Pitää tulla itsekin hämmentämään soppaa.
Itsellä oli koneen päivitys edessä viime syksynä. Alkuun olin jo ajatellut että teen "future proofin" koneen, eli hommaan rytsölän 3900x/3950x prossun, ja X570 emolevyn.
Sitten rupesin vertaamaan z390/9900k kombinaatioon.
Itsellä oli koneen päivitys edessä viime syksynä. Alkuun olin jo ajatellut että teen "future proofin" koneen, eli hommaan rytsölän 3900x/3950x prossun, ja X570 emolevyn.
Sitten rupesin vertaamaan z390/9900k kombinaatioon.
- rytsölöissä on enemmän coreja, mutta tarvitseeko niitä extra ytimiä mihinkään kun koneen pääkäyttö on pelaaminen? ei mun mielestä
- X570-emojen piirisarjan tuuletin oli jotain minkä halusin kiertää etäältä (ehkä syyttä).
- Gigabyten lippulaiva versio oli ainut jossa oli passiivinen jäähdytys piirisarjalle, mutta hinta oli ihan suolainen (+700€)
- pcie 4.0:sta ei ole tällä hetkellä mitään käytännön iloa; joskin parin vuoden päästä tilanne voi olla toinen
- AMD:n potentiaaliset muistiongelmat ynnä muut lastentaudit, kun X570 oli suht uusi tuttavuus
- AM4 kantaan ei tule enää uutta prossua? Vai tuleeko vielä yksi parannuskierros? --> ei hirveästi parannuksen varaa 39xx-prossusta
- 9900k pelikäytössä edelleen paras, huolimatta pienehköstä marginaalista uusissa peleissä ja sekä kovahkosta energiankulutuksesta (eipähän palella kun kone hönkii vieressä lämpöä tuhannen auringon voimalla )
- huonoimmillaan pelikäytössä kuitenkin nopeampi 3700x
- vanhoissa peleissä etu selkeämmin intelillä korkeammista kelloista johtuen, mutuilen ma
- luultavasti uusi kone tulee rakennettua parin-kolmen vuoden päästä, jolloin "valmiiksi vanhalla" 9900k:lla ei ole mitään merkitystä