Sekava postaus, pahoittelut näin etukäteen.
Se "kaapeliohjurilla" varustettu liitin on tarkoitettu Cat6 jne. Cat5E liittimissä ei sellaista tarvita.
Ei se ole paskaa kun se parantaa sitä kaapelin signaalin laatua.
Idea on saada ne kaapelit kauemmaksi toisistaan että crosstalk vähenee. (huomaa kuinka kaapelit on stäggeröity eivätkä kaikki ole samassa tasossa)
On olemassa muutamaa eri disainia, näitä on itse tullut käytettyä
Tämmöinen missä tuo ohjuri on vähän erilainen
Tai sitten tämmöinen kahden palikan sekamelska. Tämän idea on ylläpitää se twisti mahdollisimman kauan eli vasta ton kahdeksikko palikan jälkeen (joka menee tuota ohjuria vasten) se twisti aukaistaan johdot jatkaa matkaa ohjurin läpi suorana.
Kahdeksikon vasemmalta ja oikealta menee vihreä ja ruskea parivaljakko, ylä- ja alapuolelta sitten sininen ja oranssi. Tämän jälkeen ne aukaistaan.
Eli siis jos ostat liittimiä ja puhutaan kuinka moniosainen se on:
1 osaisessa liittimessä ei tietenkään ole muuta kuin se itse liitin. (useimmiten Cat5E)
2 osaisessa liittimessä on lisäksi ohjuri jota olen nähnyt puhuttavan "load bar" ja "liner bar" nimillä (Cat6+)
3 osaisessa liittimessä on ohjuri ja sitten mikälie holkki josta olen nähnyt ainakin "spacer bar" nimityksen (Cat6+)
Jos teet tuollaisella 2 osaisella johtoja niin leikkaa johdot pienessä kulmassa niin ne saa helposti yksitellen työnnettyä ohjurin läpi ilman että järjestys menee sekaisin.
Vedä se ohjuri mahdollisimman tiukasti twistejä vasten ja summaile sopiva pituus että liittimen kaapelivaipan krimppauskohta nappaa kunnolla kiinni siitä vaipasta ja leikkaa sitten ne johdot sopivan pituiseksi, älä kuitenkaan liian lyhyeksi. Tähän asti kun ollaan päästy niin vituttaisi jos ne on liian lyhyet.
Ja varmista kuitenkin se että se ohjuri on riittävän pitkällä että se menee oikealle paikalleen sinne liittimen "perälle".
Kun olet valmis niin työnnä kokonaisuus liittimeen ja varmista liittimen päädystä että kaikki johdot näkyy kunnolla sitä muovia vasten ja että kupari kimmeltää/näkyy selvästi. (ja että vaippa on tarpeeksi syvällä liittimen sisällä)
Sitten vain puristus työkalu käteen, liitin sisään (varmistat vielä ennen puristusta että johdot eivät ole liikahtaneet) ja paina pienellä voimalla johtoa/liitin kokonaisuutta sitä työkalua vasten samalla kun puristat ettei se kokonaisuus liikahda ulospäin sieltä liittimestä.
Krunts ja kerta tai toinen vielä kiellon päälle ja avot.
???
Profit
Kolmiosaisen kanssa saa säätää hieman enemmän.
Samat ohjeet pätee myös niihin tavallisiin liittimiin joissa ei ole mitään ohjureita tjsp. Mitä pidemmälle se twisti saadaan ylläpidettyä niin sen parempi laatuinen kaapeli tulee.
Muutaman hassun metrin pituuksilla se kaapeli todennäköisesti toimii ongelmitta vaikkei olisi tehty täydellisesti mutta sitten kun lähestytään sitä speksin maksimia niin pitää tehdä huolellisemmin.
Varsinkin jos letkun yli halutaan työntää enemmän kuin se 1Gbps..
Mutta ei tämä tosiaan ole mitään rakettitiedettä. Harjoittelua se vain vaatii ja kun osaat tehdä kaapelin itse niin voit jatkossa tehdä kaikki itse ja säästää. Kohtuu laadukkaalla puristus työkalulla tekee satoja kaapeleita ja liittimetkään ei maksa paljon mitään.
Pro tip: kun leikkaat kaapelivaipan niin älä heitä pois. Erottele kaapeliparit toisistaan ja sitten työnnät sen vaipan palan kaapeliparin johtojen väliin. Tadaa, twisti auki ilman että tarvitsee vääntää sormilla. (tämä lähinnä asennuskaapelin (solid) kanssa koska se on niin jäykkää, laitekaapeli on verrattain niin vetelää että ei siitä sormenpäät tule kipeäksi.
Pro tip2: Osta flush cut sivuleikkurit. Itsellä Piergiacomin TRE-03-NB, mukavat käteen ja ei maksanu paljon Ebäystä (ostin muistaakseni ranskan ebäystä vähän reipas kymppi). Leikkuuvoimaa on paljon ja tulee siisti jälki. Varsinkin siitä huomaa että on hyvät leikkurit kun ne jätepalat lentää komiasti.