Onko 8 GB muistia riittävästi?

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 500
Joopa joo, RAM on yliarvostettua kotikäytössä. Mikään ei puhu sen puolesta, että 8GB:n tuplauksella olisi pelikäytössä mitään hyötyä tällä hetkellä. Eihän tätä kukaan kysyisi, jos budjetti antaisi loputtomasti myötä, eli turhaa neuvoa OP:ta hankkimaan 16GB.

http://www.techspot.com/article/1043-8gb-vs-16gb-ram/page3.html

16GB:tä ei saa ihan heti hyötykäytössäkään kulumaan. Vastoin yleistä 'ennakkoluuloa', esim. videoeditoinnissa suosituimmilla Adoben softilla ainoastaan pikakatsaus (fast preview) syö keskusmuistia suurissa määrin. Taitotason kasvaessa ko. ominaisuus menettää merkityksensä hyvinkin nopeasti. Varsinaiset raskaat laskutoimitukset hoidetaan prossulla ja näyttiksellä, eikä prossurenderöinti nopeudu neliytimisellä Intelillä, vaikka syöttäisit ytimille miten paljon tahansa muistia, yli 8GB:n.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 213
Joopa joo, RAM on yliarvostettua kotikäytössä. Mikään ei puhu sen puolesta, että 8GB:n tuplauksella olisi pelikäytössä mitään hyötyä tällä hetkellä. Eihän tätä kukaan kysyisi, jos budjetti antaisi loputtomasti myötä, eli turhaa neuvoa OP:ta hankkimaan 16GB.

http://www.techspot.com/article/1043-8gb-vs-16gb-ram/page3.html

16GB:tä ei saa ihan heti hyötykäytössäkään kulumaan. Vastoin yleistä 'ennakkoluuloa', esim. videoeditoinnissa suosituimmilla Adoben softilla ainoastaan pikakatsaus (fast preview) syö keskusmuistia suurissa määrin. Taitotason kasvaessa ko. ominaisuus menettää merkityksensä hyvinkin nopeasti. Varsinaiset raskaat laskutoimitukset hoidetaan prossulla ja näyttiksellä, eikä prossurenderöinti nopeudu neliytimisellä Intelillä, vaikka syöttäisit ytimille miten paljon tahansa muistia, yli 8GB:n.
Faktaa mustaa valkoisella. Tätä samaa olen yrittänyt selittää monelle, mutta kun ei. Enemmän on aina parempi.:sori:

Vai onko sittenkään? Tuossa ei ole otettu huomioon nettipelejä, kuten esim battlefieldejä sun muita. Eikös nuo vie usein muistia paljon enemmän?

En ymmärrä, miten esim GTA V:lle ei mukamas riitä 8GB muisti?

Itselläni 12GB DDR3:sta ja GTA V + Skype + selaimet + spotify yms steam jne. vie 6,7GB muistia. Jäisi vielä tuosta varallekkin.

Omalla kohdallani muutosta ei tullut missään pelissä, kun vaihdoin 8GB->16GB. Möin yhden kamman kaverille noista, koska en tarvinnut.

Vastaus otsikon kysymykseen - onko 8gb riittävästi? Kyllä on. Muisti on siitä ihmellinen asia, että sitä saa tarvittaessa helposti lisää, joten näinollen varsinkin budjettirakentajalle suosittelen säästämään sen 40-50 euroa parempaan näytönohjaimeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
296
Battlefield 1 päällä näyttää muistinkäyttö olevan poikkeuksetta 10GB paikkeilla, vaikkei mitään turhaa tauhkaa taustalla olekaan. Myös kartan lataaminen on BF4 ja BF1 selvästi nopeampaa 16GB.

Muita pelejä missä olen saanut 8GB ylittymään on ainakin Arma 3 ja Guild Wars 2. Ja tosiaan ilman mitään chrome+99 välilehteä -skenaarioa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Battlefield 1 päällä näyttää muistinkäyttö olevan poikkeuksetta 10GB paikkeilla, vaikkei mitään turhaa tauhkaa taustalla olekaan. Myös kartan lataaminen on BF4 ja BF1 selvästi nopeampaa 16GB.

Muita pelejä missä olen saanut 8GB ylittymään on ainakin Arma 3 ja Guild Wars 2. Ja tosiaan ilman mitään chrome+99 välilehteä -skenaarioa.
Muita pelejä joissa voi tuo 8Gb ylittyä, on myös AC Unity, AC Syndicate, Forza Motorsport 6 Apex ja Forza Horizon 3. Molemmat Forzat melko lailla aina ylittää sen käytön.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 335
Itse luotan synergiaetuun ja käytän 4GB DDR3 ja 4GB VRAM:ia.. halusin vähän säätää, niin otin testiin Samsungin perus 1333MHz 2*2GB kitin. Perhanat kulkivatkin 2000MHz loistavilla latensseilla. En raaskinut laittaa noita heti kiertoon. Päätin käyttää ykköskoneessa kunnes muistinpuute rupeaa ärsyttämään. En ole huomannut vielä mitään. Win7 classic themellä (ainoa oikea) alla ja Max Payne 3 raskain peli mitä olen testannut.

Kaiken kruunaa yksi näytönohjain, yksi muistikanava -prinsiippi: nykyisestä prossusta on muistiohjain rikki, joten single channelillä mennään. Aida64:sella testattuna kirjoitusnopeus on tasan puolet heikompi kuin edellisillä 2600MHz DDR4 CL13 Kingstoneilla, mutta Samsungien lukunopeus yllättäen lähentelee Kingstoneita.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
914
Alkuperäiseen kysymykseen viitaten. 8 Gt riittää peruskäyttöön oikein hyvin. Itselläni on 24 Gt ECC DDR3 1366 muistia Xeon W3520 työasemassa. Siinä se riittää oikein hyvin. 8Gt ei olisi riittänyt.:D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
33
Joskus vuosi sitten omassa koneessani oli myös vain yksi 8GB kampa. Ongelmaksi muodostui se, että kun käytetyn muistin määrä ylitti ~6,5GB, alkoi windows itkemään vapaan muistin vähyydestä. Laitoin sitten widowsin käyttämään muutaman gigan ssd:ltä muistina, loppui vinkuminen. Todellisuudessa 8 gigaa ei siis koskaan ylitetty, mutta tuon muutoksen jälkeen taisi käytössä olla parhaimmillaan se 7,8GB, eikä windows valittanut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Photari+lightroom+selain ym muut härpäkkeet ja kun leipoo photarilla panoraamakuvaa niin armottomasti tuele 8gb cappi vastaan, eli itse ainakin olen siirtymässä 16gb muistimäärään jossain vaiheessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Vastaus otsikon kysymykseen - onko 8gb riittävästi? Kyllä on. Muisti on siitä ihmellinen asia, että sitä saa tarvittaessa helposti lisää, joten näinollen varsinkin budjettirakentajalle suosittelen säästämään sen 40-50 euroa parempaan näytönohjaimeen.
Pitää paikkansa, eli 8Gb riittää monille peleille sekä myös kevyempään AV-tuotantoon, eli lainausmerkeissä tavallinen pelaaja, opiskelija, kevyehkö ammattilaistason työkäyttö, periaatteessa koko homma kunhan koneella ei ole tarkoitus pyörittää virtuaalikoneita yhtä aikaa työstäen muuta muistia ahmivaa työsoftaa / peliä.

Mulla oli joskus muutamia kymmeniä Chrome-tabeja auki tuossa 3 vuotta sitten ja BF4 samaan aikaan päällä, enkä oikeastaan muista ikinä tuolloin ajatelleeni, että nytpä on saatava lisää muistia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
952
4x4gb 1600mhz DDR3 tuli itselle hommattua kun pikkurahalla koitin päivittää vanhaa LGA775 kokoonpanoa. Olisi ehkä pitäny priorisoida enemmän tuota nopeutta kuin muistin määrää kun uusimpia pelejä tulee harvemmin pelattua. Pitää koittaa mihinkä asti nuo Asintin random muistit oikein kellottuisi..
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Pelikäytöstä en tiedä, mutta itse kun pyörittelen RAW kuvia Lightroomissa, niin kyllä tuo 16gigaakin loppuu aivan liian aikaisin, ja kuvat on kumminkin vain 20megapikkelsisiä, eli ei edes vielä kovin isoja. Taitaa tuo Lightroom pitää muistissa aika paljon noita kuvia, kun isompaa kirjastoa käsittelee. Suosittelen kuvankäsittelijöille ja videoeditoijille suoraan kyllä 32gigaa muistia.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
4x4gb 1600mhz DDR3 tuli itselle hommattua kun pikkurahalla koitin päivittää vanhaa LGA775 kokoonpanoa. Olisi ehkä pitäny priorisoida enemmän tuota nopeutta kuin muistin määrää kun uusimpia pelejä tulee harvemmin pelattua...
Itselläni oli edellisessä kokoonpanossa samantyylistä sisusta (prossu ja muistin nopeus), suosittelen tsekkaamaan muistitestejä, joskus aikoinaan silloisilla WIN7 virityksillä itse luin tuon 1600MHz olevan sellainen hyvä hinta/nopeussuhde noille DDR3 muisteille, yhtään en tiedä pitääkö vielä kutinsa WIN10 käytössä. Itse olen suosinut aina vähän pienempilatenssisia muisteja mielummin kuin älytöntä Hertzimäärää, jolloin yleensä hinta nousee suhteessa hyötyyn kohtuuttomasti.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Mitä itsekin olen seuraillut niin BF1 hörppäsee sen 10gt ilman sen kummempia taustaohjelmia. Adoben rendaus softista en tiedä, mutta Vegasilla saa 1440p ja 4K videoihin kulumaan 16gt heittämällä. Toki kuten aiemmin ketjussa jo mainittu, ei peruskäyttäjä tarvitse pelaamiseen ja pikkurendailuun kuin max 16gt. 12gt on mielestäni ihan ok myös eikä kustanna niin paljoa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
135
Hommasin viime jouluna uudet kammat, kun Fallout 4 rupesi windowsin kautta kitisemään, että keskusmuisti loppuu, sulje ohjelmia. 2x8GB 2133MHz ja fps:t nousi siinä sivussa ihan roimasti Sandyllä ;)
Tästä tulikin mieleen että Anno 2205 on ensimmäinen peli, joka aiheutti tämän ilmoituksen vaikka koneessa on 16Gt rammia. N. 3h pelaamisen jälkeen peli söi kaiken muistin mitä oli tarjolla. Olin aikoinaan kytkenyt swapin pois päältä, koska "eihän nyt 16 gigatavua tule koskaan täyteen" ja windows alkoi huolestumaan hyvinvoinnistaan. Saattoihan se olla tietysti muistivuotokin, mutta ehkä sitä voisi harkita seuraavassa päivityksessä 32Gt DDR4:stä... :p
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 341
Aina puhutaan/kirjoitetaan että video editointiin tarvii ainakin 16GB muistia jne.
Mutta ex pöytäkone mikä nyt RIP niin siinä mulla oli 16GB muistia ja vaikka tein video editointia Lightworksillä aluksia sitten siirryin PowerDirectoriin kun kyllästyin ligtworksin ilmatteis version rajoituksiin.
Niin kummallakaan en ole saanut että koneen muistia ois käytetty yli 4.8GB vaikka samaan aikaan olis auki chrome kasalla tabeja.

Nyt kun video editoin läppärilläni joka thinkpad t420 jossa 480GB SSD, 4-ydin Core i7 2670QM ja vaan 8GB muistia niin muistin käyttöä en tässäkään ole editoinnissa saanut yli tuon 4.8GB. Vaikka videossa oli todella monta clippiä (tunnin edestä). Tosin asiaan vaikutta varmaan että editoin vaan 720p matskua kun kamera ei parempaa äänitä. Tai no olen 1080p materiaaliakin editoinut mikä oli äänitetty puhelimen kameralla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
33
^Niin tuo asiahan muuttuu melkolailla kun puhutaan 4k videosta. Siinä kun on noin 4-kertaa enemmän pikseleitä.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
174
Battlefield 1 päällä näyttää muistinkäyttö olevan poikkeuksetta 10GB paikkeilla, vaikkei mitään turhaa tauhkaa taustalla olekaan. Myös kartan lataaminen on BF4 ja BF1 selvästi nopeampaa 16GB.

Muita pelejä missä olen saanut 8GB ylittymään on ainakin Arma 3 ja Guild Wars 2. Ja tosiaan ilman mitään chrome+99 välilehteä -skenaarioa.
Miten helkkarissa BF1 sulla kuluttaa noin paljon muistia!? Itse eilen BF1;stä pelatessani tarkistelin omaa muistin käyttöä ja ei yli 5,5gb noussut.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
70
Vaikuttaako muistien nopeuksiin jos on 16gb 4x4gb verraten 2x8gb settiin
 

rlame

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
624
Vaikuttaako muistien nopeuksiin jos on 16gb 4x4gb verraten 2x8gb settiin
Teoriassa ei vaikuta, mutta käytännössä voi vaikuttaa varsinkin jos halutaan ylikellottaa muisteja. 4 kampaa ei välttämättä kellotu yhtä hyvin kuin 2 kampaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Teoriassa ei vaikuta, mutta käytännössä voi vaikuttaa varsinkin jos halutaan ylikellottaa muisteja. 4 kampaa ei välttämättä kellotu yhtä hyvin kuin 2 kampaa.
Veikkaan että tarkoitti pikemminkin että onko 4x4Gb hitaampi/nopeampi kuin 2x8Gb.


Vaikuttaako muistien nopeuksiin jos on 16gb 4x4gb verraten 2x8gb settiin
Ei teknisesti, mutta kyllä tuo 2x8Gb on mieluisampi, jos ei käytä X99 Intel platformia, jolla olisi Quad Channel RAM slotit.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
70
Veikkaan että tarkoitti pikemminkin että onko 4x4Gb hitaampi/nopeampi kuin 2x8Gb.




Ei teknisesti, mutta kyllä tuo 2x8Gb on mieluisampi, jos ei käytä X99 Intel platformia, jolla olisi Quad Channel RAM slotit.

molemmat asiat mietityttänyt ja muutenkin aina itselle näitten muistien eroista tieto ollut heikkoa vaikka eri artikkeleita lukenut, viisammaks en ole tullut

edit pitäs varmaan juoda vielä enemmän että sais jotain selvää tekteistä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Btw, kellottuisikohan nämä 1333mhz cl9 1.5v kingstonin hyperxit 1600mhz asti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
molemmat asiat mietityttänyt ja muutenkin aina itselle näitten muistien eroista tieto ollut heikkoa vaikka eri artikkeleita lukenut, viisammaks en ole tullut

edit pitäs varmaan juoda vielä enemmän että sais jotain selvää tekteistä
Kaiken varalta tarkennan:

Vain X99 chipset emoilla ja niiden prossuilla (esim. i7 6950X) on Quad Channel, eli RAM muisteille on 4 muistikanavaa käytettävissä.
Kun perus chipseteille on vain Dual Channel.

Se on kuin vertaisit 2-linjaista valtatietä vs. 4-linjainen. 4 linjainen tietenkin pääsee "kulkemaan vapaammin".

Jos pistät 4x4Gb DUal Channel emolevyyn, ne toimivat vain niillä kahdella linjalla.
Mutta jos laitat saman Quad Channeliin, niin jokainen muisti saa oman linjan.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
70
Kaiken varalta tarkennan:

Vain X99 chipset emoilla ja niiden prossuilla (esim. i7 6950X) on Quad Channel, eli RAM muisteille on 4 muistikanavaa käytettävissä.
Kun perus chipseteille on vain Dual Channel.

Se on kuin vertaisit 2-linjaista valtatietä vs. 4-linjainen. 4 linjainen tietenkin pääsee "kulkemaan vapaammin".

Jos pistät 4x4Gb DUal Channel emolevyyn, ne toimivat vain niillä kahdella linjalla.
Mutta jos laitat saman Quad Channeliin, niin jokainen muisti saa oman linjan.
tämäpä on hyvä tietää
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
121
Itsekin olen puntaroinut 2x4gb 1333mhz päivittämistä 16 gigaan, mutta tämän ketjun perusteella olen päättänyt lykätä hankintaa. En harrasta renderöintiä tai kuvankäsittelyä, vaan kone on ainoastaan peli- ja mediakäytössä, jolloin tarvetta lisämuistille ei taida olla? Hankintalistalla on myös ssd peleille latausaikoja lyhentämään. Tällä taitaa olla suurin merkitys esim. bf4 mappien lataukseen? Tietty muisteja ja prossua voisi hieman kokeilla kellottaa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 833
Itsekin olen puntaroinut 2x4gb 1333mhz päivittämistä 16 gigaan, mutta tämän ketjun perusteella olen päättänyt lykätä hankintaa. En harrasta renderöintiä tai kuvankäsittelyä, vaan kone on ainoastaan peli- ja mediakäytössä, jolloin tarvetta lisämuistille ei taida olla? Hankintalistalla on myös ssd peleille latausaikoja lyhentämään. Tällä taitaa olla suurin merkitys esim. bf4 mappien lataukseen? Tietty muisteja ja prossua voisi hieman kokeilla kellottaa.
Kyllä toi SSD on parempi vaihtoehto ku enemmän muistia.

Itse olen kahden vaiheilla että päivitänkö pelkät muistit 16Gigaan vai ens vuoden lopussa koko koneen.

Nykyinen itx-kone on I5-3570k @4,2Ghz, 2x4gb 1866Mhz, GTX960 4gb oc.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Itsekin olen puntaroinut 2x4gb 1333mhz päivittämistä 16 gigaan, mutta tämän ketjun perusteella olen päättänyt lykätä hankintaa. En harrasta renderöintiä tai kuvankäsittelyä, vaan kone on ainoastaan peli- ja mediakäytössä, jolloin tarvetta lisämuistille ei taida olla? Hankintalistalla on myös ssd peleille latausaikoja lyhentämään. Tällä taitaa olla suurin merkitys esim. bf4 mappien lataukseen? Tietty muisteja ja prossua voisi hieman kokeilla kellottaa.
Joo, säästä se 8 --> 16 muistipäivitys ihan viimeiseksi konstiksi, jos ei SSD:llä ja kellotuksillakaan saa viimeisiä irti (pitäisi kyllä saada). Mä itse käytän konetta juurikin renderöintiin ja kaikenlaiseen muuhun grafiikan käsittelyyn ja visualisointiin, poissulkien muistia ahmiva virtualisointi, ja enpä ole pakottavaa tarvetta nähnyt päivittää, ainakaan toistaiseksi, kun en konetta kiusaa aivan mahdottomilla projekteilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Kyllä toi SSD on parempi vaihtoehto ku enemmän muistia.

Itse olen kahden vaiheilla että päivitänkö pelkät muistit 16Gigaan vai ens vuoden lopussa koko koneen.

Nykyinen itx-kone on I5-3570k @4,2Ghz, 2x4gb 1866Mhz, GTX960 4gb oc.
Mikäli pelitehoja kaipaat, tuossa kohtaa GTX 1060 6GB olisi aika mukava päivitys, tuosta 960:stä pitäisi about 140€ irrota myymällä pois. Teho-eroja voit vertailla linkistä: http://www.anandtech.com/bench/product/1442?vs=1596

Koneen muu päivitys CPU / RAM osilta tulee kalliimmaksi euro / teho -suhteen kannalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Minulla on koneessa 1x8GB kampa, riittänyt hienosti tähän mennessä. Kun ei muutkaan osat koneessa tai käyttö ole sellaista että tarvittaisiin enemmän. Sitten kun on rahaa tai tarvetta niin laitan toisen samanlaisen kaveriksi.
http://www.beesting.fi/kingston-hyperx-8gb-1600mhz-ddr3/cat-p/c/p7299684
Maksoin muuten 41€ kun tuon tilasin, hintaaa jostain syystä nostettu. DDR3 myyntiä lopettelemassa?
DDR3 puolelta tosiaan viimeisiä aletaan viedä. Eipä niitä taideta juurikaan enää lainkaan valmistaa vaan kaikki myynnissä olevat ovat varasto-tavaraa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
8 gigaa alkaa minulla loppua pahasti kesken yleensä siinä vaiheessa kun selaimen välilehtimäärä vahingossa nousee jonnekin vähän yli sataan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
49
Ei peleihin kyllä tolla määrällä kantsi lähtee...riippuu toki mitä pelaat jne...
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 214
Techspot julkaissut juuri artikkelin muistimäärän vaikutuksesta.

In line with the recommendations throughout TechSpot's PC buying guide, we still see 8GB as the minimum standard which is why we suggest 2 x 4GB kits for the Budget Box and Entry-level Rig which are sub-$700 builds. For less constrained budgets, 16GB of RAM should be great and going beyond that is only essential for specific high-demand scenarios.
http://www.techspot.com/article/1043-8gb-vs-16gb-ram/
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
203
Ei ihan kauhean yllättävää ettei pelien fps:ssä näkynyt käytännössä eroa, enemmän olisi kiinnostanut esim. latausajat, kylmiltään ja lämpimänä. Käyttis pystyy kuitenkin hyödyntämään "ylimääräisen" muistin cachena.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 214
Ei ihan kauhean yllättävää ettei pelien fps:ssä näkynyt käytännössä eroa, enemmän olisi kiinnostanut esim. latausajat, kylmiltään ja lämpimänä. Käyttis pystyy kuitenkin hyödyntämään "ylimääräisen" muistin cachena.
Laittakaas millaisia testejä halautte, niin voin windowsin enimmäismuistinrajoitusta käyttäen ajella jotain testejä kun sattuu sopivasti aikaa.

Jos joku muu haluaa testailla, niin msconfig -> Käynnistys -> Lisäasetukset -> Enimmäismuisti ja sinne asettaa halutun muistimäärän jota Windows maksimissaan käyttää, jonka jälkeen käynnistää tietokoneen uusiksi. Tosin tuo ei taida täysin vastata asennetun muistin määrää, sillä jos muistimäärän rajoittaa esimerksi 4GB, en ole varma käyttääkö se molempia muistikampoja vai ei, jolloin esim. dualchannelin hyöty voi jäädä käyttämättä, mutta onpahan ainakin yksi tapa testailla ilman että tarvitsee irroitella muistikapuloita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Eipä siinä ole paljon muuta testaamista kuin:

-minimi ja maksimi FPS, tuon keskiverto fps:n sijaan (tähän on tietenkin kaikkein pienin vaikutus, mutta on jännää nähdä onko noissa yhtään eroja)
-latausajat
-yleinen stutteraus testaus


Pelit joita kannattaisi testata, ovat:

Ashes of the Singularity
GTA 5
Forza Horizon 3/Forza Motorsport 6 Apex
Hitman 2016
Rise of the Tomb Raider
EDIT: myös Doom saattaisi olla testauksen arvoinen

Näillä muistin testaukselle saadaan mahdollisimman laaja spektrumi, koska kaikki käyttävät muistia eri tapaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Forza Horizon 3 ja Motorsport 6 Apex tosiaan melkein vaativat tuon 16 Gb muistia toimiakseen sulavasti. Itse tein tässä syksyllä muistin tuplauksen ja Apexin kanssa huomasi todella selvän eron. Aiemmin peli stutetteroi pahastikkin tietyissä radoissa ja muistin lisäyksen jälkeen toimi täysin sulavasti kaikissa tilanteissa. Muisti on kuitenkin sen verran edullista, jotta päivitys kannattaa, kun huomioi myös tulevat pelit. Oma päivitys maksoi erikoisten hinnoitelujen takia (Multitronicin joku tarjous) vain 15 € kaikkineen, kun myin vanhat kammat pois.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 651
Johan tuo Tyrannykin vaatii yksin sen 6 gigaa minimissään ja 8 gigaa suositus. Ja se on vain yksi softa, joten pitää sitä muistia olla muuhunkin varalla eli ei se 16 gigaa ole ylilyönti
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 800
Vielä vuosi sitten heinäkuussa konetta kasatessani tuo 8Gb tuntui tosiaan pitkästä perehtymisestäni muiden kommenteihin vallitsevan yleisesti sellainen käsitys, että se olisi riittävä vallan hyvin pelaamiseen. Niin ne ajat vaan muuttuvat nopeasti. Onneksi tilasin sen 16Gb:ä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Vielä vuosi sitten heinäkuussa konetta kasatessani tuo 8Gb tuntui tosiaan pitkästä perehtymisestäni muiden kommenteihin vallitsevan yleisesti sellainen käsitys, että se olisi riittävä vallan hyvin pelaamiseen. Niin ne ajat vaan muuttuvat nopeasti. Onneksi tilasin sen 16Gb:ä.
Juu, tuo vaihdos tuli aika yllättäen tällä kerralla. 4--> 8Gb vaihdos tuli hiljalleen muutaman vuoden kuluessa. Mutta 16Gb tuli yllättäen tämän vuoden aikana. Ehkä osaksi jo viime vuoden puolella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
481
Vaikka en suuria hidasteluita huomannut 8GB:llä tuli nyt BF1 yhteydessä vaihdettua 16GB:iin, juuri hetkeä ennen kuin hinta nousi 25% (79 -> 99e).
G.Skill Ripjaws V Red 2 x 8 GB 3000 MHz CL15 @ 3000MHz 14-15-15-35-1T 1.36V
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
CS:GO voisi olla myös testaamisen arvoinen, kynäriä varten kun kasataan budjettikoneita melko yleisesti.
Ei nyt niinkään. CS GO käyttää 32-bittistä peli-koneistoa. Tämä rajoittaa muistin käytön 3.2-3.5Gb, olipa näytöllä mitä tahansa. Eli toisin sanoen, 4Gb:stä ylöspäin RAM määrä ei vaikuta millään tavalla. Sen lisäksi tuo on sen verran vanha peli ja ei ole saanut graafisia päivityksiä että tuo 3.2-3.5Gb:kään ei tule yleensä täyteen.
Ainoa ero tulee laajassa multi-taskingissä.

Mutta Skyrim Special Edition olisi myös testaamisen arvoinen. Sitä voi testata tuolla sotilaiden spawnauksella hyvin komentokonsolin kautta.
 

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
168
8 gigaa alkaa minulla loppua pahasti kesken yleensä siinä vaiheessa kun selaimen välilehtimäärä vahingossa nousee jonnekin vähän yli sataan.
Vaihda selain Chromesta Firefoxiin, niin muistinkäyttö on järkevämpää.
 

Uke

BANNATTU
BANNED
Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
Hyvä kun 16GB edes riittää BF1 1440p Ultralla:eek:

Parhaimmillaan 12GB tais olla ramin käyttö vaikka mitään oheissälää ei ollut päällä pelin lisäksi.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Pelit käyttää juuri niin paljon kun niille antaa. Omassa koneessa oli aluksi 8gb ja nyt 16 ja mitään eroa en bf1 huomannut.
 

Uke

BANNATTU
BANNED
Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
Pelit käyttää juuri niin paljon kun niille antaa. Omassa koneessa oli aluksi 8gb ja nyt 16 ja mitään eroa en bf1 huomannut.
Reso ja grafiikka asetukset olisi hyvä mainita.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
914
Läppärissäni Fujitsu E544 on 16 Gt. Toisen 8 Gt "mustikamman" lisäämisen huomasi. Varsinkin Windows 10 Pro:n käynnistys nopeutui hieman. Tässä läppärissä on kaksi SSD:tä. Windows on asennettu pienempään 256 Gt SSD:hen. Suurempi 512 Gt SSD on varmuuskopioille. Mainittakoon, että olen ottanut Windowsin näennäismuistin; kuten myös hakutoiminnon pois käytöstä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 667
Läppärissäni Fujitsu E544 on 16 Gt. Toisen 8 Gt "mustikamman" lisäämisen huomasi. Varsinkin Windows 10 Pro:n käynnistys nopeutui hieman. Tässä läppärissä on kaksi SSD:tä. Windows on asennettu pienempään 256 Gt SSD:hen. Suurempi 512 Gt SSD on varmuuskopioille. Mainittakoon, että olen ottanut Windowsin näennäismuistin; kuten myös hakutoiminnon pois käytöstä.
Voisiko tuo nopeutuminen johtua siitä, että aiemmin yksi kampa toimi single channelissä ja nyt kun on kaksi niin toimivat dual channelissä?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 584
Viestejä
4 205 183
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom