NVIDIA ylsi jälleen uuteen ennätysneljännekseen

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
23 980
nvidia-q2fy26-appeconomyinsights-20250828.jpg

NVIDIA noudattaa kalenterivuoden sijasta omia tilakausiaan ja on nyt julkaissut fiskaalivuoden 2026 toisen neljänneksen tuloksensa. Kuten tekoälybuumin keskellä sopii odottaa, nousi yhtiön liikevaihto jälleen uuteen ennätykseen.

NVIDIAn liikevaihto oli yhtiön päättyneellä neljänneksellä peräti 46,7 miljardia dollaria. Yhtiön bruttokate nousi viime neljänneksen sukelluksesta peräti 11,9 prosenttiyksikköä 72,4 %:iin, mutta jäi vielä hieman jälkeen vuoden takaisesta 75,1 prosentista. Viivan alle yhtiöllä jäi nyt peräti 26,4 miljardia dollaria, mikä on jopa 59 % paremmin, kuin vuotta aiemmin.

Yhtiön veturina toimi luonnollisesti datakeskukset, joiden osalta liikevaihtoa kertyi jopa 41 miljardia dollaria, yli 14,8 miljardia enemmän kuin vuotta aiemmin. Myös pelipuolella menee kovaa liikevaihdon kasvettua vuoden takaisesta 2,9 miljardista 4,3 miljardiin dollariin.

Myös ammattilaisnäytönohjaimet, automarkkinat ja muut yhteen niputtava OEM & Other -osasto olivat menestyksiä. Ammattilaispuolella liikevaihto kasvoi vuoden takaisesta reilut 32 % 601 miljoonaan dollariin, autopuolella jopa yli 69 % 584 miljoonaan dollariin ja OEM & Other lähes kaksinkertaisti liikevaihtonsa vuoden takaisesta 173 miljoonaan dollariin.

Käynnissä olevalta neljännekseltä yhtiö odottaa noin 54 miljardin dollarin liikevaihtoa, eikä siinä ole mukana mahdollisia H20-kiihdytinten toimittamisia Kiinan markkinoille. Bruttokatteen odotetaan kasvavan puolestaan 73,3-73,5 prosenttiin.

Lähde: NVIDIA, Kuva: App Economy Insights @ X
 
Nvidia varmisti tulosjulkistuksen yhteydessä vera-rubin räkkiin menevien piirien ohittaneen tapeout vaiheen.
Jensen Huang confirmed that their next-gen AI platform, which comprises the Rubin GPU along with 5 other chips, the Vera CPU, CX9 SuperNIC, Spectrum-X, scale Silicon Photonics processor, and NVLINK 144 switch, is already in the fabs and will be available in 2026 as part of the annual cadence. The company also confirmed that the chips will be ready for volume ramp by the 2nd half of 2026.

 
Nvidian kannattaisi käyttää enemmän tuohon tuotekehitykseen..

Ongelma:
Ei ole osaajia, pitää kasvattaa ja kouluttaa itse. Nvidia ei ole koulutuslaitos, joten eivät pysty kouluttamaan isoja massoja kerralla.

Toki voisi perustaa vaikka tuhat eri tiimiä tuottamaan erilaisia näytönohjaimen värityksiä ja keksimään räyhäköitä nimiä ja myynti varmaan vähän kasvaisi, mutta mitään oikeasti uutta ei helposti polkaista tyhjästä.

Tietysti voisivat esim prosessoripuolelle hyökätä ja kasata miljardeilla tiimin, mutta onko järkeä poiketa ydinliiketoimminnasta nyt?
 
Tietysti voisivat esim prosessoripuolelle hyökätä ja kasata miljardeilla tiimin, mutta onko järkeä poiketa ydinliiketoimminnasta nyt?
Onhan nvidialla ollut jo pitkään cpu-tiimi. Aikoinaan palkkasivat transmetalta porukkaa. vera-rubin:ssa tulee nvidian uusi arm-cpu tarjolle. Toki perustuu armin standardi ytimiin eikä siten ole täysin custom-ratkaisu.

Nvidia tekee myös ethernet/infiniband verkkoratkaisua(mellanox peruja) nvlink ja nvlink kytkimet verkkoratkaisua jne.

--

Konesalia vastapäätä nvidia laittoi juuri myyntiin referenssiratkaisun robotiikkaan(jetson agx thor). Suurinpiirtein samaa rautaa mitä myyvät myös autoihin.

Nvidia tekee ihan valtavasti kaikenlaista rautaa ennen kuin edes mietitään softapuolta kuten omniverse, isaac sim, pino ajoavustimiin/itseajaviin autoihin jne.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/meAxdUNgAsA
 
Nvidian kannattaisi panostaa esim AI korttien muistitysyteemiin, miten saada sinne paljon muistia, mahdollisimman edukkaasti ja välttävällä LUKU nopeudella..

Toki itse prosessorejakin kehitellään kokoajan monenkin kilpailijan toimesta, joten kyllä sinnekin kannattaa panostaa maksimit, jos meinaa pysyä kärjessä..
 
Nvidian kannattaisi panostaa esim AI korttien muistitysyteemiin, miten saada sinne paljon muistia, mahdollisimman edukkaasti ja välttävällä LUKU nopeudella..
Kai siellä jotain kehitelläänkin saatavilla olevien ratkaisujen puitteissa, esim. HBM + LPDDR ratkaisu konesaliin ja kuluttaja/pro tason tuotteisiin laajennettu muistiväylä 512-bittiseksi.

Eiköhän toi tehokkaan muistin kova kysyntä ole SK Hynixillä, Micronilla ja Samsungilla noteerattu ja heillä sitten innovoidaan teknologioita eteenpäin siinä ymmärryksessä että rahaa olis tarjolla jos asiakkaan toiveet onnistutaan täyttämään. Vai kannattaisiko Nvidian muistifirmaksi vielä itsekin laajentaa?
 
Nvidian kannattaisi panostaa esim AI korttien muistitysyteemiin, miten saada sinne paljon muistia, mahdollisimman edukkaasti ja välttävällä LUKU nopeudella..

Toki itse prosessorejakin kehitellään kokoajan monenkin kilpailijan toimesta, joten kyllä sinnekin kannattaa panostaa maksimit, jos meinaa pysyä kärjessä..
hbm4 muisteissa on mahdollista tehdä muistipinon pohjalle asiakaskohtaisesti kustomoitu logiikkapiiri. Mielenkiinnolla odotan ensi kevään gtc-messuja missä paljastunee onko nvidia kustomoinut logiikkapiiria vera-rubin ratkaisuissa vai ei. Huhuissa on, että kustomointia olisi tehty.
"We expect NVIDIA and AMD to come out with their custom HBM implementations with HBM4, with other accelerator designers likely to only have a custom base die implementation by HBM4E in the 2027 timeframe," notes the SemiAnalysis post.

---

Nvidia satsaa paljon muistien kehittämiseen. Työn tulokset taitavat kuitenkin jalkautua muistivalmistajien kautta. Nvidialla ei liene halua lähteä täysin kustomoituihin ratkaisuihin. Linkki yhteen nvidian videoon aiheesta aikaleimalla. Videolla esimerkiksi juttua miten nvidia on kehitellyt ideaa muistista mikä pinotaan suoraan piirin päälle ja kytketään kiinni yksiköihin. Saadaan naurettavan paljon kaistaa, toisaalta muita trade offeja ja jäähdytysongelma. Videolla asiaa puidaan aika kattavasti. Video 2022 vuodelta mutta silti ihan kurantti tänä päivänäkin.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/W6k2Q45nlA4?t=1145
 
Ja mistäpä tiedän, miksi käyttää noin vähän? Ehkä luulevat, jotta muut eivät pysty ottamaan kiinni.. Sen virhearvion ovat yleeensä miltei kaikki kusahtaneet firmat tehneet. Otetaan nyt hyväksi esimerkiksi nokia...
Onko jossain päin nvidiaa näkynyt nokiatyylistä organisaatiopöhöttymistä ja sen välttelyä että uusi tuote kannibalisoisi vanhaa? Minusta päinvastoin, juuri tuli gb300/blackwell ultra vaikka normi blackwell ei kerennyt olla edes vuotta myynnissä. Ultrassa isommat muistit ja 50% enemmän fp4 tehoa.

Ensi vuodelle vera-rubin missä 6 uutta piiriä ja tekee blackwell ultrasta surkean. ns. kaasu pohjassa. cpu, gpu, nvlink, verkko ja silicon photonics piirit ohittaneet tapeout vaiheen. Silicon photonics mielenkiintoinen konesalissa kun sen pitäisi laskea konesalin virrankulutusta. Energia erittäin rajoittava tekijä tällä hetkellä. Teknologisesti silicon photonics ja uusi chiplet missä myös io-piiri ja rubin:ssa tai rubin ultrassa kustomoitu hbm4/hbm4e muisti. Vera-rubin:iin pitäisi tulla myös uudenlainen gen6 ssd missä datan luku optimoitu samankokoisiin palasiin kuin mitä gpu:n cache line on ja iops:ia reilusti ylöspäin. Samassa myös härdelli että data liikku ssd-gpu suoraan käymättä cpu/keskusmuistin kautta ja kai integroitu samaa myös verkkopuoleen jos tarvii kommunikoida koneesta toiseen.
"The chips of the Rubin platform are in fab," said Collette Kress during the company's earnings conference call with financial analysts and investors. "The Vera CPU, Rubin GPU, CX9 Super NIC, NVLink 144 scale-up switch, Spectrum X scale-out and scale-across switch, and the silicon photonics processor [for co-packages optics]. Rubin remains on schedule for volume production next year."

Nvidia tunnettu hikipaja, siellä porukka tekee "your life is work" ja jensen ruoskii. Ei ole nokiamaisia organisaatiohierarkioita ja siiloja missä managerit leikkivät valtaleikkejä ja hiekoittavat yrityksen menestystä ajattelemalla oman siilon ei firman etua.
 
Viimeksi muokattu:
Ja mistäpä tiedän, miksi käyttää noin vähän? Ehkä luulevat, jotta muut eivät pysty ottamaan kiinni.. Sen virhearvion ovat yleeensä miltei kaikki kusahtaneet firmat tehneet. Otetaan nyt hyväksi esimerkiksi nokia...
Sihtasin, että pari vuosineljännestä aikaisemmin NVidia käytti 3,7 miljardia dollaria tuotekehitykseen. Nyt meni 4,3 miljardia dollaria. Minusta aika reipas kasvuvauhti.
 
Ja mistäpä tiedän, miksi käyttää noin vähän? Ehkä luulevat, jotta muut eivät pysty ottamaan kiinni.. Sen virhearvion ovat yleeensä miltei kaikki kusahtaneet firmat tehneet. Otetaan nyt hyväksi esimerkiksi nokia...
Paljonko niinku pitäs käyttää? 4,3 miljardia on liian vähän?
 
Jos ajattelee vain prosenttiosuutena liikevaihdosta tai bruttotuloksesta, niin sitten ehkä Nvidia "ei käytä riittävästi" tuotekehitykseen, mutta firma tahkoaa tällä hetkellä niin paljon rahaa, että prosentti näyttää IT-alalla pieneltä.

R&D kulut tosiaan olivat 4,3 miljardia ja koska GPU(/AI) -piirit ovat se ydinalue, niin melkeimpä koko summa kohdentuu siihen.
Vertailuna AMD:n Q1/25 graafi, jossa R&D osuus oli toki prosentteina isompi, mutta summana 1,7 miljardia ja täytyy ottaa huomioon, että kaikki ei kohdennu GPU puolelle, vaan myös CPU:

GqS0V66bAAMtNGL.jpg
 
R&D kulut tosiaan olivat 4,3 miljardia ja koska GPU(/AI) -piirit ovat se ydinalue, niin melkeimpä koko summa kohdentuu siihen.
Verkkopuoli eli ex mellanox on iso. infinityband, ethernet. Verkkopuolen myynti oli 7.2miljardia, laskettu sisään konesaliin. Lisätään tähän myös nvlink ja nvlink-kytkimet. Nvidia tekee myös koko konesalin referenssin eli porukka miettimässä jäähdytystä, virransyöttöä, räkkejä jne. Nvidia rakentaa omia konesaleja aina kun tulee uusi konesaliratkaisu tarjolle. Uusin nousemassa israeliin: https://www.datacenterdynamics.com/en/news/nvidia-developing-30mw-data-center-in-israel/ https://s201.q4cdn.com/141608511/files/doc_financials/2026/Q226/Q2FY26-CFO-Commentary.pdf

Verkkopuoli on monimutkaista, vera-rubiniin uutta tulossa
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/kS8r7UcexJU


arm cpu konesaliin ja embedded arm raudat. Robotiikka, nintendo switch2, jetsonit, edge: NVIDIA Jetson Thor Unlocks Real-Time Reasoning for General Robotics and Physical AI

Softapuolelta(ja toki myös rautapuoli) itseajaviin ja robotiikkaan melko iso. Lasketaan mukaan omniverse ja isaac sim. Nvidia on satsannut vuosikaudet isohkoa resurssia ajoavustimiin/itseajaviin. Mersun uusin esimerkiksi tulee nvidian softa+rautapinolla, nvidia saa lisenssimaksuja mersulta. Osa autopuolen toimijoista ottaa nvidialta vain raudan ja tekee oman softan. NVIDIA DRIVE Solutions

Nvidian research puoli myös lienee ihan kohtuullisen kokoinen. Täältä tulee kaikenlaista paperia ja uusia asioita mitä myöhemmin toteutetaan rautaan. Research puoli kyhäsi esimerkiksi dlss:n, säteenseuranta-algoritmit ja lohkon jne. Bill Dallyn puheita tähän liittyen youtubesta(chipletit, very high bandwidth memory, eksoottiset ai-kiihdytinraudat jne. kaikkea kummaa mitkä ehkä tulevat tuotteisiin, ehkä eivät)

---

En usko, että nvidian kannattaa palkata valtavasti lisää ihmisiä. Siinä ei käy hyvin. Parempi mennä piilaakso hikipajalla missä your life is work ja kompensaatio kohdallaan, palkataan parhaat, ei harmaata massaa.

Jos nvidia haluaisi johonkin uuteen bisnekseen niin mun mielestä win11 arm läppäreitä vois myllyttää vähän isommalla kädellä, ts. isompaakin piiriä ulos mitä huhuissa on ollut. Samalla vois tunkea rahaa softa ja pelikehittäjille, että windows arm softatuki saadaan jiiriin nopeammin niiltä osin missä on vielä puutteita.
 
Viimeksi muokattu:
Nvidialla on paljon kilpailijoita, monella rintamalla, joten on syytä käyttäää huomattavasti tuotekehitykseen tai kilpalijat voivat ajaa ohi. Monet fimat ovat tehneet sen virheen, ennenkin..
Nvidia aloituksen perusteella käyttää huomattavasti tuotekehitykseen. Vaikka nyt tulee rahaa ovista ja ikkunoista niin se on enemmin vaara ettäs sitä aletaan polttaan ilman sen kummempaa ajatusta.

Kassa kyllä kestäisi haalia "kaikki" osaajat ja keksi niillä jotain puuhasteltavaa, mutta suurin merkitys olisi se että kilapilijoilta ja yleisesti tegnologia sektorin muilta toimijoilta imettäisiin kehittäjät pois, ja noin yleisellä tasolla innovointi laskisi. ja vielä enemmän laskisi niiden markkinoille tulo.

Jos miettii markkinoita niin parempi että on kilpailua, startuppeja, jos miettii yhtiöitä, niin tolkuttomalla kassalla voi sitten keräillä itselleen merkittävät invoinnit.


, joten on syytä käyttäää huomattavasti tuotekehitykseen tai kilpalijat voivat ajaa ohi.

Monikos toimija alalla laittaa yhtäpaljon vuodessa mitä Nvidia neljänneksessä.

Monet fimat ovat tehneet sen virheen, ennenkin..
On firmoja jotka lopettaneet kehityspanokset ja kuihtuneet aikaa myöten, mutta se suurimmat , rumimmat huipuilta pohjalle esimerkit ovat kyllä panostaneet isosti tuotekehitykseen ja oikeastaan niistä meinoista se syksyn suuruus tullut.
 
Jos olisin jensen niin tekisin tämmösen projektin nvidialla

geforce now yksinoikeusmoninpeli. Hyvä huijauksenesto kun peli pyörii pilvessä eikä lokaalikoneilla, enginen/serverin kannalta lagiton fysiikka yms. kun kaikki logiikka, fysiikka yms. servifarmissa josta renderöidään useilla koneilla pelaajakohtainen näkymä. Moninpeliä varten erittäin järeää rautaa niin saadaan tehtyä asioita mitkä ei normikoneilla/nykyisissä peleissä onnistu. Koska pelin ei tarvi tukea kuin nvidian pilvirautaa niin ei tarvi tehdä kompromisseja sen suhteen, että pelin pitäisi pyöriä konsoleilla tai 10v vanhalla läppärillä. Jos/kun tämä peli vaatisi todella järeän pilviraudan niin päivitetään vielä pykälää paremmaksi pilvessä olevat geforce now serverit. Saisiko tällaisella esimerkiksi tehtyä täysin dynaamisen fysiikan + valaistuksen ja näiden integrointi pelimekaniikkoihin. Nvidia voisi myös miettiä saisiko jotain järeää ai npc ratkaisua samaan peliin,...
 
Jos olisin jensen niin tekisin tämmösen projektin nvidialla

geforce now yksinoikeusmoninpeli. Hyvä huijauksenesto kun peli pyörii pilvessä eikä lokaalikoneilla, enginen/serverin kannalta lagiton fysiikka yms. kun kaikki logiikka, fysiikka yms. servifarmissa josta renderöidään useilla koneilla pelaajakohtainen näkymä. Moninpeliä varten erittäin järeää rautaa niin saadaan tehtyä asioita mitkä ei normikoneilla/nykyisissä peleissä onnistu. Koska pelin ei tarvi tukea kuin nvidian pilvirautaa niin ei tarvi tehdä kompromisseja sen suhteen, että pelin pitäisi pyöriä konsoleilla tai 10v vanhalla läppärillä. Jos/kun tämä peli vaatisi todella järeän pilviraudan niin päivitetään vielä pykälää paremmaksi pilvessä olevat geforce now serverit. Saisiko tällaisella esimerkiksi tehtyä täysin dynaamisen fysiikan + valaistuksen ja näiden integrointi pelimekaniikkoihin. Nvidia voisi myös miettiä saisiko jotain järeää ai npc ratkaisua samaan peliin,...
Peli olisi kuollut jo syntyessään. Moninpeli+pilvipelaaminen on strike 1. Yksinoikeus + moninpeli on strike 2. Niin sanottu "double whammy" joka johtaisi nopeampaan kuolemaan kuin Sonyn Concord.
 
Peli olisi kuollut jo syntyessään. Moninpeli+pilvipelaaminen on strike 1. Yksinoikeus + moninpeli on strike 2. Niin sanottu "double whammy" joka johtaisi nopeampaan kuolemaan kuin Sonyn Concord.
Uskon, että tän tekeminen olisi paljon fiksumpaa kuin omien osakkeiden osto johon on kohta mennyt yli 100 miljardia. AI kupla kun puhkeaa niin osake tankkeroi ja omien osakkeiden oston merkitys nollautui täysin, 100miljardia+ täysin hukkaan heitetty. Ei sen pelin tarvi olla kaikkien mieleen. Ei tällä hetkelläkään kaikki pelaa samoja pelejä. Kaikissa moninpeleissä on lagia.

Perinteinen moninpeli pelaaja-serveri-pelaaja looppi missä tulee kaikenlaista ongelmaa jos esimerkiksi haluaisi tehdä dynaamista fysiikkaa + client pään huijaukset wallhackeista aimbotteihin. Pelaajan input myös rajoittuu wasd+hiiri(tms) eikä voi häkkeröidä engineä kun engine on pilvessä

pilvimoninpeli pilvi-pelaaja-pilvi. Pilvessä kaikki aina synkissä niin ei ongelmia esim fysiikan kanssa. Wallhackit yms. ei toimi koska pelaaja saa vain renderöidyn kuvan eikä tiedä mitään peligeometriasta.

Yksinoikeus sen takia, että peli saataisiin optimoitua tuolle hypoteettiselle pilviraudalle ja sellainen kokemus mikä ei perinteisillä servereillä ja koneilla onnistu mitenkään tällä hetkellä. Kaikki joilla on jo geforce now tilaus saisivat pelata tätä hypoteettista peliä "ilmaiseksi".
 
Viimeksi muokattu:
Voisi kuvitella että kohta aletaan laajentamaan jonnekin muualle noilla data center masseilla. AI kupla kun puhkeaa kohtapuolin niin aika ankea paluu arkeen.
 
Uskon, että tän tekeminen olisi paljon fiksumpaa kuin omien osakkeiden osto johon on kohta mennyt yli 100 miljardia. AI kupla kun puhkeaa niin osake tankkeroi ja omien osakkeiden oston merkitys nollautui täysin, 100miljardia+ täysin hukkaan heitetty. Ei sen pelin tarvi olla kaikkien mieleen. Ei tällä hetkelläkään kaikki pelaa samoja pelejä. Kaikissa moninpeleissä on lagia.

Perinteinen moninpeli pelaaja-serveri-pelaaja looppi missä tulee kaikenlaista ongelmaa jos esimerkiksi haluaisi tehdä dynaamista fysiikkaa + client pään huijaukset wallhackeista aimbotteihin. Pelaajan input myös rajoittuu wasd+hiiri(tms) eikä voi häkkeröidä engineä kun engine on pilvessä

pilvimoninpeli pilvi-pelaaja-pilvi. Pilvessä kaikki aina synkissä niin ei ongelmia esim fysiikan kanssa. Wallhackit yms. ei toimi koska pelaaja saa vain renderöidyn kuvan eikä tiedä mitään peligeometriasta.

Yksinoikeus sen takia, että peli saataisiin optimoitua tuolle hypoteettiselle pilviraudalle ja sellainen kokemus mikä ei perinteisillä servereillä ja koneilla onnistu mitenkään tällä hetkellä. Kaikki joilla on jo geforce now tilaus saisivat pelata tätä hypoteettista peliä "ilmaiseksi".
Varmasti kiva teknologianäyte, mutta pelaajan kannalta aivan turha ajatus.
 
Varmasti kiva teknologianäyte, mutta pelaajan kannalta aivan turha ajatus.
Pointti oli siinä, että nvidia kvartaaliraportin yhteydessä kertoi ostavansa omia osakkeita 60 miljardin edestä lisää. Nämä osakkeet mitätöidään nostaen osakkeen arvoa mitätöimisen verran. Jos/Kun ai kupla puhkeaa tai nvidian ai-konesalimyynti muusta syystä sakkaa niin osakkeen arvo putoaa pohjille ja osakkeiden ostamiseen laitetut rahat ns. valuivat hukkaan. Kaivoon kannettu vesi,... Kun lasketaan aikaisemmat osakkeiden ostot mukaan niin nvidia on ostanut omia osakkeita yli 100 miljardilla viimeisen parin vuoden aikana.

Mun idea oli vain yksi tapa käyttää tuota rahaa luovemmin kuin veden kaivoon kantaminen. Ainakin tuollaisen pelin tekemisen yrittäminen maksaisi vain murto-osan osakeostoksista ja olisi mahdollista yrittää tehdä jotain uutta mikä voi onnistua. Ainakin tuolla saisi pumpattua maksimit geforce now:lle näkyvyyttä ja olisi edes se yksi yksinoikeus syy ostaa pilvitilaus.

Toisella tapaa sanoen. Nokia osti aikoinaan miljardeilla ellei kymmenillä miljardeilla omia osakkeita ja mitätöi ne. Palavan lautan aikaan olisi varmaan ollut kiva, että ne rahat olisi käytetty fiksummin, käteen ei jäänyt mitään.
 
Uskon, että tän tekeminen olisi paljon fiksumpaa kuin omien osakkeiden osto johon on kohta mennyt yli 100 miljardia. ....

No ensinnä pitäisi miettiä onko Geforce now Nvidian ydintoimintaa lainkaan, jos nyt on niin sitten miettä onko Nvidian ydintoimintaa peli busines. En ole lainkaan varma siitä. Ja jos lähestyy asialla että mikä olisi kivaa asiakkaille, niin ei ainakaan yksinoikeuspelit. Jos haluaa omistajien rahaa polttaa, niin ok, hankkikoon palveluun oikeusia eri peleihin, mutta ei kilpailua rajoittamaan.

Omienosakkeiden osto on ihan perus järkevää toimintaa kun taloon tulee rahaa niinpaljon ettei tiedä mihin niitä käyttäisi, vs että alkaa sitä rahaa polttaan kaikkeen kivaan.
 
Omienosakkeiden osto on ihan perus järkevää toimintaa kun taloon tulee rahaa niinpaljon ettei tiedä mihin niitä käyttäisi, vs että alkaa sitä rahaa polttaan kaikkeen kivaan.
Palataan tähän jos/kun ai boom/ai-konesali myynti sakkaa ja kannettu vesi imeytyi pois kaivosta. Syklinen/hype kasvuosake niin en ymmärrä omien osakkeiden ostamista ja mitätöintiä, vrt. nokia. Jos taas on joku mcdonalds tai pepsi tyylinen vakaa firma joka taapertaa ihan samalla tapaa vuodesta toiseen niin tilanen eri.
 
Palataan tähän jos/kun ai boom/ai-konesali myynti sakkaa ja kannettu vesi imeytyi pois kaivosta. Syklinen/hype kasvuosake niin en ymmärrä omien osakkeiden ostamista ja mitätöintiä, vrt. nokia. Jos taas on joku mcdonalds tai pepsi tyylinen vakaa firma joka taapertaa ihan samalla tapaa vuodesta toiseen niin tilanen eri.

No yhtiö tekee nyt tähtitieliisitä tulosta, sillä ei ole sille rahalla mitään järkevää käyttöä, niin se on ihan järkevää jakaa osakkeille, se optimi, jaetaanko se omienostoina vai osinko riippuu osakkaasta. Sen kassassa pitäminen ei ole yhtiön ydintoimintaa, sitä varten on olemassa muut firmat.

Jos se hassataan johonkin tuottamattomaan, mistä ei edes odotuksia on omistajien kannalta tyhmää. Sitten jos sotkee samalla muiden yritysten busineksen, niin harmittaa niitäkin.
 
No yhtiö tekee nyt tähtitieliisitä tulosta, sillä ei ole sille rahalla mitään järkevää käyttöä, niin se on ihan järkevää jakaa osakkeille, se optimi, jaetaanko se omienostoina vai osinko riippuu osakkaasta. Sen kassassa pitäminen ei ole yhtiön ydintoimintaa, sitä varten on olemassa muut firmat.
Mun pointti oli miettiä, että voisko sitä rahaa käyttää paremminkin ja perustella miksi tuo omien osto ei ole välttämättä se paras strategia. Jotta ei olisi jäänyt abstraktiksi niin ehdotin yhden mahdollisen konkreettisen asian ja toin esimerkin miten omien ostaminen ei aina kannata(tapaus nokia).

Nvidian historiaa kun katsoo niin kryptobust, covid19 bust ja ehkä tulevaisuudessa ai-bust. Omien osakkeiden ostaminen voi jäädä tilapäiseksi kurssin pumppaamiseksi. Pitkällä aikajänteellä enempi olisi jäänyt käteen jos vaikka olisi miljardi(alle prosentti) omien ostamiseen käytetyistä rahoista käytetty esim. nvidian lightspeed studiosin+geforce nown kehittämiseksi.

Vaikka se esim. 1 miljardi hankkeeseen X menisi hukkaan niin ihan yhtälailla ne 100miljardia+ omien osakkeiden ostoon voi mennä hukkaan jos tulee ai bust krypto ja covid19 bustien tapaan.
 
ja toin esimerkin miten omien ostaminen ei aina kannata(tapaus nokia).
No mikä Nokian omien ostamisessa meni pieleen ?

Joo periaatteessa myynnin sakkaaminen johta kassan kuihtumiseen, eli jos olisi vähemmän jaettu osinkoja niin ehkä enemmän pelimerkkejä , mutta siinä ei pointti ole ostetaanko omiaosakkeita vai ei.

Nvidian historiaa kun katsoo niin kryptobust, covid19 bust ja ehkä tulevaisuudessa ai-bust. Omien osakkeiden ostaminen voi jäädä tilapäiseksi kurssin pumppaamiseksi. Pitkällä aikajänteellä enempi olisi jäänyt käteen jos vaikka olisi miljardi(alle prosentti) omien ostamiseen käytetyistä rahoista käytetty esim. nvidian lightspeed studiosin+geforce nown kehittämiseksi.
Kurssi seuraa markkinaa, osingon irtoaminen tiputtaa arvoa kutakuinkin sen osingon verran, omien ostaminen on neutraalimpi. Jälkimmäinen on parempi sijoittajalle joka sijoittaa osingot takaisin yhtiön osakkeisiin, tai jos osakkeiden myynti on verotuksellisesti edullisempaa kuin osinko. Koska eri sijottajille edut menee ristiin, niin osa yhtiöistä tekee yhtäaikaa molempia.
 
Viimeksi muokattu:
No mikä Nokian omien ostamisessa meni pieleen ?
Palavat lautat, rahat loppui, microsoft pelasti monella tapaa. Omien osakkeiden ostamiseen menneet rahat tuotti nollatuloksen kun katsoo miten nokian osakkeen kurssi kehittyi. Jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut satsata parempaan r&d:hen ja tuotteisiin kuin omien osakkeiden ostamiseen.
 
Palavat lautat, rahat loppui, microsoft pelasti monella tapaa. Omien osakkeiden ostamiseen menneet rahat tuotti nollatuloksen kun katsoo miten nokian osakkeen kurssi kehittyi. Jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut satsata parempaan r&d:hen ja tuotteisiin kuin omien osakkeiden ostamiseen.
Rahat loppu sen takia että myynti sakkas ja aiemmin omistajat päättäneet että voittoja jaetaan niin ja niin paljon.

Jakohan se ihan perinteistä osinkoakin, eli yhtä hyvin olisi voitu olla sitä jakamatta ja polttaa se siellä lautalla.
 
Rahat loppu sen takia että myynti sakkas ja aiemmin omistajat päättäneet että voittoja jaetaan niin ja niin paljon.

Jakohan se ihan perinteistä osinkoakin, eli yhtä hyvin olisi voitu olla sitä jakamatta ja polttaa se siellä lautalla.
Tän ketjun aihe nvidia, nvidia jakaa hyvin minimaalisesti osinkoa. Ei mulla tähän ole enempää annettavaa, pahoittelut kun aiheutti närkästystä sen ehdottaminen että voisi esim. 1% omien ostoon menevistä rahoista käyttää eri tavalla. Ehkä nvidia pelaa rahoillansa täydellisesti, ehkä ei. Aika näyttää.
 
Tän ketjun aihe nvidia, nvidia jakaa hyvin minimaalisesti osinkoa. Ei mulla tähän ole enempää annettavaa, pahoittelut kun aiheutti närkästystä sen ehdottaminen että voisi esim. 1% omien ostoon menevistä rahoista käyttää eri tavalla. Ehkä nvidia pelaa rahoillansa täydellisesti, ehkä ei. Aika näyttää.

Siis haluat että Navidia ei maksa voittoja omistajilleen, vaan käyttää ne johonkin peli businekseen, hankkii yksioikeus pelejä palveluunsa, joo ihan ok. Mutta sen järkevyys kannattaa perustella ihan taloudellisesti. Muuten se kuullostaa juuri siltä mihin moin firma lankeaa kun rahaa tulee isosti, niin sen käytön kuri alkaa lipsumaan.

Ja onko Navidian kassa nyt niin tiukka että jokin yksioikeus pelin takia pitäisi vähentää omien ostoja ?
 
Nvidian kannattaisi panostaa selkeästi nykyistä enemmän myös loppukäyttäjän AI laskentarautaan. Datakeskukset tulevat hyytymään. Jos ei muuten, niin kilpailijat ottavat kiinni ja kun ottaa huomioon, jotta kilpailijoita on monia, niin kehitysbudjetin tulisi olla luokkaa kilpailijoiden kehitysbudjettien summa.. Jo ihan perustasolla patentteja pitäisi pystyä tehtailemaan kilpailijoita vauhdikkaammin, siten että asiat kerettäisiin patentoida ja lukita itselle mahdollisimman laajasti..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 660
Viestejä
4 903 210
Jäsenet
79 038
Uusin jäsen
Makaple

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom