Nylppääntyneen pultin irroitus?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 590
Olisi ilmeisesti T40 torx kantainen ruuvi jossa lienee vielä jotain kierrelukitetta tms. Kanta niin huono ettei avaaminen onnistu ja hieman ahdas paikka niin ei saa pihdeillä kiinni.

Mikä olisi toimiva tapa saada tuo pois? Onko noista vastakierre hommista oikeasti apua? Aika pehmeältä vaikuttaa tuo kanta kun se hajoaa kun koitin torx avaimella vääntää, joten purisiko tommonen vastakierre homma siihen? Kierrettä ei ole kun ehkä n. 5 milliä, eli aika lyhyt mutta varsin tiukassa jos on lukitetta.

Vai olisiko parempaa ideaa kuin vastakierre pää?
 
Olisi ilmeisesti T40 torx kantainen ruuvi jossa lienee vielä jotain kierrelukitetta tms. Kanta niin huono ettei avaaminen onnistu ja hieman ahdas paikka niin ei saa pihdeillä kiinni.

Mikä olisi toimiva tapa saada tuo pois? Onko noista vastakierre hommista oikeasti apua? Aika pehmeältä vaikuttaa tuo kanta kun se hajoaa kun koitin torx avaimella vääntää, joten purisiko tommonen vastakierre homma siihen? Kierrettä ei ole kun ehkä n. 5 milliä, eli aika lyhyt mutta varsin tiukassa jos on lukitetta.

Vai olisiko parempaa ideaa kuin vastakierre pää?
Porata reikä ja lyödä sinne torxbitsi.
Ne vastakierretapit on ihan annelista...
 
Olisi ilmeisesti T40 torx kantainen ruuvi jossa lienee vielä jotain kierrelukitetta tms. Kanta niin huono ettei avaaminen onnistu ja hieman ahdas paikka niin ei saa pihdeillä kiinni.

Mikä olisi toimiva tapa saada tuo pois? Onko noista vastakierre hommista oikeasti apua? Aika pehmeältä vaikuttaa tuo kanta kun se hajoaa kun koitin torx avaimella vääntää, joten purisiko tommonen vastakierre homma siihen? Kierrettä ei ole kun ehkä n. 5 milliä, eli aika lyhyt mutta varsin tiukassa jos on lukitetta.

Vai olisiko parempaa ideaa kuin vastakierre pää?
T40 on aika iso kanta. Vaikka onkin ahdasta, niin ehkä dremelillä voisi saada pienellä tai vielä pienemmäksi kulutetulla kiekolla tehtyä pienen uran talttapäällä ruuvaamista varten.

Sanoit, ettei pihdeillä saanut kiinni, koska oli ahdasta. Luulen, että kärkipihdeillä saa kiinni, mutta pito ei riitä kierrelukitteen murtamiseen. Voisit kolvilla tai kuumailmapuhaltimella pehmentää lukitteen, jolloin kärkipihtienkin pito ehkä riittää. Kolvilla saa paremmin lämmön kohteeseen. Noin 200-250 C irrottaa kovemmankin loctiten.
 
T40 on aika iso kanta. Vaikka onkin ahdasta, niin ehkä dremelillä voisi saada pienellä tai vielä pienemmäksi kulutetulla kiekolla tehtyä pienen uran talttapäällä ruuvaamista varten.

Sanoit, ettei pihdeillä saanut kiinni, koska oli ahdasta. Luulen, että kärkipihdeillä saa kiinni, mutta pito ei riitä kierrelukitteen murtamiseen. Voisit kolvilla tai kuumailmapuhaltimella pehmentää lukitteen, jolloin kärkipihtienkin pito ehkä riittää. Kolvilla saa paremmin lämmön kohteeseen. Noin 200-250 C irrottaa kovemmankin loctiten.
Dremelillä voisi joo tehdä talttapäälle paikan, mutta ei jaksa kääntää sitten kun on tiukka. Ellei sitten saa niin hyvää tehtyä että talttapää pysyisi siinä kunnolla myös räikkävääntimellä.

Mutta nuo vastakierre hommatko ei ole toimivia ollenkaan? Olisi vaan helpoin jos johonkin akkuruuvariin laittaisi sellaisen pään ja jos se purisi kunnolla kiinni niin lähtisi ehkä auki?

Pihdeillä kyllä periaatteessa saisi kiinni, mutta ei ole toivoakaan että jaksaisi vääntää auki niillä kun luistaa. Pakko siis saada jotain joka olisi kunnolla kiinni ja olisi vääntövartta.

Varmaan voisi tuohon jotain hitsata kiinni jne, tai porata reiän ja vääntää sinne sitten pidemmän vastakierre tapin niin varmaan lähtisi, mutta mielellään jotain vähän helpompaa ensin. Tosin ei tuossa nyt sinänsä kauheasti häviä vaikka vastakierre jutulla koittaisi, tai maksaa ne tietysti jonkin verran.
 
Dremelillä voisi joo tehdä talttapäälle paikan, mutta ei jaksa kääntää sitten kun on tiukka. Ellei sitten saa niin hyvää tehtyä että talttapää pysyisi siinä kunnolla myös räikkävääntimellä.

Mutta nuo vastakierre hommatko ei ole toimivia ollenkaan? Olisi vaan helpoin jos johonkin akkuruuvariin laittaisi sellaisen pään ja jos se purisi kunnolla kiinni niin lähtisi ehkä auki?

Pihdeillä kyllä periaatteessa saisi kiinni, mutta ei ole toivoakaan että jaksaisi vääntää auki niillä kun luistaa. Pakko siis saada jotain joka olisi kunnolla kiinni ja olisi vääntövartta.

Varmaan voisi tuohon jotain hitsata kiinni jne, tai porata reiän ja vääntää sinne sitten pidemmän vastakierre tapin niin varmaan lähtisi, mutta mielellään jotain vähän helpompaa ensin. Tosin ei tuossa nyt sinänsä kauheasti häviä vaikka vastakierre jutulla koittaisi, tai maksaa ne tietysti jonkin verran.
Yleensä nuo vastakierretapit vaatii poraamista, siis reikää siihen irroitettavan pultin keskelle. Muuten tuollainen vastakierretappi ei yleensä saa tarpeeksi otetta että pitää kun kiertää.

Yksi kikka tietty olisi jos tuohon kantaan saa edes jonkun verran pitoa ja on iskevä ruuvinväännin niin antaa sen nakuttaa iskullaan jonkun aikaa, joskus ruuvilukitteet antautuvat silläkin.

Toisaalta, jos saat sopivan levyisen talttapään napautettua tuohon T40-kantaan kiinni niin sekin pitää yllättävän hyvin. Sillä tavalla olen T35-pultteja joskus availlut kun oikea työkalu on ollut jo ehtoopuolella ja meinasi lipsua.
 
Yleensä nuo vastakierretapit vaatii poraamista, siis reikää siihen irroitettavan pultin keskelle. Muuten tuollainen vastakierretappi ei yleensä saa tarpeeksi otetta että pitää kun kiertää.

Yksi kikka tietty olisi jos tuohon kantaan saa edes jonkun verran pitoa ja on iskevä ruuvinväännin niin antaa sen nakuttaa iskullaan jonkun aikaa, joskus ruuvilukitteet antautuvat silläkin.

Toisaalta, jos saat sopivan levyisen talttapään napautettua tuohon T40-kantaan kiinni niin sekin pitää yllättävän hyvin. Sillä tavalla olen T35-pultteja joskus availlut kun oikea työkalu on ollut jo ehtoopuolella ja meinasi lipsua.
Totta, täytyy koittaa lyödä tuonne vaan talttapää vasaralla sisään ja vääntää sitten räikällä, josko saisi riittävästi pitoa. Jos ei lähde niin ehkä koitan hankkia jostain tuon vastakierre homman, tossa kuitenkin kohtuu hyvin tuota kantaa josko pureutuisi kiinni.
 
Vastakierretapit ovat tosiaan aika ikäviä kuten moni muukin todennut. Reikään hakattu torx-bitsi toimii paremmin.

Joistakin torx-bitseistä saa tehtyä "ylikokoisen" kun bitsiä lyhentää rälläkällä. Sen ylikokoisen bitsin kun hakkaa vasaralla kantaan niin se usein riittää.
Joissakin tapauksissa kantaan voi hakata myös seuraavan koon torx-bitsin, esim T25 kantaan T27 bitsin. Yleensä kuitenkin liian iso hyppäys ja kannan koloa pitäisi porata vähän isommaksi.
Ruuvinkantaa voi myös hakata vasaralla niin että kannan kolo pienenee, tota kun jatkaa niin kauan että bitsi ei mahdu koloon ja sitten vasaroi bitsin siihen ahtaaseen koloon niin voi taas yrittää vääntää.

Ja tietysti sitten lämpöä niin että kierrelukite antautuu (tyyliin kappale 150-asteiseksi)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 330
Viestejä
4 753 261
Jäsenet
77 296
Uusin jäsen
Tuneli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom