Olohuoneen peruskone n. 600€

Liittynyt
01.07.2024
Viestejä
1
Hei
Nykyinen läppäri on hoitanut twitchin ja tuben ym lähetyksen telkkariin piuhan kautta. Nyt läppäri on alkanut osoittaa ikääntymisen merkkejä ja ois tarkotus hankkia pc olkkarin nurkkaan hoitamaan tätä duunia. Läppäriä tai käytettyä konetta en halua. Tarkotuksena on koota tämä itse että pääsisi jälleen 20v jälkeen muistelemaan miten tämä tehtiinkään. Ja ehkä tämän koneen jälkeen voisi pojalle koota sitten oikein kunnon pelikoneen.

Haluisinkin nyt kysyä että mitä te olette mieltä. Kannattaako enää laittaa am4 konetta vai kannattaako odottaa am5 emojen halpenemista? Vai kannattaako odottaa ollenkaan. Onko markkinoilla nyt jo sopivia am5 emoja tälläseen kevyeen käyttöön? Hirveää kiirettä koneen hankintaan ei tällä hetkellä ole joten odottelukin voi jatkua jos tuelvaisuudessa on tulossa halvempia am5 lankkuja.

Erillistä näytönohjainta ei varmasti kannata tälläseen koneeseen hankkia millä ei tulla pelaamaan. Ainakaan mitään viime vuosien pelejä.

Olisi mukava kuunnella teidän ajatuksia ja millasen peruskoneen te kasaisitte nyt? Mielellään panostan kestävyyteen ja laadukkaisiin osiin mitkä kestää vuosia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
608
Mä en tylsästi kasaisi itse, vaan ostaisin valmiin edukkaan toimistokoneen.
Esim tuollainen IdeaCentre i5-12400:lla hintaan 357€. Tästä on myös versio, jossa on 16x ja 1x pcie-paikat, mutta Gigantin listaamien tietojen mukaan tässä mallissa niitä ei ole.

Toki samaan hintaan saa osistakin kasattua koneen, tuossa yksi esimerkki valmiiksi kasattuna pakettina 330 eurolla.

Ja ajattelisin, että twitchin ja youtuben näyttämisessä ei mitenkään päin tarvita AM5-kantaista tehokonetta, vaan kaikki 5v sisällä tehdyt työpöytäkamat toimii tuohon käyttöön ongelmitta. Eli AM4, LGA 1200 tms käy nekin jos tulee sopivaan hintaan vastaan.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 119
Ite laitoin tuollaisen kiinan minipeeceen kyseiseen käyttöön:

Jos kasaamaan alkaa niin vaikkapa tuollainen mini-itx kone tarjoushaukkana:

~640€ jossa itx-lisää kyllä sellainen reilu satku perus matx-kokoiseen verrattuna (emo+sfx-virtis) :( -> Eli sieltä säästöä löytyy. Lisäksi kotelon saatavuudessa on ollut haasteita, eka pieni erä meni ilmeisesti jonottaneille.

AM5 vaihtoehto matx kokoisena:


Sama hinta, hieman isompi koko ja päivitettävyyttä vuosiksi eteenpäin. Sanoisin että mieluummin tämä paketti kyllä.
 
Viimeksi muokattu:

-Dz

Liittynyt
06.05.2021
Viestejä
76
Kävisikö nuc? Hiljainen, pienivirtainen ja riittävä. Sisälle saa näprätä itse ne kamat mitä katsoo riittäväksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 947
Viestejä
4 297 454
Jäsenet
71 735
Uusin jäsen
Mesimeloni

Hinta.fi

Ylös Bottom