Ohjelma lähiverkon monitorointiin

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 419
Eli pitäisi löytää joku helposti konffattava simppeli softa lähiverkon monitorointiin, sekä Linuxille että Windowsille. Molemmille sen takia että kotona mulla on käytössä Linux ja joskus tulee tilanteita jolloin Windows-versiokin olisi hyvä olla + pari kertaa aiemmin olisi pitänyt duuniin tuollainen saada. Tietty jos joku win-softa pyörii winen päällä niin sellainenkin kelpaa.

Joskus vuosituhannen vaihteessa olen käyttänyt Ipswitch WhatsUp -nimistä ohjelmaa joka teki kaiken mitä halusinkin. Löysinkin tuon itseasiassa vanhan backup-levyn syövereistä mutta ei tunnu toimivan nykykoneissa ainakaan vähäisellä kikkailulla. Tuo versio taisi olla 2.13 ja oli julkaistu 1997. Muuten tuo tuntuisi toimivan mutta verkkoyhteys eli itse monitorointi ei toimi.

Lähinnä siis haluaisin simppelin graafisen ohjelman johon voisi lätkiä tietokoneita, routereita, switchejä, wlan-purkkeja sun muita, antaa niille IP-osoitteet ja sitten ohjelma pingaisi laitteita halutuin väliajoin ja ilmoittaisi kun laite katoaa verkosta. Ilmainen ohjelma olisi haussa (mielellään myös ilmainen kaupalliseen käyttöön, jos sattuu tulemaan joskus esim duunissa tarvis) tai jos oikein hyvä sattuu vastaan niin muutaman lantin tuollaisesta voisi maksaakin.

Muutamia softia on tullut vastaan mutta joko hintalappu on ihan järkyttävä tai sitten ovat aivan liian monimutkaisia (tai sitten mä en keksi oikeita hakusanoja). Ehdotuksia otetaan vastaan...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
299
Itseänikin kiinnostaisi tuollainen ohjelma. Olen tällä hetkellä käyttänyt muutamalle koneelle vain bat-tiedostoja pingailuun jne.

Olen ajanut tätä skriptiä, joka tallentaa pingin perusteella katkojen tiedot
http://tataz.mbnet.fi/tools/katkojentarkkailija/

Lisäksi olen tallentanut logiin arpingin (Windowsille arp-ping) broadcastinä suoritetut pingaukset . Koneet vastaavat arp-pingiin, vaikka palomuuri estäisi ICMP-pingin. Lisäksi WLAN:ssa boradcast liikenne eroaa normiliikenteestä.

Vielä tämän lisäksi olen pingannut kohdetta HRPing:llä, joka pingaa kohdetta aina esim. sekunnin välein eikä pysäytä pingausta, vaikka vastausta ei tule. Time out -aika on esim. 30 sekuntia. Tämä siksi, että joissakin tapauksissa paketit ovat jääneet jonnekin puskuriin esim. 15 sekunniksi ja tulevat sitten kertarysayksellä perille. Tavalliset pingit eivät tällaista toimintaa erota, vaan merkkaisivat paketit kadonneeksi esim. 4 sekunnin päästä tai pidemmällä odotusajalla eivät lähettäisi odotusajan aikana uusia pingejä.

=> Eli melkoista räpellystä tämä meikän toiminta on. Toimii parille eri laitteelle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
278
netstat ainakin löytyy molemmilta ja silläkin pystyy jo valvomaan paljon. Graafinen käyttöliittymä tietysti puuttuu.. (tai voi löytyäkin, en tiedä). On tosin 'vanhentunut' (mutta onko siinä mitään erityisesti vialla?) linuxilla vaikka emopaketti net-tools toisinaan päivityksiä saakin.
Mutta taitaa olla kuitenkin liian puuttellinen käyttötarkoitukseen nähden..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 419
Juu, netstat on tuttu, samoin arp-ping sun muut vastaavat. Lähinnä ideana olisi että olisi kiva graafinen näkymä josta sekunnissa näkee esim onko vain yksi laite tipahtanut verkosta vai onko joku kytkin tai wlan-purkki kajahtanut ja vaikuttaa laajemmalle verkkoon. Itsellä kun alkaa lähiverkossa olemaan laitteita jo sen verran paljon eri puolilla kämppää että olisi kiva nähdä nopeasti tilannekatsaus. Samoin jos esim emäntä soittaa silloin kun olen työmatkalla että ei pääse verkkoon niin voisi opastaa itse kurkkaamaan tuota niin saisi jo pelkästään puhelimitse setvittyä saako hän itse tehtyä jotain asian korjaamiseksi.

