Ongelmia uuden näytönohjaimen kanssa [RATKAISTU]

rock

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
678
Malttamaton kun olen 5600X:ää odotellessa päätin kokeilla uuden 3070 näytönohjaimen kulkuja vanhalla emolla.

Vanha kone i5-2500k, tiputin varmuuden vuoksi kellotukset aluksi pois eli stokki 3.3GHz. Emona P8P67, viimeisimmällä julkaistulla biossilla. Poweri Seasonic 760W Platinum+. Vanhalla Asus Strix 970GTX:llä kaikki toimii täysin normaalisti. Vaihdan tilalle uuden näytönohjaimen, laitan lisävirrat kiinni ja ruudut pysyvät pimeinä (toinen DP, toinen HDMI). Tuulettimet pyörähtävät päälle, ledit syttyvät normaalisti mutta mitään ei tule näytölle. Buutti jatkuu normaalisti. NO SIGNAL.

Olen kokeillut eri DP paikkoja, eri näyttöjä. Se mitä en ole vielä kokeillut on kokoonpanon ajaminen testipenkissä kotelon ulkopuolella mutta olen melko varma että ohjain on yhtä hyvin kiinni kuin vanhakin vaikka onkin massiivisempi. Käsittääkseni 16x PCI-E 2.0 pitäisi toimia teknisesti uudenkin näytönohjaimen kanssa vaikka tarjoaakin vähemmän kaistaa kuin tuoreemmat versiot?

Kaiken järjen mukaan virran kyllä pitäisi riittää ja reilusti, mikä muu voi olla syynä? Korttihan tietysti voi olla DOA, mutta en jaksa usko siihen vielä. Kun laitan vanhan näytönohjaimen kiinni, kaikki toimii taas normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
78
Bios päivitetty uusimpaan?

Samaa vaivaa oli aikoinaan asrock p67 pro3:n kanssa, kun uusi näytönohjaimen gtx 1080:seen. Jossain bios versiossa oli sitten parannettu gpu tukea uudemppiin kortteihin ja päivityksen myötä heräsi näyttöön kuva.
 

rock

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
678
Kyseessä on kymmenisen vuotta vanha emo jonka viimeisin julkaistu BIOS on 8 vuotta vanha. Ja kyllä, "tuorein" BIOS versio on käytössä.

Täytyy ehkä etsiä joku kaveri jonka koneessa voisin koeponnistaa tuon uuden näytönohjaimen kunnon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Ei uudet näyttikset vaan välttämättä toimi vanhoilla emoilla vaikka liitännät yhteensopivia olisikin. Itse yritin saada 5700XT:tä toimimaan vanhan Core 2 Quadin kanssa, ja sain sen boottaamaan jopa windowsiin asti niin että kuva tuli ruudulle (joka toinen kerta ehkä), mutta ajureiden asennuksessa tuli vastaan joku mystinen bugi eikä 3D-kiihdytys alkanut toimimaan laisinkaan. Tuohon windowsiin asti boottaamiseen ja kuvan tulemiseen ruudulle auttoi, kun kävin biosista laittamassa UEFI:n päälle. Jos bios oli legacy-tilassa niin kuvaa ei tullut ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
746
Näyttäisi tuossa emossa olevan ainoastaan 8-pin EPS liitin, voisiko sen extra 4-pin EPS:n puuttuminen vaikuttaa tuohon?
En heittäisi vielä kirvestä kaivoon uuden kortin osalta, yritä testata toisessa koneessa :)
 

rock

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
678
Ongelma on että tämä on ihan NO SIGNAL pimeänä. BIOS on UEFI päällä, mutta edes POST ei näy mistä olen siis ymmärrettävästi huolissani. En olisi lainkaan huolissaan jos tämä ei menisi vanhalla emolla Windowsiin.

Emossa tosiaan on vain tuo yksi 8-pin EPS, jos olen oikein ymmärtänyt niin tuon extra 4-pinnin puuttuminen ei kyllä pitäisi vaikuttaa virran määrään mitä emon PCI-E väylän kautta tulee. Mutta onhan sekin toki mahdollisuus. Nyt kuitenkin yritän löytää uhrin ystävän jonka koneessa voin tuon käydä koeponnistamassa.

On vaan tuskaista odottaa prossua vielä kuukausi että pääsee leikkimään uusilla leluilla...
 

rock

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
678
Mysteeri selvisi.

Kaverin koneessa koeponnistettu näytönohjain toimii aivan moitteettomasti. Kotiin palattua emo pois kotelosta, kasaus testipenkkiin ja kaikki toimii omallakin emolla. Huolellinen kasaus koteloon ja kas, nyt näytönohjain solahtaakin helpommin paikalleen eli todennäköisesti muutamasta millin osasta oli kiinni että näytönohjain ei painunut koko matkaltaa PCI-E slottiin ja antanut tällöin kuvaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 831
Viestejä
4 205 678
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom