Ongelma freesyncin ja 144hz kanssa

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Ostin juuri uuden Gigabyten RX480 näytönohjaimen ja sille kaveriksi Acerin XG270HU -144hz ja freesync kykenevän näytön.

Ongelma on että kun laitan peleistä täyden fullscreen -moden päälle niin näyttö alkaa menemään pienin väliajoin kokonaan mustaksi (signaali katkeaa) ja tulee muutaman sekunnin päästä takaisin. Pelistä riippuen tekee tätä jatkuvasti tai ainoastaan välillä. Testattu esim CSGO, Dota, Overwatch ja Deus Ex Mankind Divided.

Sen lisäksi näytössä näkyy haaleita pystyviiruja, en tosin tiedä liittyvätkö nämä toisiinsa.

Jos otan freesyncin tai exclusive fullscreenin pois päältä niin ei ole mitään ongelmaa, mutta silloin ei toimi 144hz tai freesync.

Windowsin asetuksista olen laittanut 144hz päälle, mutta välillä Radeon ohjelmisto kertoo että nyt meni jotain pieleen ja näyttö laskee takaisin 60hz vaatien restartin. Näyttö on kiinni displayport kaapelilla.

Googlailun perusteella en ole ainut ongelmien kanssa painiva, mutta eipä mistään mitään hyödyllistä tietoa löytynyt korjaukseen. Käytössä uusimmat ajurit.

Mikä on rikki: näyttö, kaapeli, näytönohjain vai johto?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
159
Äkkiseltään kuullostaisi kaapeliongelmalta. Valittavatko ajurit sitä DP-link erroria vai määrittämätöntä ongelmaa? Jos DP-link virhettä, niin kannattanee hankkia jokin laadukkaampi DP1.2 HBM2 standardia tukeva kaapeli ja testata sillä. Painin itsekin vasta kaapeliongelmien kanssa ja tuli huomattua että kaupat ovat pullollaan kelvottomia kaapeleita. Minulla ongelma oli vielä pahempi, näyttö (MG279Q) ei toiminut kuin max 60Hz ilman freesyncciä ja 90Hz juuri kuvaamallasi tavalla freesyncin kanssa. Joskus sai 144Hz:nkin päälle, mutta signaali katkesi piakkoin. Pystyviivoista en tosin osaa sanoa. Tälläisella kaapelilla sain itse homman toimimaan (DP certified kaapeli): https://www.amazon.co.uk/Accell-B142C-007B-DisplayPort-Latching-Cable/dp/B0098HVZBE/
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 027
Kuulostaa kaapeliongelmalta minunkin korvaan. Mulla on tykille väliaikaispatentti (HDMI tosin) jossa hyvää ja kallista johtoa on jatketu viiminen 2m jollain markan joholla. Aina sillontällöin tykki ja vahvari hukkaa toisensa, 3Dssä useammin kuin normikuvassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 460
Minulla on AOC:n näyttö ja ainakin tämän mukana tuli luokattoman huono DP-kaapeli. Luulin jo näyttöä vialliseksi, kun näkyi pystyraitoja ja kuului räsähtelyä (!). No kävin kuitenkin kaupasta laadukkaan kaapelin ja ongelmat loppui siihen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Minulla on AOC:n näyttö ja ainakin tämän mukana tuli luokattoman huono DP-kaapeli. Luulin jo näyttöä vialliseksi, kun näkyi pystyraitoja ja kuului räsähtelyä (!). No kävin kuitenkin kaupasta laadukkaan kaapelin ja ongelmat loppui siihen.
Raidat näkyy kyllä vaikka laittaisi HDMIllä kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 285
En sulkisi pois ajuriongelmia. Saitko vanhat ajurit pois kunnolla, vai asensitko vaan päälle? Ja AMD:n sivuilta?

Lisäksi, mikä Gigabyte sinulla on? Niitä on montaa mallia, jossa Gaming on se paras. Halvimmassa on ainakin surkea jäähy ja ehkä muissakin komponenteissa on säästetty..
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 027
Raidat näkyy kyllä vaikka laittaisi HDMIllä kiinni.
Voi olla vika paneelissa, taustavalossa tai vaikka missä. Oma "korjausehdotus" ei ottanut kantaa noihin raitoihin, vain katkomiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
En sulkisi pois ajuriongelmia. Saitko vanhat ajurit pois kunnolla, vai asensitko vaan päälle? Ja AMD:n sivuilta?

Lisäksi, mikä Gigabyte sinulla on? Niitä on montaa mallia, jossa Gaming on se paras. Halvimmassa on ainakin surkea jäähy ja ehkä muissakin komponenteissa on säästetty..
G1 gaming. Poistin vanhat ajurit ajurinpoisto-ohjelmalla, ja näytössä on kyllä aika selkeät "alueet" joissa on valaistusvikaa joten kyllä tuossa paneelissakin lienee vikaa.

Voin myöhemmin editoita kuvia tähän, mutta todennäköisesti pitää laittaa takaisin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 285
G1 gaming. Poistin vanhat ajurit ajurinpoisto-ohjelmalla, ja näytössä on kyllä aika selkeät "alueet" joissa on valaistusvikaa joten kyllä tuossa paneelissakin lienee vikaa.

Voin myöhemmin editoita kuvia tähän, mutta todennäköisesti pitää laittaa takaisin...
..eli pitäisi olla parempi Gigabyte. En kyllä itse omista, minulla on Sapphire Nitro+ ja Asus Strix.

Tuo on kuitenkin 1440p-näyttö. Sen pyörittäminen täysillä herkuilla vaatii joskus vääntöä, mutta näissä se näkyy tökkimisenä, kuvan ei pitäisi kadota ikinä. Suosittelen FullHD-näyttöä. Pitää vaan valita, haluaako TN (halpa) 144Hz vai VA 75Hz (halpa) vai VA 144Hz (400e+, bugeja).

CS:GO ei kyllä paljoa vaadi, eikä Dotakaan ja Overwatch toimii hienosti vähemmillä herkuilla isollakin resoluutiolla. Mutta esim. Metro-pelit eivät minulla toimi niin hyvin 1440p.

--

Ajureita syytän siksi, että viimeeksi tänään itsellä oli niiden kanssa ongelmia. Toinen näyttö ei palannut virransäästötilasta päälle ja valitti, että signaali on pielessä. Vaihdoin kaapelin paikkaa pari kertaa ja sitten reboottasin koneen. Uudelleenkäynnistys korjasi ongelman. Nyt toimii taas täydellisesti, mutta vihaan AMD:n ajureita..

--

Laita vaan surutta näyttö takaisin, ilman vikaakin saa palauttaa, jos alle 14pv on kulunut ostamisesta. Se on aika nopeasti ohi, niin surutta vaan takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 285
Voi olla vika paneelissa, taustavalossa tai vaikka missä. Oma "korjausehdotus" ei ottanut kantaa noihin raitoihin, vain katkomiseen.
Jos on saanut viallisen näytön, niin ei sen kanssa kannata tapella - takaisin kauppaan vaan. Noissa kalliimmissa näytöissä on ollut enemmän tai vähemmän paneelilottoa jo pitkään, nyt Acereissakin saa vaan toivoa hyvää paneelia..
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
77
Miulla kanssa Acer xg27hu. Alle vuoden vanhana alko kuva sekoilla. Meni epäselväksi, raitoja pomppi näytöllä. Viimeseltään pimeni koko vehje ja tuli semmoinen oikein 90-lukuinen lumisade vaan näkyviin. Laitoin takuuseen, paneeli oli mennyt rikki.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 827
Viestejä
4 240 454
Jäsenet
71 255
Uusin jäsen
tekninen

Hinta.fi

Ylös Bottom