Oikosulkumoottori - korjaus, huolto, käämintä

Hienoa seurata jonkun itseoppimisprojektia.
Mikäli tuntui mukavalta hommalta, niin eikun opettelemaan lisää, käämijöistä on kovasti pulaa.
Itse 10 vuotta näitä romuja kääminyt. Pitää vielä paremmin lukea nämä viestit läpi (ei näin kesken töisen ehdi kunnolla lukemaan [315kW moottori työnalla]), voisi olla jotain vinkkejä aloitteleville.

Kuinka pienet oikosulkumoottorit kannattaa vielä uudelleen käämiä? Ja tarkoitan nyt esim VEM, SEW, Siemens ja muut laadukkaammat kuin kiinalaiset moottorit.
Mulla tulee töiden puolesta vastaan monen eri merkkisiä ja kokoisia 0,15kW - 200kW oikosulkumoottoreita ja aika monesti vaan laitetaan uutta tilalle kun vanha on hajonnut. Toki monesti vaakakupissa painaa asiakkaan kiire saada prosessi takas toimintaan niin ei oo aikaakaan odotella, että käämittäis uudelleen.

Missäpäin korjailet näitä? Ja minkä nimisessä firmassa? Jos vaikka joskus tulee tarvetta... Laita vaik yksärillä jos et halua laittaa firman nimeä tänne julkisesti...?
 
Kuinka pienet oikosulkumoottorit kannattaa vielä uudelleen käämiä? Ja tarkoitan nyt esim VEM, SEW, Siemens ja muut laadukkaammat kuin kiinalaiset moottorit.
Mulla tulee töiden puolesta vastaan monen eri merkkisiä ja kokoisia 0,15kW - 200kW oikosulkumoottoreita ja aika monesti vaan laitetaan uutta tilalle kun vanha on hajonnut. Toki monesti vaakakupissa painaa asiakkaan kiire saada prosessi takas toimintaan niin ei oo aikaakaan odotella, että käämittäis uudelleen.

Missäpäin korjailet näitä? Ja minkä nimisessä firmassa? Jos vaikka joskus tulee tarvetta... Laita vaik yksärillä jos et halua laittaa firman nimeä tänne julkisesti...?
7.5kW on jossain kohtaa ollut pienin, joka kannattaa käämiä.
Erikoismoottorit tietysti asia erikseen.

Ja mitä tulee kiinanmoottorien huonouteen, niin en ainakaan käämien puolesta allekirjoittaisi väitettä. Varmasti sieltä tulee huonojakin moottoreita, mutta esim Moves on mielestäni hyvä moottori.
Mitä taas tulee uusiin merkkimoottoreihin, niin pienet Siemensit on aivan kuraa, eikä ABB, Vem ja kumppanit kauas jää. On insinöörit laskenut hyvin tarkkaa mistä kaikesta voi säästää.
Isommat moottorit on sitten asia erikseen. Niissä on edelleen laadukkaita yksilöitä.
Vanhat Strömbergit suosittelen pitämään kunnossa. Ei oikein parempia moottoreita ole vastaan tullut. HX-kokeita on edelleen todella paljon käytössä ja aina välillä tulee vastaan HZ-malleja (valmistus lopetettu 60-luvulla).

Tuon kiireen ymmärtää, kun nopeammin uuden moottorin vaihtaa tilalle, mutta varamoottori helpottaisi asiaa. Yleisesti isommissa tehtaissa on kaikille moottoreille varalle toinen tai kolmaskin kone ja näin saadaan aikaa kääminnälle.
Pitkässä juoksussa varmasti tulee halvemmaksi (käämintä kuitenkin maksaa 1/3-1/2 uuden koneen hinnasta), mutta vaatii varastotilaa.
 
7.5kW on jossain kohtaa ollut pienin, joka kannattaa käämiä.
Erikoismoottorit tietysti asia erikseen.

Ja mitä tulee kiinanmoottorien huonouteen, niin en ainakaan käämien puolesta allekirjoittaisi väitettä. Varmasti sieltä tulee huonojakin moottoreita, mutta esim Moves on mielestäni hyvä moottori.
Mitä taas tulee uusiin merkkimoottoreihin, niin pienet Siemensit on aivan kuraa, eikä ABB, Vem ja kumppanit kauas jää. On insinöörit laskenut hyvin tarkkaa mistä kaikesta voi säästää.
Isommat moottorit on sitten asia erikseen. Niissä on edelleen laadukkaita yksilöitä.
Vanhat Strömbergit suosittelen pitämään kunnossa. Ei oikein parempia moottoreita ole vastaan tullut. HX-kokeita on edelleen todella paljon käytössä ja aina välillä tulee vastaan HZ-malleja (valmistus lopetettu 60-luvulla).

Tuon kiireen ymmärtää, kun nopeammin uuden moottorin vaihtaa tilalle, mutta varamoottori helpottaisi asiaa. Yleisesti isommissa tehtaissa on kaikille moottoreille varalle toinen tai kolmaskin kone ja näin saadaan aikaa kääminnälle.
Pitkässä juoksussa varmasti tulee halvemmaksi (käämintä kuitenkin maksaa 1/3-1/2 uuden koneen hinnasta), mutta vaatii varastotilaa.

Joo unohdin tosiaan et movesin omat tulee kiinasta ja ne on niinkuin sanoit hyviä moottoreita. Ja joo tarkoitin lähinnä noita vähän isompia motteja. Vanhoja strömbergejä tulee sillon tällöin vastaan ja niihin kun heittää uudet laakerit niin taas käy ja kukkuu..
 
Hienoa seurata jonkun itseoppimisprojektia.
Mikäli tuntui mukavalta hommalta, niin eikun opettelemaan lisää, käämijöistä on kovasti pulaa.
Itse 10 vuotta näitä romuja kääminyt. Pitää vielä paremmin lukea nämä viestit läpi (ei näin kesken töisen ehdi kunnolla lukemaan [315kW moottori työnalla]), voisi olla jotain vinkkejä aloitteleville.
Miten tuommoisen ison moottorin käämit oikein tehdään kun eikö se noilla tehoilla pidä olla aika paksua vai onko siinä useampi ohuempi rinnan kytkettynä?
 
Eikös nuo ole tehty erikokoisista ja muotoisista kiskoista tai päistään avoimista lenkeistä, jotka sitten juotetaan kiinni miten kyseinen konetyyppi vaatii?
 
Eikös nuo ole tehty erikokoisista ja muotoisista kiskoista tai päistään avoimista lenkeistä, jotka sitten juotetaan kiinni miten kyseinen konetyyppi vaatii?
Muotkuparikoneissa menee noin. Itse en ole niitä tehnyt, mutta yleensä käytössä isommissa moottoreissa. Tyyliin Mw -> ja mahdollisesti vielä suurjännitemoottoreita.

Miten tuommoisen ison moottorin käämit oikein tehdään kun eikö se noilla tehoilla pidä olla aika paksua vai onko siinä useampi ohuempi rinnan kytkettynä?
Useita lankoja rinnankytkettynä. Harvoin moottorissa on 1.5mm paksumpaa lankaa käytetty.
Poikkipinta-alaa saadaan kun laitetaan vaikka 15 lankaa rinnan ja lisäksi kytketään vyyhdit (käämit) rinnakkain.
Itse kone jolla vyyhdit tehdään pitää periaatteessa olla vain riittävän jykevä, jotta se jaksaa kelata useampaa lankaa samanaikaisesti ja kannatella isompaa vyyhtiä. Yleensä yksittäinen vyyhti ei yli kymmentä kiloa kuitenkaan paina.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 377
Viestejä
4 536 310
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom