Onko Microsoft Office ylivertainen verrattuna LibreOfficeen?

Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Asia on jäänyt minulle hämärän peittoon. Olen itse peruskäyttäjä, enkä näe mitään tarvetta maksaa Officesta, erityisesti kun ohjelma tukee vain Windowsia ja käyttöliittymä (liikaa animaatiota) ei ole makuuni. Suoritin ammattikorkeakoulussa joitain perustason teksinkäsittelytehtäviä kotona LibreOfficella testitarkoituksessa.
Voiko joku kokenut käyttäjä avata asiaa? Uskon, että Excel-velhoille ja Powerpoint-käyttäjille MS Office saattaa olla kehittyneempi, varsinkin jos on käyttänyt vuosia vaikka työn puolesta.

Itse tunnen ihmisen, joka piti Officea "ainoana oikeana valintana" ja oli ohjelmasta maksanut. Lyhyen keskustelun jälkeen paljastui, että hän ei osannut vaihtaa riviä (Shift + Enter, Enter vaihtaa kappaletta). Eli ainakin joillekin Office on parempi, koska ohjelma maksullinen.
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Asia on jäänyt minulle hämärän peittoon. Olen itse peruskäyttäjä, enkä näe mitään tarvetta maksaa Officesta, erityisesti kun ohjelma tukee vain Windowsia ja käyttöliittymä (liikaa animaatiota) ei ole makuuni. Suoritin ammattikorkeakoulussa joitain perustason teksinkäsittelytehtäviä kotona LibreOfficella testitarkoituksessa ja läpi menivät.
Voiko joku kokenut käyttäjä avata asiaa? Uskon, että Excel-velhoille ja Powerpoint-käyttäjille MS Office saattaa olla kehittyneempi, varsinkin jos on käyttänyt vuosia vaikka työn puolesta.

Itse tunnen ihmisen, joka piti Officea "ainoana oikeana valintana" ja oli ohjelmasta maksanut. Lyhyen keskustelun jälkeen paljastui, että hän ei osannut vaihtaa riviväliä (Shift + Enter, Enter vaihtaa kappaletta). Eli ainakin joillekin Office on "parempi", koska ohjelma maksullinen.
Excel on täysin ylivertainen LibreOfficen Calciin verrattuna jos sitä osaa käyttää ja käytössä on paljon monimutkaista laskentaa, makroja tai ristiviitteitä. Makrot kyllä toimivat Calcissa mutta siinä on niille eri kieli kuin Excelissä joten samat dokumentit makroineen eivät toimi Calcissa. Tästä syystä itse pidän Exceliä etusijalla. Jos Excelin/Calcin käyttö on suhteellisen kevyttä ja taulukkomaista niin molemmat kyllä ajavat asiansa.

Tuota jos ei lasketa niin ainoa syy miksi MS Office on parempi kuin LibreOffice on se että sitä käytetään. Erityisesti työelämässä firmat ovat olleet naitettuja mikkisoftaan niin pitkään etteivät suostu monesti edes harkitsemaan muuta.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
LibreOffice on joskus pelastanut, kun se avaa Works yms. harvinaisemmatkin formaatit metsästämättä lisäpalikoita. Omassa erittäin vähäisessä käytössä ei ole aikoihin tullut vastaan tilannetta jossa Open-/LibreOffice ei olisi toiminut.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 421
Peruskäyttäjälle tuskin jos puhutaan pelkästä Wordin korvikkeesta.

Kaupallinen ja työelämäkäyttö on sitten eri asia. Osittain siksi koska esim. se Excel on parempi ja osittain Microsoftin tahallisen formaattien epäyhteensopivuuden ylläpitämisen kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
278
MS ei pysty kilpailemaan niinkään kämäisen tuotteen kanssa kuin OO - tai siis LO - joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää tuo jatkuva formaatin sorvaaminen ja tehokkaastihan se estää ei-redmondilaisen vaihtoehdon käyttöönoton jopa yritysmaailman ulkopuolella. Sen on tällä vuosituhannella saanut Corelkin kokea.

Ja kun paskasta - johon ei ole lisätty mitään positiivista sitten 2003 -version jälkeen, vaan päinvastoin on ohjelmistoa käyttöliittymän osalta aktiivisesti tehty epäintuitiivseksi kuten Windowsinkin kohdalla (Vistasta alkaen) - ei saa enää tarpeeksi tuloja, niin rahastusmuoto muutetaan aikapohjaiseksi. Sama epäilemättä odottaa Windowsiakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 306
Kyllähän tuolla Libreofficella perusasiat hoituu ihan hyvin. Tosin itse käyttäisin mieluummin vaikka WPS Officea kuin Libreä. Kaikenlaisten pylväiden yms. graafisten asioiden teko on lähempänä MS Officea. Helpoin ja kattavin on silti tuo Microsoftin tuttu ja turvallinen mäsäoffise, jossa yksinkertaisten makrojen tekokin on tehty helpoksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Open office ei ole yhteensopiva edes itsensä kanssa: sama dokumentti eri koneella voi näyttää aivan erilaiselta. Pidän MS Officea parempana. Suurin osa Microsoftin liikevaihdosta tulee Officesta ja panostukset on sen mukaisia.
Itse tosin käytän Libre Officea, kun olen siihen tottunut ja sen saa kaikkiin järjestelmiin, mutta on se kuitenkin toimisto-ohjelmien Opel, kun Office on mersu.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 024
En tiedä oliko AP nyt aikeissa siis joko ostaa MS Officen tai vaihtoehtona käytellä jotain ilmaista? Jos tekstinkäpistely on täysin satunnaista, niin en ees asentais mitään ohjelmaa vaan käyttäisin esim. Google Docsia sen sijaan. Ihan riittävä ja siihen saa importattua dokit esim. MS:n formaateista.

EDIT: käyttö tosin edellyttää internet-yhteyttä.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
En tiedä oliko AP nyt aikeissa siis joko ostaa MS Officen tai vaihtoehtona käytellä jotain ilmaista? Jos tekstinkäpistely on täysin satunnaista, niin en ees asentais mitään ohjelmaa vaan käyttäisin esim. Google Docsia sen sijaan. Ihan riittävä ja siihen saa importattua dokit esim. MS:n formaateista.
Ei ole minkäänlaista aikomusta ostaa.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Openofficella sai aikoinaan usein auki tiedostoja, jotka olivat korruptoituneet niin, että MS Office ei enää niitä avannut. Sillä tuli pelastettua monta kertaa tilanne töissä. Olettaisin, että se ominaisuus on periytynyt Libre Officeen ja sitä voisi käyttää samalla tavalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Asensin joku aika sitten pariin koneeseen MS Office 2016:n Microsoftin sivuilta ladatulta levykuvalta, mikä kesti tuntikausia, epäonnistui jossain vaiheessa ja vaati asennuksen korjaustoiminnon käyttöä (mihin meni niinikään tunteja), jotta ohjelma lopulta rupesi toimimaan. Ohjelmiston aktivointi vaatii Microsoft-tilin käyttöä, pelkkä tuoteavaimen syöttäminen ei riittänyt.

En tiedä, puuttuiko koneista joku kriittinen päivitys, onko Microsoft tahallaan rampauttanut offline-asennusmediansa tai ei-365-Officensa vai mikä oli syynä, mutta kertakaikkiaan oksettava kuva jäi niin Microsoftista kuin sen uudesta Officestakin. Maksavan asiakkaan naamalle syljettiin taas oikein urakalla.

Libreoffice asentuu enintään muutamassa minuutissa koneelle kuin koneelle eikä kysele turhia sen jälkeen. Peruskäyttäjälle se riittää varmasti ja luultavasti monelle vaativammallekin. Ja maksaa täsmälleen nolla euroa.

En ole kummankaan ohjelmiston tehokäyttäjä (suurimmat työtkin olen kirjoittanut Latexilla), joten en tee suurempia vertailuja ominaisuuksien suhteen. Libreofficen käyttöliittymästä pidän joka tapauksessa enemmän kuin MS Officen Ribbon-typeryydestä. Microsoftin plussaksi taas on mainittava laadukkaampi suomennos. Sen sijaan Excelin komentojen kääntäminen on idiotismia (en tiedä onko näin tehty myös Libreofficessa). Libreofficessa on joskus tullut vastaan bugeja esimerkiksi kaavioiden käsittelyssä.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Kun koti pyörii osx:llä ja vaimon työpaikka windows seiskalla, niin ainoa järkevä tapa siirtää töitä edestakaisin on käyttää ihan virallista Officea. Ennen kaikki toimi hyvin, mutta nyt sekin asia on sitten alkanut horjumaan... terveydenhuolto käyttääkin nykyisin näemmä Office 365:sta, ja kun siellä talon sisäisessä sähköposti liikenteessä leipaistaan sähköpostin liitteeksi pdf joka on siis tehty alunperin kyseisellä Office 365:n jollain versiolla, ja ilmeisesti kyseiseen pakettiin sisältyvällä lisäohjelmalla sitten vain käännetty pdf:ksi, niin eipäs vain tuo pdf aukeakaan enää ehjänä toisessa ympäristössä. (Taulukoiden sisältö oli kadonnut.) Onneksi kotoa pääsi web mailin kautta näkemään ne originaalit, että pystyi edes ruudulta leikkaamaan ja liimaamaan ehjiä tietoja. Tästä tulee vielä jatkossa lisää ongelmia, ellei tuo ollut vain alkuvaiheen bugi siinä pdf muunnoksen tekemisessä.
Lisään vielä, että OsX versio uudesta Officesta vaikuttaa ihan asialliselta noin muuten. Asennuksen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Isojahan nuo ohjelmat tietenkin kyllä ovat. Koko paketti alkaa olla varmaan jo 6 gigatavun kokoinen järkäle. Estän ohjelmien kaiken liikenteen nettiin palomuurin avulla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Kun koti pyörii osx:llä ja vaimon työpaikka windows seiskalla, niin ainoa järkevä tapa siirtää töitä edestakaisin on käyttää ihan virallista Officea. Ennen kaikki toimi hyvin, mutta nyt sekin asia on sitten alkanut horjumaan... terveydenhuolto käyttääkin nykyisin näemmä Office 365:sta, ja kun siellä talon sisäisessä sähköposti liikenteessä leipaistaan sähköpostin liitteeksi pdf joka on siis tehty alunperin kyseisellä Office 365:n jollain versiolla, ja ilmeisesti kyseiseen pakettiin sisältyvällä lisäohjelmalla sitten vain käännetty pdf:ksi, niin eipäs vain tuo pdf aukeakaan enää ehjänä toisessa ympäristössä. (Taulukoiden sisältö oli kadonnut.) Onneksi kotoa pääsi web mailin kautta näkemään ne originaalit, että pystyi edes ruudulta leikkaamaan ja liimaamaan ehjiä tietoja. Tästä tulee vielä jatkossa lisää ongelmia, ellei tuo ollut vain alkuvaiheen bugi siinä pdf muunnoksen tekemisessä.
Lisään vielä, että OsX versio uudesta Officesta vaikuttaa ihan asialliselta noin muuten. Asennuksen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Isojahan nuo ohjelmat tietenkin kyllä ovat. Koko paketti alkaa olla varmaan jo 6 gigatavun kokoinen järkäle. Estän ohjelmien kaiken liikenteen nettiin palomuurin avulla.
Jos mahdollista, kannattaa kokeilla PDF:ien avaamista Adoben softilla. Niiden luulisi noudattavan standardia kaikkein tarkimmin, joten siinä selviäisi, kummassa päässä ongelma on. Acrobatilla pystynee myös validoimaan PDF:n standardinmukaisuuden.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Adoben softa luultavasti tukee parhaiten kaikkea mahdollista epästandardia paskaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
360
On tuo office todella hyvä. Kauan käyttänyt openofficea libreofficea, niin kyllä tuo Microsoftin office vieläkin on niin helppokäyttöinen.

Toiminnot löytyy sieltä mistä ajattelet niiden löytyvän, toisin kuin muista, mistä niitä pitää etsiä koiran kanssa. Hyvin yksinkertainen ja toimiva.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
108
On tuo office todella hyvä. Kauan käyttänyt openofficea libreofficea, niin kyllä tuo Microsoftin office vieläkin on niin helppokäyttöinen.

Toiminnot löytyy sieltä mistä ajattelet niiden löytyvän, toisin kuin muista, mistä niitä pitää etsiä koiran kanssa. Hyvin yksinkertainen ja toimiva.
Väittäisin että harjaantuneella käyttäjällä ei ole väliä kumpaa käyttää, Office voi olla mukavampi käyttää kun vähemmän roinaa näkyvissä vakiona. Pikanäppäimet kun oppii niin ei tarvi paljoa aikaa käyttää valikkojen selailuun.

Täydelle ummikolle Office sopii myös paremmin, vähemmän nappeja näkyvissä tarkoittaa ettei myöskään saa asiakirjoja niin helposti vahingossa solmuun.

Tietysti Officesta pitää maksaa ja se sikiää itse Saatanasta, mutta kuka näistä nyt välittää, kunhan työt tulee tehtyä.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 087
Exceliin olen nähnyt tehtynä kaikenlaista makrovuorta ja sekä esim. raportointia esim. suoraan ERP järjestelmän kannasta (MS SQL). Sillä pystyy tekemään suhteellisen osaamattomatkin välittä todella monipuolisia systeemejä. OneNote on todella pätevä muistiinpano ohjelma, toki kilpailijoitakin löytyy. Outlookiakin tulee käytettyä sen puutteista huolimatta, kalenterihommat hoituvat sen ja Office 365 kanssa jotenkin ainoalla oikealla tavalla, ainoa kilpailia joka pääsee lähelle lienee Google Apps.

Officea voi käyttää myös ilmaiseksi pelkkänä online versiona jos sitä tarvitsee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
360
Väittäisin että harjaantuneella käyttäjällä ei ole väliä kumpaa käyttää, Office voi olla mukavampi käyttää kun vähemmän roinaa näkyvissä vakiona. Pikanäppäimet kun oppii niin ei tarvi paljoa aikaa käyttää valikkojen selailuun.

Täydelle ummikolle Office sopii myös paremmin, vähemmän nappeja näkyvissä tarkoittaa ettei myöskään saa asiakirjoja niin helposti vahingossa solmuun.

Tietysti Officesta pitää maksaa ja se sikiää itse Saatanasta, mutta kuka näistä nyt välittää, kunhan työt tulee tehtyä.
Tuo on aivan totta. Aikalailla kaikki toiminnot löytyy myös Librestä mitä tarvitsee, jota itsekkin käytän kotona.

Toimisto-ohjelmista töissä noista on tullut aikalailla de-facto ainakin vihatulla julkisella sektorilla missä itsekkin nyt työskentelen. Veikkaan että vaihtamisesta tulisi aika iso haloo asiakkaiden ja työntekijöiden keskuudessa. Kun officeenkin tuli ribbonit, oli hauska kattoa työntekijöitä kun ensin sitä ihmeteltiin, mutta loppujen lopuksi aika vähän tuosta isosta päivityksestä tuli vastalauseita. Enemmän tuli turhaan kiitosta siitä, että "tämähän on nyt paljon helpompi käyttää ja toiminnot löytyy helposti".
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
En ole kummankaan ohjelmiston tehokäyttäjä (suurimmat työtkin olen kirjoittanut Latexilla), joten en tee suurempia vertailuja ominaisuuksien suhteen. Libreofficen käyttöliittymästä pidän joka tapauksessa enemmän kuin MS Officen Ribbon-typeryydestä. Microsoftin plussaksi taas on mainittava laadukkaampi suomennos. Sen sijaan Excelin komentojen kääntäminen on idiotismia (en tiedä onko näin tehty myös Libreofficessa). Libreofficessa on joskus tullut vastaan bugeja esimerkiksi kaavioiden käsittelyssä.
Mikähän tossa LaTeX:ssa on, miksi käytetään Yliopistomaailmassa? Parempi noissa matemaattisissa ym. tieteellisissä teksteissä?

On noi Wordit ym. aika kankeita jos pitää jotain muuta pistää ku perus tekstiä. Ihan perus tekstin tuottamisessakin Word haluaa aina pakolla jotain omia asetteluita ja heittelee rivivälejä ym. kesken teksin miten haluaa. Kaipa ne automaattiset muotoilut ym. saa jostain pois...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Adoben softa luultavasti tukee parhaiten kaikkea mahdollista epästandardia paskaa.
Voi olla näinkin, mutta Acrobatilla pystynee ainakin selvittämään, noudattaako epämääräinen tiedosto standardeja vai ei. Saa vähän rajattua ongelmaa.


Mikähän tossa LaTeX:ssa on, miksi käytetään Yliopistomaailmassa? Parempi noissa matemaattisissa ym. tieteellisissä teksteissä?

On noi Wordit ym. aika kankeita jos pitää jotain muuta pistää ku perus tekstiä. Ihan perus tekstin tuottamisessakin Word haluaa aina pakolla jotain omia asetteluita ja heittelee rivivälejä ym. kesken teksin miten haluaa. Kaipa ne automaattiset muotoilut ym. saa jostain pois...
Latexissa parasta on mielestäni juuri turhan automatiikan puuttuminen. Matematiikan kaavojen kirjoittaminen on myös jossain määrin suoraviivaisempaa kuin näillä toimistosoftilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
481
Ihan oikeassa "toimistokäytössä" ei itselleni ole juurikaan vaihtoehtoja. MS Office ja siellä varsinkin Excel ja Access ovat sellaisia, joita ei vain voi muulla korvata, vaikka olenkin joskus yrittänyt sisäistää noita korvikkeita. Kotikäytössä ja pienemmässä mittakaavassa tulee käytettyä nykyisin todella paljon mm Wordin ja Excelin online-versioita Onedriven kautta, eikä kotikoneelle asennettua vanhaa office-pakettia tule juurikaan auottua. Perus kirjoittaminen ja tekstinkäsittely nyt hoituisi muutenkin melkein milläpä vain, jos erityisiä vaatimuksia ei ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Omat kokemukset ovat että MSOffice on osassa asioista parempi ja Libreoffice taas toisissa asioissa parempi. Molempia käytän lähes päivittäin töissä ja Libreä lisäksi kotona koska linux.

Esimerkiksi excelissä ei vieläkään onnistu millimetritarkan tulostuksen tekeminen mutta OpenOfficessa/LibreOfficessa se onnistuu heittämällä. Töissä siis tehdään Libreofficella erään laitteen napeille labeleita LibreOffice Calcilla ja sillä saa kaiken millilleen kohdalleen mutta excel ryssii asemoinnin vaikka mitä tekisi. MSOffice-tuotteet taas ovat yhteensopivampia eri firmojen välillä lähetettyjen tiedostojen kanssa. Vastaavasti taas LibreOfficella saa yleensä edes jollain tasolla avattua rikkoutuneita dokumentteja että saa edes suurimman osan datasta pelastettua. Mäsäofficessa taas on kohtalaisen näppärä XML-import ja vastaavasti itse pidän enemmän Libren csv-importista.

Molemmissa on siis omat hyvät ja huonot puolensa ja itse käytän molempia tarpeen mukaan.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
980
Vaikeahan se on ilmaista vastaan kilpailla tai laskea minkäänlaista hinta-laatu suhdetta. Jos kotona vain satunnaisia työhakemuksia tai muita yksinkertaisia leikkeitä kirjoittaa ja taulukkolaskennassa henkilökohtainen budjetti, niin Libre Office on enemmän kuin riittävä.

Töissä meillä molemmat ja kyllä se Microsoftin oikea Office on mukavampi ja toimivampi ja siten minulla enempi käytössä, ja yhteensopivuuden vuoksi saman ostanut sitten kotiinkin. En edelleenkään osaa edes kuvaa lisätä Libre officeen oikein, kun se lähtee sitten hyppimään miten sattuu kun tekstiä lisää väliin.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 845
En edelleenkään osaa edes kuvaa lisätä Libre officeen oikein, kun se lähtee sitten hyppimään miten sattuu kun tekstiä lisää väliin.
Tämä on varmaankin vain user error ja riippuu siitä mihin on tottunut ja mitkä on tyyliasetukset.

Vastaus omalta kohdaltani AP:n kysymykseen. Ennen LibreOffice oli parempi kuin nykyään. Nykyään se tahmaa varsinkin tyylejä muutellessa. Itse pidän vuoden 2010 M$ officea parhaana. Sen jälkeen on menty huonompaan suuntaan. Myönnetään että M$ officella asiat toimii hyvin jos haluaa tehdä asiat niinkuin M$ tahtoo/ajattelee että asiat tehdään.

Joka tapauksessa vuoden 2010 M$ office on ollut kaikkein parhain. Onko se sitten rahan väärti? Tähän asiaan olikin jo hyviä vastauksia siitä, miten M$ voi kilpailla ilmaista vastaan. Tähän voisi heittää jatkopohdintana että miten kilpaileva office voi kilpailla M$ officea vastaan? Voidaanko siitä kehittää niin hyvä, että siitä maksettaisiinkin ja yritykset ottaisivat sen käyttöönsä? Tilanne on mielestäni status quo ilmaisen vs. Maksullisen officen välillä niin kauan, kuin tuo M$ officea on valtaosalla käytössä.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Ennen LibreOffice oli parempi kuin nykyään. Nykyään se tahmaa varsinkin tyylejä muutellessa. Itse pidän vuoden 2010 M$ officea parhaana. Sen jälkeen on menty huonompaan suuntaan.
Oletko testannut onko 32 vs. 64 bittisissä LibreOfficeissa nopeuseroja?

Minun muistin mukaan Office 97 oli siedettävä ja siitä lähtien on ollut pelkkää alamäkeä...
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 845
Oletko testannut onko 32 vs. 64 bittisissä LibreOfficeissa nopeuseroja?
Olen käyttänyt vain 64-bittisiä versioita.

Minun muistin mukaan Office 97 oli siedettävä ja siitä lähtien on ollut pelkkää alamäkeä...
:) No riippuu vähän. Itsellä on ollut MS officea ja vapaata officea vuorotellen käytössä sellaisia noin puolen vuoden jaksoissa minimissään. Tarkoitan että puolivuotta Maksu officea ja sitten sen jälkeen taas puoli vuotta ilmaisofficea ja taas sen jälkeen Maksu officea.

Tästä kokemuksesta tuo vuoden 2010 officeen tottuminen oli kaikkein helpointa. Tuon jälkeen tuli taas sirryttyä vapaaseen officeen ja sitten seuraavaksi koittikin ihana ensikohtaaminen office 365:n kanssa windows 8 käyttiksellä. Kokemus tuntui yhtä ihanalta kuin silloin kun office avustaja tuli ekan kerran Maksu officeen.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Kuinka yleisesti lukion tai ammattikoulun verorahoilla maksetuissa opiskelijoiden omissa koneissa on Office-lisenssi? Tarjoaako Microsoft opiskelijoille lisenssin maksutta?
Minun aikaan oli LibreOffice, seuraajilla ilmeisesti Office.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
247
En osaa lukiosta tai ammattikoulusta sanoa, mutta ammattikorkeakoulu kyllä tarjoaa mahdollisuuden hommata office 365 paketin käyttäen koulun antamaa sähköpostiosoitetta. Itsellä siis ainakin näin Hämeen ammattikorkeakoulussa. Siinä vaiheessa, kun valmistuu ja menettää koulun sähköpostiosoitteen loppuu tietenkin officenkin käyttö. Eikä siis maksa mitään, mielestäni ihan toimiva näin ettei tule enempiä hankintoja köyhälle opiskelijalle + varmuuskopiointitilaa on riittämiin koko opiskelun ajaksi.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Sehän on juuri todella sääli että kaikki ammattioppilaitokset käyttävät vain Microsyövän tuotteita.
Syöpä ei parane koskaan ellei sitä leikata pois.
Mutta kun firmat käyttää ja voi ei.
Munat ja kanat.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Kuinka yleisesti lukion tai ammattikoulun verorahoilla maksetuissa opiskelijoiden omissa koneissa on Office-lisenssi? Tarjoaako Microsoft opiskelijoille lisenssin maksutta?
Olisi kiva tietää paljonko Suomi maksaa verorahoista vuodessa Microsoftille lisenssimaksuja... Julkisen puolen vakioiduissa koneissa taitaa olla kaikissa Windows + Office vaikka Officelle ei olisi edes tarvetta.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Jeps nimenomaan julkisella verosyövällä pitäisi olla käytössä kotimainen Linux joka paikassa
Ylläpitoon voisi palkata vaikka Linus Torvaldsin kehitysjohtoon valtion Linux osastoon, pistetään vaikka 200.000 euron kuukausipalkka niin suostuu tähän paskaan korruption pillalle syövyttämään maahamme palaamaan. Tuskin suostuisi silti. Voisihan sitä etätyönäkin toki tehdä.

Kuningaskuluttja joskus selvitteli että joku 180 miljoonaa euroa vuodessa menee Microsoftille lisenssimaksuja valtion rahoista. Se on vanha ohjelma eli sitä on mennyt tuon jälkeen jo miljardeja euroja. Ei ihme että Bill Gates on rikas eikä ihme että peruspertti saa windowsin aina ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi OEM lisensseinä esim täältä.

Kun verorahoista koko paska maksetaan niin firmalla menee aina hyvin.

Kukaan ihminen ei osta itselleen mitään 150+ euron Win10Pro lisenssiä kaupasta. Ei kukaan. No idiootit erikseen tietty.

Microsoft on syöpä joka on aiheuttanut maapallon hyvinvoinnille 100 vuoden tappion edistyksessä. Koko järjestelmä on bloaattia paskaa ollut aina, pelkkien päivitysten ajamiseen menee miljardi miestyötuntia joka vuosi turhaan.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 249
En osaa lukiosta tai ammattikoulusta sanoa, mutta ammattikorkeakoulu kyllä tarjoaa mahdollisuuden hommata office 365 paketin käyttäen koulun antamaa sähköpostiosoitetta. Itsellä siis ainakin näin Hämeen ammattikorkeakoulussa. Siinä vaiheessa, kun valmistuu ja menettää koulun sähköpostiosoitteen loppuu tietenkin officenkin käyttö. Eikä siis maksa mitään, mielestäni ihan toimiva näin ettei tule enempiä hankintoja köyhälle opiskelijalle + varmuuskopiointitilaa on riittämiin koko opiskelun ajaksi.
Se office muuten toimii niin pitkään, kuin se vain koneelle on asennettuna, näin omien kokemusten mukaan. Jos poistat sen ja yrität uudelleen samasta paketista asentaa niin ei asennu enään, jos se sähköposti ei ole toiminnassa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
185
Omalla työpaikalla MS Office on niin tärkeä tuote ja sen ympärille on rakennettu kaikenlaista, että ei tulisi mitenkään toimeen ilman. Mielestäni täysin ylivertainen tuote verrattuna LibreOfficeen.
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
324
Itse käytän MS Officea sekä töissä että kotona. Olen myös opetellut käyttämään LibreOfficea ja sitäkin tulee käytettyä, mutta MS Office tuntuu vaan omaan käyttöön paremmalta. LibreOfficessa on vielä muutenkin vähän probleemia .docx tiedostojen kanssa eli jos avaat tiedoston x, joka on luotu MS Wordilla, tallennat sen takaisin .docx muotoon ja avaat tiedoston sen jälkeen taas MS Wordilla, niin dokumentin asettelut menee ihan päin honkia. Ainakin näin on itselläni käynyt joidenkin dokumenttien kanssa. :smoke:

Muutenkin, kun on tottunut tekemään enemmän MS Officella kuin LibreOfficella niin homma sujuu paljon näppärämmin. Mielestäni molemmissa on hyvät ja huonot puolet, kunhan homma vaan muuten luonaa niin ok. :comp:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 143
Viestejä
4 192 855
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Kaskii

Hinta.fi

Ylös Bottom