Onko junioreille töitä?

Liittynyt
11.05.2018
Viestejä
4
Moi! Löysin sivun kun googlailin ohjelmointi alan töistä ja mietin että onko aloitteleville junioreille ollenkaan töitä Suomessa? tuntuu että olen liian tyhmä koko alalle kun lukee työpaikka ilmoituksien vaatimuksia...
Harrastuksena tykkään tehdä pieniä ohjelmia/pelejä ja olen tehnyt pienen portfolion minkä näyttää CV:n mukana.
Onko täällä konkareilla antaa jotain neuvoa kannattaako edes haaveilla alan töistä ja jatkaa harrastuksena pelkästään?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Koodareista on tällä hetkellä niin huutava pula, että varmasti löytyy duunia jos vaan haluaa tehdä. Monet työnantajat listaa noissa ilmoituksissa ihan kaiken mahdollisen ja vähän päälle, eikä niistä kannata sen kummemmin masentua, vaan laittaa hakemusta sisään jos paikka kiinnostaa. Suurimpaan osaan noista ei kuitenkaan tule ensimmäistäkään hakemusta joka täyttäisi edes 80-prosenttisesti ne työpaikkailmoituksessa listatut haaveet superkoodarista.

Kevyemmällä osaamisella ei välttämättä pääse kauheasti valikoimaan työnantajaansa tai työn sijaintia. Se on kuitenkin ensimmäinen askel koodarin uralle, ja erittäin hyödyllistä käydä hakemassa oppia "oikeista hommista". Noita hommia kuitenkin oppii vain tekemällä, ja omassa tiimissä olevilta kokeneemmilta koodareilta voi oppia todella paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.05.2018
Viestejä
4
Koodareista on tällä hetkellä niin huutava pula, että varmasti löytyy duunia jos vaan haluaa tehdä. Monet työnantajat listaa noissa ilmoituksissa ihan kaiken mahdollisen ja vähän päälle, eikä niistä kannata sen kummemmin masentua, vaan laittaa hakemusta sisään jos paikka kiinnostaa. Suurimpaan osaan noista ei kuitenkaan tule ensimmäistäkään hakemusta joka täyttäisi edes 80-prosenttisesti ne työpaikkailmoituksessa listatut haaveet superkoodarista.

Kevyemmällä osaamisella ei välttämättä pääse kauheasti valikoimaan työnantajaansa tai työn sijaintia. Se on kuitenkin ensimmäinen askel koodarin uralle, ja erittäin hyödyllistä käydä hakemassa oppia "oikeista hommista". Noita hommia kuitenkin oppii vain tekemällä, ja omassa tiimissä olevilta kokeneemmilta koodareilta voi oppia todella paljon.
Kiitoksia kovasti! Hyvä tietää että ei ole aina niin tarkkaa vaatimusten kanssa. Täytyy jatkaa etsintöjä!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Moneen paikkaan kannattaisi hakea vaikkei listata avoimia paikkoja. Ainakin jos on mitään alan koulutusta taustalla.

Ymmärtääkseni firmat ovat sen verran epätoivoisia paikoitellen, etteivät edes jaksa ilmoitella työpaikoista kun uskovat ettei tulijoita ole kuitenkaan.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
300
Suomessa tuntuu, että aika usein haetaan jotain mitä ei oikeasti haluta. Listataan firmassa kaikki historian aikana käytetyt teknologiat ja kielet. Toivotaan että joku napsahtaa haaviin, ja pitäis vielä olla maisteri/DI, heh. :beye:

Sellainen "stackoverflow vinkki" on varmaankin miettiä, minkälaista hommaa haluaa tehdä ja kehittää portfoliota tai osaamista siihen suuntaan. (Esim. web-hommissa frontend vai backend, josta sitten full-stack, jos se kiinnostaa.) Näin se toimii ainakin rapakon takana, missä enemmän on painoarvoa ihmisen kokemuksella kuin koulutuksella. Suomessa tietysti arvostetaan (liikaakin joskus) koulutusta, mutta kyllä näitä startup-henkisiä paikkoja rupeaa olemaan, joihin pääsee ihan portfoliollakin sisään.

Sitten on noita fasttrack juttuja: "12 viikossa Java-ammattilaiseksi" yms. Niitäkin kannattaa miettiä, jos motivaatiota riittää. Kovasti niissä ainakin luvataan. :tup:

Itselläkään ei ole ohjelmistopuolen tutkintoa, mutta koodailtua on tullut kaikenlaista ja yhden käden sormien verran erilaisia kursseja ohjelmointiin liittyen. Työnhakusessa ollaan myös.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
106
Helsingin yliopiston MOOC-kursseja suorittamalla saa myös kivasti varmistettua osaamistaan ja luotua näyttöjä työnantajille. Jos teet tuon Ohjelmoinnin MOOCin (sisältää HY:n kurssit "Ohjelmoinnin perusteet" ja "Ohjelmoinnin jatkokurssi") ja varsinkin sen jälkeen tuon Full Stack Openin, niin olet jo aika vahvoilla. Vielä, kun opiskelet tietokantojen toimintaa (mielellään ennen tuota Full Stack -kurssia) esim. edX:n kautta, niin on jo ihme, jos työpaikkaa ei ala löytymään.

mooc.fi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Moneen paikkaan kannattaisi hakea vaikkei listata avoimia paikkoja. Ainakin jos on mitään alan koulutusta taustalla.

Ymmärtääkseni firmat ovat sen verran epätoivoisia paikoitellen, etteivät edes jaksa ilmoitella työpaikoista kun uskovat ettei tulijoita ole kuitenkaan.
Ei kai se siitä ole kiinni. Rekryprosessi on vaan monelle firmalle rasittavaa aikaa kaikkine perehdytyksineen ja lippulappusineen. Työnantajat arvostaa kovasti sitä, että työnhakija tulee itse kysymään eikä odottele turhan päiten.
 

Wizand

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
362
@edup puhuu asiaa. Älä kavahda hakemuksen teknologialistaa, jos yksi tai kaksi on hallussa niin että pystyt uskottavasti niistä keskustelemaan ja ymmärrät asian niin riittää että selvität mitä ne muut tarkoittavat ja mihin niitä käytetään. Jos he haluavat jonkin takeen osaamisesta niin mahdollisesti antavat jonkin kotitehtäväprojektin jonka avulla selviää että ymmärrät edes mistä on kyse. Ajattelen ilmoitusten teknologialistojen olevan enemmän ruokalistoja kuin vaatimuslistoja. Tavallaan että jos luetellaan kirjastoja ja työkaluja niin se vetää näihin tutustuneita ihmisiä puoleensa paremmin kuin yleisluontoinen "Ohjelmoija hakusessa. Ota yhteyttä." -ilmoitus.

Itse aikanaan kun valmistuin AMK:sta alalle ja pääsin haastatteluun kovan osaamisen ohjelmisto- ja rautataloon. Luin hulluna viikon verran FPGA ohjelmointia ( VHDL, Verilog ) ja logiikkasynteesistä. Olin teknisesti supervirittäytynyt haastetteluun. Kun haastettelupäivä koitti, siellä kyseltiin perhesuhteista ja juteltiin niitä näitä harrastuksista ja ympäripyöreästi vähän tietokoneista ja työtavoista. Lopuksi annettiin joku python -harjoitus palautettavaksi ( piti tehdä skripti jossa xml-kuvauksesta tehtiin kääntyvää c-koodia tms ). Olin jopa vähän pettynyt että turhaanko tässä nyt tsemppasi mutta nyt jälkeenpäin - nyt useasti myös toisella puolella pöytää olleena - tajuaa että henkilöhahmo, persoon ja muiden kanssa toimeentulo on monta kertaa tärkeämpää kuin _etenkään juniorin_ tekninen osaaminen. Harvassa firmassa etenkään juniortason hommat ovat niin teknisesti superhaastavia etteikö sellaista ( kieltä, tekniikkaa, kirjastoa, versionhallintaa, työtapoja jne. ) voi opettaa ja oppia puolen vuoden sisään riittävällä tasolla.

Persoonallisuusvirheitä on huomattavasti vaikeampi silottaa ja jos työntekijä on myrkyllinen hahmo toimistolla hänen työpanoksensa voi hyvinkin olla huomattavan negatiivinen koska alkaa toimiston sisäinen kyräily ja ikävimmässä tapauksessa joku muista osaajista vaihtaa puljua koska ei tule toimeen.

Ura vei toiseen firmaan ihan aikataulullisista syistä, ym. firmassa hr hepuilla alkoi kesäloma ja silä aikaa vastaanotin toisen työpaikan ja työnkuvana Java EE -maailma ja isojen korporaattien abstraktit järjestelmät, eli täysin toinen suuta johon olin alunperin aiemmassa haastattelussa aikonut.

Joka tapauksessa, summa summarum: jos jotain kannattaa opetella niin nämä paljon puhutut "social skillsit" koska jokaista super-einstein-koodaria ja sen tason osaamista vaativaa hommaa kohden löytyy sen sata peruskoodaripositioita josta on sitte omalla työllä ja innolla mahdollista nousta rokkistara-ninjakoodarin asemaan jos se on oikeasti se mitä haluaa.

EDIT: Luin tekstin uudelleen ja haluan täsmentää ettei foorumin hengessä tule väärinkäsitystä: Tekninen osaaminen on tärkeää ja kannustettavaa ja hyvää ja kaunista ja arvokasta ja ja ja. Mutta pointtina oli ehkä että työ tekijäänsä opettaa ja paremmin pääsee töihin ottamaan oppia kun käy suihkussa, pukeutuu siististi, menee reippaasti haastetteluun ja kykenee katsomaan silmiin. Usein kymmenen vuotta ammatikseen alan hommia päivittäin tehnyt alunperin aloittelija on huomattavasti pätevämpi ja osaavampi kuin kotiin jäänyt harrastelijasäätäjä joka kämmäsi haastettelun, oli tämän tekninen lähtötaso alunperin mikä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.05.2018
Viestejä
4
Suomessa tuntuu, että aika usein haetaan jotain mitä ei oikeasti haluta. Listataan firmassa kaikki historian aikana käytetyt teknologiat ja kielet. Toivotaan että joku napsahtaa haaviin, ja pitäis vielä olla maisteri/DI, heh. :beye:

Sellainen "stackoverflow vinkki" on varmaankin miettiä, minkälaista hommaa haluaa tehdä ja kehittää portfoliota tai osaamista siihen suuntaan. (Esim. web-hommissa frontend vai backend, josta sitten full-stack, jos se kiinnostaa.) Näin se toimii ainakin rapakon takana, missä enemmän on painoarvoa ihmisen kokemuksella kuin koulutuksella. Suomessa tietysti arvostetaan (liikaakin joskus) koulutusta, mutta kyllä näitä startup-henkisiä paikkoja rupeaa olemaan, joihin pääsee ihan portfoliollakin sisään.

Sitten on noita fasttrack juttuja: "12 viikossa Java-ammattilaiseksi" yms. Niitäkin kannattaa miettiä, jos motivaatiota riittää. Kovasti niissä ainakin luvataan. :tup:

Itselläkään ei ole ohjelmistopuolen tutkintoa, mutta koodailtua on tullut kaikenlaista ja yhden käden sormien verran erilaisia kursseja ohjelmointiin liittyen. Työnhakusessa ollaan myös.
Joo nuita koulutus juttuja oon välillä tutkinut, viimeks hain sarasen Game Pro koulutukseen mutta ottivat sisään vaan 25 noin 400 hakijasta... tiukkaa =D
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Riippuu vähän paikkakunnastakin. Kuullun perusteella pk-seudulla on helpompaa, joka onkin luonnollista, koska toimijoita on enemmän jne.

Mutta kyllä junioreitakin otetaan koko ajan enemmän. Suosittelen ehdottomasti värkkäämään GitHubiin jonkun projektin. Helpottaa kummasti kun on näyttää koodia mitä tehnyt.
 
Liittynyt
11.05.2018
Viestejä
4
Riippuu vähän paikkakunnastakin. Kuullun perusteella pk-seudulla on helpompaa, joka onkin luonnollista, koska toimijoita on enemmän jne.

Mutta kyllä junioreitakin otetaan koko ajan enemmän. Suosittelen ehdottomasti värkkäämään GitHubiin jonkun projektin. Helpottaa kummasti kun on näyttää koodia mitä tehnyt.
Minkälaiset projektit kiinnostais yrityksiä enemmän? Omat projektit mitä oon laittanut niin aika pieniä ja lähinnä omaan käyttöön tai kiinnostuksen takia tehty.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Minkälaiset projektit kiinnostais yrityksiä enemmän? Omat projektit mitä oon laittanut niin aika pieniä ja lähinnä omaan käyttöön tai kiinnostuksen takia tehty.
Ei niiden tarvitse tosiaan olla mitään suuria. Tuollaiset pienehköt omaan käyttöön tehdyt pitäisi riittää hyvin varsinkin, jos niissä voi osoittaa, että joku suosittu framework on hallussa esim. webbidevaukseen liittyen, jos se kiinnostaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Minkälaiset projektit kiinnostais yrityksiä enemmän? Omat projektit mitä oon laittanut niin aika pieniä ja lähinnä omaan käyttöön tai kiinnostuksen takia tehty.
Minut lopulta työllistänyt yritys halusi työhaastattelussa keskittyä tekemääni melko pieneen selaimen käyttäjäskriptiin. Ei varmaan ole ihan sama juttu joka paikassa, mutta aika vähälläkin voi lopulta saada jo tuntuvaa etua,
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
447
Moi! Löysin sivun kun googlailin ohjelmointi alan töistä ja mietin että onko aloitteleville junioreille ollenkaan töitä Suomessa? tuntuu että olen liian tyhmä koko alalle kun lukee työpaikka ilmoituksien vaatimuksia...
Harrastuksena tykkään tehdä pieniä ohjelmia/pelejä ja olen tehnyt pienen portfolion minkä näyttää CV:n mukana -> Sienigames - Home

Onko täällä konkareilla antaa jotain neuvoa kannattaako edes haaveilla alan töistä ja jatkaa harrastuksena pelkästään?
Soita työpaikkailmoituksessa mainitulle yhteyshenkilölle ja kysy lisää siitä duunista.
Sieltä saat tietoa, mitä oikeasti tarvii osata tai opiskella.
Aina kannattaa soittaa, rekry arvostaa, sie hyödyt.
Muista sitten pistää hakemukseen viite puhelinkeskusteluun.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
tuntuu että olen liian tyhmä koko alalle kun lukee työpaikka ilmoituksien vaatimuksia...
Nuo listat taitaa monesti olla aika yliampuvia. Sellaista vinkkiä lukenut jostain, että jos parikin listatuista asioista on hallussa, niin voit hyvin ottaa yhteyttä paikan tiimoilta. Voi myös olla, että ko. firmassa saattaa olla muita hommia auki joihin voisit soveltua ja näitäkin voi tulla siinä yhteydessä esille.

Mikään ei myöskään estä lähettämästä avointa hakemusta testipallona firmoihin, joista olet kiinnostunut. Kerrot, että olet hakemassa tietyn tyyppistä työtä, kiinnnostukset kohteesi ovat etenkin nämä, pohjaosaamisesi sisältää seuraavat asiat ja teidän yrityksenne kiinnostaa työnantajana. Iso osa IT-firmoista on niin hyvässä nosteessa, että uutta porukkaa saatetaan palkata vaikkei mitään spesifiä tehtävää olisi juuri sillä hetkellä auki. Jos firmassa on juuri mietitty uutta palkkaamista ja sopiva junior sattuu kävelemään ovesta sisään, niin sieltä voi hyvinkin irrota paikka sopivat pohjataidot omaavalle "kisällille".
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Ohjelmointitaitoiselle käy moni muukin rooli kuin pelkkä koodari. Esimerkiksi testiautomaatio, softaintegraatio ja DevOps-tyyliset tehtävät joissa koodaustaidot ovat tärkeitä. Skooppi ja lähestymistapa on vaan erilainen. Opettele versiohallintatyökalut ja softatuotannon eri prosessivaiheet ainakin teoriatasolla, niiden ymmärrystä työnantajat arvostavat.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
122
Ajattelin lukea itseni tietotekniikan insinööriksi töiden ohessa. Olen nyt alkuun opetellut lähinnä alkeita pythonista ja javasta. Onko suosituksia, kumpaan kieleen kannattaisi keskittyä enemmän? Koulussa tulee pakollisina muutama kurssi c#-ohjelmointia, ko. kieltä lähempänä taitaa olla java?
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
12
Ajattelin lukea itseni tietotekniikan insinööriksi töiden ohessa. Olen nyt alkuun opetellut lähinnä alkeita pythonista ja javasta. Onko suosituksia, kumpaan kieleen kannattaisi keskittyä enemmän? Koulussa tulee pakollisina muutama kurssi c#-ohjelmointia, ko. kieltä lähempänä taitaa olla java?
Ei sillä niin kauhean suurta merkitystä ole millä kielellä aloittelee. Tee sillä mikä tuntuu mukavimmalta itselle.

Jos noista itse pitäisi valita niin ottaisin pythonin.

E: Ihan mielenkiinnosta, millaista polkua pitkin olet TT insinööriksi hankkiutumassa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
122
Ei sillä niin kauhean suurta merkitystä ole millä kielellä aloittelee. Tee sillä mikä tuntuu mukavimmalta itselle.

Jos noista itse pitäisi valita niin ottaisin pythonin.

E: Ihan mielenkiinnosta, millaista polkua pitkin olet TT insinööriksi hankkiutumassa?
Lähinnä ajattelin tulevaisuuden ja työllistymisen kannalta, että kumpi kieli (java/python) kannattaisi valita. Omalla tapaa kiehtoo datan käsittely, jossa python taitaa vetää pidemmän korren.

Ajattelin suorittaa avoimen amk:n kautta vaaditut opinnot pohjalle ja tämän jälkeen hakea tutkinto-opiskelijaksi.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
300
Syntaksiltaan tosiaan erilaiset, Java ehdottomasti lähempänä C#:a. Pythonia voi käyttää kyllä moninaisemmin esim. Linuxin kanssa erilaisiin skripteihin. Pythonissa se hyvä puoli ettei tarvitse kääntää koodia. Eipä toisaalta pienten Java-ohjelmienkaan kääntäminen mikään ongelmakaan ole.

Riippuu paljon mitä haluaa tehdä. Molemmille kielille löytyy maasta taivaaseen kaikenlaista. Pythonille ehkä pikkaisen enemmän. Hyvänä esimerkkinä pyUSB, jolla voi tehdä pythonilla USB-ajurin. (Nopeasti googlattuna, joku vastaava löytyy Javallekin) Javalla pärjää aika hyvin Androidin kanssa.

Mitäänhän ei kannata ns. väkisin tehdä, muuten tippuu mielenkiinto aika nopeasti. :D Lähtee opettelemaan siitä mikä vaikuttaa mielenkiintoisemmalta.

Itse olen Javaa käyttänyt parin kurssin verran ja tehnyt muutaman pienen ohjelman. Pythonia naputellut lähinnä hieman omaksi iloksi, ja muutaman diipadaapa codecademy tai vastaan perusteet kahlannut läpi. Aloittanut aikoinaan ohjelmoinnit C-kielestä, joten toi syntaksi on lähempänä sydäntä. Molemmissa kielissä on myös "selkeät virheet". :lol:
Python korkealla TODO-listalla, koska siitä olis paljon hyötyä Linuxin kanssa ja varmaan joskus koodin viemisessä ns. tuotantoon.

Tulipas tästä vuodatus. :oops:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
543
Jos haluaa olla hip ja cool niin tyypitettävistä ja käännettävistä kielistä Go tai Rust ovat kovia. Tulkattavista Python ja tietenkin Javascript/TypeScript (+Node/Express ja joku frontend framework kuten React tai jopa Elm). Noita ku hallitsee niin voi käytännössä marssia mihin tahansa softataloon sisään ja sanoa, että moro mä tulin tänne duuniin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
143
Mitäs viisaammat osaa sanoa, mistä kannattaa aloittaa SQL-harjoittelu? Amkkipohjalta olen järjestelmäpuolen it-tradenomi, mutta tämän langan myötä päätin itsekin perehtyä tuohon MOOCin tarjontaan.

Haluaisin silti opiskella SQLää vielä päälle mutta maksulliset kurssit on vähän saatanan kalliita tällaiselle peruspulliaiselle. AMKssa oli yksi relaatiotietokantakurssi ja se jäi siihen. Nyt haluaisin aloittaa nollista, mutta onko se mahdollista ilman isoa rahallista panostusta?

Olen myös siinä käsityksessä, että SQL-osaajille löytyy aika vakaasti töitä, mutta olenko väärässä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
242
Oletko katsonut Udemyn tarjontaa, aika paljon tietokantoihin liittyviä kurssejakin. Mielestäni 9.99€ (kurssit tuohon hintaan lähes jatkuvasti) on aika kohtuullinen panostus, jos kohdalle osuu laadukas kurssi.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
Mitäs viisaammat osaa sanoa, mistä kannattaa aloittaa SQL-harjoittelu? Amkkipohjalta olen järjestelmäpuolen it-tradenomi, mutta tämän langan myötä päätin itsekin perehtyä tuohon MOOCin tarjontaan.

Haluaisin silti opiskella SQLää vielä päälle mutta maksulliset kurssit on vähän saatanan kalliita tällaiselle peruspulliaiselle. AMKssa oli yksi relaatiotietokantakurssi ja se jäi siihen. Nyt haluaisin aloittaa nollista, mutta onko se mahdollista ilman isoa rahallista panostusta?

Olen myös siinä käsityksessä, että SQL-osaajille löytyy aika vakaasti töitä, mutta olenko väärässä?
Kyllähän SQL:ää pitää ja on hyvä osata melkein missä tahansa tehtävässä sitten työssään toimiikin, mutta itse sanoisin ettei tänä päivänä työllisyystilanne ole "pelkästään" relaatio-osaajille erityisen hyvä. Datamäärät alkaa olemaan niin isoja ja järjestelmät hajautettuja, skaalautuvia sekä vaatimukset erilaisia, että pitää hanskata lisäksi noSQL:ää, cachet, streamit, batch:t, message broker, hakuindeksit, pilveä ja lisäksi ainakin yksi kieli jolla dataa voi käsitellä eri kirjastoilla. Mutta SQL:ää siis kuitenkin kannattaa opetella, mutta sen jälkeen tai samalla tutustua myös "uudempiin" tekniikoihin.

Itse sanoisin että tänä päivänä on mahdotonta olla hyvä full stack devaaja joka osa-alueella - olet hyvä joko frontissa, back endissä tai datapuolessa (sekä lisäksi infraa, devops:a ja ties mitä muuta) ja osaat muita osa-alueita lisäksi, mutta et voi olla expertti kuin yhdessä osa-alueessa. Siis noin yleistäen ja aina voi olla poikkeuksia, mutta sitten asutaan varmaan piilaaksossa. Joskus 20-15 vuotta sitten asiat ja järjestelmät oli sen verran yksinkertaisia että tuo saattoi onnistua peruskoodariltakin. Tämä kommentti siis lohdutuksena, jos tuntuu että työpaikkailmoituksen vaatimukset ovat sellaisia että pitäisi hanskata ties mitä tekniikoita. Yleensä riittää että kaikesta luetellusta on joku ymmärrys, ei vuosien työkokemusta kaikesta.

Edit: erittäin hyvä (ja raskaslukuinen) kirja tämän päivän datajärjestelmistä on Kleppmannin Designing data-intensive applications. Ei ihan aloittelijoille, mutta kannattaa hankkia jos datapuoli kiinnostaa. Suosittelen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
543
Mitäs viisaammat osaa sanoa, mistä kannattaa aloittaa SQL-harjoittelu? Amkkipohjalta olen järjestelmäpuolen it-tradenomi, mutta tämän langan myötä päätin itsekin perehtyä tuohon MOOCin tarjontaan.

Haluaisin silti opiskella SQLää vielä päälle mutta maksulliset kurssit on vähän saatanan kalliita tällaiselle peruspulliaiselle. AMKssa oli yksi relaatiotietokantakurssi ja se jäi siihen. Nyt haluaisin aloittaa nollista, mutta onko se mahdollista ilman isoa rahallista panostusta?

Olen myös siinä käsityksessä, että SQL-osaajille löytyy aika vakaasti töitä, mutta olenko väärässä?
Youtubesta parit videot niin osaat jo perusteet. SQL-kieli itsessään on hyvin yksinkertainen. Tietokanta-admin sitten vähän eri asia. Tosin aika moni varmaan ottaa tietokannan palveluna jostain pilvestä, niin en tiedä onko noille admineillekaan tulevaisuudessa töitä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 177
Mitäs viisaammat osaa sanoa, mistä kannattaa aloittaa SQL-harjoittelu? Amkkipohjalta olen järjestelmäpuolen it-tradenomi, mutta tämän langan myötä päätin itsekin perehtyä tuohon MOOCin tarjontaan.

Haluaisin silti opiskella SQLää vielä päälle mutta maksulliset kurssit on vähän saatanan kalliita tällaiselle peruspulliaiselle. AMKssa oli yksi relaatiotietokantakurssi ja se jäi siihen. Nyt haluaisin aloittaa nollista, mutta onko se mahdollista ilman isoa rahallista panostusta?

Olen myös siinä käsityksessä, että SQL-osaajille löytyy aika vakaasti töitä, mutta olenko väärässä?
Stanford järjesti aiemmin Introduction to Databases -kurssin Courserassa. Se on vielä saatavilla Stanfordin sivuilla pieniin osiin jaettuna. Tein siitä osan joskus ja vaikutti hyvältä.

Self Paced
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
220
Mitäs viisaammat osaa sanoa, mistä kannattaa aloittaa SQL-harjoittelu? Amkkipohjalta olen järjestelmäpuolen it-tradenomi, mutta tämän langan myötä päätin itsekin perehtyä tuohon MOOCin tarjontaan?
Voin suositella tätä kurssia Udemysta: https://www.udemy.com/the-complete-mysql-developer-course/learn/v4/content

Näyttäisi olevan tällä hetkellä 13€, eli käytännössä ilmainen. Antaa todella hyvän pohjan ja siinä on hyvät harjoitukset mukana, että pääsee testaamaan sitä omaa osaamista.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
22
Pelit-lehden foorumilla kasailtiin taannoin tällainen juniorin ToDo-lista, joka takaa palkkaamisen:
  1. Asenna Jenkins. Tutustu CI-järjestelmien filosofiaan. 1 htp.
  2. Asenna Selenium/Robot Framework. Tutustu testausautomaation filosofiaan. 2 htp.
  3. Asenna Git. Tutustu versionhallinnan filosofiaan. 0,5 htp.
  4. Tee simppeli harjoitus. Tee yksikkötestit. Tunge Gittiin. Konffaa Jenkinssiin buildi, joka nuuskii versionhallinnan päivittymisestä tilannemuutoksen ja ajaa testit. 1 htp.
  5. Tee simppeli harjoitus, jossa on joku webbisivu. Konffaa Jenkinssin buildi ja aja testausautomaatioympäristössä testi. 1 htp.
  6. Tee simppeli harjoitus, jossa webbisivu kommunikoi tekemäsi taustasoftan kanssa. 3 htp.
  7. Toista vaiheita 4 - 6 siihen asti, että tuntuu mukavalta. x htp.
  8. Laita tuotokset GitHubiin, omalle ulospäin näkyvälle palvelimelle (esim. Raspberry Pi). 1 htp.
  9. Tee CV ja portfolio, jossa linkit kohdan 7 tuotoksiin. Mainitse, että olet devops-henkinen fullstack osaaja uransa alkumetreillä. 1 htp.
  10. Tee LinkedIn-profiili, täytä sinne tietosi ja osaamisesi. 1 htp
  11. Toimita CV ja portfolio potentiaalisille työnantajille. 1 htp.
  12. PROFIT!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 118
Pelit-lehden foorumilla kasailtiin taannoin tällainen juniorin ToDo-lista, joka takaa palkkaamisen:
  1. Asenna Jenkins. Tutustu CI-järjestelmien filosofiaan. 1 htp.
  2. Asenna Selenium/Robot Framework. Tutustu testausautomaation filosofiaan. 2 htp.
  3. Asenna Git. Tutustu versionhallinnan filosofiaan. 0,5 htp.
  4. Tee simppeli harjoitus. Tee yksikkötestit. Tunge Gittiin. Konffaa Jenkinssiin buildi, joka nuuskii versionhallinnan päivittymisestä tilannemuutoksen ja ajaa testit. 1 htp.
  5. Tee simppeli harjoitus, jossa on joku webbisivu. Konffaa Jenkinssin buildi ja aja testausautomaatioympäristössä testi. 1 htp.
  6. Tee simppeli harjoitus, jossa webbisivu kommunikoi tekemäsi taustasoftan kanssa. 3 htp.
  7. Toista vaiheita 4 - 6 siihen asti, että tuntuu mukavalta. x htp.
  8. Laita tuotokset GitHubiin, omalle ulospäin näkyvälle palvelimelle (esim. Raspberry Pi). 1 htp.
  9. Tee CV ja portfolio, jossa linkit kohdan 7 tuotoksiin. Mainitse, että olet devops-henkinen fullstack osaaja uransa alkumetreillä. 1 htp.
  10. Tee LinkedIn-profiili, täytä sinne tietosi ja osaamisesi. 1 htp
  11. Toimita CV ja portfolio potentiaalisille työnantajille. 1 htp.
  12. PROFIT!
Ehkä yli päivä kannattaa käyttää versionhallintaan. Meillä yksi uusi työntekijä saa aina koodinsa konfliktiin ja kun versionhallintaan ilmestyi kerran vain puoliksi mergattu tiedosto, niin olen ratkaissut kaikki konfliktit niin, että otan palvelimelta edellisen toimivan version ja ylikirjoitan sillä kaiken muun.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
543
Tossa oli aika monta hyvää harjoitusta ja varmasti kaikki hyödyllisiä työelämässä. Jenkinsin voi myös korvata vaikka CircleCI:llä ja painopistettä voi hieman siirtää myös perinteisestä infrasta pilviin, containereihin ja vaikka Kubernetekseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
653
Ehkä yli päivä kannattaa käyttää versionhallintaan. Meillä yksi uusi työntekijä saa aina koodinsa konfliktiin ja kun versionhallintaan ilmestyi kerran vain puoliksi mergattu tiedosto, niin olen ratkaissut kaikki konfliktit niin, että otan palvelimelta edellisen toimivan version ja ylikirjoitan sillä kaiken muun.
Vähän on teillä parantamisen varaa katselmoinneissa jos tosiaan masteriin voi vaan "ilmestyä" puoliksi mergetty tiedosto.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 544
Käyttäisin todellakin kunnolla aikaa tuon gitin kanssa turaamiseen. Itse ainakin turhaudun kun törmään pull requesteissa sekavaan joukkoon committeja, joista osa on tottakai kohdebranchin mergeemisestä syntyneitä merge committeja. Käyttäkää hyvät ihmiset rebasea niin pääkehityshaara ei täyty merge commiteista. Rebasen jälkeen commitit tulevat aina kohdebranchin päälle peräkkäisinä ja järkevässä kronologisessa järjestyksessä eivätkä huku versiohistoriaan kuten merge commitin kanssa.

Merge commitit aiheuttavat niin merkittävää päänsärkyä backport-skenaarioissa, että hyvinvointini heikkenee jo ihan ajatellessani asiaa.

Merge commiteille on paikkansa, mutta se paikka ei ole feature branch -> development branch välisissä mergeissä.

Edit:

Opettelisin tämän:
- Kehitä kuten nytkin commitoiden tarvittaessa usein omaan kehityshaaraasi
- Mikäli tarvitset uusinta tavaraa pääkehityshaarasta, tee rebase (git rebase origin/develop)
- Kun feature on valmis, tee vielä kerran rebase kohdehaaran päälle ja sen jälkeen siivoa omat committisi esim. interaktiivisella rebasella (git rebase -i HEAD~n, jossa n on committiesi määrä) yhdistele tarpeettomat commitit yhteen tai useampaan jäljelle jäävään committiin ja korjaa commit message(t)
- Työnnä branch remotelle ja tee pull request

Lopputuloksena haara mergeentyy fast-forwardina kohteeseensa jolloin merge committia ei synny ja toiminnallisuuteen liittyvät commitit pysyvät peräkkäisinä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 278
Viestejä
4 193 066
Jäsenet
70 896
Uusin jäsen
sussu

Hinta.fi

Ylös Bottom