Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 728
Noniin.
Pitäis Nissan Tinoon (2003, bensa) ostaa lisää öljyä ennenkuin vaihdattaa kokonaan uuteen.
En tajua noista mitään, ja ohjekirjassa oli noi W juttuja joista jotenkuten pääsin kärryille.
No eikun kauppaan ni eihän se olekkaan niin helppoa..on synteettistä, täyssynteettistä ekoa ja superia ja ties mitä jossa kaikissa on samat numerot..

Millä mä nyt valitsen hyvän öljyn tohon, vai onko sillä jotain suurempaa väliä minkä ottaa jos W arvo on sama..?
 
Varaosaliikkeeseen ja pyytää autoon sopivaa öljyä.

Jostakin syystä ainakaan omiin autoihin ei huolloissa ole merkitty käytettyä öljyä ilma erikseen pyytämistä, ja silloinkin ollaan kuin oltaisiin tekemässä maanpetosta. Ilmeisesti se mustekynä on firman kallein työkalu.
 
Ostat halvinta mitä saa ja ajat sen minkä ajat.
 
Varaosaliikkeeseen ja pyytää autoon sopivaa öljyä.

Jostakin syystä ainakaan omiin autoihin ei huolloissa ole merkitty käytettyä öljyä ilma erikseen pyytämistä, ja silloinkin ollaan kuin oltaisiin tekemässä maanpetosta. Ilmeisesti se mustekynä on firman kallein työkalu.
Varaosaliikkeetkin on vähän niin ja näin kun ne alkaa aina kyselemään ties mitä mistä ei ole mitään käryä..
Nimimerkillä pyyhkimiä yrittänyt ostaa..
 
Varaosaliikkeetkin on vähän niin ja näin kun ne alkaa aina kyselemään ties mitä mistä ei ole mitään käryä..
Nimimerkillä pyyhkimiä yrittänyt ostaa..
Kaukana on ne ajat kun autotarvikeliikkeessä oli ammattitaitoiset myyjät.

Itse sain jokunen vuosi sitten puuttuvan öljyn pelkällä automallilla ja tiedolla, että oli bensaturbo. Luulisi, että jos on omistajan käsikirja jossa on moottoriöljyn vaatimukset ja sen näyttää myyjälle niin pian olisi oikea öljypurnukka kädessä. Ainakin itsellen väitettiin, että täyssynteettisissä ei valmistajalla ole merkitystä, kunhan minimivaatimukset täyttyvät niin eri öljyjä voi sekoittaa keskenään.
 
Jos tarkoitus on vaan lisätä öljyä ennen vaihtoa, on oikeastaan ihan sama mitä sinne laitat. Mikä tahansa osasynteettinen tai täyssynteettinen ajaa asiansa. Viskositeetilla ei ole pientä määrää lisätessä juurikaan merkitystä. Jos öljynvaihto on lähellä ja öljymäärä vielä minimirajan yläpuolella, ei välttämättä kannata lisätä ollenkaan. Säästöä se on pienikin säästö. Valmistajan suositus taitaa noille olla 5W-30.

Jos tuo Nissani on vielä sillä surullisella 1,8 -litraisella motilla, saatat joutua jatkossa lisäämään öljyä hyvinkin usein. Tuppaavat kuluttamaan reilusti jotkut yksilöt.

Tuskin tuolla Motonetin ohjeistuksella kovin pahasti metsään voi mennä:
Motonetin oma Motox öljy todettu myös ihan hyväksi. Talvella 5W on hyvä vaikka 10W:kin menisi. Korjaamolla joskus väittivät, että vanhojen autojen tiivisteet ei kestä RVS-öljyjä. Tiedä sitten tästä :confused:.
RVS-tuotteet vaikuttaisi pääosin kusetukselta. On hirvittävän paljon testejä, joissa niiden käyttöohjeen mukainen lisääminen on todettu hyödylliseksi. Näiden testien luotettavuutta en epäile. Ohjeen mukaiseen käyttöön vaan sattuu kuulumaan aina öljyjen vaihtaminen uusiin ainetta lisätessä. Samat testitulokset todennäköisesti saadaan aikaan pelkällä öljynvaihdolla. Joku vuosi takaperin kahlasin kaikki noiden testiraportit läpi, eikä missään verrattu uutta öljyä RVS-lisäaineistettuun öljyyn. Kaikissa tapauksissa lähtökohtana oli vanha, likainen ja kulunut öljy.
 
Jos tarkoitus on vaan lisätä öljyä ennen vaihtoa, on oikeastaan ihan sama mitä sinne laitat. Mikä tahansa osasynteettinen tai täyssynteettinen ajaa asiansa. Viskositeetilla ei ole pientä määrää lisätessä juurikaan merkitystä. Jos öljynvaihto on lähellä ja öljymäärä vielä minimirajan yläpuolella, ei välttämättä kannata lisätä ollenkaan. Säästöä se on pienikin säästö. Valmistajan suositus taitaa noille olla 5W-30.

Jos tuo Nissani on vielä sillä surullisella 1,8 -litraisella motilla, saatat joutua jatkossa lisäämään öljyä hyvinkin usein. Tuppaavat kuluttamaan reilusti jotkut yksilöt.


RVS-tuotteet vaikuttaisi pääosin kusetukselta. On hirvittävän paljon testejä, joissa niiden käyttöohjeen mukainen lisääminen on todettu hyödylliseksi. Näiden testien luotettavuutta en epäile. Ohjeen mukaiseen käyttöön vaan sattuu kuulumaan aina öljyjen vaihtaminen uusiin ainetta lisätessä. Samat testitulokset todennäköisesti saadaan aikaan pelkällä öljynvaihdolla. Joku vuosi takaperin kahlasin kaikki noiden testiraportit läpi, eikä missään verrattu uutta öljyä RVS-lisäaineistettuun öljyyn. Kaikissa tapauksissa lähtökohtana oli vanha, likainen ja kulunut öljy.

Koska öljy on väärää ja sitä vaihdetaan liian harvoin. Omalla surullisen kuuluisalla 1.8 mondeolla on ajettu 300tkm ja öljyä häviä 10tkm aikana 1mm tikusta. Öljyt on vaihdettu 0->190tkm asti 2x vuodessa 20tkm välein ja sen jälkeen olen vaihtanut itse nyt 110tkm ajan 10tkm välein (öljynvaihto maksaa itse tehtynä alle 40€ ja 15min omaa-aikaa) ja aina on käytetty fordin omaa 5w30 öljyä.

Edes venttiileitä ei ole tarvinnut säätää (palasäätö) ja jakoketjukin on alkuperäinen. Forte-käsittelyn tein 200tkm kohdilla.

Toki eikö nissanilla ollut enemmänkin soikea sylinteri ongelmana? Foordilla menee öljyrenkaat tukkoon mikä aiheuttaa öljynsyöntiä.
 
Toki eikö nissanilla ollut enemmänkin soikea sylinteri ongelmana? Foordilla menee öljyrenkaat tukkoon mikä aiheuttaa öljynsyöntiä.
Juurikin näin. Ei onneksi ole mahdottoman hintaista halpa öljy, niin ei kannata tuommoiselle soikeamukiselle mitään yrittää tehdä jos kohdalle sattuu.

Ja mitähän vittua? RVS litkua laitetaan vanhaan öljyyn, ja käsittelyn jälkeen vaihdetaan öljyt ja laitetaan mahdollisesti uusi satsi sisään. Itse tuota olen parissa autossa käyttänyt motissa ja vaihteistossa ja kyllä väittäisin hienoista eroa tapahtuneen parempaan suuntaan.
Okei, järjestys meni itselläni sekaisin. Alkuperäiset vertailuarvot on kuitenkin otettu vanhalla, käytetyllä öljyllä. Välissä on käytetty ihmeaineita, mutta testiarvot on kuitenkin otettu vasta uudella öljyllä.

Millaisia eroja havaitsit omalla kohdallasi?
Kannattaa se puskurin testi katsella, jossa ajavat sierralla ilman öljyjä ilman että moottoriin tulee mitään mitattavissa olevaa kulumaa.
Nokka-akselista havaitsee silmällä sen käyneen kuumana. Nokka-akselin laakeri myös leikkasi kiinni.
"Se hyödyntää tämän kitkan aiheuttaman lämmön ja kuumuuden, jossa magnesium palaa ja silikaattikomponentti vapautuu ja yhtyy raudassa olevaan rauta-atomiin"
Kaveri kertoo ihan pokkana laittavansa talkkia(magnesiumsilikaatti) öljyyn, jolloin kuumassa metallipinnassa talkista palaa magnesium pois ja tuo jäljelle jäävä piin ja hapen yhdiste (silikaatti) muodostaa sitten raudan kanssa erityisen tasaisen ja vähäkitkaisen pinnan. On ne melkosia kemistejä.
 
Kyllä kone nätimmin kävi käsittelyn jälkeen ja mäissä tuntui paremmin vetävän, ja ehkä jopa kulutuskin puolisen litraa putosi. Perän alkanut jollotus myös vaimeni lähes kokonaan.
Ja nämä havainnot teit ennen uusien öljyjen vaihtamista?
Minä väitän, että et voi havaita eroa koneen käynnissä tai tehossa, vaikka tuo RVS tekisi 200%:sesti sen mitä lupaa. Muutaman kuluneen kitkapinnan ja voiteluaineen muutosten vaikutukset noihin asioihin eivät ole havaittavissa ilman tarkkoja mittauksia. Kulutuksen muuttuminen puolella litralla tarkoittaa sitten jo äärimmäisen suuria muutoksia moottorin hyötysuhteeseen.
Onko tuo nyt jossain muka kusetukseksi todistettu? Kaikenlaiset urpot tuota motoruppiin ja vastaaviin ihmelitkuihin vertaa vaikka kyseessä on aivan toisenlainen tuote.
Ei ole todistettu kusetukseksi, muttei myöskään toimivaksi. Sama pätee esimerkiksi jumaliin.

Minun puolestani näihin aineisiin saa luottaa, ei se ole multa pois. Itseasiassa päinvastoin, mun palkkani tulee autotarvikkeiden myynnistä.

Forte-tuotteet voisi olla myös yksi hyvä keskustelun aihe.
 
Noniin.
Pitäis Nissan Tinoon (2003, bensa) ostaa lisää öljyä ennenkuin vaihdattaa kokonaan uuteen.
En tajua noista mitään, ja ohjekirjassa oli noi W juttuja joista jotenkuten pääsin kärryille.
No eikun kauppaan ni eihän se olekkaan niin helppoa..on synteettistä, täyssynteettistä ekoa ja superia ja ties mitä jossa kaikissa on samat numerot..

Millä mä nyt valitsen hyvän öljyn tohon, vai onko sillä jotain suurempaa väliä minkä ottaa jos W arvo on sama..?
Ei taida olla tietoa että mitä on laitettu? Mutta noita moottoriöljyjä saa ja voi sekoittaa keskenään. Se öljy on muutenkin tehty useammista vähän erilaisista öljyistä ja kaikki öljyt siis sekoittuu keskennään. Jos vain on moottoriöljyä. Eli pieni määrä ihan mitä vaan ei pitäisi haittaa. Esim 5W-40 jotain öljyä. Täys tai osasynteettinen käy sekaisin.

Tuonne saa syötettyä auton rekisterinumeron ja kone arpoo jonkun öljyn joka on sopivaa.
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/carengineoils_mobil-lubricant-selector.aspx
Tai tuonne:
http://applications.castrol.com/oilselector/fi_fi/c/search

2005 Peugeotiin laitoin tuollaista kun se käy mobilin valikoimasta
http://www.mobil1.fi/moottorioeljyt/esp-formula-5w-30.aspx
http://www.motonet.fi/fi/tuote/595064/Mobil-1-ESP-Formula-5W30-4l

Mutta lisäämiseen tai miksei muutenkin, niin vaikka tuo. 23€. Itsekin vähän lisäsin öljyä ja laitoin vaan jotain 5W-40 öljyä jota oli jäänyt purkin pohjalle. Peugeot osasi ilmoittaa että öljy on vähissä. Vasta 5 tkm ajettu öljyillä ja saa nähdä saako lisäillä vielä lisää :) Mobil 1 esp saattaa pienentää aavistuksen polttoaineen kulutusta.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/GMSaab-LongLife-5W30-oljy-5l-dexos2

Eri W arvojakin siis voi sekoittaa keskenään. Mobil 1 esp 5W-30 jähmepiste oli muistaakseni -45C, eli se käy suomen talveen hyvin. Eli 0W tai 5W sopii talvikäyttöön, mutta on mulla ollut myös 10W talvella. Ja yleensä toinen numero on 40, mutta nyt pösössä siis 30 koska ei muuta sopivaa öljyä ollut 1.6 hdi moottoriin jossa on hiukkasloukku. Ilmeisesti jotkut (uudemmat) moottorit voi vaatia 0W-20 öljyä joka on kait aika lirua. Myös ne muut öljy vaatimukset täytyy täyttyä, ei pelkkä numero. Ilmeisesti haetaan pienempää kulutusta ja öljykin täytyy olla silloin sitä "eko" öljyä jossa on kait pieni kitka ja sitä kautta vähän pienempi polttoaineen kulutus.

Tuo on myös hyvä öljy:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590040/Mobil-1-New-LifeY-0W-40-4l

Mobil sivu ilmoittaa että omaan kävisi 10W-30 öljy. Mutta käy siis myös 5W ja 0W. Tilavuus 3.5L. Vaihtoväli 20 tkm max tai 24 kk max.

Castrol taas näyttää: Castrol Magnatec Stop-Start 5W-30 C2
Moottori DV6TED4
Tilavuus 3.5 L, suodattimen kapasiteetti 0.4 L. Eli kait 3.9 L.
Huoltovälit: Normaali 20 tkm/24 kk. Tai vaikea 15 tkm/12kk.
Vaikeat olosuhteet on varmaankin jos ajaa suht paljon kaupunkiajoa.
 
Autona olis A6 3.2 FSI automaatti -08 ja koneessa alarajaan tuota oikean puolen Castrolia tai muuten samaa 10w (en muista kumpaa huollossa laitettiin kun vaihdettiin n.9kk/4000km sitten)
Pitäis lisätä ja vaihtaa ehkä kesällä n.3-5000km päästä uudet, mutta miten iso virhe olisi lisätä nyt tuota kuvan Shellin öljyä ehkä n.5dl, kun tikku näyttää alarajaa ja tuo nyt sattui löytymään hyllystä ? ACEA 3 on molemmissa, mutta VW jutut erit (purkissa lisäksi lukee toisella puolen for diesel engines..tiedä mitä mömmöjä siihen sitten on dieseliä varten lisätty, jos ei noista muutenkaan oikein tiedä :tdown:)

Ja ajotyyli on kai öljyille/koneelle vaativaa, eli yleensä pakkasilla on letkulämppäri 2-5h, mutta joskus kiireessä joutuu lähtemään ilman lämmitystä ja ajomatkat päivittäin luokkaa 2 x 10-20km ja ehkä kerran viikossa yli 60km ajo..pidempiä reissuja auto näkee 1-4 kertaa vuodessa, mutta alle 10tkm/vuosi tullut viimeiset 3 vuoden aikana.
qiJhwVm.jpg
 
Mobil 5w40 katosi koneesta aina kolmen tonnin välein. 5w30 ei tunnu häviävän mihinkään. Bmw e91 320da.
 
Autona olis A6 3.2 FSI automaatti -08 ja koneessa alarajaan tuota oikean puolen Castrolia tai muuten samaa 10w (en muista kumpaa huollossa laitettiin kun vaihdettiin n.9kk/4000km sitten)
Pitäis lisätä ja vaihtaa ehkä kesällä n.3-5000km päästä uudet, mutta miten iso virhe olisi lisätä nyt tuota kuvan Shellin öljyä ehkä n.5dl, kun tikku näyttää alarajaa ja tuo nyt sattui löytymään hyllystä ? ACEA 3 on molemmissa, mutta VW jutut erit (purkissa lisäksi lukee toisella puolen for diesel engines..tiedä mitä mömmöjä siihen sitten on dieseliä varten lisätty, jos ei noista muutenkaan oikein tiedä :tdown:)

Ja ajotyyli on kai öljyille/koneelle vaativaa, eli yleensä pakkasilla on letkulämppäri 2-5h, mutta joskus kiireessä joutuu lähtemään ilman lämmitystä ja ajomatkat päivittäin luokkaa 2 x 10-20km ja ehkä kerran viikossa yli 60km ajo..pidempiä reissuja auto näkee 1-4 kertaa vuodessa, mutta alle 10tkm/vuosi tullut viimeiset 3 vuoden aikana.
Dieseliin ja bensaan pitäisi käydä sama moottoriöljy. Tuo Castrol on longlife moottoriöljy. Eli voisi ajaa vaikka 20 tkm tai 2 vuotta. Shell taas on tavallista moottoriöljyä eli voisi ajaa jotain 20 tkm tai 1 vuoden. Sama ACEA C3 tosiaan ja ero taitaa olla pelkästään se että toinen on longlife ja toinen ei.
VW 503.01[muokkaa]
503.01 on Longlife-öljy korkeammin viritetyille moottoreille

VW 504.00/507.00[muokkaa]
Tämä öljy on tarkoitettu vähäpäästöisiin dieselmoottoreihin (hiukkassuodatin) ja katalysaattorillisiin bensiinimoottoreihin. Öljy sopii myös vanhempiin moottoreihin, joissa luokitus on VW 500.00/501.01/502.00/503.00/503.01/505.00/505.01/506.00/506.01


VW 502.00[muokkaa]
Öljy on tarkoitettu E85 Multifuel ja Maakaasumoottoreihin. Kiinteä huoltoväli

VW 505.01[muokkaa]
Tämän luokituksen täyttäviä öljyjä saa käyttää vanhemmissa 115 PD (Pump düse) turbodiesel-moottoreissa, silloin kun käytetään kiinteää vaihtoväliä.

Ensimmäisiin PD-moottoreihin ei saa laittaa kuin 505.01-luokituksen öljyä, koska sylinterinkannessa olevat kupit ovat ns. ylösalaisin (uudemmissa toisinpäin), joten öljy ei tahdo voidella niitä. 505.01 on lisäaineistettu oikein, mikä parantaa voitelua.

ACEA C-luokka; kolmitoimikatalysaattorilla ja hiukkassuodattimella varustettuihin ajoneuvoihin
C3: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 3,5 cP.


Itsellä mobil 1 esp formura 5W-30. Alussa ajotietokone näytti 20 tkm vaihtoväliä, mutta nyt on tippunut noin 15 tkm vaihtoväliin varmaan pätkäajon takia ja öljy on lähes vuoden vanhaa. Vaihtoväli on 2 vuotta. ACEA: C2, C3 öljy. Mutta ei ole samoja vw auton laatuluokituksia tuossa mobilissa.
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/carengineoils_products_mobil-1-esp-formula-5w30.aspx#
 
Itsellä Skoda Octavia 1.8TSI. Öljykaupoille pitäisi lähteä kun öljy alkaa olemaan alarajoilla. Viime huollossa lyöneet Castrol SLX Professional leiman moottoriöljy kohtaan.
Castrol Edge FST-Ti 5W30 1l VAG 504.00/507.00 | Motonet Oy Linkattu Castrol vissii vastaavaa kuin SLX Professional? Tota SLX Professionalia en ainakaan mistään ole löytänyt.
 
Castrol Edge FST-Ti 5W30 1l VAG 504.00/507.00 | Motonet Oy Linkattu Castrol vissii vastaavaa kuin SLX Professional? Tota SLX Professionalia en ainakaan mistään ole löytänyt.
Samaa tavaraa. Castrol tykkää myydä öljyt eri nimillä korjaamoille ja kauppoihin. Sinne sopii ihan mikä tahansa öljy, joka täyttää tuon volkkarin 504.00/507.00 -luokituksen. Jostakin on jäänyt elämään se legenda, ettei erimerkkisiä öljyjä muka saisi sekoittaa.

Moni käyttää argumenttina myös sitä, että "merkkiliikkeessä käyttävät sitä tai tätä merkkiä, sen täytyy olla tähän merkkiin parasta". Saattaa tulla yllärinä joillekin että pääasiassa käytetään sitä öljyä, jonka toimittajan kanssa on saatu paras diili aikaan. Sama homma tehtaan linjalla.

Erään japanialaisen merkin marmoritiskiltä joskus asiakas halusi ostaa "alkuperäiset" vaihteistoöljyt. Kyseinen öljyhän oli muistaakseni jonkun pienemmän brittifirman mineraalikura hienoilla etiketeillä. Merkkihuollon puolella käytimme halvempaa, laadukkaampaa synteettistä öljyä ihan jo helpomman saatavuuden vuoksi. Asiakas ei suostunut uskomaan, ettei tehtaalle Japaniin rahdata välttämättä vaihteistoöljyjä toiselta puolen planeettaa. No, tilattiin sitten alkuperäisöljyä ja asiakas oli tyytyväinen.
 
Itsellä Skoda Octavia 1.8TSI. Öljykaupoille pitäisi lähteä kun öljy alkaa olemaan alarajoilla. Viime huollossa lyöneet Castrol SLX Professional leiman moottoriöljy kohtaan.
Castrol Edge FST-Ti 5W30 1l VAG 504.00/507.00 | Motonet Oy Linkattu Castrol vissii vastaavaa kuin SLX Professional? Tota SLX Professionalia en ainakaan mistään ole löytänyt.
Voi sinne sekaan laittaa muunkin merkkistä kuin Castrolia. Nuo öljyt on tehty useista eri öljyistä ja ne öljyt sekoittuu 100% keskenään. Castrolin litrahinta on 15€. Mobilissa olisi noin 8€/l.

On voinut hinta vähän laskea 33€ Mobil 1 ESP Formula 5W30 4l | Motonet Oy
32€: Mobil 1 FS New Life™ 0W-40 4l | Motonet Oy
 
"
Onko tietoa mikä kauppa kyseessä? Olisi Motonetille aika iso pr-katastrofi, mutta tuskin halunneet ottaa noin isoa riskiä?

Silloin kun tämä homma oli tapetilla, motonet ilmoitti että ostavat öljynsä vain virallisilta myyjiltä. Muistaakseni lisäsivät tuosta kertovan kyltinkin öljyhyllyjen lähelle. Veikkauksina/"tietona" liikkeistä on liikkunut Tokmannia ja Hong Kongia.
 
Silloin kun tämä homma oli tapetilla, motonet ilmoitti että ostavat öljynsä vain virallisilta myyjiltä. Muistaakseni lisäsivät tuosta kertovan kyltinkin öljyhyllyjen lähelle. Veikkauksina/"tietona" liikkeistä on liikkunut Tokmannia ja Hong Kongia.
Viime vuoden puolella puhuttiin mediassakin Hong Kongista ja Mobil öljystä
MTV3 13.01.2016 sanoi:
Hong Kongeihin tehty takavarikoita
Epäiltyjä väärennöksiä on myyty eri puolilla Suomea. Esimerkiksi Hong Kong -tavarataloketju osti syksyllä 2014 erän Mobilin moottoriöljyjä, joiden aitoutta nyt tutkitaan.

Tulli takavarikoi kanisterit viime keväänä ja takavarikko koski yli kahtakymmentä tavarataloa. Hong Kong Groupin toimitusjohtajanMathias Kivikosken mukaan erä oli ostettu pitkäaikaiselta yhteistyökumppanilta.

– Kyse oli pienestä, yksittäisestä erästä. Selvityksen mukaan se on tullut Virosta, Kivikoski kertoo.

Ketju sai kuulla epäilyksistä Tullilta ja sen jälkeen asiaa on selvitelty tiiviissä yhteistyössä. Kivikosken mukaan tavarantoimittajalla ja Tullilla on ollut erimielisyyksiä siitä, minkä laatuisesta öljystä on ollut kyse.


– Meillä ei aikanaan ollut syytä epäillä tavaran alkuperää, sen aitoutta tai laatua. Meille toimitettiin tästä öljystä testiraportit, jotka osoittivat, että sen pitäisi olla korkealaatuista, hyvää tavaraa.
 
Meinasin ostaa Hong Kongista Shell moottoriöljyä, mutta se olikin loppu.
Ehkä parempi niin, jos epävirallisilta tavarantoimittajilta hankkivat merkkipönttöjä. Itäblokin kaverit siellä vähän pullottelee. Kusetus on kyllä hyvä bisnes.
Ei kait tossa nyt muuta vahinkoa ollut kuin, että moottori kului enemmän? Tiivisteet vuotaa?
 
Kuluu enemmän, tiivisteet voi kärsiä. Öljystä ja autosta riippuen voi hiukkassuodatin vähän olla tukossa.
 
Tai sitten Puuilossa myytävä GM:n oma öljy, siitä ollu juttua tuol maailmalla jo ennestään, että niistä liikkuu väärennettyjä versioita markkinoilla, kuulemma erottaa kyllä etiketistä, kun uupuu se semmoinen hologrammi etiketistä.
Itellä oli juurikin tota GM:n omaa 5w30 öljyä ja ihmettelin kun öljy oli lopussa jo noin 5tkm jälkeen. Voi toki olla sattumaakin/auton paskuutta :D
 
Itellä oli juurikin tota GM:n omaa 5w30 öljyä ja ihmettelin kun öljy oli lopussa jo noin 5tkm jälkeen. Voi toki olla sattumaakin/auton paskuutta :D

Mä "tankkasin" Chevyyn just totaa puuilon litkua parin vuoden ajan eikä ollut mitään ongelmia missään lämpötiloissa sen kanssa. Muutaman desin jouduin lisäämään yhden 3 tkm reissun aikana, mutta silloin ulkolämpötila huitelikin yli 30 asteen korvilla.
 
Ihan hyvin ainakin toimi tuo GM öljy Lexuksen kasikoneessa ilman mitään sen suurempia ihmettelyjä.
 
Tuleeko talviöljystä paksumpaa käytettynä, kun siihen kerääntyy enemmän epäpuhtauksia kesää varten?
 
Eikö sen termostaatin tehtävä ole pitää moottori samanlämpöisenä kesät-talvet?
On se öljy tosiaan kesällä kuumempaa silti. Eli talviöljyksi käy vaikka 5W-30, mutta johonkin autoon parempaa voisi olla 0W-40 tai 5W-40, eli öljy on kuumana vähän paksumpaa 30 (ohuempaa) vs 40 (paksumpaa). Mutta aika moneen saattaa käydä 5W-30. Ainakin omaan 12 vuotta vanhaan dieseliin käy juuri tuo 5W-30 tai 0W-30.

edit:

Tuolta sai luntattua että mobil 5W-30 jähmepiste on -45C.

Mobil 1 ESP Formula 5W-30
Jähmepiste, °C, (ASTM D 97) -45
Mobil™ Suomessa | Henkilöautojen moottoriöljyt | Mobil 1™ ESP Formula 5W-30

wiki:
SAE Winter-viskositeetti. Pumpattavuuden rajalämpötila, °C
0w -40
5w -35
10w -30
15w -25
20w -20
25w -15
 
Viimeksi muokattu:
Seuraavassa öljynvaihdossa aattelin pistää 0W-40 öljyt, hyvä ympärivuotinen kompromissi. Ja toki, vanhemmissa autoissa se öljyn kuumajäykkyys on ratkaisevampaa.
Tuo 0W-40 on tosiaan kaikkein paras vähän vanhempaan autoon. Sellaisessa tosiaan kuuman pään jäykkyys tulee olla 40. Ja talveksi kä 0W, 5W tai jopa 10W mutta jo aika huonosti sopii. Jossain vuosimalleissa ja moottoreissa sitten vaaditaan (tai voi laittaa) 30, eli ohkaisempaa öljyä. Ilmeisesti sen takia että polttoaineen kulutus on 30 öljyllä aavistuksen pienempi, koska öljyn "kitka" on pienempi. 40 öljy taas voisi periaatteessa suojata moottoria paremmin jos 40 öljy vain moottoriin sopii.

Esim tuossa "polttoaineen säästö" öljy. 0W-20 joka on sitten todella "vetistä" kuumana. Käy ilmeisesti aivan uusimpiin autoihin vain.
Mobil 1™ 0W-20 Advanced Fuel Economy
Mobil™ Suomessa | Henkilöautojen moottoriöljyt | Mobil 1™ 0W-20


Omaan 17 vuotta vanhaan diesel Citroen Xantiaan käy myös 0W-40 öljy. Tai vaihtoehtoisesti vähän halvempi 5W-40.
Mobil™ Suomessa | Henkilöautojen moottoriöljyt | Mobil 1 New Life™ 0W-40

edit:
Itse olen laittanut noihin vanhoihin 5W-40 jota saa 5L purkissa ja öljynvaihto 20tkm välein. 23€.
Motox FullSyn 5W-40 5l SM/CF | Motonet Oy
 
Viimeksi muokattu:
Saattaisi olla toisin päin. Eli ohkaisempaa jos öljyyn sekoittuu esim dieseliä tai muuta polttoainetta?

Tai esim. vettä tai ainakin jarrunesteisiin sekoittuu sellaista ajan kanssa ja ruostuminen alkaa, mutta eipä noita niin usein vaihdeta.
 
Tai esim. vettä tai ainakin jarrunesteisiin sekoittuu sellaista ajan kanssa ja ruostuminen alkaa, mutta eipä noita niin usein vaihdeta.
Joo. Kesällä sitten kun ajaa pidemmän reissun, niin polttoaine ja vesi "haihtuu" moottoriöljyn joukosta pois. Eli siksi voi joutua lisäämään moottoriöljyä juuri kesällä.

Eli kesällä moottoriöly ja moottori lämpeävät riittävän kuumaksi ja öljy "puhdistuu". Jäähän siihen toki sitä jotain likaa ja siksipä öljy on mustaa ainakin diesel autossa. Se lika ei kumminkaan kait haittaa juuri mitään, eli "lika" tavallaan suojaakin jollain tapaa sitä moottoria. Siis se lika joka on sekoittunut siihen moottoriöljyyn. Koska moottoriöljyn tarkoitus on juuri sitoa kaikki mahdollinen lika itseensä.

En muista millä nimellä sitä "likaa" mahdettiinkaan kutsua. Voi olla että se oli vain sitä nokea :)
Ehkä se tuollakin voidaan sanoa: Moottoriöljy – Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:
Omassa Volvossa taitaa olla öljypumppu jo ehtoopuolella ja 5W-40 öjyillä silloin täillön kylminä aamuina vilautti öljynpaineen varoitusta. Uudet saman viskositeetin öljyt ei vaikuttanut tilanteeseen mutta kun laittoin ohjekirja suosittamat 0W-40 liemet sisään niin eipä ole enää häirinnyt hälytys. Pienestä on välillä kiinni.
 
Omassa Volvossa taitaa olla öljypumppu jo ehtoopuolella ja 5W-40 öjyillä silloin täillön kylminä aamuina vilautti öljynpaineen varoitusta. Uudet saman viskositeetin öljyt ei vaikuttanut tilanteeseen mutta kun laittoin ohjekirja suosittamat 0W-40 liemet sisään niin eipä ole enää häirinnyt hälytys. Pienestä on välillä kiinni.

Kylmällä öljyllä käynnistyksessä öp valo palaa lähinnä jos paine ei nouse riittävän nopeasti. Tuohon ei varsinaisesti kuluneisuus vaikuta, mutta sen sijaan öljynsuodattimen takaisku/ohivuotoventtiili voi olla jumissa, niin että se laskee pikkuhiljaa suodattimen tyhjäksi. Näkyy niin että parinpäivän seisomisen jälkeen käynnistettäessä öljynpaineen merkkivalo ei sammu ihan niin nopeasti kuin lyhyemmän seisonnan jälkeen.

Mulla oli viimeksi sama homma Volvossa. Öljynvaihto jäi kesken, niin että auto ehti olla nosturilla paripäivää ennen kuin otin putsarin auki, siellä ei ollut käytännössä yhtään öljyä. Siis tällainen perinteinen peltikuorinen putsari.
 
Motoxi on ollut ihan käypää tavaraa noihin muutaman tonnin autoihin. Kerran tein vertailun shell helixin kanssa niin että pistin sitä ja motoxia lasipurkkiin kovalla pakkasella. Sama 5w 40 molemmissa.
Eipä noista mitään eroa -30 asteen pakkasessa saanut purkkeja käännellessä. . Samalla tavalla juoksevia oli molemmat.. 10-15tkm olen ajellut noilla ja sit uudet.
 
Kyllä omasta mielestä öljyjen vaihto on tärkeämpi kuin se että onko se shell vai motoxia, varsinkin vanhoissa parin tonnin vehkeissä se on aivan sama. Ite oon käyttäny tuota motoxin EcoEnergy öljyä omassa autossa ja tuolla tuli huomattua että nostajat ovat huomattavasti hiljaisemmat kuin vanhoilla öljyillä (en tiedä mitä olivat kun ostin).
 
Kerran tein vertailun shell helixin kanssa niin että pistin sitä ja motoxia lasipurkkiin kovalla pakkasella. Sama 5w 40 molemmissa.
Eipä noista mitään eroa -30 asteen pakkasessa saanut purkkeja käännellessä. . Samalla tavalla juoksevia oli molemmat..
Useimmat öljyväärennökset saanee tuolla tavalla kiinni. Ne ovat usein halvinta mahdollista öljyn näköistä kamaa, joten eivät pärjää pakkasella enää 5w-standardin mukaisesti vaan kohmettuvat. Väärennöksiä on ollut liikkeellä kun ulkomailta tilaten maahantuojan ohi saa halvemmalla, se houkuttelee kauppoja ja myös kuluttajia tilaamaan sieltä...

Ostin juuri tulevalle talvelle testiin Mobil 1 FS 0w-40 :) Aiemmin olen käyttänyt pitkälti 5w-30 öljyjä, mutta nyt oli ajatus helpottaa kylmäkäynnistyksiä (5w > 0w) ja vähentää öljynkulutusta (30 > 40), joten sen vuoksi 0w-40.
 
Aikoinaan ostin ad-öljyä tai mitä lie olikaan näitä ketjujen omalla merkillä myynnissä olevaan. Öljy oli -25 pakkasessa
kuistilla ja kun hallille meni öljynvaihtoon ei sitä meinannut saada kannusta ulos :D Lisäksi öljy oli vihreää, ja tämä tarina
on tosi.
 
Onko muuten haisua kuka valmistaa GM Dexos 2 öljyn? Motonetillä 19,90€ 5 litran kannu. Kun tuota vertaa Mobil ESP öljyyn niin hintaero on huima. Moottoriöljyjen lisäaineetkin taitaa olla humpuukia, mutta tiedä siitä. Olisi mielenkiintoa kyllä testata. Itse olen tuota GM Dexos 2 öljyä käyttänyt useassa autossa. Sitä ennen käytin Mobil 0W öljyä kun sitä pajalla oli. Nykyään ostan öljyt ja suodattimet itse ja maksan vain työstä.
 
Ilmeisesti Exxonin valmistamaa.
Miten päädyit siihen että on Exxonin valmistamaa? Onko heittää perusteluita?

Eli pitäisi olla samaa kuin Mobil... Kaiketi joku on tämänkin jäljittänyt...
Eihän se välttämättä tarkoita että olisi "samaa kuin Mobil", vaikka olisikin niin että Exxon sen valmistaisi. GM-öljy ei kuitenkaan ole (Exxon)Mobil-tuote, joten Exxon voi myös vain valmistaa sen GM:n määrittelemällä reseptillä... Sehän voi olla silti ihan erilainen öljy, vaikka tulisikin samasta tehtaasta...
 
Aikoinaan ostin ad-öljyä tai mitä lie olikaan näitä ketjujen omalla merkillä myynnissä olevaan. Öljy oli -25 pakkasessa
kuistilla ja kun hallille meni öljynvaihtoon ei sitä meinannut saada kannusta ulos :D Lisäksi öljy oli vihreää, ja tämä tarina
on tosi.
Et mainitse öljyn pakkaskestävyyttä ja vihreä on ihan normaali väri. Minulla oli yksi purkki vihreää "classic" 20W50 öljyä ennen kuin vaihdoin nykyiseen Comma Motorsport 5W50 öljyyn.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 549
Viestejä
4 476 629
Jäsenet
73 955
Uusin jäsen
Laiska007

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom