NVIDIAn uusimmat ajurit päivittävät Fermin, Maxwellin ja Pascalin DirectX-tukea ja rikkovat...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
geforce-drivers-20170125.jpg



NVIDIAn viime kuun lopulla julkaisemat GeForce 384.76 -ajurit osoittautuivat merkittävämmäksi julkaisuksi, kuin niiden julkaisutiedote antoi ymmärtää. Ajurit tuovat nimittäin mukanaan päivityksiä Fermi-, Maxwell- ja Pascal-arkkitehtuureiden DirectX tukeen.

DirectX 12 julkaistiin liki kaksi vuotta sitten 29. heinäkuuta 2015 Windows 10:n mukana. NVIDIA lupasi tuolloin tuoda tuen uudelle rajapinnalle kaikille näytönohjaimilleen Fermi-arkkitehtuurista lähtien. Todellisuus oli kuitenkin jotain ihan muuta, sillä DirectX 12 -tuki tuotiin vain Keplerille ja sitä uudemmille arkkitehtuureille.

nvidia-fermi-directx-12-3dmark-timespy-20170703.jpg


GeForce 384.76 -ajurit täyttävät vihdoin NVIDIAn lupaukset, sillä ne lisäävät Fermi-arkkitehtuurille tuen DirectX 12 -rajapinnalle. DirectX 12:n Direct3D jaetaan neljään Feature Level -tasoon: 11_0, 11_1, 12_0 ja 12_1. Tasot 11_0 ja 11_1 vastaavat ominaisuuksiltaan entisiä DiretcX 11 ja 11.1 -näytönohjaimia. Fermin osalta tuettuna ovat itse rajapinta ja sen Feature Level 11_0. Kuten 3DMark-kuvankaappauksesta voidaan todeta, DirectX 12 -tuki Fermille on tässä vaiheessa lähinnä muodollisuus, sillä suorituskyky on suorastaan luokattoman heikkoa.

Fermin DirectX 12 -tuen lisäksi ajurit päivittävät molempien Maxwell-arkkitehtuureiden ja Pascal-arkkitehtuurin Direct3D-tukea. Kaikki kolme arkkitehtuuria tukevat nyt Resource Binding -ominaisuutta Tier 3 -tasolla. Resource Binding -tason päivitys ei vaikuta arkkitehtuureiden Feature Level -tukeen, eli ensimmäisen sukupolven Maxwell pysyy edelleen 11_0-tasolla ja toisen sukupolven Maxwell sekä Pascal 12_1-tasolla.

Ajureista on löydetty myös harmillinen ongelma. Käyttäjäraporttien mukaan Watch Dogs 2 -peli ei toimi lainkaan uusilla ajureilla, vaan peli kaatuu käynnistyksen yhteydessä. TechPowerUpin mukaan vika liittyy NVIDIAn Ansel-virtuaalikameraan. Ratkaisuksi ongelmaan voi asentaa joko vanhemmat ajurit tai käynnistää Ansel-ohjelman Tools-kansiosta löytyvän NvCameraConfiguration.exe -tiedoston ja poistamalla ominaisuuden käytöstä sen käynnistämän ikkunan kautta.

Lähteet: Guru3D Forums (1), (2), (3)

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Viimeksi muokattu:
Multimonitor idle bugia ei ole ainakaan minulla vielä esiintynyt näillä ajureilla. Idlekellot ovat Gtx1070:lla 139Mhz, joka on tähän mennessä alhaisin idlelukema mihin olen tämän kortin missään ajuriversiossa törmännyt.
 
Näistä ajureista löytyy myös tuki Netflixin 4k materiaalille Pascal korteilla.

 
ja rikkovat...?

Mikä se klikkiotsikon määritelmä olikaan?
Nyt oon kyllä samaa mieltä. Kuulin Sampsan punnerrusketjussa että oot @Kaotik reenannu. Alas näyttää tuloksia sitten tätä myöten.
Ainoastaan forumiviesti on leikkaantunut ja itse artikkelin otsikko on kaukana klikkiotsikoita. ;)

NVIDIAn uusimmat ajurit päivittävät Fermin, Maxwellin ja Pascalin DirectX-tukea ja rikkovat Watch Dogs 2:n - io-tech.fi
 
Taas yksi esimerkki siitä kuinka Nvidian näytönohjaimet vanhenevat paljon AMD:n vastaavia nopeammin. Kannattaa pysyä AMD:ssa mikäli ei halua jatkuvasti maksella kohoavia hintoja uusista näytönohjaimista.
 
ja rikkovat...?

Mikä se klikkiotsikon määritelmä olikaan?
Kuten tuossa Rantakemistikin jo totesi, kyse on vain ketjun otsikosta, tuli merkkiraja vastaan koko otsikolla xenforon puolella joten piti soveltaa. Uutisen otsikko on ihan kokonaisuudessaan.
 
Taas yksi esimerkki siitä kuinka Nvidian näytönohjaimet vanhenevat paljon AMD:n vastaavia nopeammin. Kannattaa pysyä AMD:ssa mikäli ei halua jatkuvasti maksella kohoavia hintoja uusista näytönohjaimista.
No ei nyt ihan näin tässä asiassa. AMD ei enää päivitä enää Fermin kanssa kilpailleiden HD5000 tai HD6000 korttien ajureita ollenkaan (viimeisin versio on viime vuoden maaliskuulta). Vaikkei vanhan pöytäkoneen hd5850 enää mikään tykki ole, niin kyllä sillä pelaa joitain suht. uusiakin pelejä kuten Xcom2, Civ6 jne. Nuo vanhat ajurit varmaan tulee jossain vaihessa ongelmaksi sillä joku kuukausi sitten esim. Chromella oli kaikki videot vihreää mössöä muutaman viikon ajan luultavasti vanhoista ajureista johtuen.
 
"Kuten 3DMark-kuvankaappauksesta voidaan todeta, DirectX 12 -tuki Fermille on tässä vaiheessa lähessä muodollisuus, sillä suorituskyky on suorastaan luokattoman heikkoa."

Tuo tulos on niin huono että herää kysymsy tekeekö se tuon DX12 tuen softalla niissä ajureissa ts joku Fermin omisatja voisi testata mikä on CPU kuorma ajaessa tuon saman testin DX11 ja DX12 rajapinnalla Fermillä noilla uusilla ajureilla niin nähdään missämäärin sen on CPU pohjainentuki.
 
No ei nyt ihan näin tässä asiassa. AMD ei enää päivitä enää Fermin kanssa kilpailleiden HD5000 tai HD6000 korttien ajureita ollenkaan (viimeisin versio on viime vuoden maaliskuulta). Vaikkei vanhan pöytäkoneen hd5850 enää mikään tykki ole, niin kyllä sillä pelaa joitain suht. uusiakin pelejä kuten Xcom2, Civ6 jne. Nuo vanhat ajurit varmaan tulee jossain vaihessa ongelmaksi sillä joku kuukausi sitten esim. Chromella oli kaikki videot vihreää mössöä muutaman viikon ajan luultavasti vanhoista ajureista johtuen.

No parempi sekin että ajureita päivitetään kunnolla pitkän aikaa kuin Nvidian tyyli joko julkaista ajureita vuosia myöhässä tai heikentää vanhojen korttien nopeutta uusien ajureiden kanssa. AMD sentään pitää nopeuden samana. Lisäksi AMD saattaa julkaista uusia ajureita myös noille vanhoille korteille, vain suorityskykyparannuksia (tai -heikennyksiä) ei ole luvassa.

Ei tainnut olla Firefoxilla samaa ongelmaa? Lisäksi jos ajurit eivät muutu mutta ongelma korjaantuu Chromea päivittämällä, vika oli hyvin todennäköisesti Chromessa.
 
Taas yksi esimerkki siitä kuinka Nvidian näytönohjaimet vanhenevat paljon AMD:n vastaavia nopeammin. Kannattaa pysyä AMD:ssa mikäli ei halua jatkuvasti maksella kohoavia hintoja uusista näytönohjaimista.

oi kuinka hyvä malliesimerkki tämä onkaan moisesta. Ajatella Fermi sai dx12 tuen ja pyörittää nyt dx12 apilla pelejä, koitappa samaa yhtä vanhalla hd5870:llä...

"Kuten 3DMark-kuvankaappauksesta voidaan todeta, DirectX 12 -tuki Fermille on tässä vaiheessa lähessä muodollisuus, sillä suorituskyky on suorastaan luokattoman heikkoa."

Tuo tulos on niin huono että herää kysymsy tekeekö se tuon DX12 tuen softalla niissä ajureissa ts joku Fermin omisatja voisi testata mikä on CPU kuorma ajaessa tuon saman testin DX11 ja DX12 rajapinnalla Fermillä noilla uusilla ajureilla niin nähdään missämäärin sen on CPU pohjainentuki.

Tjoo toki, gtx560m on kuitenkin alikellotettu gtx550ti ettei mikään huima kortti itsessään. Kun yritti eetsiä tuolta 3dmarkin databasesta fermi ajoja, ei se löytämäni tulos toiseksi parhaasta fermistäkään(gtx570) kummosia frameja saanut. Että sinällään varmaan se ja sama fermille koko dx12 päivitys. Ehkäpä joku jolla on niinkin eksoottinen näyttis kuin gtx580 3GB versio tuosta voisi hieman hyötyä, mutta muuten tuon generaation vramikin tulee jo vastaan.
 
"Kuten 3DMark-kuvankaappauksesta voidaan todeta, DirectX 12 -tuki Fermille on tässä vaiheessa lähessä muodollisuus, sillä suorituskyky on suorastaan luokattoman heikkoa."

Tuo tulos on niin huono että herää kysymsy tekeekö se tuon DX12 tuen softalla niissä ajureissa ts joku Fermin omisatja voisi testata mikä on CPU kuorma ajaessa tuon saman testin DX11 ja DX12 rajapinnalla Fermillä noilla uusilla ajureilla niin nähdään missämäärin sen on CPU pohjainentuki.
Ois kiva tietää miten hyvin joku Forza toimii esim. GTX 570:lla. Se nyt on selvä, että muinaiskalut kyykkäävät täysin TimeSpyssä. Ja Fermin muistin määrä tuo haasteita jo käytännön peleissä.


En muuten käsitä, miten jotkut faniboit voi saada Fermin DX12 ajurituesta negatiivisen asian...
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan pari kertaa vuodessa tulee päivitettyä tuoreemmat ajurit tilalle ja taas vaihteeksi osui tällaiset sekoilevat. Eihän siinä mitään, ei vaan ole mitään muita pelejä kuin Watch Dogs 2 mitä tällä hetkellä pelaan :D
 
oi kuinka hyvä malliesimerkki tämä onkaan moisesta. Ajatella Fermi sai dx12 tuen ja pyörittää nyt dx12 apilla pelejä, koitappa samaa yhtä vanhalla hd5870:llä...

AMD ei ole missään vaiheessa luvannut DX12 tukea tuolle näytönohjaimelle.

Pointtina se ettei tässä vaiheessa Fermin DX12 tuella tee enää mitään varsinkaan kun se ei uutisen perusteella toimi kunnolla. Nvidia voisi olla lupaamatta tukea jos sitä saa odotella vuosia ja sittenkin tulee rikkinäisenä.

En muuten käsitä, miten jotkut faniboit voi saada Fermin DX12 ajurituesta negatiivisen asian...

Mitä nyt tuki tulee 2 vuotta lupauksen jälkeen ja toimii miten sattuu. Kai tuosta joku Fermin omistama Nvidia fanboi saa kiksejä vaikka sen hyöty on tässä vaiheessa lähellä olematonta korttien iän takia.
 
Mitä nyt tuki tulee 2 vuotta lupauksen jälkeen ja toimii miten sattuu. Kai tuosta joku Fermin omistama Nvidia fanboi saa kiksejä vaikka sen hyöty on tässä vaiheessa lähellä olematonta korttien iän takia.
Mulla sattuu olemaan GTX 550 Ti varalla pahan päivän varalta, joten voi hyvinkin olla hyötyä tuosta. Lisäksi ajuri tukee WDDM 2.2 myös Fermeille, mikä on hyvä ihan käytännön Windows 10 tuen kannalta.
 
Ois kiva tietää miten hyvin joku Forza toimii esim. GTX 570:lla. Se nyt on selvä, että muinaiskalut kyykkäävät täysin TimeSpyssä. Ja Fermin muistin määrä tuo haasteita jo käytännön peleissä.


En muuten käsitä, miten jotkut faniboit voi saada Fermin DX12 ajurituesta negatiivisen asian...
Nyt luit taas paljon enempi postauksestani kuin siinä oli siinä ei ollut mitään DX12 negatiivista eikä mitään faniboi asiaa.

Kysessä oli ihan vain mielenkiinto miten tuo DX12 tuki on ehty Fermille.

Sinällään onko Fermillä DX12 tukea vai ei on täysin sivuseikka kun ei ole olemassa peliä joka vaatisi DX12 rajapinnan ja johon Fermit olisi siitä huolimatta riittävän tehokaita (edes sen DX11 tehon mittarilla), eli kysessä on vain akateeminen mielenkiinto siihen miten Nvidian on lunastanut lupauksensa.

"Mulla sattuu olemaan GTX 550 Ti varalla ..."
Itselläni on vieläkin käytössä GTX 670 kun tyhmyyksissäni jäin odottaman että Vegat tulisi myyntii järkevässä ajassa ja kohtuu tehokkaina, nyt sitten Vega on viipynyt ja kryptolouhinta villitys tyhjensi kaupat RX580/GTX1600 näyttiksistä niin että olen jumissa tämän GTX670 kortin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä huono perffi välttämättä tarkoita että olisi pitänyt "softalla" toteuttaa kriittisiä juttuja, Fermille ei vaan kannata muutenkaan optimoida enää. Fiitsöreitä oli kuitenkin noissa muutenkin enemmän kuin vaikkapa DX11 vaatii CUDAn jne. kautta. Ihan kiva että julkaisivat lopulta tuen, jos vaikka tulevaisuudessa joku ei-niin kriittinen peli tukisikin vain DX12 niin olisi jo apua (tosin taitaa moiset jäädä käyttämään DX11 jatkossakin pitkälle).
 
Nyt luit taas paljon enempi postauksestani kuin siinä oli siinä ei ollut mitään DX12 negatiivista eikä mitään faniboi asiaa.
En sinusta puhunutkaan. Sen takia siinä oli useampi rivinvaihto. ;) Et missään nimessä ole faniboi.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä huono perffi välttämättä tarkoita että olisi pitänyt "softalla" toteuttaa kriittisiä juttuja, Fermille ei vaan kannata muutenkaan optimoida enää. Fiitsöreitä oli kuitenkin noissa muutenkin enemmän kuin vaikkapa DX11 vaatii CUDAn jne. kautta. Ihan kiva että julkaisivat lopulta tuen, jos vaikka tulevaisuudessa joku ei-niin kriittinen peli tukisikin vain DX12 niin olisi jo apua (tosin taitaa moiset jäädä käyttämään DX11 jatkossakin pitkälle).
Jos tuo minimi Feature Level 11_0 toimisi täysin Fermi raudalla on erittäin epätodennäköistä että se olisi niin valtavasti hitaampi kuin pelkkä CPU tulos mutta jos se tuki on joltain yksityiskohdalta rikki tai puutteellinen ja Nvidia teksi sen yhden pienen yksityiskohdan ajurissa softa hackillä se voisi selitää aneemisen tuloksen.

Eli se kysymys on onko Fermi tosiassa raudalla DX12 tuen antava niin kuin Nvidia alunperin väitti vai puuttuuko siitä joku yksityuiskohta.

Nimittäin jos siitä Feature Level 11_0 puuttu vaikka kuinka mitätön yksityiskohta se on peruste aika hiton isolle oikeusjutulle Nvidiaa vastaan ja kun tiedetään kuinka jenkkiasaianajajat rakastaa ryhmäoikeusjuttuja joissa he ovat se todelline voittaja on selvää että tuota tultaisiin puimaan oikeudessa.
 
Itsekin välttelen ajurien päivittämistä, sillä usein haittapuolia on enemmän kuin hyötyjä.

Redditistä löytyy jokaiselle ajurille vertailu/kommentointiketju, mistä nopeasti selviää uuden ajurin suorituskyky benchmarkein sekä mahdolliset ongelmat. Tätä kannattaa käyttää hyödyksi. Tässä uusin 384.76.

Tämän lisäksi ajureista saa siivottua kaiken turhan pois (mm. telemetria), jos asennuksen pysäyttää ja käy poistamassa tiedostot purkukansiosta. Tässä vielä skripti joka tekee sen automaattisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Uudet 384.80 hotfix ajurit julkaistu jotka korjaavat Watch Dogs 2:n kaatumis ongelman.
 
Jos tuo minimi Feature Level 11_0 toimisi täysin Fermi raudalla on erittäin epätodennäköistä että se olisi niin valtavasti hitaampi kuin pelkkä CPU tulos mutta jos se tuki on joltain yksityiskohdalta rikki tai puutteellinen ja Nvidia teksi sen yhden pienen yksityiskohdan ajurissa softa hackillä se voisi selitää aneemisen tuloksen.

Eli se kysymys on onko Fermi tosiassa raudalla DX12 tuen antava niin kuin Nvidia alunperin väitti vai puuttuuko siitä joku yksityuiskohta.
Eroja perffissä voi selittää tosi moni muukin asia. DX12 backendiä toteuttaessa voi tehdä hyvin oletuksia perffin ja ominaisuuksien suhteen nykyisen kaupassa olevan DX12-raudan perusteella eikä aleta hirveästi miettimään että mitä jos Nvidia päivittäisi seitsemän vuotta vanhat GPUt tukemaan uutta APIa.

Tämän lisäksi ajureista saa siivottua kaiken turhan pois (mm. telemetria), jos asennuksen pysäyttää ja käy poistamassa tiedostot purkukansiosta. Tässä vielä skripti joka tekee sen automaattisesti.
Oliko tästä telemetriasta jotain näyttöä mitä se tekee ja mihin se liittyy? Pikagooglauksella löytyi Relax, NVIDIA’s Telemetry Didn’t Just Start Spying on You mikä nyt ei vaikuta huolestuttavalta.
 
Eroja perffissä voi selittää tosi moni muukin asia. DX12 backendiä toteuttaessa voi tehdä hyvin oletuksia perffin ja ominaisuuksien suhteen nykyisen kaupassa olevan DX12-raudan perusteella eikä aleta hirveästi miettimään että mitä jos Nvidia päivittäisi seitsemän vuotta vanhat GPUt tukemaan uutta APIa.
Öö.. eli uudella apilla ei saisi tehdä asioita niin kuin uudella apilla tulisi? Miten sitten?

Toki jos tahallaan lyödään 1000 kertainen tesselöinti vain kilpailijan kampittamiseksi niin se olisi tyhmää (nvidia).
 
Öö.. eli uudella apilla ei saisi tehdä asioita niin kuin uudella apilla tulisi? Miten sitten?
Totta kai saa mutta ihan perinteisten APIenkin kanssa pitää tehdä ratkaisuja algoissa/niiden parametreissä jatkuvasti raudan mukaan. Uuden APIn kanssa on voinut olettaa että kaikki rauta on suht. modernia ja skipata vanhemman raudan miettiminen kokonaan.

Vaatihan joku peli (Doom?) VRAMmiakin enemmän kun käytettiin Vulkania vrt. GL.
 
Totta kai saa mutta ihan perinteisten APIenkin kanssa pitää tehdä ratkaisuja algoissa/niiden parametreissä jatkuvasti raudan mukaan. Uuden APIn kanssa on voinut olettaa että kaikki rauta on suht. modernia ja skipata vanhemman raudan miettiminen kokonaan.

Vaatihan joku peli (Doom?) VRAMmiakin enemmän kun käytettiin Vulkania vrt. GL.
Puhe oli 3Dmark tuloksesta ja sen abysmaalisesta heikkoudesta Fermi DX12 tuella varrattuna sama testi Fermi DX11 tuella 3Dmark ei tee erityisiä optimointeja jollekkin tietylle näyttikselle vaan se pyrkii olemaan neutraali ja tukemaan rajapinan speksin mukaista käyttöä joten selityksesi Fermin heikolle tulokselle ei päde.

Vaikuttaa siltä että yrität keksiä minkätahansa muun selityksen kuin sen että Fermi ei ehkä tosiasiassa tukisikaan DX12 rajapinnan käyttöä niin kuin Nvidia väitti sen tukevan (ja teki sen "tuen" häckillä ettei jäisi perättömästä väitteestään kiinni ja siten joutuisi korvausvastuuseen).
 
Ei kai sillä vakoileeko telemetria vai ei ole merkitystä kun ei se telemetria varmasti yhtään lisää pelitehoa päinvastoin voi sitä himpun heikentää niin että miksi sitä ei karsisi pois jos sen pystyy karsimaan pois.
Telemetriaahan voi kerätä vaikka miten ilman että häiritsee perffiä ja siitä voi olla erittäin paljon hyötyä, en lähtisi heti panikoimaan ennen kuin on jotain todisteita mitä edes tehdään.

Vaikuttaa siltä että yrität keksiä minkätahansa muun selityksen kuin sen että Fermi ei ehkä tosiasiassa tukisikaan DX12 rajapinnan käyttöä niin kuin Nvidia väitti sen tukevan (ja teki sen "tuen" häckillä ettei jäisi perättömästä väitteestään kiinni ja siten joutuisi korvausvastuuseen).
Sovitaan sitten vaikka niin :vihellys:
 
Telemetriaahan voi kerätä vaikka miten ilman että häiritsee perffiä ja siitä voi olla erittäin paljon hyötyä, en lähtisi heti panikoimaan ennen kuin on jotain todisteita mitä edes tehdään.


Sovitaan sitten vaikka niin :vihellys:
Telemetriasta on hyötyä ajurikehityksessä kyllä ... mutta ei sitä telemetriaa tarvi jokaikisestä käytössä olevasta näytönohjaimesta ... pelkästään johonkin vapaaehtoiseen kehittäjäohjelmaan vapaaehtoisesti osallistuvien telemetria tiedot riittäisivät vallan hyvin ajurikehitykseen ... eli minkään ajurin tai käyttiksen laajamittaiselle "telemetriatietojen" keräykselle aivankaikilta käyttäjiltä ei ole kestäviä perusteita ... eikä näin massiivisessa "telemetriatietojen" keräyksestä voi olla niiden kerääjille taloudellisesti kannattavaa hyötyä (jo yksin sen massiivisen tietomäärän varastointi ja käsittely on kallista) ellei niitä tietoja käytetä muuhunkin kuin vain siihen ajurikehitykseen tms.

Eli kun kerätään jotain suuremmassa mittakaavassa kun voi olla taloudellisesti ajurikehityksenkannalta järkevää minulla väistämättä herää kysymys miten firma tekee tästä toiminnasta kannattavaa kun on päivänselvää että ei se sitä tekisi jos se ei olisi kannattavaa
(esim. se mitä pelejä ja kuinka paljon pelataan on tieto joka on kaupallisesti hyödynnettävissä ja voi tehdä massiivisesta telemetria tietojen keräyksestä hyvin kannattavan bisneksen).
 
Eroja perffissä voi selittää tosi moni muukin asia. DX12 backendiä toteuttaessa voi tehdä hyvin oletuksia perffin ja ominaisuuksien suhteen nykyisen kaupassa olevan DX12-raudan perusteella eikä aleta hirveästi miettimään että mitä jos Nvidia päivittäisi seitsemän vuotta vanhat GPUt tukemaan uutta APIa.


Oliko tästä telemetriasta jotain näyttöä mitä se tekee ja mihin se liittyy? Pikagooglauksella löytyi Relax, NVIDIA’s Telemetry Didn’t Just Start Spying on You mikä nyt ei vaikuta huolestuttavalta.


Tuossa artikkelissa on virheitä.
VAIKKA nuo prosessit "eivät tekisikään mitään", niin ne vievät kiintolevytilaa, mahdollisesti keskusmuistia, käyttävät mahdollisesti prosessoria tai muita koneen rajallisia resursseja, sisältävät mahdollisesti vakavia tietoturva-aukkoja (varsinkin jos liikennöivät verkkoon millään tavalla.)

On käsittämätöntä, että jokaisen aivokuolleen firman pitää kuvitella omistavansa kone, johon on asennettu vähänkään firman rautaa tai ohjelmistoja.

Kyllähän se on niin että tuollaiset prosessit pitää siivota koneelta pois, aina kun mahdollista. Näyttiksen toiminnan kannalta noilla ei ole mitään merkitystä, ainoastaan haittaa. Jos kone / näyttisajuri kippaa, niin tuollaisia ei tarvita siihen, että kaatumisen tiedot voidaan kerätä talteen ja lähettää eteenpäin.

Parasta olisi tietysti, että ajurin mukana tulisi täysin passiivinen (eli vie vain kiintolevy tilaa, ei ladata ikinä automaattisesti) ongelmanratkaisukeskus, josta voisi ajaa diagnostiikkaa, jos epäilee näyttisongelmaa. SE voisi sitten luvan saatuaan lähettää koosteen ongelmasta näyttiksen valmistajalle.
 
Telemetriasta on hyötyä ajurikehityksessä kyllä ... mutta ei sitä telemetriaa tarvi jokaikisestä käytössä olevasta näytönohjaimesta ... pelkästään johonkin vapaaehtoiseen kehittäjäohjelmaan vapaaehtoisesti osallistuvien telemetria tiedot riittäisivät vallan hyvin ajurikehitykseen ... eli minkään ajurin tai käyttiksen laajamittaiselle "telemetriatietojen" keräykselle aivankaikilta käyttäjiltä ei ole kestäviä perusteita ... eikä näin massiivisessa "telemetriatietojen" keräyksestä voi olla niiden kerääjille taloudellisesti kannattavaa hyötyä (jo yksin sen massiivisen tietomäärän varastointi ja käsittely on kallista) ellei niitä tietoja käytetä muuhunkin kuin vain siihen ajurikehitykseen tms.
Siis nimenomaan isolta joukolta pitäisikin kerätä tietoa jos haluaa oikeasti saada merkittävää kuvaa miten asiat toimii, jokin vapaaehtoinen testijoukko lisää biasia heti törkeästi. Massiivisen tietomäärän varastointi on ongelma mutta eihän sitä tarvitse niin tehdä - kyse on sämpläyksestä.

Eli kun kerätään jotain suuremmassa mittakaavassa kun voi olla taloudellisesti ajurikehityksenkannalta järkevää minulla väistämättä herää kysymys miten firma tekee tästä toiminnasta kannattavaa kun on päivänselvää että ei se sitä tekisi jos se ei olisi kannattavaa

(esim. se mitä pelejä ja kuinka paljon pelataan on tieto joka on kaupallisesti hyödynnettävissä ja voi tehdä massiivisesta telemetria tietojen keräyksestä hyvin kannattavan bisneksen).
Heh, tuollaisen telemetriapalvelun toteutus ei ole mikään taloudellisesti niin merkittävä ponnistus Nvidialle ja perffi yms. tiedon jakamisessa on paljon hyviä puolia sekä Nvidialle että pelikehittäjille. Myytävä data käyttöprofiilien suhteen on asia erikseen ja jos siitä on kyse niin sietääkin nousta paskamyrsky.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 703
Viestejä
4 544 663
Jäsenet
74 832
Uusin jäsen
Make1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom