Varsinki kun 20c lämmössä laittaa 2.5bar on se 10c lämmössä se 2.4barTuolla 0.1 Barin muutoksella et kyllä huomaa eroa pidossa tai ohjauksen keveydessä
Laita vaan, ei se liikaa ole. Ehkä ohjaus muuttuu hieman jämäkämmäksi?Laitan huomenna 2.5bar. Katson miten vaikuttaa ajokokemukseen.
Jos pitoa ei ole yhtään tai tuntuu liian keveältä ohjaa, niin laitan 2.4bar.
Jos se tarkoitti juuri tuota samaa, mikä muutama kommentti ylempänä mainittiin eli "talvirenkaisiin suositellaan +0.2 bar, koska paine laskee kylmällä."toisaalta erittäin kokenut ja arvostamani pajaukko vinkkasi että talvella paineet pitäisi olla vähän enemmän kuin suositukset. Enpä muista tajusinko kysyä perusteluja vai eikö se osannut perustella.
Noissa suosituspaineissa on myös se, että ne voivat olla aivan liian matalat. Vuosia sitten rengashotellissa alle laiton yhteydessä tarkistivat paineet, ja syystä tai toisesta en niitä muistanut käydä heti itse tarkistamassa. Paria kuukautta myöhemmin vahingossa tuli huomattua, että renkaat olivat aivan loppu keskeltä vaikka reunoilla pintaa oli lähes uuden veroisesti. Paineita tarkastaessa oli renkaissa valmistajan matalimmat suosituspaineet.Autojen omat suositukset taitaa painottaa ajomukavuutta, mutta minusta on kyllä mukavempi ajella hieman kovemmilla paineilla.
Tätä en ole ymmärtänyt, miks jotkut laittaa eri paineet eteen ja taakse?Autojen omat suositukset taitaa painottaa ajomukavuutta, mutta minusta on kyllä mukavempi ajella hieman kovemmilla paineilla. Farmarissa on 2.8 edessä ja 2.6 takana, hatchbackissa 2.5.
Entäs paineet talvikelillä? Maalaisjärki sanoisi että löysemmällä saisi paremman pidon siinä ääritilanteessa johon hyvillä talvirenkailla varaudutaan, toisaalta erittäin kokenut ja arvostamani pajaukko vinkkasi että talvella paineet pitäisi olla vähän enemmän kuin suositukset. Enpä muista tajusinko kysyä perusteluja vai eikö se osannut perustella.
Häviävän vähän, mutta laita ihmeessä. Tuolla taulukkodatalla ilman muuta tietoa alkaisin ehkä kokeilemaan juuri noin 2,4 barista. Yleensä suositus on vähän alakanttiin ja tuossa varsinkin on kevyen kuorman ja täyden kuorman suositus erittäin lähellä toisiaan. Tapana on ajella normaalisti aina suunnilleen täyden kuorman paineilla vaikka kuorma on yleensä kevyt, ellei ilmene syytä muuhun.Tippuuko kulutus jos laittaa 2.4bar tuon 2.3bar tilalle?