OnePlus ilmoitti työskentelevänsä akkua säästävän lataustekniikan parissa

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
OnePlus on ilmoittanut keskustelufoorumillaan uudesta "Optimized Charging" -lataustekniikasta, jonka oletetaan saapuvan yrityksen älypuhelimiin myöhemmin. Lataustekniikka pyrkii kasvattamaan akun käyttöikää pitämällä akun varauksen 80%:ssa täyden latauksen sijasta yön yli kestävissä latauksissa. Kun puhelin kytkeään illalla laturiin, akku ladataan aluksi 80%:n varaustasoon ja lataus aloitetaan uudelleen 100 minuuttia ennen oletettua heräämistä. Puhelin pyrkii ajan mittaa oppimaan käyttäjän vuorokausirytmit, jotta akku on ladattu täyteen juuri ennen laturista irroittamista.

OnePlus on testannut lataustekniikkaa OnePlus 7 -puhelimilla joulukuusta lähtien mutta toistaiseksi ei ole tiedossa, milloin ominaisuus saapuu virallisesti. Aiemmin vastaavaa ominaisuutta ovat hyödyntäneet mm. Sony ja Apple.

Lähteet:
- Software Feature Reveal: Optimized Charging
- OxygenOS Open Beta 7 for the OnePlus 7 series brings new optimized charging and Chromatic reading mode
 
Pitkäänpäs kestää kopiointi...
Tuo Sonyn vastaava "Battery care" ominaisuushan tuli joskus kolme vuotta sitten.
 
Ihan hyvä ominaisuus, mutta eipä ole nykyistä 7:aa tarvinnut pitää yön yli latauksessa kertaakaan. Lähes aina akkua on päivän päätteeksi vielä vajaa 50% jäljellä, joten reilu puoli tuntia laturissa ja taas akku täynnä.
 
Onko tuosta jotain dataa, että onko useamman tunnin 100% latauksessa pitäminen huonompi kuin vain esim 30min 100% latauksessa pitäminen? Joka tapauksessa täyteen lataaminen on aina huono akulle.
 
Itsellä sama, 7T:n akku kestää sen verran hyvin ja laturi niin nopea, ettei tarvi yöksi jättää piuhan päähän.

Oppiikohan tämä tunnistamaan mitä laturia käyttää, vai onko tuettuna vain puhelimen oma? Laite kun lataa sen verran ripeästi, että makuuhuoneessa on hitaampi laite muutenkin.
 
Ihan hyvä ominaisuus, mutta eipä ole nykyistä 7:aa tarvinnut pitää yön yli latauksessa kertaakaan. Lähes aina akkua on päivän päätteeksi vielä vajaa 50% jäljellä, joten reilu puoli tuntia laturissa ja taas akku täynnä.
Periaatteessa puhelin kannattaisi laittaa "Optimized Charging" -lataustekniikan myötä yöksi laturiin, sillä pikalataus heikentää akun elinikää pitkässä juoksussa. Jos käytössä ei kuitenkaan ole tuollaista akkua säästävää latausta (eli akkua pidetään 100%:ssa läpi yön), niin yön yli lataus on puolestaan pahempaa myrkkyä kuin pikalataus
 
Itsellä puhelin makaa laturissa käytännössä kaikkina muina vuorokauden aikoina paitsi yöllä :) On sitten aina akku täys kun lähtee jonnekin.
 
Puhelin yöt laturissa tai oikeastaan joka toinen yö. Näin olen aina toiminut.
 
Onko tuosta jotain dataa, että onko useamman tunnin 100% latauksessa pitäminen huonompi kuin vain esim 30min 100% latauksessa pitäminen? Joka tapauksessa täyteen lataaminen on aina huono akulle.
En osaa tuohon suoraan vastata mutta ainakin yhden tutkimuksen mukaan uutisen kaltaisella tekniikalla akun käyttöikää saatiin kasvatettua keskimäärin 30% suhteessa normaaliin yön yli lataukseen.
The parameter fitting in this model is done for a lithium iron phosphate cell, while the typical cell chemistry used in portable devices is LiCoO2... ...According to [8], the cycle life of LiFePO4 cells is more than two times higher than the one of LiCoO2. Therefore, our results on battery aging presented in Section V can be seen as an upper bound, while the real cycle life is likely to be even shorter and hence the beneficial impact of our proposed charging technique is expected to be even higher...

...As can be seen in Table I and Figure 11, considering the original unmanaged profile, most batteries last for about three to four years, with some exception that would last up to almost six years for normal charging behavior. If the batteries would be charged in a smart way, the expected cycle life would have an average above six years. Hence, delaying the charge time increases the cycle life, i.e., the duration until the battery capacity has faded to 80 % of its initial value, by factor 1.1 (profiles 7,9) to 1.8 (profile 3). Average over all profiles is 1.3.
Tutkimuksessa käytettiin LiFePO4 akkua mutta älypuhelimissa käytetään pääsääntöisesti Li-ion akkuja (LiCoO2), joiden käyttöikä ylipäätänsä on lyhyempi, tyypillisesti 2-3 vuotta (300-500 lataussykliä, lähde). Eli akkua säästävällä lataustekniikalla saadaan puolesta vuodesta vuoteen lisää käyttöaikaa akulle.
 
En osaa tuohon suoraan vastata mutta ainakin yhden tutkimuksen mukaan uutisen kaltaisella tekniikalla akun käyttöikää saatiin kasvatettua keskimäärin 30% suhteessa normaaliin yön yli lataukseen.

Tutkimuksessa käytettiin LiFePO4 akkua mutta älypuhelimissa käytetään pääsääntöisesti Li-ion akkuja (LiCoO2), joiden käyttöikä ylipäätänsä on lyhyempi, tyypillisesti 2-3 vuotta (300-500 lataussykliä, lähde). Eli akkua säästävällä lataustekniikalla saadaan puolesta vuodesta vuoteen lisää käyttöaikaa akulle.
Tuo 2-3 vuotta tuntuu vähän oudolta kun itsellä on yli 10 vuotta vanhoja akkuja jotka toimii ihan ongelmitta.
 
Tuo 2-3 vuotta tuntuu vähän oudolta kun itsellä on yli 10 vuotta vanhoja akkuja jotka toimii ihan ongelmitta.
10 vuotta vanhoja jatkuvassa käytössä olleita akkuja, joiden kapasiteetti on säilynyt lähellä alkuperäistä?
 
Tuo 2-3 vuotta tuntuu vähän oudolta kun itsellä on yli 10 vuotta vanhoja akkuja jotka toimii ihan ongelmitta.
Li-ion akut kestävät sen 300-500 lataussykliä, jonka aikana akun kapasiteetti putoaa noin 80%:iin alkuperäisestä. Tämän jälkeen akku menettää hyvin nopeasti varauskykyään. Akku voi kestää pidempääkin kuin 2-3 vuotta mutta sen verran ne kestävät tyypillisessä käytössä älypuhelimessa.
As it turns out, tests have shown that the battery capacity loss tends to accelerate past 80%. In other words, the battery loses its capacity at a very fast rate once it passes the 80% threshold. This renders the battery quite useless once the capacity drops past 80%. The cycle life fade in the following chart illustrates an extreme case where the battery loses its capacity at a very fast rate past 80%. In this particular case, the battery appears to hold its capacity well but right around 400 cycles, the performance turns very poor and the battery loses its capacity quite rapidly.

fade.png
 
10 vuotta vanhoja jatkuvassa käytössä olleita akkuja, joiden kapasiteetti on säilynyt lähellä alkuperäistä?
Paha sanoa mistään kapasiteetista. Noin 15h standbyssa maaten kesti viikko sitten niin että tuossa ajassa putosi varaus 100% -> 80%. Galaxy S:stä kyse joka olu päivittäisessä käytössä Galaxy S4:n julkaisuun asti ja sen jälkeen ollut varaluurina laatikossa ja välillä käynnistelty, asenneltu custom rommeja ja ladattu akku täyteen.
 
Paha sanoa mistään kapasiteetista. Noin 15h standbyssa maaten kesti viikko sitten niin että tuossa ajassa putosi varaus 100% -> 80%. Galaxy S:stä kyse joka olu päivittäisessä käytössä Galaxy S4:n julkaisuun asti ja sen jälkeen ollut varaluurina laatikossa ja välillä käynnistelty, asenneltu custom rommeja ja ladattu akku täyteen.
Galaxy S:n ja S4:n välissä on vajaa 3 vuotta eli akku on kestänyt suurin piirtein sen, mitä voi olettaakkin aktiivisessa käytösssä. Vara-/testauspuhelimena latauskertoja tuskin on enää kertynyt kovinkaan paljoa. Minulla oli aikanaan Galaxy Y, josta vaihdoin akun 2 kertaa uuteen. Löytyy edelleen kaapista mutta viimeinenkin vara-akku pullistui lopulta. Välillä olen puhelinta testannut hupimielessä Galaxy Gion akulla (ei mahdu kunnolla sisään mutta kontaktit ottaa kuitenkin kiinni).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 667
Viestejä
4 495 498
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom