NVIDIAn huhutaan julkaisevan kaksi GeForce RTX 3060 -mallia tammikuussa, RTX 3080 Ti helmikuussa

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
nvidia-jensen-huang-geforce-rtx-3080-20200922.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Spekulaatio tulevista Ampere-arkkitehtuuriin perustuvista näytönohjaimista on käynyt kuumana aina arkkitehtuurin julkaisusta lähtien. Huhujen mukaan NVIDIA on soutanut ja huovannut useiden eri GeForce-mallien julkaisun ja julkaisematta jättämisen välillä useaankin eri otteeseen.

Viimeisimpien huhujen mukaan NVIDIAn GeForce RTX 30 -sarja tulee kasvamaan seuraavaksi kadhdella erilaisella GeForce RTX 3060 -näytönohjaimella sekä vähän myöhemmin RTX 3080 Ti -mallilla. Sen sijaan huhutuista 16 Gt:n 3070- ja 20 Gt:n 3080 -mallien mahdollisesta julkaisusta ei ole tällä haavaa tietoa.

Muun muassa Igor’s Labin lähteiden mukaan NVIDIA tulee julkaisemaan GeForce RTX 3060 12 Gt -näytönohjaimen virtuaalisilla CES 2021 -messuilla (11.-14.1.2021). Näytönohjainten myynnin on tarkoitus alkaa puolestaan tammikuun lopulla tai viimeistään kiinalaisen uudenvuoden tienoilla.

Sen lisäksi Igorin mukaan RTX 3050 Ti:ksi huhuttu näytönohjain tultaisiin näkemään markkinoilla RTX 3060 6 Gt -nimellä. Eri vuotolähteiden paljastamissa tiedoissa kerrotaan olevan jonkin verran eroja yksityiskohdissa, joten toistaiseksi 6 Gt- ja 12 Gt -mallien eroista tiedetään vain muistin määrä.

GeForce RTX 3080 Ti -mallin Igor kertoo tulevan 20 Gt:n muistilla. Näytönohjaimen tekniset yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa, sillä vuotojen yksityiskohdissa on ollut eroja esimerkiksi CUDA-ydinten lopullisen määrän suhteen. Igor’s Labin mukaan RTX 3080 Ti saapuu markkinoille aikaisintaan helmikuun lopulla, mahdollisesti myöhemminkin.

Lähde: Igor's Lab

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Voipi olla että 3080 Ti korvasi alkuperäisen 3080 20Gt-mallin. Mielenkiintoista nähdä voittaako 3080 Ti pelinopeudessa myös 3090:n.

Noiden julkaisu saattaa olla myös NVIDIA:n "korjausliike" osakepuolellakin. Esim viime syyskuun jälkeen tilanne ei välttämättä ole ollut kaikkien sijoittajien mieleen:

1608153516307.png
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kyllä kiva jos tuo 3080 ti saapuisi markkinoille. 3080 on "vain" 10 gt muistia, 3090 taas on niin kallis ja 24 gt on overkill. Olisi "järki" päivitys 2080 ti:stä tuo 3080 ti. Vaikka 3080 ti olisikin sitten 12 gt malli niin sekin olisi ihan ok. 3080 10 gt alkaa ahdistaan 4k:lla jo jossain vaiheessa. Mutta se 20 gt olis kyllä kaikkein paras vaihtoehto muistimäärälle, mitä tässä huhussakin on. Hinta on vaan vähän kysymysmerkki. Kai se siihen 3080 ja 3090 väliin menee, mutta lähemmäs 3080 vai 3090? Itse veikkaan nykytilanteen huomioon ottaen jotain vastaavaa hintatasoa, mitä 2080 ti:t olivat.
 
Kristallipallo kertoi että 3080Ti saa kaupoista ensi Juhannuksen jälkeen kun nykyisiäkään eivät saa toimitettua.

Useat liikkeet ilmoittavat 3080 mallien saatavuudeksi jo helmikuuta, ja julkaisusta on jo 3 kuukautta.
 
Olisi kyllä kiva jos tuo 3080 ti saapuisi markkinoille. 3080 on "vain" 10 gt muistia, 3090 taas on niin kallis ja 24 gt on overkill. Olisi "järki" päivitys 2080 ti:stä tuo 3080 ti. Vaikka 3080 ti olisikin sitten 12 gt malli niin sekin olisi ihan ok. 3080 10 gt alkaa ahdistaan 4k:lla jo jossain vaiheessa. Mutta se 20 gt olis kyllä kaikkein paras vaihtoehto muistimäärälle, mitä tässä huhussakin on. Hinta on vaan vähän kysymysmerkki. Kai se siihen 3080 ja 3090 väliin menee, mutta lähemmäs 3080 vai 3090? Itse veikkaan nykytilanteen huomioon ottaen jotain vastaavaa hintatasoa, mitä 2080 ti:t olivat.
Kaikki toki loppuu jossain vaiheessa, mutta tällä hetkellä ei ole oikeaa näyttöä sellaisesta että VRAM loppuisi 3080 "normaalin" elinkaaren aikana. Tällä hetkellä VRAM käyttö jopa 4k pelaamisessa uusimmissa peleissä on pääpiireteittäin n. 5-6GB luokkaa ilman DLSS ja RTX ON, herkut kaakossa jne. 24GB, 20GB ja jopa AMD 16GB on täysin yliammuttuja millä tahansa mitta-asteikolla ja tulee sulamaan käsiin korttien muiden rajoitteiden takia. Itseasiassa hiukan hämmentävää jos Nvidia meinaa todellakin julkaista 3060 joka siis jäisi tehoissa alle vasta julkaistun Ti:n ja kuitenkin omaisi 12GB VRAM. Toisaalta eipä tuossa 3080 Ti:kään ole mitään järkeä ellei suorituskyky ylitä 3090.

Nyt siis tosiaan puhutaan VRAM KÄYTÖSTÄ, ei allokaatiosta mihin monet foorumikeskustelijat ja tech tuubaajat ovat virheellisesti verranneet käyttöä.
 
Ilmeiseisesti 3080ti on vauhdissakin siellä 3080 ja 3090 välissä, hyvin lähellä 3090 korttia tosin. Mutta noihin on vain vuotoja. 3090n yläpuolella ei vain juuri ole tilaa, jollei 3080ti ole samanlainen kuin amd;n 6900, jota käytännössä ei koskaan tule olemaan kovin montaa kappaletta markkinoilla. Täysin toimivia piirejä kun ei kovin montaa saa noin isosta piiristä ulos. Joku 3090ti $3000~$5000 olisi sopivampi täydelle leikkamattomalle 102 sarjan amperalle ;)
 
Ei kyllä riitä ymmärrys allekirjoittaneella jos sieltä tosiaan on 12Gt 3060 ulos tulossa. Johan "tuplamuisteilla" hinnan luulisi loikkaavan pöljäksi tehoon nähden, eikä 3060 varmasti mikään 4k kortti tule olemaan joten vaikea nähdä mihin sitä muistia muka hyödynnettäisiin.

Tosin yhtä paljon en kaipaisi 6Gt korttejakaan enää, varsinkin kun säteenseurantatehoa kuitenkin on kohtuullisesti niin tuossa kohtaa voipi ahistaa jo. Että ehkä sitten kuitenkin mielummin se 12Gt vaikka hintavaikutus hirvittääkin.
 
Jotenkin tällaiset uutiset saavan näkemään punaista (kirjaimellisestikin, koska 6800XT saapui jo), koska edellisiä julkistuksiakaan ei saada toimitettua. Monella tuli tänään täyteen 3kk ja itsellä "vasta" 2kk RTX3080 odottelua ja loppua tälle ei näy. Toki tekniikan pitää mennä eteenpäin, mutta toimittaisivat nyt edes ne vanhat kortit ensin.

Nyt taotaan kun jengi ostaa. Siksi julkaistaan kärkeen kalliimpaa ja kalliimpaa ja ne massoille suunnatut <400€ kortit eivät vieläkään ole tuloillaan. Ei siinä, että no itseä kiinnostaisivat, mutta useaa varmasti.

RTX3080 julkaisuhinta oli $699 eli sen 739€. Eli silloinhan RTX3080Ti on varmasti 900€... eikös :rofl: Kaippa se lisämuisti olisi varautumista tulevaisuuteen, mutta haluanko maksaa siitä mahdollisen 759€:n sijaan >1200€ ?
 
NVIDIA on järjestämässä virtuaalisen tapahtuman 12. tammikuuta:

 
Virtuaalinen CES on 11-14. päivä ja AMD:ltä taas keynote, niin pakkohan se on omia tuotteita tuoda myös esiin. Tämän hetken 3080 toimitukset kun ovat edelleen mitä ovat, niin uusia malleja varmasti julkaistaan että saadaan katetta vaan paremmaksi. Ei se saatavuutta kylläkään paranna jos ne piirit laitetaan uusiin paremman katteen tuotteisiin ja näitä julkaisutuotteita tehdään yksi erä jouluna ja juhannuksena.
 
Ei kyllä riitä ymmärrys allekirjoittaneella jos sieltä tosiaan on 12Gt 3060 ulos tulossa. Johan "tuplamuisteilla" hinnan luulisi loikkaavan pöljäksi tehoon nähden, eikä 3060 varmasti mikään 4k kortti tule olemaan joten vaikea nähdä mihin sitä muistia muka hyödynnettäisiin.
Toisaalta eihän sillä ole merkitystä, että onko sille muistille käyttöä, vaan että käykö kortti kaupaksi. :) Ehkä GDDR6-muisti on jo riittävän edullista, että hinta ei karkaa ihan älyttömäksi.
 
Toisaalta eihän sillä ole merkitystä, että onko sille muistille käyttöä, vaan että käykö kortti kaupaksi. :) Ehkä GDDR6-muisti on jo riittävän edullista, että hinta ei karkaa ihan älyttömäksi.

No totta että näiden perusteella 4Gt maksaa vain 35 euroa kuluttajalle, mutta jos hintaeroa on 50€ niin se on jo merkittävä kortissa jonka teoriassa pitäisi olla siellä 300 tienoilla. Jos se onkin sitten 350 niin kyllähän se syö bang-for-buckia jo. Menekkiin sillä ei ole mitään merkitystä tällä hetkellä kun kaupaksi käy mikä vaan paitsi GT 1030, se on ainut kortti jota tuossa yksi päivä katsoessani oli kattavasti varastossa suomikaupoissa :lol:

 
NVIDIA on järjestämässä virtuaalisen tapahtuman 12. tammikuuta:


Tästä on ihan oma uutisensa ;)
 
Kaikki toki loppuu jossain vaiheessa, mutta tällä hetkellä ei ole oikeaa näyttöä sellaisesta että VRAM loppuisi 3080 "normaalin" elinkaaren aikana.

GTX 680 muuttui pelikelvottomaksi 2Gb muistin takia, GTX780ti 3Gb muistin takia ja ehkä sama on käymässä 6Gb GTX980 ti kortille pikku hiljaa.

On toki käyttäjiä joille 3v on pitkä tai normaali elinkaari high end korteille, mutta esim tuo jotain GTX 780 ti olisi 6gb muistilla vielä fullhd resolla joten kuten mukava pyristelevä kortti, vaikka on 7v vanha

Eli 10Gb tulee melko varmasti olemaan ongelma 5v kuluttua tämän päivän high end näyttikselle ja nimeomaan muisti tulee loppumaan ennen gpu-tehoja
 
GTX 680 muuttui pelikelvottomaksi 2Gb muistin takia, GTX780ti 3Gb muistin takia ja ehkä sama on käymässä 6Gb GTX980 ti kortille pikku hiljaa.

On toki käyttäjiä joille 3v on pitkä tai normaali elinkaari high end korteille, mutta esim tuo jotain GTX 780 ti olisi 6gb muistilla vielä fullhd resolla joten kuten mukava pyristelevä kortti, vaikka on 7v vanha

Eli 10Gb tulee melko varmasti olemaan ongelma 5v kuluttua tämän päivän high end näyttikselle ja nimeomaan muisti tulee loppumaan ennen gpu-tehoja

Tuossa on se perus oletus, että säteenseuranta yleistyy, mutta tekstuuripuolella ei tapahdu kehitystä. Oikeasti molemmat puskee eteenpäin. Eipä 3080 ole silti hätää kärsimässä, pari vuotta menee kivasti, kolmantena voi alkaa jo yskiä.

On tuosta vram kasvusta kyllä jo ensimerkkejä esillä. Cyberpunkissa 3070 ottaakin pataan 2080TI:ltä, kun rammi hidastaa. COD:issa oli computerbasen mukaan havaittavissa tekstuurilatausta 3080:lla, jota ei tapahdu 3090:lla. Eipähän tuo ole muuta kuin tiputus ultralta pykälää alaspäin ja ongelma katoaa. Eikä noita yli paukkuvia pelejä paljoa ole. Piti vain kuitata aiempana ketjussa oli väite, ettei pelit oikeasti käytä kuin 5-6Gb.

Hauskasti kyllä tuotepakaksi tulee 8Gb pohjalla (128bit), sitten onkin 6/12Gb midrange (192bit), sitten 8/16Gb vähän kalliimat ja huipulla ollaan 10/16/20/24Gb konffissa. Konsolit taitaa kyetä allokoimaan 12Gb.
 
Uusien tuotejulkistusten sijasta voisivat keskittyä nyt siihen, että saisivat toimitettua ostajille edes niitä olemassa olevia malleja.
 
Tuossa on se perus oletus, että säteenseuranta yleistyy, mutta tekstuuripuolella ei tapahdu kehitystä. Oikeasti molemmat puskee eteenpäin. Eipä 3080 ole silti hätää kärsimässä, pari vuotta menee kivasti, kolmantena voi alkaa jo yskiä.

Tai sitten DirectStorage lyö läpi ensi vuoden aikaan ja pelit alkaa streamata paljon enemmän tavaraa ja muistipaine suortituskyvyn suhteen hellittää. Kukapa näistä tietää varmaksi sanoa.

Ymmärrän kyllä niitä ketkä haluaa että kerran ostettu kortti olisi käyttökelpoinen vielä 10v päästä (mitä ne ehkä onkin, mutta vain tiettyihin peleihin ja koko ajan putoavan riman kanssa mitä voi odottaa asetusten suhteen) mutta fakta on että tekniikka (sekä raudassa että softassa) kehittyy niin nopeasti että kuluttajillekin parempi olisi painaa hinta niin alas ettei olisi ongelma tehdä päivitystä vaikkapa juuri kolmen vuoden välein.

Esim minä olisin täysin valmis ostamaan x060 kortin kolmeen sataan joka kolmas vuosi jos joka kerta saa sen hetken peleihin 30% lisää potkua. Mutta jos samasta pitääkin maksaa 400-500 niin päivittäminen ei niin paljoa kiinnostakkaan, tai ainakin vaatii jotain muita painavia syitä (kuten resoluution noston). Eli mielummin näkisin niitä halpoja kortteja jotka palvelee välittömän lähitulevaisuuden tarpeita kuin että laitetaan mukaan turhia hintasyöpöttimiä koska ehkä joskus jotain mikä on helppo "kiertää" pelkällä asetuksen alentamisella.

500-1000 euron enthusiast kortit on sitten toki erikseen, niissä joutaa muistia olla vaikka lampaat söisi koska niistä maksajat tavoittelee jotain muuta kuin perustason kokemusta peleissä. Yli tonnin kortteja ei tarvitsisi (pelaajille) edes olla.

Ja hinnat siis mitä haluaisin niiden olevan eikä mitä markkinoilla nyt on, tiedän kyllä että 3060Ti on 500 euroa ja tuleva 3060 ei hipone 400 rajaa edes läheltä nykytilanteessa.
 
GTX 680 muuttui pelikelvottomaksi 2Gb muistin takia, GTX780ti 3Gb muistin takia ja ehkä sama on käymässä 6Gb GTX980 ti kortille pikku hiljaa.
Itselläni jäi juuri 980Ti eläkkeelle. Sanoisin että kohta 6v palvelleena ihan kohtuullinen elinikä.

Eli 10Gb tulee melko varmasti olemaan ongelma 5v kuluttua tämän päivän high end näyttikselle ja nimeomaan muisti tulee loppumaan ennen gpu-tehoja
Voi olla joo. Pitäisin 5v kuitenkin sellaisena aikana jolloin highend kortin voidaankin olettaa siirtyvän pois käytöstä tai sitten lowend käyttöön. Toki muistin tarpeeseen tulee jatkossa vaikuttamaan myös RTX IO ja DLSS ja niiden kehityssuunta.
 
Mutta se 20 gt olis kyllä kaikkein paras vaihtoehto muistimäärälle, mitä tässä huhussakin on

Ei.

20 gigaa tarkoittaisi 320-bittistä muistiväylää, 12 gigaa tarkoittaisi 384-bittistä muistiväylää, eli 20% enemmän muistikaistaa.

20 gigaa olisi sekä kalliimpi että tyypillisesti myös hitaampi kuin 12 gigaa.

Ja 12 gigaa on oikein tarpeeksi. Ei se ole pelikäytössä loppumassa kesken lähiaikoina missään järkevissä tilanteissa.


Mutta tässä tullaan vaan siihen ajatusmalliin, että "suurempi luku on aina parempi" ja sitten ei osata tuijottaa kuin yhtä, selvimmin esillä olevaa lukua.
 
Kaikki toki loppuu jossain vaiheessa, mutta tällä hetkellä ei ole oikeaa näyttöä sellaisesta että VRAM loppuisi 3080 "normaalin" elinkaaren aikana. Tällä hetkellä VRAM käyttö jopa 4k pelaamisessa uusimmissa peleissä on pääpiireteittäin n. 5-6GB luokkaa ilman DLSS ja RTX ON, herkut kaakossa jne. 24GB, 20GB ja jopa AMD 16GB on täysin yliammuttuja millä tahansa mitta-asteikolla ja tulee sulamaan käsiin korttien muiden rajoitteiden takia. Itseasiassa hiukan hämmentävää jos Nvidia meinaa todellakin julkaista 3060 joka siis jäisi tehoissa alle vasta julkaistun Ti:n ja kuitenkin omaisi 12GB VRAM. Toisaalta eipä tuossa 3080 Ti:kään ole mitään järkeä ellei suorituskyky ylitä 3090.

Nyt siis tosiaan puhutaan VRAM KÄYTÖSTÄ, ei allokaatiosta mihin monet foorumikeskustelijat ja tech tuubaajat ovat virheellisesti verranneet käyttöä.
Lähinnä kun mallinnetaan oikeaa maailmaa virtuaalimaailmaksi, niin tarvitaan paljon isoja , tarkkoja tekstuureita, jolloin kuluu huomattavasti muistia.
 
Lähinnä kun mallinnetaan oikeaa maailmaa virtuaalimaailmaksi, niin tarvitaan paljon isoja , tarkkoja tekstuureita, jolloin kuluu huomattavasti muistia.
Kunnolla toimiva tekstuuristreamaus toisaalta vähentää rajusti muistin tarvetta niiltä tekstuureilta.
 
Kunnolla toimiva tekstuuristreamaus toisaalta vähentää rajusti muistin tarvetta niiltä tekstuureilta.
Esim uusimman pleikkarin tekstuuristriimauksen nopeus on parhaimmillaan vain kuten 1CH DDR muistissa. En kävisi laskemaan striimauksen tai edes sen varaan, että siirretään DMA:lla tms koneen keskusmuistista PCIe:n yli (joka on erittäin paljon tuota PS:n levyltä striimaamista nopeampaa)

Ei niiden näyttisten muistit ole turhaan mahdollisimman suuria kaistaltaan...
 
Lähinnä kun mallinnetaan oikeaa maailmaa virtuaalimaailmaksi, niin tarvitaan paljon isoja , tarkkoja tekstuureita, jolloin kuluu huomattavasti muistia.

Jos lähdetään sille mallille että otetaan valokuvia tosimaailmasta, joka ikiselle pinnalle ikioma tekstuurinsa, niin MIKÄÄN määrä mitä voidaan DRAMina kortille tunkea ei-tähtitieteelliseen hintaan ei riitä.

Jos taas kuitenkin tehdään jotain normaalia 3d-mallinnusta jossa ihminen(pelin graafikko/mallintaja) päättää, mitä tekstuureita käytetään, niin:


Keskivertopakkauksella jossa kukin pikseli vie yhden tavun verran tilaa, 2k * 2k-resoluution tekstuuri vie vain 4 megaa muistia.

Niitä mahtuu sinne 10 gigan muistiin sen framepuskurin lisäksi yli parituhatta kappaletta, tai 4k*4k-resolla 16 megaa, silti yli 500kpl.

Joka ikinen metsän puu ei tarvi omaa tekstuuria, vaan voidaan käyttää kourallista puutekstuureita.
 
Esim uusimman pleikkarin tekstuuristriimauksen nopeus on parhaimmillaan vain kuten 1CH DDR muistissa.

Väärin.

Raa'alta kaistanleveydeltään se on n. 3-kertainen (1.5 GB/s - 2.1 GB/s vs 5.5 GB/s)

Ja sitten kun otetaan mukaan pakkaus (PS5ssa on dedikoita purkuprosessori, mikä mahdollistaa niiden tekstuurien pakkaamisen selvästi järeämmällä pakkaamisella) niin ero kasvaa n. 6-kertaiseksi.

En kävisi laskemaan striimauksen tai edes sen varaan, että siirretään DMA:lla tms koneen keskusmuistista PCIe:n yli (joka on erittäin paljon tuota PS:n levyltä striimaamista nopeampaa)

Paljon ja paljon. Alle 2x ero käytännössä 16x PCIe3:een verrattuna. Ja PCllä sen saman väylän yli menee myös geometria.


Ongelma ei ole niinkään siinä, riittääkö kaista siihen siirtämiseen vaan siinä, koska se siirto päätetään tehdä, kenen toimesta, mitä kaikkea päätetään siirtää, ja millainen overhead siitä tulee.


Ei niiden näyttisten muistit ole turhaan mahdollisimman suuria kaistaltaan...

Sitä kaistaa tarvitaan paljon framepuskurille, ei tekstuureille.

Tekstuurivälimuistit toimii erinomaisesti, koska TMUt lukee aina samat tekstuurisamplet moneen kertaan viereisille pikseleille, ja sillä on erittäin suuri hit rate ja kaista sinne varsinaiseen näyttömuistiin on käytännössä kertaluokkia pienempi kuin tekstuuriyksiköiden kokonaisuudessaan tekevät latausmäärät.
 
Voipi olla että 3080 Ti korvasi alkuperäisen 3080 20Gt-mallin. Mielenkiintoista nähdä voittaako 3080 Ti pelinopeudessa myös 3090:n.

Noiden julkaisu saattaa olla myös NVIDIA:n "korjausliike" osakepuolellakin. Esim viime syyskuun jälkeen tilanne ei välttämättä ole ollut kaikkien sijoittajien mieleen:

1608153516307.png

Mahdollisesti voittaa, koska jopa MSI RTX 3080 Suprim X teki sen jo osassa pelitestejä.
 
GTX 680 muuttui pelikelvottomaksi 2Gb muistin takia, GTX780ti 3Gb muistin takia ja ehkä sama on käymässä 6Gb GTX980 ti kortille pikku hiljaa.

On toki käyttäjiä joille 3v on pitkä tai normaali elinkaari high end korteille, mutta esim tuo jotain GTX 780 ti olisi 6gb muistilla vielä fullhd resolla joten kuten mukava pyristelevä kortti, vaikka on 7v vanha

Eli 10Gb tulee melko varmasti olemaan ongelma 5v kuluttua tämän päivän high end näyttikselle ja nimeomaan muisti tulee loppumaan ennen gpu-tehoja
GTX 980Ti on ollut jo jonkin aikaa pelikelvoton tehojensa puolesta, että tuskin se ylimääräinen vram siinä mitään auttaisi. Uskoisin myös 3080:sen olevan melko tuhnu 5 vuoden päästä, että en näe siinäkään ongelmaa. En halua maksaa turhasta vramista siksi, että joku low-budget gamer saa 7 vuoden päästä halvalla perunan millä "pelata".
 
GTX 980Ti on ollut jo jonkin aikaa pelikelvoton tehojensa puolesta, että tuskin se ylimääräinen vram siinä mitään auttaisi. Uskoisin myös 3080:sen olevan melko tuhnu 5 vuoden päästä, että en näe siinäkään ongelmaa. En halua maksaa turhasta vramista siksi, että joku low-budget gamer saa 7 vuoden päästä halvalla perunan millä "pelata".

"Pelikelvoton" kun 2019 ja 2020 AAA pelit eivät dippaa alle 60fps ollenkaan 1080p täysillä/korkeilla asetuksilla ja 1440p resollakin useampi peli pyörii tuon vaatimuksen täyttäen...


Potkua siis riittää, mutta 6Gb on todistetusti jo rajoittava tekijä 1440p resolla nykyään.

Taitaa enemmän kyse olla siitä, että sinä olet irronnut pelaajien todellisuudesta kuin että tuo olisi pelikelvoton kortti. Toi vastaa uutta GTX 1660 Super korttia suunnilleen tehoissa ja se on vuonna 2020 ollut suosittu kortti suosituimmassa 200-300€ hintahaarukassa
 
Väärin.

Raa'alta kaistanleveydeltään se on n. 3-kertainen (1.5 GB/s - 2.1 GB/s vs 5.5 GB/s)

Ja sitten kun otetaan mukaan pakkaus (PS5ssa on dedikoita purkuprosessori, mikä mahdollistaa niiden tekstuurien pakkaamisen selvästi järeämmällä pakkaamisella) niin ero kasvaa n. 6-kertaiseksi.



Paljon ja paljon. Alle 2x ero käytännössä 16x PCIe3:een verrattuna. Ja PCllä sen saman väylän yli menee myös geometria.


Ongelma ei ole niinkään siinä, riittääkö kaista siihen siirtämiseen vaan siinä, koska se siirto päätetään tehdä, kenen toimesta, mitä kaikkea päätetään siirtää, ja millainen overhead siitä tulee.




Sitä kaistaa tarvitaan paljon framepuskurille, ei tekstuureille.

Tekstuurivälimuistit toimii erinomaisesti, koska TMUt lukee aina samat tekstuurisamplet moneen kertaan viereisille pikseleille, ja sillä on erittäin suuri hit rate ja kaista sinne varsinaiseen näyttömuistiin on käytännössä kertaluokkia pienempi kuin tekstuuriyksiköiden kokonaisuudessaan tekevät latausmäärät.
Pakattuna PS 5 Kykenee siirtämään sen 8-9 GB/S Muistin väärin sen. käytännössä siis siis yhtä kanavaa DDR2 1066 muistia, joka ei ole kovinkaan kummoinen siirtonopeus sekään, kun otetaan huomioon, mitä nopeus on sieltä muistista.

Nytpä ollaan jo PCIe4:sessa menossa, kolmonen on jo wanhaa kauraa..

Ja jos sitä tekstuuria ei ole näyttiksen muistissa, niin sitten jos ei ole ollenkaan, joudutaan jättämään piirtämättä ja jos on jollain paskalla resolla, niin joudutaan käyttämään ensin sitä, enennkuin sitten joskus saadaan se tarkempi tekstuuri sinne muistiin.

Jos käydään käyttämään huomattavan isoa tekstuurisettiä, niin ei se striimailu kovinkaan helppo temppu ole, ja epäilen hyvin vahvasti, että ei myöskään säästytä siltä, että tavaraa putkahtelee näkyviin pikkuhiljaa..
 
Noin 25-30fps pyörii mainitsemattomat AAA-pelit alhaisilla asetuksilla, siis 8v vanhalla Keplerillä. Käsittääkseni ylimääräisen muistin mahdollistamat tarkemmat tekstuurit eivät juurikaan hidastaisi entisestään pelaamista. Tuo Intelin uusi avaus pelinäyttiksissä sen verran kutkuttaa, että arvioidaan tilanne silloin uusiksi.
 
"Pelikelvoton" kun 2019 ja 2020 AAA pelit eivät dippaa alle 60fps ollenkaan 1080p täysillä/korkeilla asetuksilla ja 1440p resollakin useampi peli pyörii tuon vaatimuksen täyttäen...


Potkua siis riittää, mutta 6Gb on todistetusti jo rajoittava tekijä 1440p resolla nykyään.

Taitaa enemmän kyse olla siitä, että sinä olet irronnut pelaajien todellisuudesta kuin että tuo olisi pelikelvoton kortti. Toi vastaa uutta GTX 1660 Super korttia suunnilleen tehoissa ja se on vuonna 2020 ollut suosittu kortti suosituimmassa 200-300€ hintahaarukassa
6Gb vram ei ole 980Ti:n ongelma ja tiedän sen koska, itse omistin 1070:sen ja edes 4k-resolla ei loppunut 8Gb kesken, vaan itse suorituskyky. Ehkä olen sitten tosiaan irronnut todellisuudesta, mutta mielestäni 1080p(pois lukien korkean fps:än tavoittelu) on juurikin se budjetti pelaajan valinta ja käytettynä 980Ti:n ostajat laitan kategoriaan low-budget gamers.
 
Alkaisivatpa edes valmistamaan 3080 sillein, että sellaisen voisi ostaa niin olisin tyytyväinen
 
Ei.

20 gigaa tarkoittaisi 320-bittistä muistiväylää, 12 gigaa tarkoittaisi 384-bittistä muistiväylää, eli 20% enemmän muistikaistaa.

20 gigaa olisi sekä kalliimpi että tyypillisesti myös hitaampi kuin 12 gigaa.

Ja 12 gigaa on oikein tarpeeksi. Ei se ole pelikäytössä loppumassa kesken lähiaikoina missään järkevissä tilanteissa.


Mutta tässä tullaan vaan siihen ajatusmalliin, että "suurempi luku on aina parempi" ja sitten ei osata tuijottaa kuin yhtä, selvimmin esillä olevaa lukua.
Totta. Kiitos tästä, en tullutkaan ajatelleeksi. Täytyy siis toivoa, että sieltä tulee 12 gt malli. Se vaan jos jotkut pelit optimoidaan amd raudalle ja niissä korteissa on 16 gt niin mites sitten? Eikös se godfall ollut sellainen, että käyttää 4k 12 gt vramia vai muistanko väärin?
 
Totta. Kiitos tästä, en tullutkaan ajatelleeksi. Täytyy siis toivoa, että sieltä tulee 12 gt malli. Se vaan jos jotkut pelit optimoidaan amd raudalle ja niissä korteissa on 16 gt niin mites sitten? Eikös se godfall ollut sellainen, että käyttää 4k 12 gt vramia vai muistanko väärin?

Niin kehittäjä sanoi, mutta käytännön testien mukaan Godfall ei käytä 12Gb muistia. Pari COD:ia on ollut nykypeleistä muistirohmuja, mutta ne ei sakkaa fps:ssiä. Ne näyttää käyttävän matalan reson tekstuureja ja latailevan niitä. Eli frametimekäyrästä ei tule niin nättiä ja tukee texturepopuppia, jotka kummatkin katoaa isomuistisilla näyttiksillä.
 
Kertokaas enemmän asiasta tietävät onko sellaista softaa, tai miten ylipäänsä toteutetaan/toteutettaisiin, dynaaminen muisti jolla allokoidaan muistiksi sekä koneen oma RAM että näytönohjaimen RAM samaksi isoksi dynaamiseksi lohkoksi.

Jos nyt koneessa on vaikka 16GB muistia ja näytönohjaimessa toiset 16GB ja toimitaan työpöydällä eli muistia käytetään erittäin vähän niin miten voitaisiin osoittaa koko muisti yhtenäiseksi 32GB muistiksi josta sitten dynaamisesti allokoidaan vaikka 2GB videomuistiksi. Kun tuo muisti tulee täyteen sitten jatketaan vaikka SSD:lle kuten nykyisinkin.

Nyt en tarkoita siis mitään RAM-drivea vaan että kaikki koneen (eri nopeuksisetkin) muistit laitettaisiin yhdeksi kokonaisuudeksi.

Erillisten näytönohjainten keskimääräiset muistimäärät alkaa kasvamaan huomattavasti joten sen hyötykäyttö olisi kyllä hyvä. Joillakin on 16GB muistia koneessa ja 16GB näytönohjaimessa niin käyttömuistia olisi teoreettisesti tuplat jos käytetään fiksusti. Sitten kun näyttömuistia tarvitaan vaikka pelaamisen yhteydessä niin silloin tulee SSD-cache tai muu dynamiikka kun näyttömuistissa oleva data antaa tilaa.

Varmaan tätä aihetta on keskusteltu sata kertaa tässä forumissa mutta en heti löytänyt sopivaa ketjua.

Tämä aukaisisi aika mielenkiintoisen näkymän näytönohjainvalmistajien näkökulmasta koska he voisivat myydä muistipaketteja näytönohjaimen sivussa. Olisi edullisempaa ostaa muistia näytönohjaimen mukana kun erikseen. Sillä voisi saada merkittävääkin kilpailuetua (ainakin hetkeksi).
 
Viimeksi muokattu:
Pakattuna PS 5 Kykenee siirtämään sen 8-9 GB/S Muistin väärin sen. käytännössä siis siis yhtä kanavaa DDR2 1066 muistia, joka ei ole kovinkaan kummoinen siirtonopeus sekään, kun otetaan huomioon, mitä nopeus on sieltä muistista.

Nytpä ollaan jo PCIe4:sessa menossa, kolmonen on jo wanhaa kauraa..

Ja jos sitä tekstuuria ei ole näyttiksen muistissa, niin sitten jos ei ole ollenkaan, joudutaan jättämään piirtämättä ja jos on jollain paskalla resolla, niin joudutaan käyttämään ensin sitä, enennkuin sitten joskus saadaan se tarkempi tekstuuri sinne muistiin.

Jos käydään käyttämään huomattavan isoa tekstuurisettiä, niin ei se striimailu kovinkaan helppo temppu ole, ja epäilen hyvin vahvasti, että ei myöskään säästytä siltä, että tavaraa putkahtelee näkyviin pikkuhiljaa..
Minusta näissä nyt vähän unohtuu se, että samalla kun tekniikka kehittyy näytönohjaimissa, niin tekniikka kehittyy myös tietokoneen muisteissa. Siinä kun muutama vuosi sitten oli joku 8 gigaa ihan hyvä, niin kyllä nykyään mennään jo pitkällä toisella kymmenellä. Se on edelleen eri asia jos kyseessä on konsoli jossa muistin määrää ei voi lisätä, silloin tarvitaan kikkakolmosia, mutta kun RAM:ia voidaan lisätä tietokoneisiin, niin sitä latausta siellä PS5 siirtonopeuksien tasolla voidaan suorittaa isompaan rammiin jatkuvasti kun se tulee tarpeelliseksi ja hakea sieltä sitten paljon suuremmalla kaistalla kun on sille tarvetta. Lisäksi mistä ette ole puhuneet, niin ihan sama miten SSD:n liittää tietokoneeseen niin hakuajoille ei vain voida mitään, ne on väkisin olemassa. RAM:issa puhutaan aivan eritason nopeudesta latensseissa kuin SSD asemien osalta. Joskus tulevaisuudessa varmasti saadaan nopeasta tallennuskapasiteetista hyötyä rammin ja vrammin jatkeena, mutta edes PS5 suoritus ei ole lähelläkään sellaista tasoa, että se vielä voi kannattaa varsinkin jos vertaa PC rautaan.
 
Kertokaas enemmän asiasta tietävät onko sellaista softaa, tai miten ylipäänsä toteutetaan/toteutettaisiin, dynaaminen muisti jolla allokoidaan muistiksi sekä koneen oma RAM että näytönohjaimen RAM samaksi isoksi dynaamiseksi lohkoksi.

Jos nyt koneessa on vaikka 16GB muistia ja näytönohjaimessa toiset 16GB ja toimitaan työpöydällä eli muistia käytetään erittäin vähän niin miten voitaisiin osoittaa koko muisti yhtenäiseksi 32GB muistiksi josta sitten dynaamisesti allokoidaan vaikka 2GB videomuistiksi. Kun tuo muisti tulee täyteen sitten jatketaan vaikka SSD:lle kuten nykyisinkin.

Nyt en tarkoita siis mitään RAM-drivea vaan että kaikki koneen (eri nopeuksisetkin) muistit laitettaisiin yhdeksi kokonaisuudeksi.

Erillisten näytönohjainten keskimääräiset muistimäärät alkaa kasvamaan huomattavasti joten sen hyötykäyttö olisi kyllä hyvä. Joillakin on 16GB muistia koneessa ja 16GB näytönohjaimessa niin käyttömuistia olisi teoreettisesti tuplat jos käytetään fiksusti. Sitten kun näyttömuistia tarvitaan vaikka pelaamisen yhteydessä niin silloin tulee SSD-cache tai muu dynamiikka kun näyttömuistissa oleva data antaa tilaa.

Varmaan tätä aihetta on keskusteltu sata kertaa tässä forumissa mutta en heti löytänyt sopivaa ketjua.

Tämä aukaisisi aika mielenkiintoisen näkymän näytönohjainvalmistajien näkökulmasta koska he voisivat myydä muistipaketteja näytönohjaimen sivussa. Olisi edullisempaa ostaa muistia näytönohjaimen mukana kun erikseen. Sillä voisi saada merkittävääkin kilpailuetua (ainakin hetkeksi).
Tässä muutama pointti miksi tuo idea ei ole kovin hyvä vaikka äkkiseltään voisikin siltä näyttää.
A. Tarttee täyden muistiosoituksen sinne näyttiksen muistiin eli resizable BAR tuen. Muuten voidaan osoittaa vain 256MB. Hieman vanhemmat koneet joissa keskusmuistia on tyypillisesti vähemmän ja käyttöä(paperilla) tuolla olisi eniten, jäävät ulos.
B. PCIe-väylässä on korkeat latenssit, näyttismuistista datan hakeminen on hidasta vaikka väylässä olisiki kaistaa. Rajoittaa paljon millaista dataa näyttismuistiin kannattaa sijoittaa. Normaalit sovellukset tarvitsevat ennemmin alhaista latenssia kuin kaistaa. Paremmat PCIe-standardit eivät muuta tilannetta erityisesti.
C. DDR4 on tällähetkellä niin halpaa että 32GB on jo normi ja 64GB ei ole enään poikkeuksellista. DDR5 todennäköisesti tulee pienimmillään 16GB kampoina koska alle 16Gbit muistipiirejä ei tulla tekemään ja siten 32GB on minimihankinta. 32GB on jo sen verran paljon että tarvitaan vakavempaa hyötykäyttöä että se loppuisi. Harva sellainen ei investoisi satkua lisämuistiin ja ostaa 600e+ näytönohjaimen. Pelipojille riittää vielä 16GB kohtuu hyvin.

Jahka resizable BAR tulee laajemmalti käyttöön niin veikkaan että joku taho väkertää kikkuran joka käyttää näyttiksen muistia cachena tai swappina. Ihan vain siksi että se onnistuu. Laajempaa käyttöjärjestelmätason tukea tuskin tulee edellä mainituista syistä. Linuxissa onnistuu näyttismuistin käyttäminen swappina, sillä puolen kun koko näyttismuistiin on voitu osoittaa jo pitkään.
 
Minusta näissä nyt vähän unohtuu se, että samalla kun tekniikka kehittyy näytönohjaimissa, niin tekniikka kehittyy myös tietokoneen muisteissa. Siinä kun muutama vuosi sitten oli joku 8 gigaa ihan hyvä, niin kyllä nykyään mennään jo pitkällä toisella kymmenellä. Se on edelleen eri asia jos kyseessä on konsoli jossa muistin määrää ei voi lisätä, silloin tarvitaan kikkakolmosia, mutta kun RAM:ia voidaan lisätä tietokoneisiin, niin sitä latausta siellä PS5 siirtonopeuksien tasolla voidaan suorittaa isompaan rammiin jatkuvasti kun se tulee tarpeelliseksi ja hakea sieltä sitten paljon suuremmalla kaistalla kun on sille tarvetta. Lisäksi mistä ette ole puhuneet, niin ihan sama miten SSD:n liittää tietokoneeseen niin hakuajoille ei vain voida mitään, ne on väkisin olemassa. RAM:issa puhutaan aivan eritason nopeudesta latensseissa kuin SSD asemien osalta. Joskus tulevaisuudessa varmasti saadaan nopeasta tallennuskapasiteetista hyötyä rammin ja vrammin jatkeena, mutta edes PS5 suoritus ei ole lähelläkään sellaista tasoa, että se vielä voi kannattaa varsinkin jos vertaa PC rautaan.
PC puolellapullonkaulana on PCIe4 X16 väylä, jossa näyttis on kiinni. Toki se on Mielettämasti SP:nin SSD:tä nopeampi, mutta ei sillä silti voida korvata näyttiksen omaa muistia. Auttaa toki voidaan, mitta jos halutaan reaalimaailmasta virtuaalimaailmaan tehtyjä ympäristöjä, niin siellä itse näyttiksessä vain pitää oilla todella rankasti sitä muistia. Nykyisin jälki on melko karmeaa, koska tekstuurit ovat aivan liian vähän tietoa sisältäviä (pieniä).
 
Tässä muutama pointti miksi tuo idea ei ole kovin hyvä vaikka äkkiseltään voisikin siltä näyttää.
A. Tarttee täyden muistiosoituksen sinne näyttiksen muistiin eli resizable BAR tuen. Muuten voidaan osoittaa vain 256MB. Hieman vanhemmat koneet joissa keskusmuistia on tyypillisesti vähemmän ja käyttöä(paperilla) tuolla olisi eniten, jäävät ulos.
B. PCIe-väylässä on korkeat latenssit, näyttismuistista datan hakeminen on hidasta vaikka väylässä olisiki kaistaa. Rajoittaa paljon millaista dataa näyttismuistiin kannattaa sijoittaa. Normaalit sovellukset tarvitsevat ennemmin alhaista latenssia kuin kaistaa. Paremmat PCIe-standardit eivät muuta tilannetta erityisesti.
C. DDR4 on tällähetkellä niin halpaa että 32GB on jo normi ja 64GB ei ole enään poikkeuksellista. DDR5 todennäköisesti tulee pienimmillään 16GB kampoina koska alle 16Gbit muistipiirejä ei tulla tekemään ja siten 32GB on minimihankinta. 32GB on jo sen verran paljon että tarvitaan vakavempaa hyötykäyttöä että se loppuisi. Harva sellainen ei investoisi satkua lisämuistiin ja ostaa 600e+ näytönohjaimen. Pelipojille riittää vielä 16GB kohtuu hyvin.

Jahka resizable BAR tulee laajemmalti käyttöön niin veikkaan että joku taho väkertää kikkuran joka käyttää näyttiksen muistia cachena tai swappina. Ihan vain siksi että se onnistuu. Laajempaa käyttöjärjestelmätason tukea tuskin tulee edellä mainituista syistä. Linuxissa onnistuu näyttismuistin käyttäminen swappina, sillä puolen kun koko näyttismuistiin on voitu osoittaa jo pitkään.

Eikös sitä, mihin kohtaan sitä 256 gigan BAR on mäpätty, pysty vaihtamaan? Jos pystyy, sitten toimii kyllä swappina koko muisti vaikka onko vaan 256 gigan ikkuna, koska sen ikkunan voi aina mapata siihen kohtaan videomustia, minne ollaan kirjoittamassa/mistä ollaan lataamasta sen swappausrutiinin toimesta. Ja se on silti paljon nopeampaa kuin levylle swappaaminen.

Resizable BAR sitten käytännössä mahdollistaisi sen käytön ihan suoraan RAM-muistina eikä vain swappina, tosin silloin pitää huomioida se, että pcie-väylä ei ole välimuistikoherentti, eli jos sallitaan näyttiksellä olevan muistin kakuttaminen CPUn toimesta, se näyttis ei saa sitten itse käpistellä samoja muistialueita sieltä.

Nopeudesta, käytännössä CPUlle kaikkien näiden välillä on oleellinen kertaluokkaero:

1) Välimuistit
2) Oma DRAM-keskusmuisti
3) näyttiksellä "hitaan" PCI-väylän päässä oleva suoraan (ilman swappausoverheadia) käytettävä DRAM
4) näyttiksellä PCI-väylän takana oleva DRAM jota käytetään swappausmekanismilla (page fault-poikkeus, hyppy käyttiksen koodiin, kokonaisen 4 kiB muistisivun siirto kerralla yhdenkin tavun lukemiseen)
5) SSD-levylle swappaaminen
6) pyörivälle levylle swappaaminen

Eli jos voidaan välttää SSD-levylle swappaamista niin nopeutus on joka tapauksessa huomattava. Ja vielä parempi, jos voidaan suoraan softille mapata näkyviin sitä näyttiksen muistia.
 
PC puolellapullonkaulana on PCIe4 X16 väylä, jossa näyttis on kiinni. Toki se on Mielettämasti SP:nin SSD:tä nopeampi, mutta ei sillä silti voida korvata näyttiksen omaa muistia. Auttaa toki voidaan, mitta jos halutaan reaalimaailmasta virtuaalimaailmaan tehtyjä ympäristöjä, niin siellä itse näyttiksessä vain pitää oilla todella rankasti sitä muistia. Nykyisin jälki on melko karmeaa, koska tekstuurit ovat aivan liian vähän tietoa sisältäviä (pieniä).
Miten se asia mielestäsi muuttuu jos sitä tavaraa aletaan "striimaamaan" suoraan SSD:stä vielä hitaampaa ja hakuajoiltaan huonompaa väylää pitkin? Sen takia sitä rammia on olemassa. Sen takiahan sinne yleensäkkin tavaraa ladataan, että se on nopeaa ja kaistaa riittää. Koko ajatus siitä, että jotenkin käytettäisiin SSD asemaa objektien lataamiseen on ihan naurettava, kun on jo olemassa käytännössä joka vaiheessa helskutisti nopeampi paikka mihin voidaan asiat ladata ja niitä sieltä tarvittaessa pyytää. Siitähän tässä oli kuitenkin kyse, että miten muka se PS5 korvaamaan rammia ja näyttiksen muistia tuolla touhullansa. Siinä ei vain ole mitään järkeä. Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin käsittääkseni kaikki kovalevyiltä ladattava tavara kulkee joka tapauksessa rammin läpi. En ihan varma ole onko PS5 jotenkin poikkeava tästä.
 
Eikös sitä, mihin kohtaan sitä 256 gigan BAR on mäpätty, pysty vaihtamaan? Jos pystyy, sitten toimii kyllä swappina koko muisti vaikka onko vaan 256 gigan ikkuna, koska sen ikkunan voi aina mapata siihen kohtaan videomustia, minne ollaan kirjoittamassa/mistä ollaan lataamasta sen swappausrutiinin toimesta. Ja se on silti paljon nopeampaa kuin levylle swappaaminen.
Vram-levykikkareet näyttävät käyttävän joko cudaa tai opencl:ää muistilohkojen allokointiin. Taitaa "ikkunanvaihto"-implementaatiot löytyä juurikin noista kun on tarvittu GPU-laskennassa käyttää koko videomuistia BAR-rajoitteisena.
 
Itse odottelen sitä 3070 TI:tä next-gen muistella, jos ei sellaista tule sopivan lähellä 3070:n hintaan, niin sitten pidän joko 3070:n tai 3060 Ti:n.
 
Asus on nyt sitten mennyt ja vahvistanut osaltaan sekä 12Gt 3060:n että 20Gt 3080Ti:n todeksi lisäämällä ne tukisivustonsa mallilistaan:



 
GTX 680 muuttui pelikelvottomaksi 2Gb muistin takia, GTX780ti 3Gb muistin takia ja ehkä sama on käymässä 6Gb GTX980 ti kortille pikku hiljaa.

On toki käyttäjiä joille 3v on pitkä tai normaali elinkaari high end korteille, mutta esim tuo jotain GTX 780 ti olisi 6gb muistilla vielä fullhd resolla joten kuten mukava pyristelevä kortti, vaikka on 7v vanha

Eli 10Gb tulee melko varmasti olemaan ongelma 5v kuluttua tämän päivän high end näyttikselle ja nimeomaan muisti tulee loppumaan ennen gpu-tehoja

Oon samaa mieltä että muistia sais olla 4gb tai 6gb jos haluaa pelata kaikkia pelejä.

Mutta vähemmälläkin pärjää. Mulla on 1,3gb 560ti 448 ja suurin osa ilmaisista peleistä mitä Epic/humble/gog tarjoaa, pelittää ihan mukavasti eikä mulla ole suurempaa tarvetta juuri nyt päivittää nopeampaan.

Sitten kun löytyy joku 4gb kortti käytettynä 30€:lla ni pelaan sit loputkin pelit mitkä ei oikein pelitä tällä hetkellä.
 
Kun pyöritellään näyttiksen muistissa vokseleita aina vaan enemmän ja enemmän, niin luulisi muistille olevan tarvetta..?
Mitä itse jotain harrastemielessä koodaillut vokseleiden parissa, niin hyvin sukkelaan saa kyllä menemään muistia aika railakkaastikin.



[semi-ot]

edit: Kiintoisaa nähdä kuinka UE5 tykkää resursseista, kun geometria alkaa menemään niin tiheäksi. Käsittääkseni UE5:ssa polygoneja käsitellään suoraan vokseleina sen pisteen jälkeen, kun polygoni on kooltaan näytön pikseliä pienempi. Tästähän myös John Carmack jotain taisi höpistä aikanaan.

Edit2: Geometria kaiketi haetaan oktapuusta / bhv-puusta ja medialta tarvitsee striimata vain juuri se, mitä välttämättä tarvitaan, mutta datamäärä lienee silti melko valtava. DirectStorage ja vastaavat tulevat varmaan tosin auttamaan tässä aika lailla.

[/semi-ot]
 
Viimeksi muokattu:
Kun pyöritellään näyttiksen muistissa vokseleita aina vaan enemmän ja enemmän, niin luulisi muistille olevan tarvetta..?

Tarvetta tai ei, näemmä 4 gigan korttejakin aiotaan vielä tuoda ulos (vahvistaa myös 3060 12GB mallin kolmanteen kertaan, kai se on nyt jo uskottava sen olemassaoloon):

Legion-Lenovo-Legion-R5-28IMB05-RTX3050-RTX3060.png


Kuva Lenovon pelikonevalikoiman spekseistä Videocardzin kaappaamana, kirjotushetkellä vielä alkuperäinenkin olemassa:

 
Tarvetta tai ei, näemmä 4 gigan korttejakin aiotaan vielä tuoda ulos (vahvistaa myös 3060 12GB mallin kolmanteen kertaan, kai se on nyt jo uskottava sen olemassaoloon):

Legion-Lenovo-Legion-R5-28IMB05-RTX3050-RTX3060.png


Kuva Lenovon pelikonevalikoiman spekseistä Videocardzin kaappaamana, kirjotushetkellä vielä alkuperäinenkin olemassa:


Toivottavasti noista ei ole OEM-malleja osa..
 
On kyllä mennyt näyttis markkinat niin sekaisin ettei oman harrastelu uran aikana koskaan ole ollut. Onneksi 1080ti vesillä jaksaa omat pelit pyörittää kohtuullisesti 3440x1440 resolla. Seuraillaan mihin tämä nvidian ja amd touhu menee. Dlss kyllä hieman kiinnostaisi tuon kohtuu ison resoluution takia, lievänä offtopicina AMD vissiin myös tekemässä jotain DLSS haastajaa, mutta toki Nvidia siinä jo muutaman sukupolven edellä.

Muistia kyllä mieluusti ottaisi sen amd 16gb tai nvidia 20gt tai 12gt.10gb tuntuu vaan tulevaisuutta ajatellen mahdolliselta pullon kaulalta.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti kukaan ei erehdy ostamaan noita 4Gb kortteja.
Ja jos harrastaa 1440p pelamista niin 8gt on se minimi mitä kannattaa harkita.
Myös tulevat pelit näyttävät vaativan enemmän muistia mitä on nähty jo watchdogs legion ym.. peleissä.
Itsellä vielä RTX2080Ti mikä sopii 1440p pelamiseen suht hyvin mutta 4k on jo alitehoinen ja vaatisi RTX3080 ostoa mutta en näe sitä järkevänä kun joutuisi joka vuosi päivittämään korttia että pystyisi uusia pelejä pelamaan 4k tilassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 575
Viestejä
4 540 752
Jäsenet
74 827
Uusin jäsen
RomuRauta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom