Onko lämpöt normaalin rajoissa?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 363
Koneen speksit: i7-4790K, GeForce GTX 970, 16 GB DDR3, Gigabyte H97-HD3, Fractal Desing Define R4 Black Pearl, Cooler Masterin joku cpu cooleri.

Ajoin Realtemp softan Sensor Testin ja maksimilämpö oli 100C ja liitteessä olevassa kuvassa muut lämmöt suhteessa CPU loadiin. Kannattaisiko tahnat vaihtaa vai onko nämä lämmöt normaalin rajoissa?
 

Liitteet

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
377
CPU käy rasituksessa liian kuumana, koska Tjmax saavutetaan ja suojaautomatiikka saattaa puuttua peliin laskemalla kelloja eli ns. throtlaamalla. Ainakin lämpötahnat kannattaa uusia hyvälaatuiseen ja tarkistaa samalla, että CPU-jäähyn kontakti on OK ja se on kunnolla kiinni. Myös CPU-jäähyn vaihto voi olla tarpeen, koska CM:n jäähyt eivät ole markkinoiden parhaimpia, etkä edes tiedä omasi tarkaa mallia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 948
Ihan ekaksi, puhalla prosessorin siilin lamelien välit pölystä puhtaaksi, se todennäköisesti on suurin syyllinen noin korkeisiin lämpöihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
384
Seuraavaksi laita tuuletin pyörimään täysillä ja katso lämpöjen kehittymistä. Nouseeko edelleen sataan asteeseen?

Sitten coolerin irroitus, pölyjen puhdistus ja tahnojen vaihto.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 363
Avasin kopan ja puhdistin paineilmalla prossun coolerin. Ei ollut juuri ollenkaan pölyä. Liitteessä kuva prossun coolerista, ei mitään hajua mikä Cooler Masterin malli tuo on koska ostin koneen käytettynä. Sunnuntaina saan kaverilta lämpötahnaa ni vaihdan tahnat tähän prossuun ja katson sen jälkeen lämmöt uudestaan. Kiitos vastanneille.

EDIT! Oiskohan tämä cooleri? Hyper 412S | Cooler Master
 

Liitteet

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 427
Vähän tuolta näyttäisi. Tahnat vaihtoon ja samalla tulee tietenkin tarkistettua tuo coolerin kiinnitys eli kontakti tuohon prossuun.
 

nnaku

I'm object-oriented!
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
779
Avasin kopan ja puhdistin paineilmalla prossun coolerin. Ei ollut juuri ollenkaan pölyä. Liitteessä kuva prossun coolerista, ei mitään hajua mikä Cooler Masterin malli tuo on koska ostin koneen käytettynä. Sunnuntaina saan kaverilta lämpötahnaa ni vaihdan tahnat tähän prossuun ja katson sen jälkeen lämmöt uudestaan. Kiitos vastanneille.

EDIT! Oiskohan tämä cooleri? Hyper 412S | Cooler Master
Oman prossun ostin käytettynä, enkä meinannut saada lämpöjä millään kuriin! Loppujen lopuksi korkkasin kiven, vakio tahna oli muuttunut kuivaksi korpuksi. Kivi oli koko edellisen elämänsä hyrskytellyt vakio coolerilla, ja ilmeisesti pitkään jatkunut korkea lämpö oli tehnyt tehtävänsä prossun sisällä olevalle tahnalle.

Elikkäs jos jäähy on esim. ollut pitkään huonosti kiinni tai huonoilla kontaktilla, niin tuo on voinut saada jo ns. pysyviä vaurioita. Kannattaa tahnoja vaihtaessa ja cooleria asentaessa, olla tarkkana ja koittaa useamman kerran jos lämmöt eivät tokene.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 192
Oman prossun ostin käytettynä, enkä meinannut saada lämpöjä millään kuriin! Loppujen lopuksi korkkasin kiven, vakio tahna oli muuttunut kuivaksi korpuksi. Kivi oli koko edellisen elämänsä hyrskytellyt vakio coolerilla, ja ilmeisesti pitkään jatkunut korkea lämpö oli tehnyt tehtävänsä prossun sisällä olevalle tahnalle.

Elikkäs jos jäähy on esim. ollut pitkään huonosti kiinni tai huonoilla kontaktilla, niin tuo on voinut saada jo ns. pysyviä vaurioita. Kannattaa tahnoja vaihtaessa ja cooleria asentaessa, olla tarkkana ja koittaa useamman kerran jos lämmöt eivät tokene.
Haswell on astetta hankalampi korkata, kun siinä on virransyötön pintaliitoskomponentteja piirilevyn pinnassa. Itse korkkaan terällä, enkä uskalla korkata Haswellejä.

--

Tuskin auttaa, jos ulkona vaihtaa tahnat uusiin, kun prosessorin sisällä ne tahnat on kovettuneet. Tuollaista sinne die:n ja HS:n väliin, jos korkkaus onnistuu:
Coollaboratory Liquid Ultra nestemetalli lämpötahna - 9,90€

..vaikka MX-4:sta ulkopuolelle, mutta se on ihan sama, jos ei korkkaile.
 
Viimeksi muokattu:

nnaku

I'm object-oriented!
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
779
Haswell on astetta hankalampi korkata, kun siinä on virransyötön pintaliitoskomponentteja piirilevyn pinnassa. Itse korkkaan terällä, enkä uskalla korkata Haswellejä.
Itse olen 4770k ja 4790k puukottanut ilman haaveria, mutta kyllä se molemmilla kerroilla jännitti! @Tinke-80 infoiksi, että jos ei ole varaa pistää kiveä vituiksi ihan vaan harrastusten iloksi, niin EN SUOSITTELE korkkaamaan kiveä ainakaan puukolla! Hyvällä tuurilla joku lainaa työkalua foorumilta!

Mutta peukkua pystyyn ettei se purkka olis kovettunut sinne IHS alle, ja pelkällä jäähyn uudellen asennuksella selviäisi!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 363
Itse olen 4770k ja 4790k puukottanut ilman haaveria, mutta kyllä se molemmilla kerroilla jännitti! @Tinke-80 infoiksi, että jos ei ole varaa pistää kiveä vituiksi ihan vaan harrastusten iloksi, niin EN SUOSITTELE korkkaamaan kiveä ainakaan puukolla! Hyvällä tuurilla joku lainaa työkalua foorumilta!

Mutta peukkua pystyyn ettei se purkka olis kovettunut sinne IHS alle, ja pelkällä jäähyn uudellen asennuksella selviäisi!
Kiitos peukusta! Toivon mukaan selviää pelkällä tahnojen vaihdolla eikä tarvitse alkaa korkkailemaan prossua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 363
Ennen cpu coolerin tahnojen vaihtoa:

realtemp Capture.PNG


Tahnojen vaihdon jälkeen:

realtemp Capture 2.PNG

Ei kiva. Seuraavaksi prosessorin cooleri vaihtoon?
 

nnaku

I'm object-oriented!
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
779
Ennen cpu coolerin tahnojen vaihtoa:




Tahnojen vaihdon jälkeen:



Ei kiva. Seuraavaksi prosessorin cooleri vaihtoon?
Elä suutu, mutta ihan varmuuden vuoksi kysyn. Tiiätkö tarkalleen mitä touhuat?
Koska tuon jäähyn kyllä pitäs riittää pitämään ko. kivi alle 90 asteen vakio kelloilla.

Ellei sitä sitten ole todella pitkään ajettu 100 asteisena.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 363
Elä suutu, mutta ihan varmuuden vuoksi kysyn. Tiiätkö tarkalleen mitä touhuat?
Koska tuon jäähyn kyllä pitäs riittää pitämään ko. kivi alle 90 asteen vakio kelloilla.

Ellei sitä sitten ole todella pitkään ajettu 100 asteisena.
En suutu mutta ainakin luulen osaavani asentaa cpu coolerin. Tarkistin vielä cpu coolerin kiinnityksen, ei ainakaan minun nähdäkseni ole mitään ongelmia.

Prossun taustoista en tiedä muuta kuin että kone ollut alunperin tod näk AutoCAD käytössä sillä koneessa oli alunperin PNY NVIDIA Quadro K4200 4GB GDDR5 näytönohjaimena.

Taidan ottaa pari asennuskaljaa, sen verran kyrsii.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
84
Ei tossa kyllä coolerin vaihto auto . Kyllä ton kokosella jäähyllä toi prossu pitäs jäähtyä enemmän kuin helposti. Ja koska vaihoit jo tahnatkin niin ei jää kyllä vaihtoehoksi kun prossun sisällä oleva tahna vaihtoon niinkuin tossa ylempänä todettiinkin.
 

nnaku

I'm object-oriented!
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
779
En suutu mutta ainakin luulen osaavani asentaa cpu coolerin. Tarkistin vielä cpu coolerin kiinnityksen, ei ainakaan minun nähdäkseni ole mitään ongelmia.

Prossun taustoista en tiedä muuta kuin että kone ollut alunperin tod näk AutoCAD käytössä sillä koneessa oli alunperin PNY NVIDIA Quadro K4200 4GB GDDR5 näytönohjaimena.

Taidan ottaa pari asennuskaljaa, sen verran kyrsii.
Joo o, ei muutako kirjastoon 3D tulostamaan korkkaus kaluja, ja hakemaan lisää asennuskaljaa. :tup:

edit:
Takuut menny ja melko helppo "toimenpide", toki aina on riski..
Puukkoa/terää en suosittele, sillä onhan tuossa pari sataa vielä rahallista arvoa.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
Normi kelloilla ja normi volteilla tuolla jäähyllä tuon prosessorin ei pitäisi käydä noin kuumana eli jossakin on vikaa joko prosesori asetukset ei ole sitä mitä pitäisi tai sitten jäähyn/tuuletimen asennuksesssa/esetuksissa on jotain vikaa.

Prossun korkkaus auttaa tietenkin lämpöihin paljon, mutta siitähuolimatta kannattaa selvittää se syy miksi prosessori tällähetkellä käy niin kuumana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 363
Pari pientä kysymystä korkkaamisesta: Pitääkö cpun lämmönlevittäjä liimata takaisin cpuhun vai voiko sen jättää liimaamatta sillä lukkopinni vai mikä sen viralllinen nimi nyt onkaan ni painaa tuon lämmönlevittäjän kiinni cpuhun?
 

nnaku

I'm object-oriented!
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
779
Normi kelloilla ja normi volteilla tuolla jäähyllä tuon prosessorin ei pitäisi käydä noin kuumana eli jossakin on vikaa joko prosesori asetukset ei ole sitä mitä pitäisi tai sitten jäähyn/tuuletimen asennuksesssa/esetuksissa on jotain vikaa.

Prossun korkkaus auttaa tietenkin lämpöihin paljon, mutta siitähuolimatta kannattaa selvittää se syy miksi prosessori tällähetkellä käy niin kuumana.
@Tinke-80 tossa sano että on ollut joku cädi jyrä tuo kone! Tosin tarina ei kerro oliko ko. jäähy koneessa valmiina. Veikkaan että vakio sirkkelin alla grillattu tuo prossun sisäinen tahma pilalle.

Pari pientä kysymystä korkkaamisesta: Pitääkö cpun lämmönlevittäjä liimata takaisin cpuhun vai voiko sen jättää liimaamatta sillä lukkopinni vai mikä sen viralllinen nimi nyt onkaan ni painaa tuon lämmönlevittäjän kiinni cpuhun?
Ei ole pakko liimata, mutta silloin IHS "liukuu" vähän prossua lukittaessa, jolloin voit sormella pitää/tukea IHS paikoilleen.

youtuubi täys ohjeita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 363
Lauantaina menen kaverin verstaalle tutkimaan ja vertailemaan prosessoria ja prosessorijäähdytintä. Jos vielä paskoo lämpöjä ni pakkohan tuon on korkata.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
@Tinke-80...

Ei ole pakko liimata, mutta silloin IHS "liukuu" vähän prossua lukittaessa, jolloin voit sormella pitää/tukea IHS paikoilleen.

youtuubi täys ohjeita.
Itse olen silläkannalla että kannattaa laittaa kunnon kestävät tahnat ja liimata se IHS paikalleen, näin ei tarvi aina siili/prosessori asennukseen koskiessaa pelätä sitä että se liikuva IHS onnistuisi tälläkertaa vaurioittamaan sitä prosessoriydintä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 363
Kokeiltiin tänään tätä mun prossua toisessa emossa ja toisella jäähyllä. Teki täysin samaa kuin minun omassa koneessa eli lämmöt meni 100 C asteeseen. No eikun tilaamaan ebaystä korkkaus työkalua ja parempaa prosessorijäähdytintä sillä tämä nykyinen jäähy on todella vaikea asentaa, jäähdyttimen pohjassa on todella selkeitä uria ja ruuvin kierteet on joku hajoittanut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 825
Viestejä
4 228 554
Jäsenet
71 109
Uusin jäsen
karum001

Hinta.fi

Ylös Bottom