Ohjaustehostimen nesteen vaihto

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja prossu22, 07.11.2017.

  1. prossu22

    prossu22

    Viestejä:
    65
    Rekisteröitynyt:
    02.10.2017
    Olettekos yleensä vaihdelleet auton (tai muun kulkineen) ohjaustehostin nesteitä? Käsittääkseni ohjaustehostimen öljyn vaihto ei yleensä kuulu auton huolto-ohjelmaan...?

    Vaihdoin nyt ihan mielenkiinnosta litran ohjaustehostinnestettä säiliöstä imemällä. Vanha öljy haisi aivan kärynneelle ja oli pikimustaa, kun uusi öljy on kirkasta punaista ATF-öljyä. Ihme kyllä ettei mitään ääniä tai jumittamista ollut tehostimessa, vaikka vanhat öljyt oli noinkin heikossa hapessa: ainoa oire oli että ratin kääntämiseen tarvitsi hieman enemmän voimaa. Vanhat öljyt saattoivat olla jopa alkuperäiset (~16v), sillä ainakaan huoltokirjassa ei ole merkintöjä ohjaustehostimen huolloista aiempien omistajien toimesta.

    Litrakin uutta öljyä tuntui tekevän jo huomattavan kevennyksen ratin kääntämiseksi vaadittavaan voimaan, mutta täytyy vielä varmuudeksi vaihtaa toinen jos kolmaskin litra. Toki pro-keino olisi valuttaa koko järjestelmä tyhjäksi ja korvata kokonaan uudella öljyllä, mutta ei innosta alata isommin ruuvaileen & autossani ohjaustehostimen letkut ovat melko vanhoja joten ei tee mieli avata liitoksia kun ovat vielä tiiviisti kiinni :D
     
  2. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    201
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    21v 300tkm eikä kertaakaan vaihdettu. Tiedä sitten onko tarpeellista ruveta vaihtamaan.
     
  3. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 027
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Hyvää se tekee ja jotkut sannoo että tehostimen kaikki kumiosat ym. haperot paikat porsii kun pyörittää vanhaa paskaa järjestelmässä.
     
  4. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    950
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Jos autolla on ikää toistakymmentä vuotta, niin tehostinöljyjen vaihdosta ei ainakaan haittaa ole. Itse vaihtelin litran verran "laimennushuuhtelulla": ensin ohjaus laitaan ja säiliö ruiskulla imemällä tyhjäksi, sitten täyttö vähän alle minimin, ohjaus toiseen laitaan, tyhjennys ruiskulla ja sama uusiksi kerran tai pari. Lopuksi öljyt normaalitasoon. Lopussa öljy näytti tuoreelta, kun vanha neste oli mustaa tervaa, eli eiköhän huuhtelu ajanut asiansa.

    Jos saman toistaa muutaman vuoden välein, niin eiköhän tehostinöljy pysy keskimäärin ihan OK kunnossa.
     
    prossu22 ja Bapsu tykkäävät tästä.
  5. teho75

    teho75

    Viestejä:
    197
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Vaihdoin 1½ vuotta sitten autooni ohjaustehostinöljyt. Vanha öljy oli aika tummaa jo. Kolmeen kertaan imin vanhaa öljyä säiliöstä ja täytin uudella. Välissä oli ratin kääntelyä.
     
  6. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    201
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Menee vielä rikki kun rupee vanhaa romua turhaan huoltamaan. Toissa kesänä tuli käytettyä ekaa kertaa ilmastointi huollossa eikä kaasua ollu hävinny paljon mitään. Hukkaan meni nekin rahat.
     
  7. Cardinal

    Cardinal

    Viestejä:
    101
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin, ei niitä yleensä vaihdella, koska tehostus toimii joka tapauksessa. Säiliöstä imemällä saa sen puoli litraa tai enemmänkin. Voi toki irroittaa paluuletkun ja laittaa sen pulloon ja lisätä säiliöön sitä mukaa uutta nestettä, niin saa kaiken vaihdettu. Väri ja haju sen välittömän vaihtotarpeen kyllä kertoo. Pitäisi tehdä itsekin, vaikka ikää ei olekaan kuin 11 vuotta nesteillä.
     
  8. Habazon

    Habazon

    Viestejä:
    1 062
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Omaani vaihdoin kesällä reippaasti vaan paluuletki irti ja käyntii = tavarat ulos sitten letku kiinni ja täyttö tosin en suosittele kyllä päästämän ilmaa järjestelmään, meni lähes 500km että kaikki ilma oli tullut ulos. Kyllä ohjaus keveni huomattavasti, ääriasentoon kun ennen laittoin niin pumppu/ylipaineventtiili piti meteliä nyt ei mitään.
     
  9. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    950
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Juuri tämän takia ei välttämättä kannata alkaa vanhan auton letkuja irrottelemaan jos ei ole pakko. Ilma ja kuivakäynti ei ole hyvästä ikääntyneelle hydruliikalle.

    Huuhteluvaihto ei ole yhtä täydellinen kuin tyhjennysvaihto mutta kyllä sekin pariin kolmeen kertaan tehtynä laimentaa tehostimen vanhaa nestettä ainakin kertaluokalla. Jos haluaa hifistellä, voi käyttää uutta nestettä litran sijasta kaksi litraa, jolloin vanha neste poistuu jokseenkin kokonaan ja lisäkustannus on luokkaa femma.

    [EDIT]...eikä sitä toista litraa kannata käyttää vaihtoon kokonaan, vaan kaataa tilkka tippakannuun ja jatkaa sitä asetonilla. Näin saadaan tehtyä tunnetun universumin parasta irrotusöljyä :D
    Penetrating Oil Test
     
  10. Toiota

    Toiota

    Viestejä:
    203
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Kyllä se ohjaus kääntyy vaikka siellä kuinka vanhat paskat olisi sisällä. Jos se vanha sotaratsu on muutenkin kohta (muutaman vuoden sisällä) lähdössä romuttamoon, niin ei maksa vaivaa vaihtaa enää yhtään mitään. Mutta jos sitä autoa meinaa pitää kauemmin, niin todellakin kannattaa vaihtaa kaikkia mahdollisia nesteitä niin säästyy jatkossa lisäharmilta. Aivan varmasti pumppu ja muut hydrauliikkajärjestelmän tiivisteet tykkää kun on puhtaammat nesteet sisällä. Vaihdoin äskettäin bemariin nesteet ja selvästi pumpun ääni hiljeni.
     
  11. prossu22

    prossu22

    Viestejä:
    65
    Rekisteröitynyt:
    02.10.2017
    Omaan autooni OT-öljy maksaa 7,90 eur/litra, joten ei ollut kustannuskysymys kokeilla vaihtaa sitä. Alle 20 euroo maksaa kahden litran vaihtaminen.

    Oikeastaan idea sen vaihtamiseen tuli siitä että uudemmassa autossani oli kevyt ohjaus vanhaan verrattuna, joten piti kokeilla saisiko vanhemman autoni ohjusta yhtään kevennettyä nesteen vaihdolla. Ja kyllähän se keveni :)
     
  12. Pavosen Heska

    Pavosen Heska

    Viestejä:
    222
    Rekisteröitynyt:
    13.01.2017
    Vuosien saatossa hydrauliikkaöljyyn sekoittuu vettä ja pakkasella jäykistää liemet siihen kuntoon että vaurioita tulee helposti. Ruoste ja syöpyminenkin kiihtyy kun vettä on joukossa tarpeeksi.

    Samalla kun näpit on rasvassa kannattaa ne jarrunesteetkin vaihtaa vaikka vain siltäosin kuin saa säiliöstä vaihdettua.
     
  13. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    950
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Kun vaihdon kustannus ja vaiva ei ole mitenkään erityisen suuri, niin nesteet kannattaa vaihtaa, jos/kun niiden kunto epäilyttää. Ohjaustehostimen porsiminen on kuitenkin helposti fataali vika jollekin vanhalle koslalle.
    Vaihto toki sillä edellytyksellä, että ohjaustehostimen säiliön korkin saa auki - ei kannata vääntää hapertunutta muovisäiliötä rikki.
     
  14. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    513
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Joskus muinoin itellä yks auto pullautti heti käynnistämisen jälkeen stefan ohjaustehostimesta ulos kun oli vissiin kosteus jäätyny ot-nesteessä. Meni sit myöhemmin paaliin se auto.
     
  15. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 272
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    G-Astraan vaihoin, jossa on sähköhydraulinen tehostaja. En muista että katoinko jotain ohjeita, mut osapuilleen näin sen tein:

    - Ratti suoraan ja akunkenkä irti.
    - Säiliöstä tuloputki irti ja valuttaa nesteet astiaan, kunnes säiliö on tyhjä.
    - Tämän jälkeen säiliössä oleva tuloputken liitos tulpataan jollain, ite löysin sopivan tiheäkierteisen pultin, joka täsmäsi siihen hommaan.
    - Säiliön korkki pois, sinne letku johon puhalletaan ja tuloputkesta letku astiaan valutusta varten.
    - Sitten kädellä puristaa sen säiliössä olevan letkun tiiviisti siihen käden ja säiliön väliin ja puhaltaa (jotta saat siis painetta sinne säiliöön).
    - Paluuputkesta pitäisi tulla tavaraa ulos, joten puhalla niin kauan, kunnes ei enää tule.
    - Tämän jälkeen, käännä ratti täysin vasemmalle ja sama homma.
    - Sen jälkeen käännä ratti täysin oikeaan laitaan ja sama homma.
    - Toista muutamaan otteeseen, kunnes öljyä ei enää tule.
    - Laita ratti takaisin suoraan keskelle.


    Täyttöhomma meni muistaakseni näin:

    - Laita paluuputki takaisin säiliöön sen omalle paikalleen ja kiristä kohilleen.
    - Kaada säiliöön tehostajaöljyä sen verta, mitä korjausoppaassa kerrotaan (jos ei mahdu, ni voi lisätä myöhemmin jatko-operaatioiden jälkeen).
    - Käännä ratti vasempaan laitaan ja tarkista öljytaso säiliöstä (lisää öljyä tarvittaessa, älä ylitä täyttömäärää kuiteskaan!).
    - Käännä ratti oikeaan laitaan ja tarkista öljytaso säiliöstä (lisää öljyä tarvittaessa, älä ylitä täyttömäärää kuiteskaan!).
    - Käännä ratti takaisin keskelle.



    Tämän jälkeen jos ja kun on saanut öljytason tasoittumaan, ni akunkenkä kiinni ja auto käyntiin ja kääntelee rattia varovasti laidalta toiselle ja käy tarkistamassa tehostajaöljyjen tasoa. Yleensä siellä on satunnaisia kuplia, jotka sieltä pitää saada pois, hommaa tehdessä pumppu saattaa hetkellisesti äänähdellä ilmakuplien johdosta.
     
    prossu22 tykkää tästä.