NVIDIA täydensi GeForce RTX 50 -sarjaa edullisemmilla RTX 5060- ja RTX 5060 Ti -malleilla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt kyllä tuntuu siltä, että olen nvidia fanboy kaikkien näiden argumenttieni kanssa - ja vielä huutelen itse 16GB / 12GB korttien takaa. On minulla ollut AMD/ATi joskus.
Siitä huolimatta, ainakin syntyy keskustelua ja teidän vasta-argumentit ovat erittäin hyviä!

E: Eli 6gb on se uusi minimi että pelit ylipäänsä toimii, 8Gb on seuraava jolle tämä kohtalo tulee. Onko mieltä ostaa 400€ korttia jolla elinikää uusien pelien kanssa antiikkisella fullhd-resoluutiolla pahimmassa tapauksessa vuosi tai pari?

Juuri tuon Full HD -argumentin takia on syntynyt DLSS. Sillä saa sitä fps:ää uusiin peleihin, ja on Nvidialla tuettuna paljon paremmin, kuin AMD:n FSR.
Itse olen käyttänyt sitä vaan skaalaukseen - ja vain yhdessä pelissä (Cyberpunk), mutta se oli sitä varten, että sain avg 100 fps RT päällä. En käyttänyt framegeniä, kun pelasin pääasiasssa 3080:lla (ja 1440p).
Myöskin näen tuon DLSS:n yhä enemmän tarpeelliseksi näillä keskiluokan korteilla, varsinkin, jos haluaa yli 60Hz monitoreita käyttää.

--

Lisäksi, sori vaan tästä, mutta sitä 729€ 9070 XT:tä ei saa mistään - tuohon hintaan.
 
Juuri tuon Full HD -argumentin takia on syntynyt DLSS. Sillä saa sitä fps:ää uusiin peleihin, ja on Nvidialla tuettuna paljon paremmin, kuin AMD:n FSR.

Tämä pitää paikkansa. Tosin uskallan väittää (useampi testaajakin on tämän myöntänyt) että parhain tulos saadaan tietysti 8K, 4K jne. monitorilla. Eli jos esim. se 4K tipautetaan 1440p ja siitä skaalataan ylöspäin tulos on jopa ihan katseltava vs jos käytössä on "hinnat alkaen" 1080p monitori missä se tipautetaan jonnekin 480p ja siitä skaaltaan 1080p kuvaan. Myönnän että olen hieman puolueellinen ja "5070 vastaa 4090 kun vaan laitat DLSS:n päälle" mainonta jätti suuhun pahan maun.

Itsekin toki maksoin ~50€ ylihintaa ja tilasin 781€ hintaisen Steel Legend 9070XT kortin Datatronicilta kun en tahtonut kopteri kauppaa tukea. Optio oli päiviä mahdollinen julkaisun aikaan, en juuri nyt ole hintoja seurannut mutta käsittääkseni esim. Saksassa alkaa jo olla järkevän hintaisia XT versioita joten kait niitä alkaa (ellei jo ole) rantautua myös Suomeen.

Näköjään vajaan kuukauden käytössä olleita alkaa saamaan tältäkin foorumilta 760€ hintaan mikä ei ole ihan ns. järjetön pyynti (kuitenkin takuu jne toimii): Myyty - Powercolor AMD Radeon RX 9070 XT Reaper 760€ *Helsinki, Jätkäsaari*

Pelkkää 970 saisi 660,9€ hintaan 2 viikkoa käytettynä:

(En ole kummankaan myyjän tuttu / kyseisen henkilön altteri)
 
Kyllä se 8GB riittää, kunhan vaan ei pelaa "kaikilla herkuilla". Miksi pitää olla ULTRA-asetukset käytössä keskiluokan näytönohjaimella? Testeissä toki, että näkee nopeasti/helposti eron parempiin näytönohjaimiin, mutta kunhan kaikki pelit toimii MEDIUM, ei pitäisi olla mussuttamisen aihetta.

I
Johan noita pelejä oli vaikka kuinka, joissa jopa low-asetukset vie yli 8 GB. Ks. alla.

Joskus 1440p low vie enemmän muistia kuin 1080p max.

Silent Hill 2 Remake:

1080p Epic, 7 410 Mt
1440p low, 7 560 Mt

Toki tuo 1440p low ei ylitä kasigigaisen rajoja, joten pitäisi pyöriä tökkimättä.



Toinen esimerkki on Senua's Saga Hellblade 2:

1080p high, 8 543 Mt
1440p low, 8 695 Mt

Nyt 1440p-pelaajalle ei ole apua edes low-presetistä, vaan 8 Gt ylittyy, mikä saattaa tuottaa nyksimistä.



Seuraavaksi listaan joitakin tämän tai viime vuoden pelejä, jotka vievät paljon videomuistia, vaikka olisi low-preset.

Final Fantasy XVI:

1080p low, 9 794 Mt
1080p ultra, 10 361 Mt

1440p low, 10 178 Mt
1440p ultra, 10 784 Mt

Ei oikein saa tiputettua alle kahdeksan gigan -> saattaa mikronykiä vaikka miten keventelisi.



Star Wars Outlaws:

1080p very low, 10 320 Mt
1080p ultra, 13 210 Mt

1440p very low, 10 994 Mt
1440p ultra, 13 535 Mt

Ei saa pudotettua alle kahdeksan gigan -> saattaa tökkiä vähän enemmänkin.



The Last of Us Part 2:

1080p low, 7 771 Mt
1080p very high, 9 969 Mt

1440p low, 8 295 Mt
1440p very high, 10 477 Mt

Ei pysty pudottamaan 1440p:llä alle kahdeksan gigan -> näykkimisvaara olemassa.



Spider-Man 2:

1080p very low, 8 243 Mt
1080p max, 9 918 Mt

1440p very low, 8 647 Mt
1440p max, 10 450 Mt

Nyksimisvaara jossain vaiheessa peliä.



Avatar Frontiers of Pandora:

1080p low, 11 067 Mt
1080p ultra, 12 162 Mt

1440p low, 12 133 Mt
1440p ultra, 13 212 Mt

Edes low ei auta pääsemään alle kahdeksan gigan -> vaara mikronykimiseen, tai isompaankin tökkimiseen, jos omasta koneesta ei löydy aivan uusinta PCIe-väylää.



Säteenseurannalla muistia menisi enemmänkin, mutta en listannut niitä, koska näiden ohjainten suorituskyky tuskin riittää raskaimmissa peleissä sellaiseen. Potku kuitenkin riittää ihan hyvin 1080p ultraan tai hieman kevennettyyn (mutta täydet tekstuurit) 1440p:een, jos muistia vaan on riittävästi.

Minusta 8 Gt on liian vähän 5060 Ti:lle, vaikka sillä saakin hiukan hintaa alemmas. Se ei kuitenkaan ole ihan halpa kortti, ja potkua on vain 5-10 % vähemmän kuin RTX 4070:ssä. Onneksi tällä kerralla 16-gigaisen lisähinta on vain puolensataa, niin nuukempikin raaskinee satsata.
 
Jännä nähdä miten 5060 pärjää B580:ta vastaan... Periaatteessa sen pitäisi olla joku 10% nopeampi mutta sitten kun muisti loppuu niin se vaan loppuu. Alustavien hintatietojen mukaan nämä tulevat olemaan lähes samanhintaisia. (kirjoitushetkellä B580 hinta vaihtelee 320 ja 360 euron välillä, noin niinkuin nopeasti paria myyjää katsoen.)
 
Jännä nähdä miten 5060 pärjää B580:ta vastaan... Periaatteessa sen pitäisi olla joku 10% nopeampi mutta sitten kun muisti loppuu niin se vaan loppuu. Alustavien hintatietojen mukaan nämä tulevat olemaan lähes samanhintaisia. (kirjoitushetkellä B580 hinta vaihtelee 320 ja 360 euron välillä, noin niinkuin nopeasti paria myyjää katsoen.)

paikotellen 5060 ti samoissa joissain peleissä mitä B580, joissain parempi sitten. Mitä tuolta vähän katteli tuloksia:
 
En suosittelisi enää 12gb korttiakaan tänä päivänä, puhumattakaan 8gb:stä. 3080 10gb:kin hyydähtää tekstuurimuistin takia joissain peleissä ja tekstuuriasetuksen pudottaminen yhdellä napsulla ei välttämättä edes riitä.
 
En suosittelisi enää 12gb korttiakaan tänä päivänä, puhumattakaan 8gb:stä. 3080 10gb:kin hyydähtää tekstuurimuistin takia joissain peleissä ja tekstuuriasetuksen pudottaminen yhdellä napsulla ei välttämättä edes riitä.

Harvassa ovat olleet pelit, joissa näin on oman kokemuksen mukaan ollut. Otetaan nyt vaikka The Last of Us 2 uusimmista peleistä, ei mitään ongelmaa 10GB:n muistilla 3080:llä. Totta kai, 10GB on nykyään turhan pieni määrä vramia.
 
8 gb kortit pitäisi olla "esports edition" tai vähän eri mallinimi, niin ois rehdimpää markkinointia.

Jos pelaa vaan jotain valoranttia, dotaa tai cs2, niin 8gb riittänee jos haluaa oikein rahaa säästää :hmm:
 
Harvassa ovat olleet pelit, joissa näin on oman kokemuksen mukaan ollut. Otetaan nyt vaikka The Last of Us 2 uusimmista peleistä, ei mitään ongelmaa 10GB:n muistilla 3080:llä. Totta kai, 10GB on nykyään turhan pieni määrä vramia.

En tiedä kakkosesta, mutta ykkösessä loppui VRAM kesken ja se ilmeni stutterina. Tekstuureja napsu pienemmälle ja stutteri katosi. Kakkonen varaa yli 12gb nykyisellä mutta sehän ei vielä yksinään merkitse mitään.
 
Muistin loppumisessahan on suorituskyvyn lisäksi ne muutkin ongelmat. Kyllähän HUB silloin testaili noita pelejä ja esim. Hogwarts Legacy vaan jätti tekstuureja lataamatta kun muisti loppui. Aiemmin oli nykinyt pirusti, mutta muutamien päivitysten jälkeen ei tehnyt enää sitä mutta jätti tekstuurit paikoin todella karun näköisiksi.

Se, että pelin pyörimisessä ei näe muutosta fps lukemassa ei täten välttämättä tarkoita etteikö muisti voisi loppua kesken (vähän riippuen miten pelintekijä on ottanut tuon huomioon).
 
Kyllä se 8GB riittää, kunhan vaan ei pelaa "kaikilla herkuilla". Miksi pitää olla ULTRA-asetukset käytössä keskiluokan näytönohjaimella? Testeissä toki, että näkee nopeasti/helposti eron parempiin näytönohjaimiin, mutta kunhan kaikki pelit toimii MEDIUM, ei pitäisi olla mussuttamisen aihetta.
Kun ei ole kyse herkuista, vaan tekstuureista. Jos pelistä sattuu löytymään vähemmän reson tekstuurit niin ok. Mutta jos tekstuurit sattuu olemaan isolla resolla, kuten nykypeleissä tekstuurit tuppaa olemaan, niin 8GB täyttyy asetuksista huolimatta.
 
En tiedä kakkosesta, mutta ykkösessä loppui VRAM kesken ja se ilmeni stutterina. Tekstuureja napsu pienemmälle ja stutteri katosi. Kakkonen varaa yli 12gb nykyisellä mutta sehän ei vielä yksinään merkitse mitään.

Ykkönen toimii lähes stutteroimatta patchien jälkeen. Kakkonen ei juuri stutteroi edes näin heti julkaisun jälkeen.
 
Muistin loppumisessahan on suorituskyvyn lisäksi ne muutkin ongelmat. Kyllähän HUB silloin testaili noita pelejä ja esim. Hogwarts Legacy vaan jätti tekstuureja lataamatta kun muisti loppui. Aiemmin oli nykinyt pirusti, mutta muutamien päivitysten jälkeen ei tehnyt enää sitä mutta jätti tekstuurit paikoin todella karun näköisiksi.

Se, että pelin pyörimisessä ei näe muutosta fps lukemassa ei täten välttämättä tarkoita etteikö muisti voisi loppua kesken (vähän riippuen miten pelintekijä on ottanut tuon huomioon).

Huonosti optimoitu peli. Itse juuri pelailen uudelleen ja Hagfartsin alueella stutterfesti on harmillisen ilkeää.
Mutta joo, alkaa mennä jo off-topicin puolelle.
 
Jos ostaa halvemman version valmistajan melko halppispään näyttiksistä, niin ei ole järkeä olettaa, jotta ongelmia ei syntyisi... Kukaan ei pakota ostamaan tuota 8 gigan versiota..
Halvemmilla korteilla taitaa olla ihan oikeita markkinoita alempien tulotason ihmisten parissa. Onhan 5060 ihan hyvä päivitys vaikka RTX 3050-kortilla pelanneille. Tai GTX 1650 tai GTX 1630. Joku ei halua ostaa pari sukupolvea vanhaa huippumallia kun TDP on niin iso että merkkikoneen 300W poweri ei jaksa. Kun muistista ja kaikesta karsii niin saa pari wattia alemmaksi TDP:n ja kortin ilman lisävirtaliittimiä tai vaan yhdellä lisävirralla. Esim. about saman tehoisen 2080 Ti:n TDP on 250W ja 5060:n 145W. Uudemmissa on myös kaikki videopurut tehokkaammat.

Toivottavasti sieltä tulee vielä RTX 5050 näiden lisäksi. Ainakin jotain huhua ollut.
Toki myös 10/20/30-sarjalaiset on kysyttyjä tietyissä piireissä. Geforce GT 1010, GT 1030 ja GTX 1630 ovat jo hiukan vanhoja. Voisi olla mielenkiintoista nähdä, miten tehokkaasti toimii uusimman generaation RTX-ytimet kun on 64-bittinen muistiväylä ja 4x PCIe-väylä ja muistit rajattu esim. 2 tai 4 gigaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä vaikka Jayztwocentsin video aiheesta, 8 gigaa ei ole riittävästi enää. Testailevat esim. miltä näyttää kun loppuu muisti kesken 8 gigan korteilta, uusin Stalker oli ainakin ongelmissa, mutta heti kun vaihdetaan näyttikseen jossa 12 gigaa, niin pyörii paremmin:


Jos tosiaan on ostamassa jotain 200 euron näytönohjainta, niin joo 8 gigaa on ihan jees, mutta ei tässä hintaluokassa. :speechless:

Sama homma oman kokemuksen mukaan. Ajattelin 4GB:stä 8GB:hen päivitettyäni sen riittävän 1080p tarkkuudella Escape From Tarkovissa, mutta ilmeisesti liian vähän liian myöhään koska Unity päivitettiin uuteen versioon. Ostin siis 4060 8GB viime elokuussa. Taitaa olla päivityksen paikka jälleen.
 
Tämähän on maailman helpoin testattava Sampsalle. Hankkii 8GB:n kortin ja 16GB:n kortin. Sitten vaan mittaa fps:t normaalisti. Jos 16GB kortilla on suuria eroja, niin ei se 8GB riitä.

Periaatteessa tämä olisi ainakin oman youtube-videon paikka pelkästään 8GB vs 16GB -testille..
 
Tämähän on maailman helpoin testattava Sampsalle. Hankkii 8GB:n kortin ja 16GB:n kortin. Sitten vaan mittaa fps:t normaalisti. Jos 16GB kortilla on suuria eroja, niin ei se 8GB riitä.

Periaatteessa tämä olisi ainakin oman youtube-videon paikka pelkästään 8GB vs 16GB -testille..

Pari testiä. Hogwarts syö pirusti rammia, sopivilla asetuksilla ei niinkään vrammia.
The Last of Us 2, ei ole avoimen maailman peli, mutta on peli jossa kentät ovat laajoja ja grafiikka näyttävää.

WardensLegacy_vramusage_genericscene_1440p_high.png

TheLastofUs2_vramusage_genericscene_1440p_high.png
 
Mulla TLOU2 yli 11gb kun vaan lataan päävalikosta tallennuksen. Ei näillä muistinvarauslukemilla ole mitään merkitystä. Riittävyys varmistetaan vain suorituskykytestillä ja visuaalisella vertailulla.
 
Mulla TLOU2 yli 11gb kun vaan lataan päävalikosta tallennuksen. Ei näillä muistinvarauslukemilla ole mitään merkitystä. Riittävyys varmistetaan vain suorituskykytestillä ja visuaalisella vertailulla.
Itsellä on lukittu (kuten kuvasta näkyy) @80fps, riittää sulavaan grafiikkaan, dlss toki quality päällä. Visuaaliseen vertailuun täällä halutaan yleensä kaikki max ja näyttikseksi 5090, jolla sivussa pyörittää jo mummon kalsareitakin 3d:nä.
 
Itsellä on lukittu (kuten kuvasta näkyy) @80fps, riittää sulavaan grafiikkaan, dlss toki quality päällä. Visuaaliseen vertailuun täällä halutaan yleensä kaikki max ja näyttikseksi 5090, jolla sivussa pyörittää jo mummon kalsareitakin 3d:nä.

Se visuaalinen vertailu tehdään tietysti pienempimuistisen ja isompimuistisen kortin välillä. Tarkoitus on nähdä, jättääkö peli pienempimuistisella kortilla tarkimman tason tekstuurit lataamatta ja korvaa ne automaattisesti huonommilla.
 
Se visuaalinen vertailu tehdään tietysti pienempimuistisen ja isompimuistisen kortin välillä. Tarkoitus on nähdä, jättääkö peli pienempimuistisella kortilla tarkimman tason tekstuurit lataamatta ja korvaa ne automaattisesti huonommilla.
Voi kai sen kokeilla ihan samalla kortilla joka koneessa on että miten testissä oleva peli käyttäytyy.
 
Pari testiä. Hogwarts syö pirusti rammia, sopivilla asetuksilla ei niinkään vrammia.
The Last of Us 2, ei ole avoimen maailman peli, mutta on peli jossa kentät ovat laajoja ja grafiikka näyttävää.

WardensLegacy_vramusage_genericscene_1440p_high.png

TheLastofUs2_vramusage_genericscene_1440p_high.png
OT mutta suosittelen sitten ottamaan tuon dedicated vram usage ja power percentage asetukset pois päältä afterburnerista (monitoring ja OSD) normikäytössä, aiheuttaa stutterointia. Monitoring panel -> mouse2 -> show profiler panel, mukavia piikkejä jos tarkastelet.
 
Mistä tiedät, näkyykö pelissäsi normaalia huonompilaatuinen tekstuuri, tai latautuvatko tekstuurit hitaammin kuin pitäisi, ellei ole verrokkikorttia suuremmalla muistimäärällä?
Tieten tahtoen nuo kunkin pelin asetukset täytyy laittaa. Mulla on hieman viritetty toi 3080 muistikaistaa on vakiota enempi, se voi joskus vähän auttaa.
 
OT mutta suosittelen sitten ottamaan tuon dedicated vram usage ja power percentage asetukset pois päältä afterburnerista (monitoring ja OSD) normikäytössä, aiheuttaa stutterointia. Monitoring panel -> mouse2 -> show profiler panel, mukavia piikkejä jos tarkastelet.
Joo on tiedossa.
 
paikotellen 5060 ti samoissa joissain peleissä mitä B580, joissain parempi sitten. Mitä tuolta vähän katteli tuloksia:
Tää on kyllä jo vähän yllättävää. Hyvinkin selittää sitä että nVidia ei kauheasti halua nähdä 5060 non-ti revikoita, kun se lienee sen 15% vielä hitaampi kun Ti versio ja muistiakin on vähemmän.
 
Tää on kyllä jo vähän yllättävää. Hyvinkin selittää sitä että nVidia ei kauheasti halua nähdä 5060 non-ti revikoita, kun se lienee sen 15% vielä hitaampi kun Ti versio ja muistiakin on vähemmän.
Katsoitko @Eräilves linkkaaman arvostelun, vai luotitko vain hänen sanomaan "paikotellen 5060 ti samoissa joissain peleissä mitä B580, joissain parempi sitten"?

Minä meinaan katsoin nopeasti kaikki 186 testitulosta läpi:

B580 voitti AC Shadows@2160p, 23,3 fps vs. 23,1 fps (Ovat alle konsolitason molemmat, joten kevyempi 1440p antaisi paremman kuvan pelikelpoisista voimavaroista. Tällöin 5060 Ti on 8 % nopeampi)

B580 pääsi tasoihin 1 %-min. AC Shadows@2160p, 20,6 fps molemmat (En laskisi tätäkään, koska liian raskaat asetukset molemmille. Keventämällä 5060 Ti on nopeampi.)

Lopuissa fps-kuvaajissa (184 kpl, eri resoluutiot, rasteri, min, RT, PT) 5060 Ti on nopeampi kuin B580.

Miten tämä 5060 Ti:n voitto lähes kaikissa testeissä näkyy keskiarvoissa?

Rasteri 25 peliä:

1080p, 5060 Ti on 40,6 % nopeampi
1440p, 5060 Ti on 36,6 % nopeampi
(2160p, 5060 Ti on 30,7 % nopeampi)

Minimit, 25 peliä:

1080p, 5060 Ti on 35,7 % nopeampi
1440p, 5060 Ti on 32,8 % nopeampi
(2160p, 5060 Ti on 30,1 % nopeampi)

RT, 10 peliä:

1080p, 5060 Ti on 49,2 % nopeampi
1440p, 5060 Ti on 46,3 % nopeampi
(2160p, 5060 Ti on 164,9 % nopeampi)

Kaikissa olen verrannut hitaampaa vakio 5060 Ti:a, en Asus Primea. Keskiarvojen perusteella 5060 Ti on niin paljon nopeampi kuin B580, että myös 5060 tulee takuuvarmasti olemaan noissa keskiarvoissa nopeampi kuin B580 (yksittäisissä tuloksissa 8 Gt VRAM voi rokottaa).

 
Katsoitko @Eräilves linkkaaman arvostelun, vai luotitko vain hänen sanomaan "paikotellen 5060 ti samoissa joissain peleissä mitä B580, joissain parempi sitten"?

Minä meinaan katsoin nopeasti kaikki 186 testitulosta läpi:

B580 voitti AC Shadows@2160p, 23,3 fps vs. 23,1 fps (Ovat alle konsolitason molemmat, joten kevyempi 1440p antaisi paremman kuvan pelikelpoisista voimavaroista. Tällöin 5060 Ti on 8 % nopeampi)

B580 pääsi tasoihin 1 %-min. AC Shadows@2160p, 20,6 fps molemmat (En laskisi tätäkään, koska liian raskaat asetukset molemmille. Keventämällä 5060 Ti on nopeampi.)

Lopuissa fps-kuvaajissa (184 kpl, eri resoluutiot, rasteri, min, RT, PT) 5060 Ti on nopeampi kuin B580.

Miten tämä 5060 Ti:n voitto lähes kaikissa testeissä näkyy keskiarvoissa?

Rasteri 25 peliä:

1080p, 5060 Ti on 40,6 % nopeampi
1440p, 5060 Ti on 36,6 % nopeampi
(2160p, 5060 Ti on 30,7 % nopeampi)

Minimit, 25 peliä:

1080p, 5060 Ti on 35,7 % nopeampi
1440p, 5060 Ti on 32,8 % nopeampi
(2160p, 5060 Ti on 30,1 % nopeampi)

RT, 10 peliä:

1080p, 5060 Ti on 49,2 % nopeampi
1440p, 5060 Ti on 46,3 % nopeampi
(2160p, 5060 Ti on 164,9 % nopeampi)

Kaikissa olen verrannut hitaampaa vakio 5060 Ti:a, en Asus Primea. Keskiarvojen perusteella 5060 Ti on niin paljon nopeampi kuin B580, että myös 5060 tulee takuuvarmasti olemaan noissa keskiarvoissa nopeampi kuin B580 (yksittäisissä tuloksissa 8 Gt VRAM voi rokottaa).

Joo vastaamisen jälkeen kattelin... Aika isoja eroja on myös B580 suorituskyvyssä verrattuna Gamers Nexuksen tuloksiin tai jopa Hardware Unboxedin tuloksiin. TechPowerupilla B580 häviää useasti jopa 3060Ti:lle, kun taas näillä muilla se on keskimäärin sen 10% 4060:tta nopeampi. Ja esim yksittäisenä nostona Gamers Nexuksella B580 on Dying Light 1440p testissä jopa nopeampi kun 3070, häviten 5060Ti:lle 17%.

Ja joo, katselin vaan 1440p tuloksia koska se on se itseä kiinnostava resoluutio. TechPowerupin tuloserot liittyvät varmastikin valittuihin asetuksiin (niistä mainitaan vain että tpun oma asetussetti), nämä tämän tason kortit ovat niistä aika riippuvaisia.

Ja siis kyllähän 5060Ti on syytä ollakin nopeampi. Jimmsillä saa hyllystä suoraan molempia. 5060Ti 16GB maksaa 475 euroa, ja B580 12GB 330 euroa. B580 on 31% halvempi. Tästä syystä 5060 vs B580 on se mistä alunperin kyselinkin koska ne ovat hinnaltaan lähes tasoissa. Se jää nähtäväksi miten näiden kesken tilanne on.
 
.
.
Ja joo, katselin vaan 1440p tuloksia koska se on se itseä kiinnostava resoluutio. TechPowerupin tuloserot liittyvät varmastikin valittuihin asetuksiin (niistä mainitaan vain että tpun oma asetussetti), nämä tämän tason kortit ovat niistä aika riippuvaisia.
.
.
Nuo TPU:n asetukset olivat simppeleimmät mahdolliset. Sivulla kuusi lukee:
"
  • All games are set to their highest quality setting unless indicated otherwise.
"
Yhdessäkään rasteripelissä ei ollut mainittu muuta, joten kaikki pelit testattiin täysillä asetuksilla (ei tietysti säteenseurantaa, koska se testataan erikseen).

Sekoitit varmaan siihen, että ajavat oman testipätkän, "TPU custom scene"? Asetuksissa kuitenkaan ei ole mitään customia, vaan ovat tapissa.
 
  • Tykkää
Reactions: 100
Tämähän on maailman helpoin testattava Sampsalle. Hankkii 8GB:n kortin ja 16GB:n kortin. Sitten vaan mittaa fps:t normaalisti. Jos 16GB kortilla on suuria eroja, niin ei se 8GB riitä.

Periaatteessa tämä olisi ainakin oman youtube-videon paikka pelkästään 8GB vs 16GB -testille..
HUB testasi tätä jo viime generaatiossa. Tosin eipä suomenkielisestä videosta haittaakaan olisi.
 
Ne testit mitä näin niin kaikilla oli tuo 16Gt malli käytössä.
 
Hyvähän se on, että uusimmilla ominaisuuksilla olevia 8GB kortteja tulee, mutta niiden korttien kuuluisi olla 40- tai korkeintaan 50-sarjalaisia. Yli 300€ 8GB kortista on aivan liikaa. Vanhempia pelejä voi pelata muillakin korteilla ja uusia varten kannattaa suunnata katseet mielellään 16GB kortteihin.

Se on aika sama mitä genraatiota ovat kun eivät pysty hyvillä katseilla kuitenkaan tekemään niitä edullisemmin.
Eli parempi että tekevät uusilla siruilla. Noissa hinnat alkaen malleissa se se gpu siru ei muodosta kovin isoa osaa hinnasta, vaan kokoonpano, muut osat ja laivaus maksavat…
Eli joko saataisiin 400euron 4060 tai 400 euron 5060… Siinä ei olisi hinnassa käytännössä mitään eroa.
Jos 6060 tiputtaisi muistiväylän 96 bittiseksi, se saattaisi olla hitusen edullisempi…
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 419
Viestejä
4 741 397
Jäsenet
77 336
Uusin jäsen
Ryppykolo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom