä. Suhteellisen hitaissa liikkeissä jopa alhaiset virkistystaajuudet voivat vaikuttaa vakuuttavilta, mutta nopeille liikkeille (esimerkiksi nopeissa toimintapeleissä) tarvitaan korkeampia taajuuksia, jotta ne eivät vaikuta katkonaisilta.
Kuinka nopean taajuuden silmä pystyy käsittämään?
Tämä asia on ollut kiistanalainen muuallakin kuin tietokonepeleissä. Syy yksinkertaisen vastauksen puuttumiseen on siinä, ettei ihmisen silmä toimi kuten digitaalikamera; emme näe pikseleinä tai erillisinä kuvina, vaan verkkokalvon aistinsoluilla, joita kutsutaan tappi- ja sauvasoluiksi.
[caption id="attachment_47122" align="alignnone" width="1920"] Kuva: Illustrerad Vetenskap[/caption]
Tappisolut sijaitsevat verkkokalvon keskellä ja niiden avulla nähdään värejä ja yksityiskohtia. Niitä ympäröivät sauvasolut, jotka erottelevat valoeroja ja muodostavat suurimman osan pimeänäöstä. Sauvasolut tunnistavat myös liikkeitä paremmin - näkö reagoi nopeammin tuntemattomiin liikkeisiin ja siten mahdollisiin sivusta uhkaaviin vaaroihin.
Tämä tarkoittaa, että korkeilla virkistystaajuuksilla on enemmän merkitystä näkökentän reunoilla kuin katsottaessa suoraan ja siksi hyödymme enemmän suurista näytöistä (jotka peittävät enemmän näkökenttää) kuin pienistä. Useimmat ihmiset kuitenkin näkevät selkeän eron 60 Hz:n ja 100 Hz:n tai suuremman välillä jopa näkökentän keskellä. Mutta suurempien näyttöjen ulkoreunoilla suurin osa ihmisistä näkee eron selkeästi vielä suuremmillakin taajuuksilla. Nopea reagointi näkökentän reunoilla tapahtuviin liikkeisiin on etuna etenkin nopeissa toimintapeleissä.
Hyvä pelin kuvanesitys koko näkökentän alueella
Koska näkökentän ulkoreuna on herkempi virkistystaajuuden eroille, on erityisen tärkeää, että iso pelinäyttö pysyy nopeiden toimintapelien tahdissa. Tätä varten tarvitaan korkea virkistystaajuus, mutta elämystä voidaan parantaa edelleen hyödyntämällä näkökenttää optimaalisemmalla tavalla, esimerkiksi kaarevalla paneelilla.
1800R:n (1800 mm:n kaarevuussäde) kaarevuudella 31,5 tuuman AOC CQ32G1-näytön ulkoreunat ovat lähempänä käyttäjää kuin täysin tasaisella näytöllä. Lisäksi siinä on FreeSync Premium -tuki ja jopa 144 Hz:n virkistystaajuus todella vangitsevaan pelikokemukseen.
Korkea virkistystaajuus tässä tapauksessa edellyttää, että uusia kuvia todellakin on näytettäväksi niin lyhyellä aikavälillä, josta pääsemmekin FPS:iin (Frames Per Second) eli kuviin sekunnissa.
Näytön virkistystaajuus ei ole mikään ihmeparantaja
Nopea näyttö on tarpeen sujuvalle kuvatoistolle pelatessa, mutta näyttö voi näyttää vain sen, mitä se saa tietokoneelta. Näyttö voi nimittäin piirtää uusia kuvaruutuja niin kauan kuin se on renderöinyt uusia kuvia tietokoneelta.
Vaihtuva virkistystaajuus estää “screen tearingin”
Vaikka näytöt käyttävät yleensä vakiomuotoista virkistystaajuutta, ei ole varmaa, että näytönohjaimesi tekisi samoin. Kun peliä renderöidään, eri kohtaukset tai tilanteet ovat vaativampia kuin toiset ja näytönohjain voi tuottaa enemmän tai vähemmän kuvia sekunnissa, kuin mitä näyttö odottaa. Tuloksena on ns. screen tearing, mikä voi olla turhauttavaa etenkin nopeissa peleissä.
AOC C24G1 on 24-tuumainen pelinäyttö, joka on varustettu FreeSync Premiumilla, ja siinä on virkistystaajuus, joka voi vaihdella näytönohjaimen tahdissa ja siten estää screen tearing -efektin. FreeSync Premium selviää tästä aina 120 Hz:n virkistystaajuuteen asti.
Jos näytönohjain ei yleensä renderöi peliä 60 FPS -nopeudella 60 Hz:n näytöllä, niin se ei tee sitä myöskään 120 Hz:n tai 144 Hz:n näytöllä. Tällöin näyttö, joka pystyy käsittelemään korkeita virkistystaajuuksia, voi olla tulevaisuuden kestävä vaihtoehto, jos aikomuksena on päivittää näytönohjain myöhemmin tulevaisuudessa.
Parhaan kokemuksen, mutta myös parhaan peliedun saamiseksi tietokoneen tulee täsmätä tai ”ylitoimittaa” FPS-kapasiteetti näytön virkistystaajuuteen nähden.
Nopeiden näyttöjen ei tarvitse maksaa maltaita
Nopeiden näyttöjen saatavuus ja laatu on parantunut huomattavasti viime vuosina ja tällä hetkellä elämme pelinäyttöjen kulta-aikaa. Korkeita virkistystaajuksia on ollut saatavilla jo pitkään, mutta niihin on perinteisesti liittynyt kompromisseja - aiemmin nopeat näytöt olivat rajatumpia koon suhteen ja ne käyttivät paneeleja, joiden värintoisto ja kontrasti olivat huonompia. Lisäksi ne olivat pitkään luksustuotteita hintalappunsa suhteen.
Näin ei ole enää - korkean suorituskyvyn pelinäyttöjä on nyt saatavana usean kokoisina, laatupaneeleilla ja edulliseen hintaan. Tietokonepelaajien toiveet on kuultu ja nopeat pelinäytöt ovat kiistatta jääneet pysyäkseen.
Tässä artikkelissa käytetyt AOC:n pelinäytöt ovat kolmea eri kokoa ja sopivat siten useimpiin pelinurkkauksiin ja -pöytiin. AOC tarjoaa laajan valikoiman nopeita pelinäyttöjä, joissa on 144 hertsin virkistystaajuus, sekä eri kokoja ja eri resoluutioita. Kerro kommenteissa mikä yhdistelmä olisi oma suosikkisi?
AOC:n pelinäyttöjä 144Hz-tuella
Näytön koko:
Resoluutio:
Hinta:
Linkki alkuperäiseen juttuun