Oikea rengaspaine?

Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Mikä on oikea rengaspaine renkaaseen 185/65 R14 82H? Tällä hetkellä käytössä 2.3bar
Auton taulukko suosittaa näin ja pohdin netti foorumien suositusta laittaa 2.4bar...
Tippuuko kulutus jos laittaa 2.4bar tuon 2.3bar tilalle?

taulukko.PNG
 
Itsellä 185/50-16 ja ohjeen mukainen 2.5 bar. Voi se kulutus aavistuksen tippua isommalla paineella.

Muistaakseni talvirenkaisiin suositeltiin +0.2 bar, koska paine laskee kylmällä.
 
Noin pienillä eroilla ei ole niin suurta eroa kulutuksessa tai niitä on ainakin hyvin vaikea todentaa. Itse suosittelen aina korkeampaa kun tehtaan suositus, sillä nykyaikaisia renkaita ei saa pilalle/rikki suuremmilla paineilla kunhan pysyy kohtuudessa. Perusteluna on tasainen kuluminen, parempi rullaavuus ja kestävyys huonommilla teille.
 
Laitan huomenna 2.5bar. Katson miten vaikuttaa ajokokemukseen.
Jos pitoa ei ole yhtään tai tuntuu liian keveältä ohjaa, niin laitan 2.4bar.
 
Autojen omat suositukset taitaa painottaa ajomukavuutta, mutta minusta on kyllä mukavempi ajella hieman kovemmilla paineilla. Farmarissa on 2.8 edessä ja 2.6 takana, hatchbackissa 2.5.

Entäs paineet talvikelillä? Maalaisjärki sanoisi että löysemmällä saisi paremman pidon siinä ääritilanteessa johon hyvillä talvirenkailla varaudutaan, toisaalta erittäin kokenut ja arvostamani pajaukko vinkkasi että talvella paineet pitäisi olla vähän enemmän kuin suositukset. Enpä muista tajusinko kysyä perusteluja vai eikö se osannut perustella.
 
toisaalta erittäin kokenut ja arvostamani pajaukko vinkkasi että talvella paineet pitäisi olla vähän enemmän kuin suositukset. Enpä muista tajusinko kysyä perusteluja vai eikö se osannut perustella.

Jos se tarkoitti juuri tuota samaa, mikä muutama kommentti ylempänä mainittiin eli "talvirenkaisiin suositellaan +0.2 bar, koska paine laskee kylmällä."

"Esimerkki. Hallin lämpötila on +20 ˚C, ja ulkona on pakkasta -10˚ C à kun painetta säädetään hallin lämmössä, renkaisiin täytyy lisätä 30 kPa (0,3 bar) suurempi paine kuin suosituspaine, jotta renkaiden painetaso olisi oikea ulkonakin. "
 
Autojen omat suositukset taitaa painottaa ajomukavuutta, mutta minusta on kyllä mukavempi ajella hieman kovemmilla paineilla.
Noissa suosituspaineissa on myös se, että ne voivat olla aivan liian matalat. Vuosia sitten rengashotellissa alle laiton yhteydessä tarkistivat paineet, ja syystä tai toisesta en niitä muistanut käydä heti itse tarkistamassa. Paria kuukautta myöhemmin vahingossa tuli huomattua, että renkaat olivat aivan loppu keskeltä vaikka reunoilla pintaa oli lähes uuden veroisesti. Paineita tarkastaessa oli renkaissa valmistajan matalimmat suosituspaineet.

Tämän jälkeen on muistanut käydä heti alle laiton jälkeen tarkistamassa mitkä paineet siellä renkaassa on, vaikka olisikin pyytänyt laittamaan kovemmat paineet kuin suosituspaineet ovat.
 
Autojen omat suositukset taitaa painottaa ajomukavuutta, mutta minusta on kyllä mukavempi ajella hieman kovemmilla paineilla. Farmarissa on 2.8 edessä ja 2.6 takana, hatchbackissa 2.5.

Entäs paineet talvikelillä? Maalaisjärki sanoisi että löysemmällä saisi paremman pidon siinä ääritilanteessa johon hyvillä talvirenkailla varaudutaan, toisaalta erittäin kokenut ja arvostamani pajaukko vinkkasi että talvella paineet pitäisi olla vähän enemmän kuin suositukset. Enpä muista tajusinko kysyä perusteluja vai eikö se osannut perustella.

Tätä en ole ymmärtänyt, miks jotkut laittaa eri paineet eteen ja taakse?
 
Etuvetoisissa etupää usein painavampi kun ajellaan ilman kuormaa > kovempi paine eteen.
 
Tippuuko kulutus jos laittaa 2.4bar tuon 2.3bar tilalle?
Häviävän vähän, mutta laita ihmeessä. Tuolla taulukkodatalla ilman muuta tietoa alkaisin ehkä kokeilemaan juuri noin 2,4 barista. Yleensä suositus on vähän alakanttiin ja tuossa varsinkin on kevyen kuorman ja täyden kuorman suositus erittäin lähellä toisiaan. Tapana on ajella normaalisti aina suunnilleen täyden kuorman paineilla vaikka kuorma on yleensä kevyt, ellei ilmene syytä muuhun.

Usein autovalmistajankin suositus on lisätä taulukkoarvoihin käytöstä riippuen jotain. Esimerkiksi 0,2 bar jos on suurta talvista lämpötilanvaihtelua odotettavissa tai jos ajo on kovaa. Tähän suuntaan vihjaavat myös rengasvalmistajat tai kuten mainittua, "paja ukot".
 
Ja pitää muistaa, että se puuilon halvimman pistoolin lukema voi poiketa jo sen +/- 0,2bar.
Itsellä kun käytössä monia pistooleja ja vielä niitä mittareita, jolla ei voi painetta lisätä, vaan näyttävät vain paineen, niin erot on suuret.(isoin ero mittareiden kesken ollut 0,5bar, mittarit ollut tarkistushetkellä kytkettynä kompuraan)
Tärkein että saman akselin renkaissa on sama määrä painetta.

Rohkeasti vaan sillä omalla mittarilla inasen enemmän, mitä suositellaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 446
Viestejä
4 538 300
Jäsenet
74 799
Uusin jäsen
STW1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom