Ohjaustehostimen nesteen vaihto

Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
114
Olettekos yleensä vaihdelleet auton (tai muun kulkineen) ohjaustehostin nesteitä? Käsittääkseni ohjaustehostimen öljyn vaihto ei yleensä kuulu auton huolto-ohjelmaan...?

Vaihdoin nyt ihan mielenkiinnosta litran ohjaustehostinnestettä säiliöstä imemällä. Vanha öljy haisi aivan kärynneelle ja oli pikimustaa, kun uusi öljy on kirkasta punaista ATF-öljyä. Ihme kyllä ettei mitään ääniä tai jumittamista ollut tehostimessa, vaikka vanhat öljyt oli noinkin heikossa hapessa: ainoa oire oli että ratin kääntämiseen tarvitsi hieman enemmän voimaa. Vanhat öljyt saattoivat olla jopa alkuperäiset (~16v), sillä ainakaan huoltokirjassa ei ole merkintöjä ohjaustehostimen huolloista aiempien omistajien toimesta.

Litrakin uutta öljyä tuntui tekevän jo huomattavan kevennyksen ratin kääntämiseksi vaadittavaan voimaan, mutta täytyy vielä varmuudeksi vaihtaa toinen jos kolmaskin litra. Toki pro-keino olisi valuttaa koko järjestelmä tyhjäksi ja korvata kokonaan uudella öljyllä, mutta ei innosta alata isommin ruuvaileen & autossani ohjaustehostimen letkut ovat melko vanhoja joten ei tee mieli avata liitoksia kun ovat vielä tiiviisti kiinni :D
 
21v 300tkm eikä kertaakaan vaihdettu. Tiedä sitten onko tarpeellista ruveta vaihtamaan.
 
Hyvää se tekee ja jotkut sannoo että tehostimen kaikki kumiosat ym. haperot paikat porsii kun pyörittää vanhaa paskaa järjestelmässä.
 
Jos autolla on ikää toistakymmentä vuotta, niin tehostinöljyjen vaihdosta ei ainakaan haittaa ole. Itse vaihtelin litran verran "laimennushuuhtelulla": ensin ohjaus laitaan ja säiliö ruiskulla imemällä tyhjäksi, sitten täyttö vähän alle minimin, ohjaus toiseen laitaan, tyhjennys ruiskulla ja sama uusiksi kerran tai pari. Lopuksi öljyt normaalitasoon. Lopussa öljy näytti tuoreelta, kun vanha neste oli mustaa tervaa, eli eiköhän huuhtelu ajanut asiansa.

Jos saman toistaa muutaman vuoden välein, niin eiköhän tehostinöljy pysy keskimäärin ihan OK kunnossa.
 
Menee vielä rikki kun rupee vanhaa romua turhaan huoltamaan. Toissa kesänä tuli käytettyä ekaa kertaa ilmastointi huollossa eikä kaasua ollu hävinny paljon mitään. Hukkaan meni nekin rahat.
 
Niin, ei niitä yleensä vaihdella, koska tehostus toimii joka tapauksessa. Säiliöstä imemällä saa sen puoli litraa tai enemmänkin. Voi toki irroittaa paluuletkun ja laittaa sen pulloon ja lisätä säiliöön sitä mukaa uutta nestettä, niin saa kaiken vaihdettu. Väri ja haju sen välittömän vaihtotarpeen kyllä kertoo. Pitäisi tehdä itsekin, vaikka ikää ei olekaan kuin 11 vuotta nesteillä.
 
Omaani vaihdoin kesällä reippaasti vaan paluuletki irti ja käyntii = tavarat ulos sitten letku kiinni ja täyttö tosin en suosittele kyllä päästämän ilmaa järjestelmään, meni lähes 500km että kaikki ilma oli tullut ulos. Kyllä ohjaus keveni huomattavasti, ääriasentoon kun ennen laittoin niin pumppu/ylipaineventtiili piti meteliä nyt ei mitään.
 
Omaani vaihdoin kesällä reippaasti vaan paluuletki irti ja käyntii = tavarat ulos sitten letku kiinni ja täyttö tosin en suosittele kyllä päästämän ilmaa järjestelmään,

Juuri tämän takia ei välttämättä kannata alkaa vanhan auton letkuja irrottelemaan jos ei ole pakko. Ilma ja kuivakäynti ei ole hyvästä ikääntyneelle hydruliikalle.

Huuhteluvaihto ei ole yhtä täydellinen kuin tyhjennysvaihto mutta kyllä sekin pariin kolmeen kertaan tehtynä laimentaa tehostimen vanhaa nestettä ainakin kertaluokalla. Jos haluaa hifistellä, voi käyttää uutta nestettä litran sijasta kaksi litraa, jolloin vanha neste poistuu jokseenkin kokonaan ja lisäkustannus on luokkaa femma.

[EDIT]...eikä sitä toista litraa kannata käyttää vaihtoon kokonaan, vaan kaataa tilkka tippakannuun ja jatkaa sitä asetonilla. Näin saadaan tehtyä tunnetun universumin parasta irrotusöljyä :D
Penetrating Oil Test
 
Kyllä se ohjaus kääntyy vaikka siellä kuinka vanhat paskat olisi sisällä. Jos se vanha sotaratsu on muutenkin kohta (muutaman vuoden sisällä) lähdössä romuttamoon, niin ei maksa vaivaa vaihtaa enää yhtään mitään. Mutta jos sitä autoa meinaa pitää kauemmin, niin todellakin kannattaa vaihtaa kaikkia mahdollisia nesteitä niin säästyy jatkossa lisäharmilta. Aivan varmasti pumppu ja muut hydrauliikkajärjestelmän tiivisteet tykkää kun on puhtaammat nesteet sisällä. Vaihdoin äskettäin bemariin nesteet ja selvästi pumpun ääni hiljeni.
 
Omaan autooni OT-öljy maksaa 7,90 eur/litra, joten ei ollut kustannuskysymys kokeilla vaihtaa sitä. Alle 20 euroo maksaa kahden litran vaihtaminen.

Oikeastaan idea sen vaihtamiseen tuli siitä että uudemmassa autossani oli kevyt ohjaus vanhaan verrattuna, joten piti kokeilla saisiko vanhemman autoni ohjusta yhtään kevennettyä nesteen vaihdolla. Ja kyllähän se keveni :)
 
Vuosien saatossa hydrauliikkaöljyyn sekoittuu vettä ja pakkasella jäykistää liemet siihen kuntoon että vaurioita tulee helposti. Ruoste ja syöpyminenkin kiihtyy kun vettä on joukossa tarpeeksi.

Samalla kun näpit on rasvassa kannattaa ne jarrunesteetkin vaihtaa vaikka vain siltäosin kuin saa säiliöstä vaihdettua.
 
Kyllä se ohjaus kääntyy vaikka siellä kuinka vanhat paskat olisi sisällä. Jos se vanha sotaratsu on muutenkin kohta (muutaman vuoden sisällä) lähdössä romuttamoon, niin ei maksa vaivaa vaihtaa enää yhtään mitään.

Kun vaihdon kustannus ja vaiva ei ole mitenkään erityisen suuri, niin nesteet kannattaa vaihtaa, jos/kun niiden kunto epäilyttää. Ohjaustehostimen porsiminen on kuitenkin helposti fataali vika jollekin vanhalle koslalle.
Vaihto toki sillä edellytyksellä, että ohjaustehostimen säiliön korkin saa auki - ei kannata vääntää hapertunutta muovisäiliötä rikki.
 
Joskus muinoin itellä yks auto pullautti heti käynnistämisen jälkeen stefan ohjaustehostimesta ulos kun oli vissiin kosteus jäätyny ot-nesteessä. Meni sit myöhemmin paaliin se auto.
 
Ensimmäistä kertaa aikanaan vaihdoin nykyiseen autoon tehostajanöljyt, niin vanhat oli aivan järkyttävän mustat, mitkä sieltä tuli. Ohjaus keveni jonkin verran uusilla öljyillä. Tuli kolmisen kertaa alussa vaihdettua eli ensimmäisen vaihdon jälkeen vaihdoin 1.5viikkoa ja tämän jälkeen 1viikon jälkeen. Toisen jälkeen yhtenä aamuna oli hetken aikaa tuntui raskaamalta ja sitten toimi normaalisti ohjaus. Vissiin lämpeni talvella.

No säiliö tyhjäksi, uutta tilalle ja muutaman kerran laidasta laitaan. Tätä tein niin monesti, että 1litran purkki oli tyhjänä. Ja yhtenä ideana oli juuri se, että saa pumpulle käyttöikää lisää ja vanhat pois.
 
Nyt olisi kysyttävää ohjaustehostimen toiminnasta. En ole kovin perillä tuosta järjestelmästä.

Eli kun rattia kääntelee auton ollessa käynnissä niin virtaako nestesäiliöön yhtä letkua pitkin öljyä ja toista letkua pitkin pois säiliöstä öljyä? Vaikuttaako tähän öljyn kiertosuuntaan se mihin suuntaan rattia käännellään?
Olen vaihtanut ohjaustehostinöljyt imemällä säiliöstä ja mietin että vaikka uutta öljyä laitoin säiliöön monesti niin kiertääkö se koko järjestelmään ?
Kyllä, säiliön letkuista yksi on paluuletku ja toinen on menoletku. Kiertosuunta on aina sama ratin liikkeestä riippumatta.

Säiliöstä imemällä vaihtuu vain osa koko nestetilavuudesta. Jos tämän toteuttaa mota kertaa, niin uusi sekoittuu aina vanhaan ja kerta kerralta uusii öljyä.

Tehokkainta on ottaa irti paluuletku irti säiliöstä, laittaa se virtaamaan johonkin astiaan, ja autoa käyttämällä sekä säiliötä täyttämällä ajaa järjestelmä täyteen uutta nestettä. Pariin autoon olen tällä tavalla vaihdellut ja on tosi nopea homma. Omissa tapauksissani litra on riittänyt hyvin saamaan nesteet kirkkaaksi.
 
Säiliöstä imemällä vaihtuu vain osa koko nestetilavuudesta. Jos tämän toteuttaa mota kertaa, niin uusi sekoittuu aina vanhaan ja kerta kerralta uusii öljyä.

Tehokkainta on ottaa irti paluuletku irti säiliöstä, laittaa se virtaamaan johonkin astiaan, ja autoa käyttämällä sekä säiliötä täyttämällä ajaa järjestelmä täyteen uutta nestettä. Pariin autoon olen tällä tavalla vaihdellut ja on tosi nopea homma. Omissa tapauksissani litra on riittänyt hyvin saamaan nesteet kirkkaaksi.

Varsin hyvin nesteet kirkastuvat laimentamallakin. Ensin ratti vasemmalle, säiliö tyhjäksi ja uutta nestettä minimiin. Ratti rauhallisesti oikealle, tyhjennys ja täyttö minimiin. Sitten kääntelee rattia muutaman kerran laidasta laitaan, tyhjennys ja täyttö oikeaan tasoon. Tähänkin riittää luultavasti litra nestettä.
 
Paluuletkussa ei yleensä ole painetta kuin nimeksi, joten siinä on helposti avattavia liittimiä joka mutkassa. Niistä kun yhden helpottaa auki,se puskee kaiken nesteen kaaressa sieltä ulos. Keula mielellään ilmaan siksi aikaa kun poistaa ilmat järjestelmästä, jotei pumppu vahingoitu renkaiden vastapaineesta..
 
Itse todennut vag konsernit autoissa sopivaksi vaihtoväliksi nesteille n. 60tkm. imulla säiliö tyhjäksi, paluulinja irti ja kiinni imuun. imulla rattia samalla käännellen koko järjestelmä tyhjäksi (hommaa keventääkseen tunkkaa halutessaan keulan ilmaan) sitten säiliöön paluulinjan lähtöön pätkä letkua jonka toinen pää säiliön yläpuolelle niin tämä toimii huuhtelun ajan tulppana. Tämän jälkeen uutta nestettä säiliöön jonka vetää imulla läpi, kun alkaa imuun tulemaan kirkasta nestettä sammuttaa imun, tämän jälkeen kääntelee rattia niin että itse raidetanko puskee loputkin vanhat nesteet ja kuonat pihalle (näkee kyllä selvästi väristä) Tämän jälkeen imu irti paluulinjasta ja kiinni tuohon tulppaletkuun jolla imetään säiliö tyhjäksi (vag autoissa siivilä suodattaa säiliöön menevän nesteen eikä siitä lähtevän niin saa tämän suodatussiivilän tällä tapaa puhtaaksi) sitten imu ja tulppaletku irti, paluulinja paikalleen, säiliön täyttö ja käyntiin. Sitten vaan varovasti rattia kääntelee hitaasti laidasta laitaan että varmasti ilmaantuu kunnolla ja sitten vaan tsekkaus että pinta on maksimissa... nesteen lisäys tarvittaessa ja ei kun kovaa ajoa.

VAG-konsernin autoihin vain ja ainoastaan sitten sitä vihreää litkua eli vaikka motonetistä ihan VAG-oem öljyä. ATF-punaista jos menee laittamaan niin saa olla kohta vaihtamassa joko pumppua tai raidetankoa kun ATF tuhoaa tiivisteet.

Imuvaihdolla oikeastaan aina riittää n. 1.5-2L nestettä. Jos on oikein kuonaa täynnä oleva järjestelmä niin voi vaatia kolmannen litran purkin että järjestelmästä saa huuhdeltua kaikki kuonat pois.

Omassa autossa pumpun ääni hieman alkaa muutttumaan 60tkm paikkeilla ja myös nesteen väri alkaa muuttumaan vihreästä oranssinruskeaksi/ruskeaksi niin tietää että aika vaihtaa. toki vähän tapauskohtaista tuo ja olosuhteista toki myös riippuu.
 
VAG-konsernin autoihin vain ja ainoastaan sitten sitä vihreää litkua eli vaikka motonetistä ihan VAG-oem öljyä. ATF-punaista jos menee laittamaan niin saa olla kohta vaihtamassa joko pumppua tai raidetankoa kun ATF tuhoaa tiivisteet.

Moni auto 90-luvulta alkaen taitaa syödä vain vihreää (CHF) nestettä. Oma Astra-G käyttää vihreää. Samoin E39 Bemari, Saab, VW:t, Volvot... varmaan lähes kaikki saksalaiset ja eurooppalaiset myös.

Eri nesteitä ei pidä mennä sekoittamaan.

Nyt en muista enää tarkasti, mutta jostain muistan kuulleeni tai lukeneeni, että aivan identtisissä autoissa ja tehostimissa saatetaan käyttää eri nesteitä eri maissa. Vihreä CHF on käytössä täällä kylmässä pohjoisessa, mutta samaan tehostimeen saatetaan laittaa punaiset ATF nesteet Etelä-Euroopassa. Kylmässä ATF muuttuu tosi viskoosiseksi ja voi hajottaa paikat. Jos on tuontiauto, niin kantsii vaihtaa ne paksut ATF nesteet pois ja laittaa CHF tilalle, mutten voi pakkasessa poksahtaa hammastangon stefat tai tehosti antautua.:thumbsup:

Ja mitä tulee nesteiden vaihtoon, niin se vanha sääntö pätee aina. Vaikka kuinka valmistaja lupaa olevan ikiöljyt, niin parempi se on tekniikalle että puhtaat öljyt kiertää. Ei se kallista ole ohjausnesteet vaihtaa 60-100tkm välein, ainakin jos meinaat pitää autoa kauan, niin vaihda kaikki nesteet säännöllisesti niin säästyy monet kalliimmat rempat.
 
Moni auto 90-luvulta alkaen taitaa syödä vain vihreää (CHF) nestettä. Oma Astra-G käyttää vihreää. Samoin E39 Bemari, Saab, VW:t, Volvot... varmaan lähes kaikki saksalaiset ja eurooppalaiset myös.

Ja ei tarvitse ihmetellä, jos mineraaliöljyjen tilalle vaihdetaan täyssynteettiset öljyt, että kuinka paljon kevenee.

Itsellä on rellussa (2001) ilmoitettu ohjaustehostimelle renaultmatic d2 ja tuolle ilmoitetaan punainen väri.
Ohjaus keveni hieman uusilla ohjaustehostimen nesteillä (ATF) ja hyvin ne ovat säiliössä pysyneet sekä
entiset olivat pikimustat.

Erikoisneste automaattisiinjahydrostaattisiinvoimansiirtojärjestelmiin,suositellaan kaikkiin RENAULT-henkilö-ja pakettiautoihin.
Älä käytä ELF RENAULTMATIC D2:ta muiden autonvalmistajien automaattivaihteistoissa ja ohjaustehostinjärjestelmissä


Ja mitä tulee nesteiden vaihtoon, niin se vanha sääntö pätee aina. Vaikka kuinka valmistaja lupaa olevan ikiöljyt, niin parempi se on tekniikalle että puhtaat öljyt kiertää. Ei se kallista ole ohjausnesteet vaihtaa 60-100tkm välein, ainakin jos meinaat pitää autoa kauan, niin vaihda kaikki nesteet säännöllisesti niin säästyy monet kalliimmat rempat.

En yhtään ihmettele, jos valmistajat laskee autolle sen 6-8v ja korkeintaan sen 150-200tkm. Ei siellä ole ajateltu, että saatetaan ajaa Suomessa jopa yli 20v ja 300-500tkm matka.
Ja kun vaihtaa tehostajaan öljyt, vaihtaa sinne laatikkoon. Kummasti uudet öljyt parantaa toimintaa.

Video, että kyllä sillä mineraalilla ja synteettisellä on väliä jopa vaihdelaatikossa
 
Viimeksi muokattu:
Ford Mondeo 2011 EcoBoost 2.0, 297tkm. Tuli vaihdettua säiliön öljyt (250ml). Lidlin öljypumpulle tuli nyt ekaa kertaa käyttöä. Minusta ohjaus olisi saattanut aavistuksen keventyä ja tehostin täysin hiljaa rattiakin paikallaan käännettäessä. Täytyy vaihtaa öljyt säiliöstä vielä uudelleen parin viikon päästä, kun öljy on vähän sekoittunut. Jopa neljästi saisi vaihdeltua litran purkista. Tai sitten kokeilen jotain toista vaihtotapaa, jota luin nyt vasta jälkikäteen. Letkuja en ehkä ala kumminkaan irrottelemaan.

Öljyksi laitoin tuota vihreän väristä.
 
Ford Mondeo 2011 EcoBoost 2.0, 297tkm. Tuli vaihdettua säiliön öljyt (250ml). Lidlin öljypumpulle tuli nyt ekaa kertaa käyttöä. Minusta ohjaus olisi saattanut aavistuksen keventyä ja tehostin täysin hiljaa rattiakin paikallaan käännettäessä. Täytyy vaihtaa öljyt säiliöstä vielä uudelleen parin viikon päästä, kun öljy on vähän sekoittunut. Jopa neljästi saisi vaihdeltua litran purkista. Tai sitten kokeilen jotain toista vaihtotapaa, jota luin nyt vasta jälkikäteen. Letkuja en ehkä ala kumminkaan irrottelemaan.

Öljyksi laitoin tuota vihreän väristä.

Sitten vaan nostat keulan ylös, tyhjennät säililön öljypumpulla sekä uutta tilalle. Eikä tarvii säiliötä irroittaa, mutta muista laittaa aina kortti kiinni (ettei lennä ympäri konetilaa nesteitä). Auto käyntiin aina vaihtojen välillä (rattia voi käännellä laidasta laitaan) ja toistat niin monesti, että väri muuttuu uuden nesteen väriseksi.

Mutta joo, kyllähän se uusi öljy vaan vaikuttaa kummasti hiljentävästi toimintaan, kun vanhan nesteen lisäaineet ovat kuitenkin kuluneet yms...
 
Minusta helppoa, turvallista ja tehokasta on vaihtaa niin, että nostetaan keula ilmaan, imetään säiliö tyhjäksi, irroitetaan paluuletku säiliöstä ja laitetaan keräysastiaan, täytetään säiliö, käännellään auto sammuksissa rattia laidasta laitaan nestetasosta samalla huolehtien, niin kauan että pari litraa nestettä on mennyt. Näin uusi neste huuhtelee kaiken vanhan veks, ja ilmaa ei missään vaiheessa pääse järjestelmään.
 
Ja ennen autoissa oli nivelissä rasvanippa, säännöllisesti kun muisti laittaa uutta rasvaa niin niveliä ei tarvinnut koskaan vaihtaa...
Mulla on tunne etta so ollut kumi joka niissa hommissa pettaa.Eli jos nivelta joutuu vaihtamaan niin siina kumissakin on ollut sanomista. Se mika on myos tullut vastaan kun olen noihin vanhoihin romuihin lukannyt rasvaan nippoihin varmaan ekaan kertaan nivelen elinaikana niin heti seuraavissa katsastuksissa on sitten niista nivelista tullut valitusta. Saattaa olla silti ihan sattumaa.
 
Mulla on tunne etta so ollut kumi joka niissa hommissa pettaa.Eli jos nivelta joutuu vaihtamaan niin siina kumissakin on ollut sanomista. Se mika on myos tullut vastaan kun olen noihin vanhoihin romuihin lukannyt rasvaan nippoihin varmaan ekaan kertaan nivelen elinaikana niin heti seuraavissa katsastuksissa on sitten niista nivelista tullut valitusta. Saattaa olla silti ihan sattumaa.

Nykyiseen autoon, kun on jouduttu useampaa niveltä vaihtamaan, niin aina kumi enemmän tai vähemmän kulahtaneen näköinen ja huomaa eron uuden ja käytetyn välillä
 
Työkoneiden isommissa nivelissä kun on rasvanippoja, niin ei yleensä ole kumia ensinkään. Sellaista tiivistä kumia ei samaan tapaan edes voi olla, jos tarkoitus on lisätä vaseliinia ja antaa vanhan poistua alta.

Nipparakenne ja tuoreen vaseliinin lisääminen taitaa olla vähän kyseenalaista pienemmässä mittakaavassa - tiivis kertakäyttöratkaisu voi olla huollosta riippumatta parempi, kunhan osa on laadukas. Myös sotkeminen on yksi muuttuja.

Samoin nipparasvalaakerit ja yksinkertaiset raskaalla kuormituksella olevat nivelpuslat, joissa nippa on hyvä tai ainoa systeemi, ovat henkilöautossa vähemmän tarpeellisia ja harvinaisempia. On yksinkertaisesti vähemmän kohteita, joissa se on edes vaihtoehto. Lähinnä oven saranoissa on rakenteita, joissa nippa pitäisi olla mutta puuttuu. Eikä niissäkään oikeasti tarvita niin jäykkää voiteluainetta vaan ongelmana on enemmän paska rauta, lian kertyminen ja heikkous.
 
Meni tovi, että tajusin :)

Jo edesmenneeseen Nissan Almeraan vaihdoin nesteet kerran kuuden vuoden aikana, samalla kun vaihdoin tehostinpumpun.

Vanha olikin sellaista tervaa, että liekö tehtaan jäljiltä.

Vaikeinta koko hommassa oli saada yksi saatanan johtosarja (särkemättä) pois tieltä, jotta pääsin pumpun letkuihin käsiksi kunnolla...
Oli tuettu muoviosalla moottorin kylkeen (heti poikki tämä) ja toinen tukihahlo oli imusarjan alla niin veemäisesti, että.

Mietin jo, että tosiaanko pitää imusarja perkele irrottaa yhden piuhakimpun takia, jotta edelleen pääset pumppua vaihtamaan.

Mutta hyvin meni lopulta, kyllä sen ohjauksessa tunti heti.
Tiedä tosin vaikuttiko enemmän pumppu vai mehut.

Mites se on noin vaikeaan paikkaan laitettu? Mutta joo, kyllähän osaksi uudet öljyt ja osaksi uusi tehostaja. Mutta kyllä suurin vaikutus on tehostajan öljyillä.

Itsellä on ohjaustehostimen pumppu jakopään hihnan vieressä, tehostajan alla laturi sekä alimmainen on ilmastoinnin kompura. Ei muutakuin lisälaitehihnan kiristin löysälle, tehostajan ruuvit auki ja letkut pois. Ja lähti irti
 
Vielä helpommaksi apulaitehelvetti helpottuu, kun jätetään tehostajan öljypumppu kokonaan pois sähköisen ohjaustehostimen avulla.

Ilmastointikin voi hyvin toimia sähköllä, ja samalla karmean sähkötehon tarve antaa ihanan tekosyyn siirtyä remmilaturista vauhtipyörän puolen startti-generaattoriin. Kun oletuksena tässä vaiheessa remmivetoista puhallintakaan ei ole ja vesipumppua ajetaan jakopään käyttövoimalla(tai sähköllä), päästään jo ihan järjelliseen asetteluun. Pääsähköjärjestelmän jännite kannattaa samalla nostaa ainakin 48 volttiin, ja lopulta olemme kuvailleet kevythybridin järkevän toteutuksen, jolle olisi ainakin premiumsegmenteissä kysyntää kokonaan ilman päästövouhotuksiakin. Ei paljon tarvitse vaihdella ohjaustehostimen öljyjä, moniurahihnoja eikä ehkä niin paljon lisäillä kylmäaineitakaan(mahdollisuus hermeettiseen tiiveyteen kompuran osalta.
 
Omaan autooni OT-öljy maksaa 7,90 eur/litra, joten ei ollut kustannuskysymys kokeilla vaihtaa sitä. Alle 20 euroo maksaa kahden litran vaihtaminen.

Oikeastaan idea sen vaihtamiseen tuli siitä että uudemmassa autossani oli kevyt ohjaus vanhaan verrattuna, joten piti kokeilla saisiko vanhemman autoni ohjusta yhtään kevennettyä nesteen vaihdolla. Ja kyllähän se keveni :)

Hyvin halpaa tavaraa, nykyiseen autoon saat maksaa melkein 14€/l, jos meinaa litran purkin uutta nestettä hankkia. Ja pitäisi varmaan talven päälle vaihtaa uudet nesteet vaikka ohjaus onkin kevyt.
 
Ostin äskettäin Skoda Roomster 1,6 16v 2007.
Ei ole tietoa milloin on vaihdettu ohjaustehostinöljyt, ei varmaan milloinkaan, ainakaan merkintää ei ole.
Päätin vaihtaa ohjaustehostinöljyt simppelillä tavalla. Imin säiliön ruiskulla tyhjäksi ja täytin puhtaalla öljyllä.
Tämän jälkeen ajelin muutaman korttelin ja sama uusiksi. Ainakin jonkin verran öljyä vaihtui uuteen.
Vajaa litra tuli käytettyä uutta öljyä yhteensä. Vieläköhän pitäisi tehdä sama kolmannen kerran??
 
Palataanpas vielä eiliseen ohjaustehostinöljy asiaan jonka tein.
Mulla ei ollut varmaa tietoa siitä mitä öljyä ptää käyttää ohjaustehostimessa. Niinpä tarkastin värin säiliöstä ja menin Motonetin listoja katsomaan. Rekisterinumeron perusteella Motonet näytti alla olevan ohjaustehostinöljyn:

Comma tehostinöljy

tehostinöljynvaihdon jälkeen huomasin että Motonetissä on myynnissä VAG-tehostinöljy .
Tuo VAG tuote on vissiin uudempaa.
Varmaan tuo Comma, jota laitoin, käy hyvin mun autooni?
 
Viimeksi muokattu:
Ei niitä nesteitä nyt niin vaihdeta että ensin vaihto ja sitten aletaan miettimään olikohan se oikeaa :sfacepalm:
Selvitä ensin sen auton vaatimukset ja sen mukaan nesteiden valinta. Ja ei, älä luota mitä noi varaosasivustot antaa rekisterinumerolla. Joskus ne osuu oikeaan, toisinaan ne tarjoaa jotain yleismallista joka on väärää. Sekin että purkissa lukee VAG ei tarkoita että se välttämättä edes käy juuri sinun VAGiin.
 
Itselläni on ratti raskasta kääntää, erityisesti paikalla ollessaan..
Öljyt vaihdettu ja rvs litkua sisälle, vajaa 1000km ajettu mutta ratin kääntely edelleen raskasta. Olisko syy enemmänkin iskareissa ja sen tukiosissa?
 
Itselläni on ratti raskasta kääntää, erityisesti paikalla ollessaan..
Öljyt vaihdettu ja rvs litkua sisälle, vajaa 1000km ajettu mutta ratin kääntely edelleen raskasta. Olisko syy enemmänkin iskareissa ja sen tukiosissa?

Pumpussa ennemmin.
 
Risat kääntölaakerit tolppien yläpäissä pisti vastaan paikallaan käännellessä, toki pykältäen ja jopa napsahdellen eli ei pelkkä voimaero. Kiva vika muuten, osa maksaa tyyliin kympin mutta työmäärä kuin iskarirempassa.
 
Risat kääntölaakerit tolppien yläpäissä pisti vastaan paikallaan käännellessä, toki pykältäen ja jopa napsahdellen eli ei pelkkä voimaero. Kiva vika muuten, osa maksaa tyyliin kympin mutta työmäärä kuin iskarirempassa.
Mun edellisessä Renussa oli vastaava kääntölaakerivika iskarin yläpäässä. Itse irrotin iskaritolpan ja vein korjaamolle joka vaihtoi kääntölaakerin. Omat välineet ei riittäneet tolpan purkamiseen.
 
Pyysin joskus pajalla, että vaihtaisivat määräaikaishuoltojen yhteydessä ohjaustehostimen nesteet. Kun netissä täällä asiantuntijat sanoo, että on hyvä idea. Eivät suostuneet, kun ei se ole tarpeen.
 
Pyysin joskus pajalla, että vaihtaisivat määräaikaishuoltojen yhteydessä ohjaustehostimen nesteet. Kun netissä täällä asiantuntijat sanoo, että on hyvä idea. Eivät suostuneet, kun ei se ole tarpeen.

Mikäs sellainen paja on, joka ei vaihda tehostajan öljyjä? Halvempaa se on vaihtaa uudet, kun letkuja/tehostajaa vaihtaa. Ja uudet öljyt vaan helpottaa tehostajan pyörimistä.
 
Pyysin joskus pajalla, että vaihtaisivat määräaikaishuoltojen yhteydessä ohjaustehostimen nesteet. Kun netissä täällä asiantuntijat sanoo, että on hyvä idea. Eivät suostuneet, kun ei se ole tarpeen.
Huono paja ollut jos ei ole tehnyt asiakkaan tilaamaa työtä. Kyllä sinne nesteeseen kertyy epäpuhtauksia ja neste menettää ominaisuuksiaan.

Tuo väittämä, että ei tarvitse vaihtaa/ei tarvitse huoltaa on harhaanjohtava ja sitä tulkitaan väärin. Auton omistaja tulkitsee sen niin, että niin kauan kuin auto on olemassa, sitä ei tarvitse huoltaa. Autovalmistaja taas on laskenut autolle odotettavan käyttöiän, joka on jotain 10 ja 15 vuoden väliltä, ja valmistajan mielestä sen ajan auton pitäisi kestää huoltamatta. Monesti autoa kuitenkin pidetään pidempään kuin valmistaja on sen suunnitellut kestävän ja silloinhan se vaatii sitä huoltamista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 669
Viestejä
4 538 361
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom