Oikea rengaspaine?

Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Mikä on oikea rengaspaine renkaaseen 185/65 R14 82H? Tällä hetkellä käytössä 2.3bar
Auton taulukko suosittaa näin ja pohdin netti foorumien suositusta laittaa 2.4bar...
Tippuuko kulutus jos laittaa 2.4bar tuon 2.3bar tilalle?

taulukko.PNG
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Itsellä 185/50-16 ja ohjeen mukainen 2.5 bar. Voi se kulutus aavistuksen tippua isommalla paineella.

Muistaakseni talvirenkaisiin suositeltiin +0.2 bar, koska paine laskee kylmällä.
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
108
Noin pienillä eroilla ei ole niin suurta eroa kulutuksessa tai niitä on ainakin hyvin vaikea todentaa. Itse suosittelen aina korkeampaa kun tehtaan suositus, sillä nykyaikaisia renkaita ei saa pilalle/rikki suuremmilla paineilla kunhan pysyy kohtuudessa. Perusteluna on tasainen kuluminen, parempi rullaavuus ja kestävyys huonommilla teille.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Laitan huomenna 2.5bar. Katson miten vaikuttaa ajokokemukseen.
Jos pitoa ei ole yhtään tai tuntuu liian keveältä ohjaa, niin laitan 2.4bar.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Autojen omat suositukset taitaa painottaa ajomukavuutta, mutta minusta on kyllä mukavempi ajella hieman kovemmilla paineilla. Farmarissa on 2.8 edessä ja 2.6 takana, hatchbackissa 2.5.

Entäs paineet talvikelillä? Maalaisjärki sanoisi että löysemmällä saisi paremman pidon siinä ääritilanteessa johon hyvillä talvirenkailla varaudutaan, toisaalta erittäin kokenut ja arvostamani pajaukko vinkkasi että talvella paineet pitäisi olla vähän enemmän kuin suositukset. Enpä muista tajusinko kysyä perusteluja vai eikö se osannut perustella.
 
Liittynyt
02.08.2017
Viestejä
250
toisaalta erittäin kokenut ja arvostamani pajaukko vinkkasi että talvella paineet pitäisi olla vähän enemmän kuin suositukset. Enpä muista tajusinko kysyä perusteluja vai eikö se osannut perustella.
Jos se tarkoitti juuri tuota samaa, mikä muutama kommentti ylempänä mainittiin eli "talvirenkaisiin suositellaan +0.2 bar, koska paine laskee kylmällä."

"Esimerkki. Hallin lämpötila on +20 ˚C, ja ulkona on pakkasta -10˚ C à kun painetta säädetään hallin lämmössä, renkaisiin täytyy lisätä 30 kPa (0,3 bar) suurempi paine kuin suosituspaine, jotta renkaiden painetaso olisi oikea ulkonakin. "
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Autojen omat suositukset taitaa painottaa ajomukavuutta, mutta minusta on kyllä mukavempi ajella hieman kovemmilla paineilla.
Noissa suosituspaineissa on myös se, että ne voivat olla aivan liian matalat. Vuosia sitten rengashotellissa alle laiton yhteydessä tarkistivat paineet, ja syystä tai toisesta en niitä muistanut käydä heti itse tarkistamassa. Paria kuukautta myöhemmin vahingossa tuli huomattua, että renkaat olivat aivan loppu keskeltä vaikka reunoilla pintaa oli lähes uuden veroisesti. Paineita tarkastaessa oli renkaissa valmistajan matalimmat suosituspaineet.

Tämän jälkeen on muistanut käydä heti alle laiton jälkeen tarkistamassa mitkä paineet siellä renkaassa on, vaikka olisikin pyytänyt laittamaan kovemmat paineet kuin suosituspaineet ovat.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Autojen omat suositukset taitaa painottaa ajomukavuutta, mutta minusta on kyllä mukavempi ajella hieman kovemmilla paineilla. Farmarissa on 2.8 edessä ja 2.6 takana, hatchbackissa 2.5.

Entäs paineet talvikelillä? Maalaisjärki sanoisi että löysemmällä saisi paremman pidon siinä ääritilanteessa johon hyvillä talvirenkailla varaudutaan, toisaalta erittäin kokenut ja arvostamani pajaukko vinkkasi että talvella paineet pitäisi olla vähän enemmän kuin suositukset. Enpä muista tajusinko kysyä perusteluja vai eikö se osannut perustella.
Tätä en ole ymmärtänyt, miks jotkut laittaa eri paineet eteen ja taakse?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Etuvetoisissa etupää usein painavampi kun ajellaan ilman kuormaa > kovempi paine eteen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Tippuuko kulutus jos laittaa 2.4bar tuon 2.3bar tilalle?
Häviävän vähän, mutta laita ihmeessä. Tuolla taulukkodatalla ilman muuta tietoa alkaisin ehkä kokeilemaan juuri noin 2,4 barista. Yleensä suositus on vähän alakanttiin ja tuossa varsinkin on kevyen kuorman ja täyden kuorman suositus erittäin lähellä toisiaan. Tapana on ajella normaalisti aina suunnilleen täyden kuorman paineilla vaikka kuorma on yleensä kevyt, ellei ilmene syytä muuhun.

Usein autovalmistajankin suositus on lisätä taulukkoarvoihin käytöstä riippuen jotain. Esimerkiksi 0,2 bar jos on suurta talvista lämpötilanvaihtelua odotettavissa tai jos ajo on kovaa. Tähän suuntaan vihjaavat myös rengasvalmistajat tai kuten mainittua, "paja ukot".
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Ja pitää muistaa, että se puuilon halvimman pistoolin lukema voi poiketa jo sen +/- 0,2bar.
Itsellä kun käytössä monia pistooleja ja vielä niitä mittareita, jolla ei voi painetta lisätä, vaan näyttävät vain paineen, niin erot on suuret.(isoin ero mittareiden kesken ollut 0,5bar, mittarit ollut tarkistushetkellä kytkettynä kompuraan)
Tärkein että saman akselin renkaissa on sama määrä painetta.

Rohkeasti vaan sillä omalla mittarilla inasen enemmän, mitä suositellaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 223
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom