Öljynsuodattimet

Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 287
Ensimmäinen öljynsuodattimen avaus itselläni. :)

Auto: Nissan Almera N15 1.4 (GA14DE) mittarilukemalla 350000 - 370000km.

M-Filter -suodattimella ajettu siis 20000km, öljy vaihdettu tässä välissä kerran (10tkm vaihtoväli).

Suodatinta myy esimerkiksi Tokmanni ja Halpa-Halli, hinta 6,95-6,99€.

Suodatin vaikuttaa jämäkältä ja hyvin tehdyltä.

Suodatusmateriaali vaikuttaa lujalta ja joustavalta. Tokmannin mukaan suodatusmateriaali on osasynteettistä.

Suodatuspinta-ala: korkeus n. 64mm, pituus n. 1660mm, pinta-ala n. 106240mm2.

Hyvältä näyttää ja vaikuttaa, tätä on monesti tullut käytettyä, kun on helppo poimia ruokaostoksilla mukaan.


Ensi kerralla avaan MANN-suodattimen.

KUVIA!




























 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
171
Isälle sattui kerran volkkariin (transporter t4 2.4D) m filter öljynsuodatin missä kierre pohjasi ennen tiivistettä. Onneksi jäi vuotamaan niin paljon että sen huomasi heti käynnistyksen jälkeen(öljynpainevalo ei sammunut) eikä sitten vasta vähänajan päästä kun ajossa sytyttää öljynpainevalon.
 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 910
Tuossa pari vanhempaa tekniikan maailman vertailua suodattimista:

1. Volvon alkup. 9,3 ******
2. Bosch 9,0 ******
3. Fiaam 8,9 ******
4. Fram 8,9 ******
5. Mann Filter 8,9 ******
6. Uni Clean 8,7 ****
7. Crosland 8,4 ****
8. Clean 8,0 ***
9. Teho Filter 7,8 ***
10. Champion 7,5 **
11. Full 7,4 **
12. Biltema 7,2 *
13. Purolator 7,2 *
14. M-Filter 7,0 *
15. Knecht 6.0 -

Ja toinen vertailu:

1. Mann-Filter, Örum, 7,38€, tähdet *****
2. Toyota, Toyota Motor, 11,30€ *****
3. M-Filter, M-Filter, 7,33€ ****
4. Teho Filter, Teho-Filter, 8,50€ ****
5. Filtron, Atoy, 5,04€ ****
6. Fram, Kaha, 6,62€ ***
7. Purflux, Hessumobiili, 5,50€ ***
8. AMC Filter, Motonet, 3,90€ **
9. Biltema, oma tuotemerkki, 3,99€ **
10. Hengst, Koivunen, 4,35€ **
11. Knecht, Kaha, 5,45€ **

Näistä mitattiin 20, 25, 30, 40 ja 50 mikrometrin hiukkasten lukumäärä ennen ja jälkeen suodattimen. Lukumääräero kertoo, kuinka hyvin suodatin pystyy kutakin kokoluokkaa puhdistamaan.

Kokoluokat on valittu siksi, että ne ovat erittäin vahingollisia moottorille. Näitä viittä eri kokoluokkaa ei arvosteltu keskenään samalla painoarvolla, vaan suurimmat saivat korkeamman painotuksen.

Suodattimen kestoikä määriteltiin likakapasiteetin avulla ja se saatiin selville samalla kertaa kuin suodatuskyky

Eli ei käytetystä ja avatusta suodattimesta paljoakaan pysty silmämääräisesti päättelemään onko se "hyvä". Toki valmistusvirheelliset sitten eriasia.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 249
Ensimmäinen öljynsuodattimen avaus itselläni. :)

Auto: Nissan Almera N15 1.4 (GA14DE) mittarilukemalla 350000 - 370000km.

M-Filter -suodattimella ajettu siis 20000km, öljy vaihdettu tässä välissä kerran (10tkm vaihtoväli).

Suodatinta myy esimerkiksi Tokmanni ja Halpa-Halli, hinta 6,95-6,99€.

Suodatin vaikuttaa jämäkältä ja hyvin tehdyltä.

Suodatusmateriaali vaikuttaa lujalta ja joustavalta. Tokmannin mukaan suodatusmateriaali on osasynteettistä.

Suodatuspinta-ala: korkeus n. 64mm, pituus n. 1660mm, pinta-ala n. 106240mm2.

Hyvältä näyttää ja vaikuttaa, tätä on monesti tullut käytettyä, kun on helppo poimia ruokaostoksilla mukaan.


Ensi kerralla avaan MAN-suodattimen.

KUVIA!




























Mitä järkeä vaihtaa öljyt ja jättää suodatin vaihtamatta? Ja mitään hyötyä et saavuta tuon arvottoman auton kanssa vaihtamalla 2 kertaa öljyt normaalin huoltovälin sisällä. Rahaa vain menee hukkaan.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Ja mitään hyötyä et saavuta tuon arvottoman auton kanssa vaihtamalla 2 kertaa öljyt normaalin huoltovälin sisällä. Rahaa vain menee hukkaan.
Tuo on raju arvio. Itse veikkaan Datsunissa olevan vielä enemmän metrejä jäljellä kuin uudessa Vaginassa. Arvioin siis itse, että sillä perusteella kaikki niihin tehdyt huollot ovat rahan hukkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 287
Mitä järkeä vaihtaa öljyt ja jättää suodatin vaihtamatta?
Ja mitään hyötyä et saavuta tuon arvottoman auton kanssa vaihtamalla 2 kertaa öljyt normaalin huoltovälin sisällä. Rahaa vain menee hukkaan.
Koska olen laiska? :)

Normi vaihtoväli on 15tkm, mutta vaihtanut olen aina 10tkm välein.

RE85 ajaessa öljy kerää niin hitaasti itseensä likaa (karstaa vähemmän kuin bensa), ettei se mene mustaksi edes 10tkm matkalla. Siksi suodatin sai olla ylimääräisen vaihtovälin.

Toivottavasti vastaus tyydytti. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Isälle sattui kerran volkkariin (transporter t4 2.4D) m filter öljynsuodatin missä kierre pohjasi ennen tiivistettä. Onneksi jäi vuotamaan niin paljon että sen huomasi heti käynnistyksen jälkeen(öljynpainevalo ei sammunut) eikä sitten vasta vähänajan päästä kun ajossa sytyttää öljynpainevalon.
Jaa, ei ole suodatimessa vika.Tuo T4 suodatin on pelkkä suodatin ja kiinni öljynjäähdytyksen osassa (vesi kiertää tuossa välipalassa, tai "jalassa") .Ja yleinen "vika" noissa on se että tuo kuvan keskellä oleva kierreosa löystyy...varsinkin jos joku idiootti kiristää kunnolla momenttiin ja seuraava joka aukaisee tuon voimalla niin kierreosa löystyy ja tulee ulos...pahimmillaan irtoaa ajossa kokonaan ja kaikki öljyt pois koneesta alta aikayksikön.


869762_1_orig.jpg
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Toinen vähän läheltä on kun jos on sellanen panosmallin vaihettava paska, niin se vitun kansi on aina muovia ja joku vitun rane on sen lyöny vähintään pulttimopolla kiinni ja boonuksena rikkonu samalla sen "hylsynpaikan" siitä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
849
Koska olen laiska? :)

Normi vaihtoväli on 15tkm, mutta vaihtanut olen aina 10tkm välein.

RE85 ajaessa öljy kerää niin hitaasti itseensä likaa (karstaa vähemmän kuin bensa), ettei se mene mustaksi edes 10tkm matkalla. Siksi suodatin sai olla ylimääräisen vaihtovälin.

Toivottavasti vastaus tyydytti. :)
Mä olen aina ollu siinä luulossa, että etanolilla ajettaessa öljynvaihtoväliä (jolloin myös se suodatin pitää vaihtaa) pitäisi tihentää. Mutta ei se sit näköjään menekään niin.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 287
Mä olen aina ollu siinä luulossa, että etanolilla ajettaessa öljynvaihtoväliä (jolloin myös se suodatin pitää vaihtaa)
pitäisi tihentää. Mutta ei se sit näköjään menekään niin.
No siis juu, silloin kun vaihtaa RE85, suositellaan alkuun 1-2 lyhyempää vaihtoväliä.
Sanotaan, että öljyn sekaan päässyt RE85 irrottaa moottoriin mahdollisesti kertynyttä likaa.
Mulla ei siellä alunperinkään merkittävästi likaa ollut, kun vaihtelin bensalla ajaessani öljyt ja suodattimen myös 10tkm välein.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Jaa, ei ole suodatimessa vika.Tuo T4 suodatin on pelkkä suodatin ja kiinni öljynjäähdytyksen osassa (vesi kiertää tuossa välipalassa, tai "jalassa") .Ja yleinen "vika" noissa on se että tuo kuvan keskellä oleva kierreosa löystyy...varsinkin jos joku idiootti kiristää kunnolla momenttiin ja seuraava joka aukaisee tuon voimalla niin kierreosa löystyy ja tulee ulos...pahimmillaan irtoaa ajossa kokonaan ja kaikki öljyt pois koneesta alta aikayksikön.


Tuosta tulikin mieleen, että käytin nykyistä autoa pari vuotta sitten korjaamossa öljynvaihdossa. Joku asentaja oli joskus aikanaan vetänyt öljypropun ylitiukkaan vaan sanoi suoraan, etteivät saaneet millään vedettyä kiinni vaan korkkasi koko aika eli joutuivat tekemään yhtä kokoa suuremmaksi öljypohjaan. Sen jälkeen rupesi pitämään kiinni.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Mä olen aina ollu siinä luulossa, että etanolilla ajettaessa öljynvaihtoväliä (jolloin myös se suodatin pitää vaihtaa) pitäisi tihentää. Mutta ei se sit näköjään menekään niin.
Kyllä periaatteessa pitää tihentää, mutta jos muutenkin on vaihdettu 10 000 välein, niin sehän on ihan asiallinen vaihtoväli myös korkeaseosetanolille. Öljyksi ei asiallisesti toimittaessa kelpaa korkeaseosetanolin kanssa mikä tahansa, vaan API SN on silloin vanhempaankin autoon suositeltava, vaikka manuaali sanoo jotain muuta vuodelta 1991. Etanoli huonontaa öljyä nopeammin kuin normaali bensiini. Tämähän koskee vähemmässä määrin myös nykyaikaisia matalaseostettuja bensoja. Tietenkin harvoin kone muutenkaan hajoaa voitelun puutteeseen vaikka mitä kuraa käytetään, mutta se ei tarkoita etteikö polttoaine olisi ongelmallinen.

Suodatinta ei tarvitse mitenkään kategorisesti vaihtaa aina öljynvaihdon yhteydessä, eli voidaan ihan hyvin skipata vaikkapa jos öljynvaihtoväli puolitetaan normaalista pätkäajon takia. Ei ole mitenkään tavatonta, että huolto-ohjelmankin mukaan suodatin vaihdetaan vain joka toisen öljynvaihdon yhteydessä.

Se on toki eri juttu, että moottorin peseytymisvaiheessa öljyn ja myös ehdottomasti suodattimen vaihtoväliä on syytä lyhentää, ellei peräti innostuta polttoainetyyppiä vaihtaessa avaamaan ja puhdistamaan kone.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Suodatin maksaa vitosen ja samalla työllä vaihtaa, mutta tosielämän kitupiikki säästää.
Olen ihan samaa mieltä, mutta sehän ei ole kitsaudesta kiinni jos vaikkapa 5000 kilometrin lyhennetyllä vaihtovälillä vaihtaa suodattimen vain joka toinen kerta. Lisäksi joskus se ei tapahdu ihan samalla vaivalla. Jokaiseen suodattimen vaihtokertaan sisältyy asennus- tai materiaalivirheen tai epäpuhtauksien pääsyn riski. Käytetty filtteri on ongelmajätettä. Jotkut suodattimet ovat paikassa, josta millä tahansa loitsuilla valuu öljyä esim. johtosarjaan. Riippuu monesta. Kyseessä on optimointiongelma, ei yleensä mikään markan säästö.

Toistan vielä pointtini. Käsitys siitä, että suodatin pitää aina vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä, on täysin väärä. On olemassa ihan tavallisia henkilöautoja, joihin huolto-ohjelman mukaam vaihdetaan öljy useammin kuin suodatin. Samoin on monenlaisia koneita, joissa erilaisia öljynsuodattimia vaihdetaan useammin kuin öljy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 287
Mitä järkeä vaihtaa öljyt ja jättää suodatin vaihtamatta? Ja mitään hyötyä et saavuta tuon arvottoman auton kanssa vaihtamalla 2 kertaa öljyt normaalin huoltovälin sisällä. Rahaa vain menee hukkaan.
Tuo on raju arvio. Itse veikkaan Datsunissa olevan vielä enemmän metrejä jäljellä kuin uudessa Vaginassa.
Arvioin siis itse, että sillä perusteella kaikki niihin tehdyt huollot ovat rahan hukkaa.
Itselläni ei ole ollut Volkkaria, mutta aika huonoja uutisia kuullut jakopäistä, vaihdelaatikoista, öljynsyönnistä...

Kerrottakoon, että mittarissa on noin 375tkm ja jakopää on alkuperäinen. Ei rallattele, ei ongelmia.
Moottori tykkää RE85 polttoaineesta, öljyn määrä ei "lisäänny", kun tulee ajettua välillä muutakin kuin nurkkapyöritystä.
Moottori on myös muuten avaamaton, eikä sille maistu oikein öljy. Ehkä kerran tulee lisättyä vaihtovälillä.
Virranjakaja, alkuperäinen sekin, kun hieman akselin tiivisteestä hikoilee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Mann Filteriä olen käyttänyt lähes aina. Jos ei ole saanut niin Bosch. Hintaeroa on max muutama euro halpiksiin ja saa takuulla hyvän joten turha säästää.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
171
Jaa, ei ole suodatimessa vika.Tuo T4 suodatin on pelkkä suodatin ja kiinni öljynjäähdytyksen osassa (vesi kiertää tuossa välipalassa, tai "jalassa") .Ja yleinen "vika" noissa on se että tuo kuvan keskellä oleva kierreosa löystyy...varsinkin jos joku idiootti kiristää kunnolla momenttiin ja seuraava joka aukaisee tuon voimalla niin kierreosa löystyy ja tulee ulos...pahimmillaan irtoaa ajossa kokonaan ja kaikki öljyt pois koneesta alta aikayksikön.


No se vanha suodatin (en muista merkkiä) oli laitettava takaisin, ja hyvin se piti, sekä sitten toisesta kaupasta haettu mahle piti myös, eikä ole sen jälkeen ongelmia ollut kun jättää m filterin ostamatta.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
171
Toinen vähän läheltä on kun jos on sellanen panosmallin vaihettava paska, niin se vitun kansi on aina muovia ja joku vitun rane on sen lyöny vähintään pulttimopolla kiinni ja boonuksena rikkonu samalla sen "hylsynpaikan" siitä
Se kanta on myös hyvä nylvätä jakoavaimella tai siirtoleukapihdeillä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ei niitä kannata omissa vehkeissä vertailla, ottaa alkuperäisen tai hyväksi havaitun merkkituotteen ja on tyytyväinen.

Sitten jos omistat korjaamon ja vaihdat 10 000 suodatinta vuodessa, niin sillä muutaman euron hintaerolla suodattimien välillä on jo vähän merkitystä katteen kannalta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 827
Knecht siis virtasi paremmin, mutta myös suodatti vähintään yhtä hyvin ellei paremmin.

mielenkiintoista siihen nähden että TM:n testissä oli ihan häntäpäässä, huonon suodatuksen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 789
eihän noista aina tiedä koska joku merkki vaihtaa tehdasta joka suodattimen tekee, esim. joku Biltema voi vaihdella hyvinkin paljon kun neuvottelevat kulloisenkin toimittajan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Aikamoista puuhastelua vertailla muutaman euron osia.
Kehnosti perusteltu tyrmäysyritys ja huti. Ei öljynsuodattimia vertailla hankintahinnan vaan laadun takia. Joihinkin vehkeisiin tarvitaan kympin suodatin ja 100 tai 200 euron edestä öljyä per vaihto. Jopa henkilöautossa minimivaatimukset täyttävän öljyn hinta vaihtelee enemmän kuin suodattimen hinta. Minua ei kiinnosta, maksaako henkilöauton moottorin öljynsuodatin 4 vai 13 euroa.

Sen sijaan suodattimen suorituskyky, toimintavarmuus ja mekaaninen laatu kiinnostaa.

Valitettavasti yleensä öljynsuodattimesta kuten muustakaan suodattimesta ei oikein yleensä pääse perille. Malleja on liikaa eikä merkki takaa mitään, etenkään vuoden tai 10 vuoden takainen tieto. Siispä mielikuvilla (ja ongelman sattuessa kokemuksilla) joutuu valintoja tekemään. Ikävimmillään joutuu ottamaan sen, joka on heti saatavilla jostain läheltä. Tee siinä sitten vertailua, joka ei tosin olisi muutenkaan välttämättä ollut mahdollista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 767
Sillä nyt saa jonkunlaisen käsityksen laadusta kun selvittää minkä valmistajan suodattimia autovalmistaja laittaa moottoriin, esim. audi, olisko myös koko vag konserni? käyttää juuri mannin öljynsuodattimia, niitä on sitten tullut ostettua, tosin ilman audi merkkiä. Toki eihän tämäkään kerro onko juuri mann se paras suodatin, tuon videon mukaan Knecht olis parempi. Seuraavassa öljyn vaihdossa pitää kokeilla tuota.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 767
Vaihdoin juuri H astraan uudet öljyt, vanha suodatin oli alkuperäinen peltinen gm:n long life suodatin, kun sain suodattimen irti, huomasin että itse suodatin heiluu ja kolisee tuon peltipurkin sisällä, onko ihan normaalia että tuo alkaa heilumaan ajan kanssa? öljyillä oli ajettu n. 7000km.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Vaihdoin juuri H astraan uudet öljyt, vanha suodatin oli alkuperäinen peltinen gm:n long life suodatin, kun sain suodattimen irti, huomasin että itse suodatin heiluu ja kolisee tuon peltipurkin sisällä, onko ihan normaalia että tuo alkaa heilumaan ajan kanssa? öljyillä oli ajettu n. 7000km.
Ei tuo vaikuta normaalilta ollenkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Vaihdoin juuri H astraan uudet öljyt, vanha suodatin oli alkuperäinen peltinen gm:n long life suodatin, kun sain suodattimen irti, huomasin että itse suodatin heiluu ja kolisee tuon peltipurkin sisällä, onko ihan normaalia että tuo alkaa heilumaan ajan kanssa? öljyillä oli ajettu n. 7000km.
Suodatin on hajonnut luultavasti materiaali/prässäys/pistehitsaus/kokoonpanovian takia. Voi olla, että tämä on vaikuttanut tai ollut vaikuttamatta suodatukseen - sehän on voinut tulla kolisevaksi vasta irrotusvaiheessa ja öljy on voinut kulkea oikeaa reittiä tahi materiaalin ohi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 767
Suodatin on hajonnut luultavasti materiaali/prässäys/pistehitsaus/kokoonpanovian takia. Voi olla, että tämä on vaikuttanut tai ollut vaikuttamatta suodatukseen - sehän on voinut tulla kolisevaksi vasta irrotusvaiheessa ja öljy on voinut kulkea oikeaa reittiä tahi materiaalin ohi.
Jotain tällästä itsekkin vähä epäilin, no nyt on uusi suodatin paikallaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 021
Viestejä
4 189 342
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom