Omat mokat liikenteessä

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 475
Tällä keskustelualueella on hyvin suosittu ketju siitä, mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa.

Mutta jos rehellisiä ollaan, tekee meistä (lähes?) jokainen vähintään pieniä virheitä liikenteessä lähes päivittäin. Joten haetaan synninpäästöä kertomalla ajankohtaisista ja menneistä kämmeistä tässä ketjussa.

Oma moka tältä päivältä: Kehä III Helsingissä, unohdin ajatuksissani vilkun päälle liittymisen jälkeen varmaan kilometrin ajaksi. Ihan aiheesta sain parilta kanssa-autoilijalta epäuskoista kyyläystä.
 
Katsoin risteävää liikennettä ja takana tulevia autoja kun lanssi tuli vilkkuen paikalle ja meinasin vetää edellä ajavan perään koska tyhmänä kelasin että vedän lähelle edellä menevää että ehdin vihreillä valoilla ja ajoin rehellisesti liian lähellä. Toki pakko sanoa että edellä ajava veti turhaan liinat kiinni vaikka näkyvää syytä ei ollut.
 
Köröttelin länsiväylällä vasenta kaistaa lievästi ylinopeutta 110kmh lasissa vasenta kaistaa muutaman kiltisti 100kmh ajavan ohitse ja ajatuksissani en tajunnut vilkaista taustapeileihin normaalia pidempään aikaan. No takapuskurissa oli yhtäkkiä kiinni siviilipoliisiauto vilkut sekä sireenit päällä. En nähnyt enkä kuullut :D Pieni paskahalvaus huomatessa, mutta en nähnyt onneksi pysäytysvaloa. Arvioin että viitisen auton jonon taakse pitäisi jarrutella jotta saisin skoudet päästettyä edelle niin painoin sitten kaasun pohjaan että pääsin seuraavan parin sankarin ohitse ja takaisin oikealle kaistalle pois edestä. Skoudet roikku sen verta perseessä kiinni että taisi olla oikeasti kiire. Vähän sieltä vihaista katsetta sai kun vihdoin ohi pääsivät. Ylinopeuttakin oli sen verran tilanteen lopussa että rapsuja olisi varmaan jonninverran saanut kirjoitella

Sinänsä ratkaisin tilanteen omasta mielestäni ihan siedettävällä tavalla kun en itseäni suoraan ahtaaseen jonoon olisi saanut varmastikaan vauhdikkaammin. Joo, ylinopeutta oli varmasti rapsujen verran. Tämä tapahtui kuitenkin keskellä aurinkoista päivää, varmasti myös yksi syy miksi en tajunnu sinisiä valoja ja räpsyviä valoja perseessä. Anyways.. Muistuttaa taas siitä että taustapeiliin kannattaa vilkuilla ihan säännöllisesti eikä välttämättä musiikkiinkaan liiaan intensiivisesti keskittyä :rolleyes:

Viime talvena taas meinasin ajaa jonkun perseeseen säädettyäni radiota ajaessa. Keskittyminen muualla kuin ajamisessa ja pimeässä joku olikin hypännyt edessä ajavan eteen suojatielle. Pimeää kun oli niin ennen radion räpläämistä en ollut huominoinut että joku oli kävelytiellä ja saattaa hypätä vähän edempänä edessäajavan eteen. Siinä ja siinä että absiton kotteroni suostui pysähtymään ennen edessä ajavan persettä. Oli semiliukasta joka sekin pääsin yllättämään eikä ne helposti lukkiutuvat jarrut nyt oikeastaan auta tilannetta

Sitten silloin tällöin (ehkä kerran vuodessa) tulee missattua kuollut kulma vasemmalle kaistalle vaihtaessa. En ymmärrä miten kun katsoo peiliä ja muka päätäkin kääntää, mutta jotenkin sinne silti unohtuu joku piiloutumaan. Tämän takia käännän suht rauhallisesti sinne vasuriin vaihtaessa ja vilkuilen kaistanvaihdon aikanakin. Se ei silti poista sitä tosi asiaa että useamman kerran vuosien saatossa on vähän äkisti joutunut keskeyttämään kaistanvaihdon kun siellä onkin ollut joku

Kerran myös melkein onnistuin ajamaan liikenneympyrään saapuessa jonkun kylkeen. Ajoin vieraalla autolla jossa oli paljon massiivisempi tukipalkki etulasin ja sivulasin välissä enkä koko liikenneympyrään lähestymisen aikana nähnyt tätä toista autoa joka oli mitä ilmeisemmin onnistunut olemaan tuon palkin takana piilossa koko lähestymisen ajan. Tämä liikenneympyrä oli siis käytännössä "keskellä peltoa" eli todella hyvällä näkyvyydellä joka suuntaan. Hyppäsi ihan viime sekunnilla näkyviin palkin takaa kun oltiin jo liikenneympyrässä. Jälleen kerran tästä opittiin vähän liikuttelemaan päätä ettei näin kävisi

Nämä nyt on semmoisia pahimpia töhöilyjä omasta mielestä jotka on jääneet mieleen lähiajoilta / vuosien takaa. Päivittäisessä autoilussa ei kyllä oikein tapahdu kuin muiden töhöilyjä. Suurimmaksi osaksi noistakaan jaksa välittää kun moni tilanne on kuitenkin ennakoitavissa ja jotenkin sen tuolta liikennevirrasta näkee jos siellä on epävarmoja kuskeja tai aggressiivisia hermoheikkoja ja niihin sitten varautuu jo ennalta. Harvoin pääsevät yllättämään
 
Liikennevalot ja T-risteys edessä. Vasempi on vain vasemmalle kääntyvä kaista ja oikealta saa kääntyä kumpaan suuntaan vain. Olen itse vasemmalla kaistalla ja oikealla kaistalla on kuorma-auto niin ikään kääntymässä vasemmalle.

Edessä olevalla risteävällä tiellä on kolme kaistaa molempiin suuntiin. Keskellä on ratikkakiskot ja puukuja estämässä näkyvyyttä. Kaistamerkintöjä kääntyville ei ole, koska uusi asfaltti.

Vihreä syttyy. Lähdemme molemmat kuorma-auton kanssa rinnakkain ajamaan eteenpäin. Ratikkakiskot ylitettyä on edessä tiukka 90 asteen käännös vasempaan. Minä olen kääntymässä vasimmalle kaistalle, kuten kuuluukin ja kuorma-auto keskimmäiselle.

Yhtäkkiä huomaan että eihän minulla ole edes kaistaa mihin kääntyä. Vasimmainen kaista on blokattu keiloilla kokonaan pois heti risteyksestä. Puiden takaa sitä ei voi nähdä. Kuorma-auto ei tee elettäkään väistääkseen, vaan jatkaa kääntymistä keskimmäiselle kaistalle, vaikka oikea kaista on täysin vapaa. Molemmilla töötti pohjassa ja tiukka jarrutus. Lopulta kuorkki meni ensin.

Todella hankala ja erikoinen tilanne. Työmiehet tehneet melkoisen ansan, kun vasemman kaistan kääntyjille ei olekaan kaistaa mille kääntyä. Varmaankin ideana ollut että vasemmalta kaistalta käännyttäisiin keskikaistalle ja oikealta kaistalta oikealle kaistalle.
 
Käännyin parkkikselle enkä huomannut metallista aitatolppaa. Kolhaisin sitten takaoven siihen ja kunnolla sisäänhän se meni. En jotenkin ollut rekisteröinyt sitä kun vahtasin vastaantulevia ja sitten kääntyessä se jäikin jo katveeseen kun oli matalammalla kuin auton ikkunalinja. Kunnon brainfart siis.

Joskus lähdin autolla kanttarin vierestä ja kollegani oli auton ajanut siihen ja syystä X kääntänyt pyörät ääriasentoon kanttarin suuntaan. No puhelun puhuttuani en enää muistanut että renkaat on linkussa vaikka ratti on suorassa ja kunnon kaasulla menoksi -> harmaat skraidut mustiin 21" vanteisiin.

Junnuna ajeltiin porukalla rallia paikallista pururataa ympäri. Keskellä rataa oli kivi joka törrötti maasta -> öljypohja siihen rikki ja öljyt pitkin kuntorataa.
 
Liikenneympyrää lähestyessä vauva päästi hirveän sieluaraapaisevan huudon takapenkiltä. Katsahdin nopeasti että liikenneympyrään ei ole tulossa ketään, sitten katsoin taakse että mikäs siellä hätänä, oli lelu tippunut lattialle. Siitä katse takaisin tiehen ja suoraan ympyrään, pilarin takaa sitten ilmestyikin toinen henkilöauto joka oli kovaa vauhtia pamauttamassa kylkeen, onneksi vastapuolen refleksit riittivät ja kolarilta vältyttiin.

Seuraavat kilometrit se jannu sitten ajoikin kontissa kiinni ja tööttäili hirveällä raivolla, pysähdyin sitten tien viereen ajatuksena pyytää anteeksi ja kiittää siitä että ei jyrännyt minua + vauvaa, mutta jannu näytti keskisormea ja ajoi horisonttiin. :)
 
Viime talvena liikennevaloissa jonossa ja ollaan kääntymässä oikealle ja tiellä on kaksi kaistaa. Valot vaihtuivat vihreäksi ja letka jonka keskellä olen lähtee liikkeelle. Katsoin sivusilmällä vasemmalla näkyvään välkähdykseen ja paloauto ajaa tuhatta ja sataa vilkut päällä meitä kohti tiellä jonne olemme liittymässä, siinäkin on kaksi kaistaa. Katson eteenpäin ja meidän letka on pysähtynyt vaikka paloauto ei ole lähelläkään vielä eikä meidän kaistalla. Jarrut pohjaan ja ei mitään mahdollisuuksia saada autoa pysähtymään, ei ole mahdollista väistää vasemmalle kaistalle, koska siellä on autoja, oikealle ei kannata ajaa koska siellä on jontka. No edessä olevan Golffin peräänhän sitä osuttiin. Turvatyynyt ei lauenneet onneksi eikä mitään muutakaan vaarallista käynyt. Minulta hajosi etupuskuri ja sumuvalo ja edessä olevasta autosta takapuskuri. Tähän mennessä ensimmäinen ja ainut liikenteessä sattunut haaveri meikäläiselle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 685
Viestejä
4 536 858
Jäsenet
74 863
Uusin jäsen
Tomppa85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom