Eipä ole mitään isompia. Kaksi kertaa olen vahingossa ajanut vastaantulijoiden kaistalla.
Ensimmäinen näistä oli kun heti ekana päivänä kortin saatuani onnistuin vasemmalle kääntyessä ajamaan liikenteenjakajan vasemmalle puolelle. Ei muuta kuin paniikissa vaan kanttareen yli oikealle puolelle. Lähettyvillä ei onneksi ollut muita autoja, joten mitään varsinaista vaaratilannetta ei tullut.
Toinen kerta tapahtui muutamaa kuukautta myöhemmin, kun ajoin ensimmäistä kertaa Itäväylän kautta lännen suunnasta Herttoniemen suuntaan. Siinä kun noustaan rampilta ylös ja on se ihmeellinen liikenneympyrähässäkkä, käännyin heti rampin jälkeen vasemmalle.
Kello oli onneksi reilusti yli puolen yön arki-iltana, joten taaskaan ei tullut ketään vastaan ja pääsin puikahtamaan tuossa takaisin omalle kaistalleni, mutta kyllä siinäkin kerkesi perse hikoamaan. Mielestäni ihan kohtuullisen ihnhimillinen erehdys, varsinkin tuoreelle kuskille.
Lähimpänä kolaria olen ollut kun muutama vuosi sitten Lahden motarilla oli niitä siltatöitä, joiden seurauksena liikenne meni usein 120 km/h vauhdista äkkipysähdyksiin yhtään ruuhkaisempana aikana. Olin tulossa töistä kotiin, matkalla pohjoista kohti kun huomasin, että liikenne seisoo. Jouduin tekemään kohtuullisen voimakkaan jarrutuksen, mutta eteen pysähtyneeseen autoon jäi kuitenkin vielä muutama metri. Tuli sitten samantien mieleen vilkaista taustapeiliin ja huomasin, että nyt tulee muuten sen verran vauhdilla tuolta joku Mersun maasturi, että joku vaistoi käski rullata pois alta pientareelle. Tämä osoittautui varsin hyväksi muuviksi, sillä kyseinen mersu vetäisi hätäjarrutuksesta huolimatta pienen mällin edessäni olleen autoon perään. Ei siis mikään paha kolari, mutta luulen että minuun olisi kolahtanut aika paljon kovempaa jos olisi jäänyt väliin.
Noin muuten ei ole kyllä reilun parinkymmenen vuoden ja satojen tuhansien kilometrien ajouran aikana ollut mitään isompia mokailuja tai läheltä-piti-tilanteita. Olen aika varovainen ja defensiivinen kuski, enkä esim. maanteillä ajaessa lähtökohtaisesti juuri harrasta ohittelua ohituskaistojen ulkopuolella. Lähden muutenkin siitä oletuksesta, että kaikki muut tiellä liikujat ovat täysin sokeita idiootteja ja/tai yrittävät aktiivisesti tappaa minut. Eniten liikenteessä kuumottaa just tuo, että on ihan sama kuinka huolellinen ja tarkkaavainen kuski itse olet, voit silti päätyä ruumishuoneelle tai teholle ihan puhtaasti sen takia, että liikkeellä on niin saatanasti kaikenmaailman reikäpäitä, joilla on aina hirveä kiire omaan hautaansa.