Tosiaan mulla on pöytäkone, muutama läppäri, pari tablettia, 3 kännykkää, ainakin 5 RasPia, muutama minitietokone, pari telkkaria + digiboksi, nettiradio, pari LAN/DMX -adapteria, pari LAN/RS485 -adapteria, muutamia muita verkkoa käyttäviä laitteita ja tietty sekalainen kasa verkon aktiivilaitteita millä nuo ovat yhteydessä toisiinsa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 913
Itselläkin olisi tälläiselle kiinnostusta. Koitin joskus parivuotta sitten vääntää toimimaan linuxin kanssa jotain ilmaista SNMP softaa mutta ei siitä tullut paskaakaan. En vain osannut ja softan tuki/ohjeistus oli linuxmaisen niukkaa ja ammattilaisille tarkoitettua. Jätin koko homman kun kone missä tuo oli sippasi parin kuukauden päästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 074
Mikrotik Dude on tosi hyvä joka hoitaa skannaa... Varsinkin jos Mikrotik laitteita käyttää kuten minä. Helppo asentaa ja ilmainen. Vaatii toisin RouterOS virtuaalin tai reitittimeen jossa muistia sille tietokannalle. Duden työasema client löytyy Windowssille, miksi ei Winellä voisi muualla toimia...

Palvelimia monitoroin Icinga2:lla, pidin siitä enenmän kuin vanhasta Nagioksesta. Icinga2 tallentaa grafiikat ja tekee hälyt jos poikkeuksia. Icingasta grafiikat graphiten kautta Grafanaan josta voi tehdä omat grafikaat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 419
Noniin, nyt alkoi löytymään ehkäpä kelvollisia ehdokkaita vaikka niissäkin on aika paljon turhiakin ominaisuuksia. TheDude ja PRTG varmaankin menevät testaukseen kunhan ehtii. Tuo TheDude vaikuttaa ainakin ominaisuuksensa perusteella hyvältä kun toimii linuxissa winellä eikä ilmeisesti ole mitään rajoituksia. PRTG:ssä on joku sensorirajoitus free-versiossa joka vähän ehkä mietityttää.

Cacti weathermapilla vaikuttaa turhan monimutkaiselta konffattavalta, ilmeisesti vaatii RRDToolin dataa ja weathermappiin pitäisi configgia käsin editoimalla tehdä laitteet. Voin tietty olla väärässäkin mutta tuon käsityksen sai parin minuutin pikavilkaisulla. Samoin nuo Nagios ja Icinga, näyttävät pikavilkaisulla vähän turhan raskailta konffata vaikka toki niistä varmaan saakin vaikka mitä dataa ulos.

Sinänsä hassua että yksikään ehdokas ei ole vielä päässyt tuohon wanhan Ipswitch WhatsUpin yksinkertaisuuteen, sen toiminnallisuus riittäisi minulle täysin.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 095
PRTG:ssä on joku sensorirajoitus free-versiossa joka vähän ehkä mietityttää.
Sensori on esim. yksi kytkimen portti tai joku muu yksittäinen valvottava asia valvottavassa laitteessa. Katottiin tota töissä mutta meni hylsyyn tuon vaikean lisenssoinnin ja huonon skaalautuvuuden takia.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
299
Melko raskaita softia nuo. Löytyisköhän Androidille mitään ohjelmaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 419
Melko raskaita juu ja/tai monimutkaisia konffattavia.

Androidille on itseasiassa ainakin yksi kiva softa, Fing, se skannaa lähiverkon ja näyttää löytyneet laitteet ja jopa osaa kertoa yleisimmät palvelut mitkä pyörivät laitteissa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
299
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
453
Hmm... Ekana nyt ehkä tulee Nagios mieleen tuollasista. Munin ja Cacti tuli myös tuossa mieleen mut nuo nyt on ehkä enemmän palvelinten tms tietokoneitten statistiikan keräämiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 419
Tulipahan taisteltua tuon iciwanhan WhatsUpin kanssa ja nyt se lähti toimimaan sekä nyky-windowseissa että linuxissa winen päällä.

Windowsissa piti vaan olla sopivat käyttäjäoikeudet ja piti huijata että käyttää wanhaa windowsin versiota, en nyt muista millä versiolla lähti toimimaan mutta jollakin toimii kuitenkin.

Linux/wine olikin haastavampi. Kun ensin googletteli muita TCP/IP-ongelmia winen kanssa niin keksi logata winsockin toimintaa ja katsoa antaako se virheilmoituksia. Niitä googlettelemalla taas pääsi eteenpäin ja jollakin sivulla käskettiin kokeilla jotain tiettyjä wine-staging -versioita joissa on jotain ICMP-ongelmia korjattu ja sehän lähti viimein pienellä virittelyllä rokkaamaan.

Eli nyt mulla on kotikäyttöön juuri niin simppeli ja näppärä monitorointisofta kuin halusinkin. Ja duunitarpeisiin firman nörteiltä kuulemma löytyy joku heidän käyttämä softa jota voi jaella asiakkaille tarvittaessa. Omalta kohdalta siis case closed.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 901
Viestejä
4 213 081
Jäsenet
70 976
Uusin jäsen
viktors

Hinta.fi

Ylös Bottom