Onko ohjelmaa valmiskoneille

Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
503
Elikkä onko jotai softaa millä saat valmiskoneen kaikki piilosoftat ja kaikki turhat pois?
 
Liittynyt
24.08.2019
Viestejä
111
Tuskin on mitään valmista ohjelmaa. Enkä suosittelisi niitä käyttämään, vaikka jonkun tietäisinkin.

Tässä yksi tapa:
Boottaa kone USB:lla, jossa on live Linux, vaikkapa Mint, että pääset oikeasti näkemään mitä koneessa on. Osaat varmaan valita BIOSista USB-bootin?
Linuxista löytyy Gparted-ohjelma, jolla pääset asettamaan kiintolevyn halutuksi. Luultavasti tuolla on jotain valmistajan "turhia" (hidden) osioita (partitioita), mistä se hakee dataa, vaikka itse käyttöjärjestelmän asentaa uusiksi (esiasennus levylläsi). Eli "levy sileäksi" = täysin tyhjäksi. Tämän voi toki tehdä Windows työkaluillakin, jos ne on tutumpia. Ota muut levyt irti tuon operaation ajaksi, että et tyhjennä vahingossa jotain tärkeää eli väärää levyä, missä on pelit tms.
Itse en myöskään käyttäisi mukana tullutta asennuslevyä, vaan hakisin varmasti puhtaan netistä ja asentaisin sillä varmasti täysin tyhjälle levylle. Windows tekee siten itse vain ne minimaaliset asennuksensa, ilman, että joku ulkopuolinen taho on laittanut omia mainoksiaan mukaan.

Jos kyseessä on uudehko Windows, niin tuskin tarvitsee erikseen muuta tehdä (virussuojaus lienee kunnossa mutta lataa tarvittaessa muu kuin IE-selain valmiiksi tms, jos olet vielä Win10-ajassa.).
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Minkä nimisiä softia sieltä tulee ja mitä pitäis saada pois?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 186
Onko tuossa uudelleen asennuksessa käytetty jotain koneen mukana tullutta tikkua? Tottakai siellä tulee kaikki se roska mukana. Taikka se käyttää kovalevyltä löytyvää palautusosiota.

Jos haluat asentaa koneen puhtaalta pöydältä, niin haet sen asennusmedian Microsoftin sivuilta, sen saa sieltä ihan ilmaiseksi. Oletan että Windows 11, myöskin kympin mediat on ladattavissa, niin tässä valmiit linkit vielä tuohon 11 (riippuen haluatko suomenkielellä vai englanniksi):
 
Liittynyt
18.04.2019
Viestejä
708
Taikka se käyttää kovalevyltä löytyvää palautusosiota.
Kuvassa on Dell XPS 15 koneen osiot, Windows 11 esiasennettuna.

#1= EFI-järjestelmäosio (EFI System Partition)
#2= Microsoft Reserved Partition
#3= Windowsin asennusosio
#4= Palautusosio (Recovery Partition) - Windows Recovery Environment - 1 Gt
#5= Dell System Recovery Image partition - 18 Gt
#6= Dell System Diagnostics partition

Dell XPS 15 Windows 11.png

Jolloin koneen valmistajan asentamat sovellukset asennetaan uudelleen, kun Windowsin asetuksissa valitaan "Palauta tietokoneen oletusasetukset" (Reset this PC).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 186
Kaikki nuo uudet "Reset this PC" sun muut ominaisuudet on minun mielestäni surkeita. Vanha kunnon uudelleenasennus puhtaalta medialta on se paras tapa saada kaikki roska pois.
Mutta kun pitää tuoda näitä käyttäjiä "helpottavia" ominaisuuksia kaikkialle nykyään ja suurin osa on kirjaimellisesti sitä itseään (tämä on henkilökohtainen mielipide).
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
115
Itse olen käyttänyt Geek uninstalleria. En vielä tiedä miten eroaa O&O:sta.

 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 662
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom