Onko ihmismäisillä roboteilla tulevaisuutta (siivoajina ja hyllyttäjinä)?

Ohan suomessa automaattikassa. Sehän puhuukin vielä. Senkun nostelee tavarat hihnalle. Osa on vielä ihan kivannäköisiä. Eli plussaa vielä bonuksen päälle :)
 
Hyllytykseen kuuluu myös:
-Vyörytys (vanhat tuotteet tuodaan eteen ja uudet tuotteet taakse päivämäärän mukaan)
-Front up (Tuotteet laitetaan siistiin riviin hyllyn reunalle tai tuodaan ylöspäin, jotta näyttää selkeämmältä ja täydemmältä
-Tyhjät pahvit pois ja jatkuva selkeys hyllyssä.
-Uutuustuotteet ja hyllyjen muokkaus. Jos uusi tuote ei mahdu niin sille pitää tehdä paikka hyllyyn, lattiakalusteeseen, hyllypaikka, hinta, tilausmäärät.
-Jos tuote loppuu/poistuu myynnistä niin sen paikka poistetaan fyysisesti ja kaupan saldoilta, hintalappu jne.
-Vanhojen tuotteiden päivittäinen tsekkaus ja poisto/hinnanalennus
-Kampanjatuotteet ja sesongit ja niiden rakennus. Kesä kevät syksy talvi, tuotteiden laitto esille.
-Paikallisuudet, festarit yms ja niiden tuotteet.
-Hetkenhuumatuotteet

Robotti varmasti auttaisi näissä osassa hyvin, mutta ei tuo pelkän hyllytyksen homman määrää meidän aikana vielä ihmistä poista noista hommista /korvaa.
 
Tuossa videota miten amazonin myyjätön ruokakauppa toimii



Ilmeisesti kuitenkin "vain" löytää asiakkaan hanskan ja perinteisen viivakoodin neljällä kameralla

"Based on the video Amazon provided (and very little specific detail), the cart did seem to require the product’s barcode to be visible. In one frame of the video, for example, the shopper uncovers the barcode with their finger before adding the item to the cart. The video also shows products with the barcode facing the shopper and the cart’s screen, when being loaded.

In another section, the video explains how to “add items without a barcode,” like produce. In this case, the shopper types in the PLU number on the screen and confirms the weight"


Vähän jo järkytyin, että erottaa kaikki Ben&Jerrys maut millisekunneissa pelkästä pakkauksesta :beye:
 
Oon nähny tästä erilaisen toteutuksen ihan suomessakin, oli jossain aika skutsissa yks kontti missä suht samanlainen meininki. Homma toimi niin, et eka mentiin pääpäätteelle tunnistuttamaan kortti ja tekemään se katevaraus (minimi 5€ mut tais saada isommankin), jonka jälkeen sit mentiin haluttujen tuotteiden luukulle ja kortti sisään. Sen sijaan et asiakas pääsis räpeltämään tuotteita, se pudotti sieltä yhden tuotteen alhaalla sijaitsevaan lokeroon. Ostoksien päätteeks käyt päätteellä vielä oikasemassa katevarauksen ja homma selvä.

Tossa siis pystyttäis välttämään se tuotteiden tarrottaminen, mut toisaalta se on varmaan ihan todellinen ongelma et ne mekanismit jumittuu ja käykin niin ettei asiakas saakkaan tuotetta ja sit on taas ylimäärästä hommaa hyvityksien yms kanssa. Varmaan kans ihan turvallinen veikkaus et kyseinen asiakas saattaa jättää jatkossa tulematta, varsinkin jos useamminkin sattunu.
 
Ilmeisesti kuitenkin "vain" löytää asiakkaan hanskan ja perinteisen viivakoodin neljällä kameralla

"Based on the video Amazon provided (and very little specific detail), the cart did seem to require the product’s barcode to be visible. In one frame of the video, for example, the shopper uncovers the barcode with their finger before adding the item to the cart. The video also shows products with the barcode facing the shopper and the cart’s screen, when being loaded.

In another section, the video explains how to “add items without a barcode,” like produce. In this case, the shopper types in the PLU number on the screen and confirms the weight"


Vähän jo järkytyin, että erottaa kaikki Ben&Jerrys maut millisekunneissa pelkästä pakkauksesta :beye:

En mä näe mitään teknistä syytä miksi ei voisi tunnistaa pelkistä pakkauksistakin tulevaisuudessa. Koneet ovat nykyään parempia tunnistamaan esineitä/kasvoja kuvista/videoista kuin suurin osa ihmisistä. Mutta se, että olisi mahdollista ei välttämättä ole järkevää, jos homman voi hoitaa helpomminkin.
 
En mä näe mitään teknistä syytä miksi ei voisi tunnistaa pelkistä pakkauksistakin tulevaisuudessa. Koneet ovat nykyään parempia tunnistamaan esineitä/kasvoja kuvista/videoista kuin suurin osa ihmisistä. Mutta se, että olisi mahdollista ei välttämättä ole järkevää, jos homman voi hoitaa helpomminkin.

Useimmiten kuitenkin paremmuus tulee nopeudessa ja huolellisuudessa (väsymättömyys, herpaantumattomuus) ja goldenreferenssinä muutenkin on ihmissilmän luokittelema data. Mutta toki tossa voi "huijata" tarkastelemalla kameralla miltä hyllyltä tuote napataan ja käyttää kaikkia neljää kuvakulmaa.
 
Useimmiten kuitenkin paremmuus tulee nopeudessa ja huolellisuudessa (väsymättömyys, herpaantumattomuus) ja goldenreferenssinä muutenkin on ihmissilmän luokittelema data. Mutta toki tossa voi "huijata" tarkastelemalla kameralla miltä hyllyltä tuote napataan ja käyttää kaikkia neljää kuvakulmaa.

En tiedä tarviiko tästä nyt varsinaisesti alkaa väittelemään. Aika tunnustettu tosiasia ainakin teknologiapiireissä, että koneet vie ihmisiä tunnistustehtävissä. gpt3:en myötä luetunymmärtäminenkin alkaa olemaan koneilla paremmin hallussa kuin useimmilla ihmisillä. Elämme melko erikoisia aikoja. Paljon helpompi tunnistaa kuvasta valion maitopurkki kuin esim. kissa, joka voi olla monessa eri asennossa ja muodossa.

Mun käsityksen mukaan amazonilla on kauppoja, missä kameroita on ns. joka paikassa ja ei ole katvealueita. En tiedä onko tuo go store sellainen vai onko amazonilla useammanlaista automatisoitua kauppaa. Vai onko amazon kenties onnistunut yksinkertaistamaan ja ei tarvi enää valtavaa määriä kameroita.
Mainly the system is made up of dozens and dozens of camera units mounted to the ceiling, covering and recovering every square inch of the store from multiple angles. I’d guess there are maybe a hundred or so in the store I visited, which was about the size of an ordinary bodega or gas station mart.

 
Viimeksi muokattu:
En mä näe mitään teknistä syytä miksi ei voisi tunnistaa pelkistä pakkauksistakin tulevaisuudessa. Koneet ovat nykyään parempia tunnistamaan esineitä/kasvoja kuvista/videoista kuin suurin osa ihmisistä. Mutta se, että olisi mahdollista ei välttämättä ole järkevää, jos homman voi hoitaa helpomminkin.

Teoriassa kyllä, mutta ei käytännössä. "Virheettömät" koneoppimisalgoritmit tekevät ihan älyttömästi virheitä kun siirrytään laboratorio-oloista käytäntöön. Kun otetaan huomioon vielä tahallisen harhauttamisen mahdollisuus, en usko tuollaisen toimivuuteen.
 
En tiedä tarviiko tästä nyt varsinaisesti alkaa väittelemään. Aika tunnustettu tosiasia ainakin teknologiapiireissä, että koneet vie ihmisiä tunnistustehtävissä. gpt3:en myötä luetunymmärtäminenkin alkaa olemaan koneilla paremmin hallussa kuin useimmilla ihmisillä. Elämme melko erikoisia aikoja. Paljon helpompi tunnistaa kuvasta valion maitopurkki kuin esim. kissa, joka voi olla monessa eri asennossa ja muodossa.

Mun käsityksen mukaan amazonilla on kauppoja, missä kameroita on ns. joka paikassa ja ei ole katvealueita. En tiedä onko tuo go store sellainen vai onko amazonilla useammanlaista automatisoitua kauppaa. Vai onko amazon kenties onnistunut yksinkertaistamaan ja ei tarvi enää valtavaa määriä kameroita.



No, niin tai näin, kovin erilaiseksi muovautunut tuo konsepti (katon rajasta?) träkätystä asiakaskäyttäytymisestä Amazon Cart-ostoskoriin ja ilmeisesti osin viivakoodiperusteiseen.
 
No jos puhutaan teknisesti edistyneestä ruokaostosten tekemisestä niin miten te loppukäyttäjinä haluaisitte tehdä sen paremmaksi? Halvempi hinta, paremmin järjestetty toimitussysteemi, nopeampi toimitus. Ja mistä olisitte valmis luopumaan?

Ainakin itse haluaisin oikeastaan pelkästään systeemin jossa kotiintoimitus olisi joustava, jopa siten että itse ei tarvitsisi olla edes paikalla. Kuitenkin saman päivän toimituksella.
 
Mä olen vuoden ostanut ruokamat amazonista(whole foods) kotiintoimituksella. Klikkailen netistä mitä haluan ostaa, toimituksen saa samalle tai seuraavalle päivälle ihan miten nyt haluaakin. Erittäin hyvä sydeemi ja kattava valikoima.

Isoin asia mitä toivoisin amazonin parantavan on halvempi hinta. Paremman hinnan saanee automaatiolla aikaiseksi. Jossain kohtaa ei tarvi ihmisten pakata ja toimittaa eikä ruokaa tarvi toimittaa wholefoods kaupan kautta. Toimitukset suoraan asiakkaille varastosta? En tosin hinnasta jaksa itkeä, kun toimituksilla säästää aikaa ja vaivaa. Marjat ja muut tuoretuotteet olis kova saada suoraan tilalta supertuoreina kotiin ilman varastomakuutuksia. Ehkä jonain päivänä.
 
Eipä kiinnosts tilata ruokaa netistä, ja uskon että enemmistö haluaa muutenkin itse valita haluamansa tuoteyksilön (mm. päiväys) ja käpistellä valikoimaa fyysisesti ylipäätään. Kaupan työtehtävissä kone ei voi korvata ihmistä nyt eikä tulevaisuudessa. Suosittelen myös suosimaan yksinomaan suomalaisia kauppoja eikä valuttamaan maamme varoja ulkomaille.
 
Robotti varmasti auttaisi näissä osassa hyvin, mutta ei tuo pelkän hyllytyksen homman määrää meidän aikana vielä ihmistä poista noista hommista /korvaa.
En tiedä mikä on teidän aika, mutta kyse tällähetkellä enemmänkin kustannuksesta, joten yllättävää jos ei meidän aikana olisi ihan normaalia että touhu automatisoitu. Ja etunenässä voi olla juuri ne kohteet joissa mainitsemasi asiat tärkeitä. Eli kohteet joissa kustannuskin voi olla suurempi.

Asiat voi tapahtua nopeasti, vähittäismyymälöiden myymälä hyllyt ne mitkä elää viimevuosisataa.
 
En tiedä mikä on teidän aika, mutta kyse tällähetkellä enemmänkin kustannuksesta, joten yllättävää jos ei meidän aikana olisi ihan normaalia että touhu automatisoitu. Ja etunenässä voi olla juuri ne kohteet joissa mainitsemasi asiat tärkeitä. Eli kohteet joissa kustannuskin voi olla suurempi.

Asiat voi tapahtua nopeasti, vähittäismyymälöiden myymälä hyllyt ne mitkä elää viimevuosisataa.
Toivotaan, että näin käy. Itse epäilen, mutta aika sen näyttää. Siinä vaiheessa kun näen robotiikan hoitavan tuon hyllytykseen täydellisesti niin ollaankin saatu jo yksi eniten aikaa vievä puoli kaupoista pois.
Toki siellä vielä paljon muutakin.
 
Eipä kiinnosts tilata ruokaa netistä

Minä kävin tätä ideologista taistelua aikoinaan nettipankin kanssa, vielä silloinkin, kun laskujen maksu maksoi tiskillä kohtuuttomasti. Vaan lopulta oli luovuttava työllistämisen ideologiasta ja hankittava nettipankkitunnukset.

Näin se tulee menemään kaikessa teknisessä kehityksessä. Ihminen on laiska ja helppouden perään ja hyödyntää sen aina, kun siihen on mahdollisuus. Kukaan ei tahtoisi palata asioimaan pankin tiskille, eikä kukaan halua kierrellä kaupassa sen jälkeen, kun siihen on toimiva ja helpompi vaihtoehto.
 
Automaatiota pukkaa varastoihin. Vielä kun saisivat automatisoitua hyllyynnoston ja etämyynnin vaatiman pakkauksen+toimituksen.

Saksalainen elintarvikejätti automatisoi tuoretuotteiden logistiikkansa Cimcorpin ratkaisulla. Saksan suurimman vähittäiskauppakonserni Edeka Groupin alueellinen osuuskunta Edeka Minden-Hannover luottaa suomalaisyrityksen automaatioon, ja on tilannut kahden logistiikkakeskuksensa hedelmien ja vihannesten käsittelyautomaation ulvilalaisyritykseltä.

 
Eipä kiinnosts tilata ruokaa netistä, ja uskon että enemmistö haluaa muutenkin itse valita haluamansa tuoteyksilön (mm. päiväys) ja käpistellä valikoimaa fyysisesti ylipäätään. Kaupan työtehtävissä kone ei voi korvata ihmistä nyt eikä tulevaisuudessa. Suosittelen myös suosimaan yksinomaan suomalaisia kauppoja eikä valuttamaan maamme varoja ulkomaille.
Tuotteita, joissa käpisteleminen auttaa on kuitenkin aika vähän. Ehkä lihapalaset ja varsinkin hedelmät on sellaisia että haluaa vähän valkata. Lähinnä lihoissa pakkauksen tiiveys ja päiväys on tärkeää. Hedelmät on ehkä ainoa missä tuo käpälöinti on tärkeää. Esim. valmiiksi pussitettuja klementiinejä en osta, koska siellä on aina pehmeitä seassa. Mutta kun yksittäin pussiin koplii niitä, niin jo käsituntumalla pääsee pehmeistä ja lommoisista 100%-sti eroon. Samaten myös joissain hedelmissä voi tuotteen tuoreuden tai raakuuden nähdä jo päältä päin. Kovin vihreitä banaaneja en haluaisi, mutta en nyt ruskeitakaan. Mutta aika vähän sillä käpälöimisellä voittaa ja itse en ainakaan juuri sen takia kaupassa käy.
 
Eipä kiinnosts tilata ruokaa netistä, ja uskon että enemmistö haluaa muutenkin itse valita haluamansa tuoteyksilön (mm. päiväys) ja käpistellä valikoimaa fyysisesti ylipäätään. Kaupan työtehtävissä kone ei voi korvata ihmistä nyt eikä tulevaisuudessa. Suosittelen myös suosimaan yksinomaan suomalaisia kauppoja eikä valuttamaan maamme varoja ulkomaille.
Merkittävä tekiä (hidaste) voi olla se että kuluttaja ei tiedä kauppaan mennessä mitä ostaa, joten kaipaa niitä kaupan virikkeitä. Eli nettikauppojen pitää kehittyä, se joka siinä onnistuu on ison siivun äärellä.

Ilmeisesti kuitekin iso osa asiakkaista ostaa niitä tuttuja tuotteita, mitä on aina ennekkin ostanut, ja siksi uuden tuotteen pääseminen vanhan tilalle on kallista.

On varmaa heitä jotka haluaa puristella leipiä, hedelmiä, nuuhkia jne. se heille suotakoon, ja sehän olisi vain hyvä , mutta moniko noista haluaa niitä muita ostoksia etsiä hyllystä, laittaa kärryyn, nostaa hihnalla, laittaa kassiin/kärryyn, nostaa autoon, nostaa autosta ja raahat kotio.

Päivykset, yleensä niissä halutaa tuoreinta, se ei ole verkko-ostamisen este, hedelmät, merkittävä osa haluaa laatua ja ottaisivat mielummin laatua kuin pursitelemalla etsiä kelvollista. Leivästäkin taitaa iso markkinasiivu olla ihen verkko-ostamis kelpoista.

Jos tykkää käydä kaupassa palloilemassa ja tutkimassa, niin siihen on varmaan pitkätie että ne katoaa ja sitten kun katoaa, niin voi olla jotain parempaa tilalle, siinä välissä sitten niitä esittelytiloja
 
Juu, meilläkin oikeastaan hedelmät on noita mitä halutaan käpälöidä, muissa tuotteissa ei yleensä paljoa valinnanvaraa ole. Sekalaisesti tulee tilattua sekä S- että K- ketjun nettikaupasta ruokaa ja ihan hyviä tuotteita sieltä tulee ja pääsääntöisesti pitkillä päivämäärillä. Joskus ovat kieltäytyneet jopa myymästä syyllä "liian lyhyt päiväys" ja hyvittäneet tuotteen.

Meidänkin ostoksien keräämisestä varmaan suurimman osan saisi jollakin robotilla automatisoitua, tuskin koneille olisi kovin vaikea tonnikalapurkkia, kahvipakettia, maustepurkkeja, jauhelihapakettia, jauhopussia tai vastaavia valmiiksi standardissa pakkauksessa olevia keräillä. Oikeastaan juuri nuo hedelmät ja vihannekset tai joku kokonainen kala tai lihanpala saattaisi tuottaa jonkinlaista haastetta.

Varmaan 90% kuukauden ostoksista tulee tilattua noista nettikaupoista, jotain tiettyjä tuoretuotteita ja alkoholituotteet sekä tupakkatuotteet tulee haettua itse kaupasta ja nuo alkoholit ja tupakatkin ostettaisiin samalla nettikaupasta jos lainsäädäntö tuon sallisi. (Toki Prisman noutotilauksessa saa alkoholituotteitakin nykyään mutta kotiinkuljetuksessa ei)
 
Amazonilla näyttää olevan kamerat edelleen automatiosoitujen kauppojen katossa. Mainitsevat myös elektronisen hyllytysjärjestelmän.

The documents show gated entry and exit lanes at the front of the store, where shoppers would presumably scan an app or credit card as they come in, as well as hardware to potentially house ceiling-mounted cameras that track which items shoppers pick up in the store. The documents also mention an electronic shelving system, a feature Amazon has deployed in its Fresh and cashierless Go convenience stores.

Additionally, a large staging area appears at the front of the proposed store layout. Fresh stores have a dedicated section where customers can pick up amazon.com or grocery orders placed online or return their packages for free.

It’s unclear if the store will incorporate other high-tech elements featured in Fresh stores, such as its recently launched Dash Carts, which are smart shopping carts that let shoppers check out without waiting in line.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 754
Viestejä
4 545 949
Jäsenet
74 840
Uusin jäsen
jousam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom