Ongelmia äänentoiston kanssa

Liittynyt
27.02.2021
Viestejä
10
Terve!

Muutama tunti taaksepäin katsellessani sarjaa vasemmassa kuulokkeessa rasahteli ja se meni pimeäksi. Oikeasta kuulokkeesta kuitenkin ääni tuntuu kuuluvan normaalisti. Kuulokkeet ovat kiinni emolevyn audiopaikassa koneen takana. Kokeilin samoja kuulokkeita muilla laitteilla ja toimivat ihan normaalisti. Kokeilin myös eri kuulokkeita ja sama ongelma ilmenee. Koneen edessä olevasta audiopaikasta tulee äänet molempiin kuulokkeisiin, mutta rätisee vietävästi.

Olen tähän mennessä ladannut Realtek ajurit uudelleen ja laittanut audiot pois päältä ja takaisin päälle biosin kautta. Huomasin, että jos audiojakki on "osittain" liitettynä emolevyn paikkaan, ääni kuuluu myös vasemmasta kuulokkeesta. Onko emolevystä rysähtänyt jotain?

Emolevy: ASUS ROG STRIX Z490-A

Huoltotakuu on vielä voimassa, eli voin siis kiikuttaa koneen kauppaan. Toki olisi kiva jos jollain minua järkevämmällä olisi yksinkertaisempi ratkaisu tähän!

Kiitos paljon avusta!
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
509
Vaikuttaisi mahdollisesti mekaaniselta vialta itse liittimessä. Onko tuohon liittimeen tullut vääntöä, esimerkiksi jos joku olisi kompastunut kuulokejohtoon?

Rätinä koneen etupuolen kuulokeliitintä käytettäessä voi johtua vaikka siitä että emolevyltä etupaneeliin menevä äänijohto on huonosti kiinni tai heikkolaatuinen (= poimii häiriöitä digitaalisignaaleista koneen sisällä). Tai sitten koneen takapuolen ääniliittimen kontaktit ovat vääntyneet ja menevät oikosulkuun silloin kun liittimessä ei ole mitään kiinni, ja siitä syntyy sitten häiriöitä äänikanavaan.
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
685
Kuten yllä, olisiko kylmä juotos antanut periksi liittimessä emolevyllä "eikun vaan tarpeeksi tehokkaalla kolvilla uudelleen sulattelemaan tinoja, fluxin kanssa". Plugin "pää" on tuo vasen äänikaista, stereo phono-liiittimessä.

Mutta takuu vaihtoon vain jos mahdollista, asuksen juotosten laadun takia pariin otteeseen itsekin vaihtanut emolevyä (usb 3 etupaneeli portin juotokset hajosi emolevyllä, takana olevan usb-portin tinaukset sillassa...)
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 171
Ota emolta etulevylle menevä audiopiuha irti.
Koita sitten takaseinän liitintä. Jos ongelmia on edelleen, niin emo vaihtoon.
Kun takuu on voimassa, niin sitä ei toinna käydä tinailemaan itse, sillä sen jälkeen takuuta ei ole.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 661
Viestejä
4 220 908
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom