Koska kiertotalous, ekologia, kierrätys ja hävikin torjunta lienevät pian kuuminta hottia, herää kysymys, ovatko kaikki tietotekniikan muutokset tarpeellisia tekniseltä kannalta.
Otsikossa puhut liitännöistä ja Ketjussa hyviä pohdintoja tietyistä PC komponenteista niiden liitännöistä. USBkin mainittu. Joka tunnettu ja jolla ehkä hyvä kuvata tarpeellista kehitystä, ja tarpeetonta.
Fyysiset liittimet, niin suurelta osin ne muutokset tulleet teknisestä tarpeesta että käyttäjä tarpeesta, Sähköiset, väylä ominaisuudet , isäntä - orja, niin fyysiset liittimet tukenee sitä. Tullut tarvetta pienemmille liittimille, niin niitä on pienennetty. Itse väylä kehitys ollut tarpeen, ehkä matkalla mahtuu jotain mitkä eivät ole menestyneet, mutta kyllä USB tämän päivän menestys pohjaa siihen että se on kehittynyt.
Sekaan mahtuu myös valmistajien virityksiä, liittimiä, toteuksia, jotka tuo mieleen että onko teknistä tarvetta, onko käyttäjä tarvetta, vai onko kyse vain valmistajan omista srategisista valinnoista, toki niihin aina löytyy selitys, jos ei muuta niin varmistetaan että käyttäjä voi liittää ja käyttää vain laadukkaista komponentteja. Joskus voi olla aito syy, heikko suunnittelu, jota sitten paikataan esim omalla fyysisellä liittimellä, ja voi toki miettiä missä raja USB ei USB, jos valmistaja/suunnittelua käyttää USB puolelta komponenteja, ominaisuuksia säästääkseen, mutta itse toteutusta ei ole USB. Tyypillinen esimerkki lataus, USB puolelta valittu sen heikoin lenkki, joku USB-Micro liitin, mutta itse poweroinnilla, väylällä ei ole tekemistä USB kanssa.
Toisin päin sitten se että itse liitin on ihan valmistajan oma, mutta sähköisesti USB ja käytetään kuin USB, ei mitään sellaista mitä ei olisi USB päällä, jos liitäntään lisätty myös joku ei USB toteutus niin sitä käytetty perusteena, jopa silloin jos asian voisi toteuttaa myös USB liitännällä.