NVIDIA takoi tekoälybuumin siivittämänä ennätyksiä murskaavan tuloksen

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 515


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
NVIDIAn vuosineljännekset kulkevat omaa tahtiaan yhtiön noudattaessa kalenterivuoden sijasta omia fiskaalivuosiaan. Nyt yhtiö on julkaissut fiskaalivuoden 2024 ja sen viimeisen neljänneksen tulokset.

NVIDIAn fiskaalivuoden 2024 kutsuminen vain onnistuneeksi olisi vähättelyä, sillä yhtiö rikkoi kaikki ennätyksensä tuloksessaan. Koko vuoden liikevaihto oli jopa 60,9 miljardia dollaria, mikä on peräti 126 % enemmän kuin fiskaalivuoden 2023 26,9 miljardin liikevaihto. Suurin osa tuloksesta on tekoälybuumin myötä järeistä laskentapiireistä saatua tulosta ja yhtiön kate kasvoikin 56,9 %:sta 72,7 prosenttiin. Yhtiön kulut pysyivät lähes ennallaan samalla kuin tulot kasvoivat jopa 681 % ja nettotulos 581 % 29,7 miljardiin dollariin.

Viimeisen neljänneksen kohdalla kasvua tapahtui liikevaihdossa 22 % edeltävään neljännekseen ja 265 % vuotta aiempaan nähden. Kate jatkoi kasvuaan kolmannen neljänneksen 74 %:sta 76 %:iin, kun vuotta aiemmin se oli 63,3 %. Yhtiön nettotulos neljänneksellä oli noin 12,3 miljardia dollaria, mikä on 33 % paremmin kuin kolmannella neljänneksellä ja jopa 769 % paremmin kuin vuotta aiemmin.

Yhtiön eri osastoja tarkastellessa datakeskuspuoli kattoi viime neljänneksen 22,1 miljardin dollarin liikevaihdosta ylivoimaisesti suurimman osan 18,4 miljardin liikevaihdollaan. Koko vuoden 60,9 miljardin dollarin liikevaihdosta datakeskukset kattoivat 47,5 miljardia dollaria. Pelipuoli polki viime neljänneksen paikallaan 2,9 miljardin liikevaihdolla, mutta koko fiskaalivuotta tarkastellessa myös se kasvoi 15 %. Ammattilaispuolella liikevaihto oli 463 miljoonaa dollaria eli 11 % edeltävää neljännestä enemmän ja autopuoli veisasi samaa virtta 281 miljoonan dollarin liikevaihdolla ja 8 %:n kasvulla. Koko vuoden aikana ammattilaispuolen liikevaihto kasvoi kuitenkin vain yhden prosentin 1,6 miljardiin, kun autopuolella kasvua liikevaihdossa oli 21 %.

NVIDIA uskoo yhtiön liikevaihdon olevan tulevalla neljänneksellä noin 24 miljardia dollaria, mikä tarkoittaisi suurimman kasvun olevan jo taittumassa, vaikkei laskua ole tietenkään näkyvissä hamassakaan tulevaisuudessa. Toisaalta kyse voi olla yksinkertaisesti myös siitä, ettei NVIDIAlla ole käytössään tuotantokapasiteettia sen suurempaan kasvuun.

Lähteet: NVIDIA, App Economy Insight @ X

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 843
Ei varmaan mene kauaa kun NVIDIA lähtee rakentamaan omaa piirituotantoa. Samoin voisi varmaan lopettaa väittelyn siitä onko piirien hinnoissa ilmaa. Jos rautavalmistaja tekee 70% katetta niin silloin on markkina-asetelmassa jotain pientä epätasapainoa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 938
Sijoittajapuhelusta napattua lainauksissa. Mun vajavainen tulkinta on, että kysynnän oletetaan pysyvän korkeampana kuin tarjonnan tämän vuoden ajan. Epävarmuustekijöitä niin paljon ettei uskalleta kuitenkaan ohjata kuin q1:en tulosta.

[ Okay. Yeah. Well, we guide one quarter at a time. But fundamentally, the conditions are excellent for continued growth calendar '24, to calendar '25 and beyond. And let me tell you why? We're at the beginning of two industry-wide transitions and both of them are industry wide.
Almost 80 vehicle manufacturers across global OEMs, new energy vehicles, trucking, robotaxi and Tier 1 suppliers are using NVIDIA's AI infrastructure to train LLMs and other AI models for automated driving and AI cockpit applications
For example, American Express improved fraud detection accuracy by 6% using NVIDIA AI.
We are on track to ramp H200 with initial shipments in the second quarter. Demand is strong as H200 nearly doubles the inference performance of H100
Q1 gross margins are benefiting from favorable component costs. Beyond Q1, for the remainder of the year, we expect gross margins to return to the mid-70s percent range.
Kohtuu haaste varmaan skaalata tuotantoa
Yeah. The first thing is overall, our supply is improving, overall. Our supply chain is just doing an incredible job for us, everything from of course the wafers, the packaging, the memories, all of the power regulators, to transceivers and networking and cables and you name it. The list of components that we ship -- as you know, people think that NVIDIA GPUs is like a chip. But the NVIDIA Hopper GPU has 35,000 parts. It weighs 70 pounds
Our InfiniBand business grew 5x year over year. The supply chain is really doing fantastic supporting us
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 938
Sijoittajat nielaisivat ai-syötin kurkkuun asti. AMD ja Nvidia kiipeävät oikein urakalla
1708629459727.png


1708629471418.png


SK Hynix myynyt jo koko 2024 vuoden HBM-piirien tuotannon. Kai kysyntä konesalipiireille jatkuu kovana, kun muistitkin alkavat olemaan kivenalla.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Markkina-arvo 1700 miljardia dollaria, arvioitu liikevaihto 60 miljardia. Aikamoista menoa taas...
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 938
Markkina-arvo 1700 miljardia dollaria, arvioitu liikevaihto 60 miljardia. Aikamoista menoa taas...
Q1 arvioitu liikevaihto 24miljardia. Jos menee tuolla Q1 tasolla koko FY25 niin 96miljardin liikevaihto ja gaap nettoliikevoitto jossain 50 miiljardin pinnassa. AMD:n lisa su ennustaa, että 2027 AI-konesali 400 miljardin markkina. Jos 400 miljardin markkina toteutuu ja nvidia vie siitä nykyisen 90% markkinaosuuden tilalta vaikka 70% ja muut 30% niin nvidian liikevaihto sisältäen pelipuolen, autot yms. voisi olla jossain 300 miljardin pinnassa.

Tulevaisuuttahan tuossa hinnoitellaan sisään. Miten käy niin paha sanoa. Mä myin nvidiaa salkusta tänään vähemmäksi. Edelleen kammottava ylipaino nvidian osakkeissa kiitos raketoivan osakekurssin.

Jos menee hyvin niin AI on kolmen aallon peli. Ensimmäinen aalto piirit/konesalit, toinen aalto isot toimijat(meta, microsoft, google,...) ja kolmosaallossa muut yritykset. Loppujen lopuksi suurimmat hyötyjät on softa/palvelutaloja vaikka näin alkuvaiheessa vaikuttaa piiri ja konesalipeliltä. Nvidia tekee paljon softaa ja voi hyötyä myös kolmosaallosta. Omniverse simulointi/design/..., isaac robottialusta, autopuolen softat+simulaattorit, bionemo lääkekehitys, clara lääketieteen kuvankäsittely(mri, ct, edge), radiopuolen signaalikäsittely jne.


edit. Näemmä nokiakin käyttää ainakin nvidian piirejä(ehkä ei softaa?) radiopuolella. Ihan uunituore diili: Nokia, Nvidia collaborate on AI for mobile networks
 
Viimeksi muokattu:

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Q1 arvioitu liikevaihto 24miljardia. Jos menee tuolla Q1 tasolla koko FY25 niin 96miljardin liikevaihto ja gaap nettoliikevoitto jossain 50 miiljardin pinnassa. AMD:n lisa su ennustaa, että 2027 AI-konesali 400 miljardin markkina. Jos 400 miljardin markkina toteutuu ja nvidia vie siitä nykyisen 90% markkinaosuuden tilalta vaikka 70% ja muut 30% niin nvidian liikevaihto voisi olla jossain 300 miljardin pinnassa.

Tulevaisuuttahan tuossa hinnoitellaan sisään. Miten käy niin paha sanoa. Mä myin nvidiaa salkusta tänään vähemmäksi, mutta edelleen kammottava ylipaino nvidian osakkeissa kiitos raketoivan osakekurssin.

Jos menee hyvin niin AI on kolmen aallone peli. Eka aalto piirit, toinen aalto isot toimijat(meta, microsoft, google) ja kolmosaallossa muut yritykset. Loppujen lopuksi suurimmat hyötyjät on softa/palvelutaloja vaikka näin alkuvaiheessa vaikuttaa piiri ja konesalipeliltä.

No selkeästi olet perehtynyt paremmin, mutta on tuohon ihan älyttömät odotukset ladattu osakkeeseen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 938
No selkeästi olet perehtynyt paremmin, mutta on tuohon ihan älyttömät odotukset ladattu osakkeeseen.
Täysin samaa mieltä noista odotuksista. Peli osakemarkkinoilla tuntuu olevan sellaista momentumin ja trendin ratsastamista ettei mitään rajaa. Joku lähtee keulimaan, jengi hyppää mukaan ja myöhemmin tullaan kovaa takaisin todellisuuteen. Vaikea sanoa, että onko myöhemmin viikon, kuukauden vai vuosien päästä.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 938
radiopuoli ei ehkä ole se tarkin määritelmä kun ei SDR kuitenkaan liene kyse. Jos pitäisi veikata niin kyseessä on verkon kuuluvuuden hallinta asiakasmäärät ja liityntätyypit huomioiden.
Olen käsittänyt, että nvidia haluaisi ajaa 5g/... algoritmeja gpu:lla. Softalla tehty radio mikä skaalaa kun lisätään laskentatehoa. Sekaan jotain konealgoritmeja yms. kun on laskentatehoa ja joustavuutta. En ole tuon alan expertti niin joudun tuon RAN:in yksinkertaistamaan. Todellisuus varmaan melkoisen monimutkainen kokonaisuus missä mukana myös toiveita tulevaisuudesta. Haaveet eroavat ensimmäisistä toteutuksista.

Nvidia puuhaa ainakin ericssonin kanssa
A major industry challenge is how to virtualize the complete RAN solution in a cost-, size- and energy-efficient way, comparable with traditionally built RAN networks. The collaboration seeks to examine how these challenges can be addressed in a commercially viable way.

Nokia diilistä. Linkissä enemmän kuin lainauksissa
Nokia will collaborate with NVIDIA on Cloud RAN solutions that leverage the NVIDIA Grace™ CPU Superchip for Layer 2+ processing, Nokia’s high-performance, energy-efficient In-Line Layer 1 (L1) accelerator technology, and Cloud RAN software. Additionally, Nokia will use NVIDIA GPUs for AI applications and vRAN acceleration, paving the way for AI-RAN.
  • Collaboration to focus on Cloud RAN solutions that leverage advanced NVIDIA Grace CPUs and NVIDIA GPUs, Nokia’s In-Line accelerator technology and Cloud RAN software
  • Enhances Nokia’s anyRAN approach that improves choice and flexibility in Cloud RAN solutions
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 693
Tässähän voi olla mielenkiintoista se, että kauanko Nvidia jatkaa pelipuolen näyttiksiin/tuotteisiin resurssien tuhlaamista. Kaikki kapasiteetti menee moninkertaisella katteella tietokeskuksiin ja eivät nuo pelinäytönohjainten tutkimus- ja kehitys-kulut paljoa auta noihin tietokeskuskorttien vastaaviin. Miksi siis käyttää rajallista kapasiteettia tuotteeseen X josta saa 10 pistettä tuottoa kun tuotteesta Y saa 20 pistettä tuottoa?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 938
Tässähän voi olla mielenkiintoista se, että kauanko Nvidia jatkaa pelipuolen näyttiksiin/tuotteisiin resurssien tuhlaamista. Kaikki kapasiteetti menee moninkertaisella katteella tietokeskuksiin ja eivät nuo pelinäytönohjainten tutkimus- ja kehitys-kulut paljoa auta noihin tietokeskuskorttien vastaaviin. Miksi siis käyttää rajallista kapasiteettia tuotteeseen X josta saa 10 pistettä tuottoa kun tuotteesta Y saa 20 pistettä tuottoa?
Juuri sillä hetkellä kun kotikoneissa AI lähtee lentoon niin nvidia ottaa exitin kotikoneista? Useat tulolähteet pitävät firman perustan vakaana. AI Boom voi tussahtaa,... DGPU bisneksen ip:ta käytetään muuallakin kuin pelikoneissa. AI PC:ta hypetettiin kovaa CES:ssa. Kai se kesän windows 11 päivitys sitten tuo AI AI AI fiitsöreitä, ts. copilotin joka hommaan ja softaan?

DGPU 10 miljardia+ bisnes vuosittain tällä hetkellä. Ei tuo nyt ihan mitättömän kokoluokan bisnes ole. DGPU bisnes ruokkii myös embedded ja autopuolta, kun siellä käytetään kuluttaja gpu:ta sekä standalone moodissa että integroituna soc:iin. Nvidian dgpu:ta käytetään myös enterprise puolella tyyliin omniverse ja kaikki sen eri variaatiot. Jossain vaiheessa geforce now voi oikeasti olla iso juttu(pilvipelaaminen).

ARM pohjaiset ai windows koneet tulossa tän vuoden puolivälissä. Qualcomilla ajallinen yksinoikeus. ARM+windows+ai pc avaa mahdollisuuden nvidian APU:lle. Uusi kasvuväylä missä dgpu bisneksen ip:ta integroidaan SOC:iin(apu).

Jos ei muuten niin lisensoinnin kautta tulee nvidia-pohjaista arm windowsia. Mediatek:lla lisenssi ja aikeita tehdä asioita

MediaTek plans to integrate a graphics processing unit (GPU) based on one of Nvidia’s microarchitectures into its SoCs (system-on-chip) for smartphones and Windows-on-Arm mobile PCs, reports DigiTimes

Jos dgpu puolella jotain radikaalia tapahtuu niin ehkä tuotesykli hidastuu. Tyyliin 3v välein päivitykset kahden vuoden sijaan. Tosin tämä vaatisi sen, että myös amd hidastaisi tuotesykliä, kun muuten tarvii uusi tuote tuoda about samoihin aikoihin ulos kuin kilpailijakin.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 693
Juuri sillä hetkellä kun kotikoneissa AI lähtee lentoon niin nvidia ottaa exitin kotikoneista? Useat tulolähteet pitävät firman perustan vakaana. AI Boom voi tussahtaa,... DGPU bisneksen ip:ta käytetään muuallakin kuin pelikoneissa. AI PC:ta hypetettiin kovaa CES:ssa. Kai se kesän windows 11 päivitys sitten tuo AI AI AI fiitsöreitä, ts. copilotin joka hommaan ja softaan?

DGPU 10 miljardia+ bisnes vuosittain tällä hetkellä. Ei tuo nyt ihan mitättömän kokoluokan bisnes ole. DGPU bisnes ruokkii myös embedded ja autopuolta, kun siellä käytetään kuluttaja gpu:ta sekä standalone moodissa että integroituna soc:iin. Nvidian dgpu:ta käytetään myös enterprise puolella tyyliin omniverse ja kaikki sen eri variaatiot. Jossain vaiheessa geforce now voi oikeasti olla iso juttu(pilvipelaaminen).

ARM pohjaiset ai windows koneet tulossa tän vuoden puolivälissä. Qualcomilla ajallinen yksinoikeus. ARM+windows+ai pc avaa mahdollisuuden nvidian APU:lle. Uusi kasvuväylä missä dgpu bisneksen ip:ta integroidaan SOC:iin(apu).

Jos ei muuten niin lisensoinnin kautta tulee nvidia-pohjaista arm windowsia. Mediatek:lla lisenssi ja aikeita tehdä asioita



Jos dgpu puolella jotain radikaalia tapahtuu niin ehkä tuotesykli hidastuu. Tyyliin 3v välein päivitykset kahden vuoden sijaan. Tosin tämä vaatisi sen, että myös amd hidastaisi tuotesykliä, kun muuten tarvii uusi tuote tuoda about samoihin aikoihin ulos kuin kilpailijakin.
Eipä sillä väliä vaikka näytönohjainbisnes olisi 100 miljardin bisnes jos ne samat resurssit toisaalle laittamalla saisi tuplat. Sit toki jos resurssit on rajattomat (mitä ei ole) niin voi sohia joka suuntaan. Oon aika varma, että kuluttajille tuleva AI toimii verkon yli jolloin ne resurssit on niistäkin tietokeskuksissa. Kotikoneissa voi jotain pientä olla, mutta bisnes on myös pienempi. Toki sen tyylistä tekemistä, että itse suunnittelee grafiikkakiihdyttimiä ja myy lisenssejä muille on hyvää kun ei tarvitse leikata osuutta omasta tuotantokapasiteetista. Mielenkiintoista nähdä miten Nvidia tämän ratkaisee, lähteekö se myös piirin valmistukseen mukaan vai miten se saa riittävästi tuotantokapasiteettia, kun siitä samasta kapasiteetista kilpailee moni firma.

Ilmeisesti Nvidia lähtee myös syvemmälle softabisnekseen tarjoten AI-moottoria jonkinlaisella lisenssihinnoittelulla.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 938
Eipä sillä väliä vaikka näytönohjainbisnes olisi 100 miljardin bisnes jos ne samat resurssit toisaalle laittamalla saisi tuplat.
Ei se ihan noin kuitenkaan toimi, että peligpu resurssit olisivat kokonaan pois konesalista. Ne resurssit mitkä on pois niin pelibisnes tuottaa niin paljon voittoa, että on triviaali palkata lisää väkeä. Pitää myös huomioida, että peli ip:ta menee muihinkin kuin pelituotteisiin, esimerkkinä autobisnes, omniverse ja tulevaisuuden pilvipelaaminen(geforce now). Pian myös arm windows AI PC läppärit nvidian APU:lla joko nvidian tai lisensoijien toimesta.

CUDA ja kuluttaja gpu:n käyttäminen työkoneissa tukee myös konesalibisnestä. Aika moni AI devaaja käyttää lokaalikoneessa 4090:sta tai muuta nvidian peligpu:ta tai peligpu:sta tehtyä pro kortti(ada rtx 6000 vaikkapa)

Piirisuunnittelussa on monia asioita mitä ei tehdä koko ajan. Nvidia ajastaa tuotteet liukuhihnaksi missä sama tyyppi tekee samaa asiaa eri piirien kanssa. Esim. piirien layout ja tapeout menee nvidialla liukuhihnana. Ensin tulee B100(konesalipiiri), sitten B202(lippulaivapelipiiri), sitten B20x-piirit, autopiirit ja sitten sama uudestaan lähtien konesalipiiristä. Muutama yhden asian superosaaja hyppää piiristä toiseen tehden samaa asiaa. Jos liukuhihnaa ei olisi niin osa porukasta olisi joko tuotteiden välissä toimettomana tai pitäisi olla useampia hattuja päässä että tehdään ensin asiaa X ja sitten asiaa Y ja sitten Z. Moni asia kuten vaikka uuden tuotantoprosessin ymmärtäminen testipiirien avuilla myös halvempaa kun voidaan kulu kuolettaa useamman eri tuotteen avulla.

Autopuoli, robotit, omniverse käyttää kuluttaja gpu piirejä tai kuluttuja gpu ip:ta.




 
Viimeksi muokattu:

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 693
Ei se ihan noin kuitenkaan toimi, että peligpu resurssit olisivat kokonaan pois konesalista. Ne resurssit mitkä on pois niin pelibisnes tuottaa niin paljon voittoa, että on triviaali palkata lisää väkeä. Pitää myös huomioida, että peli ip:ta menee muihinkin kuin pelituotteisiin, esimerkkinä autobisnes, omniverse ja tulevaisuuden pilvipelaaminen(geforce now). Pian myös arm windows AI PC läppärit nvidian APU:lla joko nvidian tai lisensoijien toimesta.

Piirisuunnittelussa on monia asioita mitä ei tehdä koko ajan. Nvidia ajastaa tuotteet liukuhihnaksi missä sama tyyppi tekee samaa asiaa eri piirien kanssa. Esim. piirien layout ja tapeout menee nvidialla liukuhihnaana. Ensin tulee B100(konesalipiiri), sitten B202(lippulaivapelipiiri), sitten B20x-piirit, autopiirit ja sitten sama uudestaan lähtien konesalipiiristä. Muutama yhden asian superosaaja hyppää piiristä toiseen tehden samaa asiaa. Jos liukuhihnaa ei olisi niin osa porukasta olisi joko tuotteiden välissä toimettomana tai pitäisi olla useampia hattuja päässä että tehdään ensin asiaa X ja sitten asiaa Y ja sitten Z. Moni asia kuten vaikka uuden tuotantoprosessin ymmärtäminen testipiirien avuilla myös halvempaa kun voidaan kulu kuolettaa useamman eri tuotteen avulla.
En tarkoitakaan, että piirien suunnittelussa tulisi resurssit vastaan. Sen sijaan miksi käyttää TSMC:n kapasiteettia painaen jotain 4060-piiriä, kun samaa kapasiteettia voisi käyttää painamaan tietokeskuksen AI-piirejä moninkertaisella katteella. Sitä juuri tarkoitin että Nvidialle piirien suunnittelu ja lisensointi on sinällään hyvää bisnestä, kun se ei syö heidän tuotantokapasiteettia kuin välillisesti. Varmana pelipiireistä saadaan hyötyä muuallekin, mutta tuntuu että aika vähiin tuo voi jatkossa jäädä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 938
En tarkoitakaan, että piirien suunnittelussa tulisi resurssit vastaan. Sen sijaan miksi käyttää TSMC:n kapasiteettia painaen jotain 4060-piiriä, kun samaa kapasiteettia voisi käyttää painamaan tietokeskuksen AI-piirejä moninkertaisella katteella. Sitä juuri tarkoitin että Nvidialle piirien suunnittelu ja lisensointi on sinällään hyvää bisnestä, kun se ei syö heidän tuotantokapasiteettia kuin välillisesti. Varmana pelipiireistä saadaan hyötyä muuallekin, mutta tuntuu että aika vähiin tuo voi jatkossa jäädä.
Tällä hetkellä ei ole pulaa piirien tuotantokapasiteetista. Pulaa on konesalipuolella piirien paketoinnista. Paketointi liittyy hbm-muisteihin mitä ei käytetä kuluttajapuolella. Muutenkin apple on paljon isompi asiakas ja käyttää paljon enemmän kapasiteettia kuin nvidia. Jos nvidia haluaa lisää piirejä(piikiekkoja) tsmc:lla on kyky tehdä niitä. Toisin sanoen konesali ja pelipuoli eivät kilpaile tuotantokapasiteetista. Siitä, että rajoite on paketointi on sanottu sijoittajapuhelussa ja muissa lähteissä nvidian ja myös tsmc:n toimesta.

Yksi lähde paketointi, en jaksa kaivaa sijoittajapuheluden logeja tähän hätään: NVIDIA: GPU Supply Issues Involve Packaging, Not Chip Wafers

Konesalipiirien paketointiin liittyen tsmc tuplaa paketointikapasiteetin 2024 aikana. Nvidia ostaa myös lisää paketointikapasiteettia intelin kautta

 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 693
Tällä hetkellä ei ole pulaa piirien tuotantokapasiteetista. Pulaa on konesalipuolella piirien paketoinnista. Paketointi liittyy hbm-muisteihin mitä ei käytetä kuluttajapuolella. Muutenkin apple on paljon isompi asiakas ja käyttää paljon enemmän kapasiteettia kuin nvidia. Jos nvidia haluaa lisää piirejä(piikiekkoja) tsmc:lla on kyky tehdä niitä. Toisin sanoen konesali ja pelipuoli eivät kilpaile tuotantokapasiteetista. Siitä, että rajoite on paketointi on sanottu sijoittajapuhelussa ja muissa lähteissä nvidian ja myös tsmc:n toimesta.

lähde paketointi: NVIDIA: GPU Supply Issues Involve Packaging, Not Chip Wafers

Konesalipiirien paketointiin liittyen tsmc tuplaa paketointikapasiteetin 2024 aikana. Nvidia ostaa myös lisää paketointikapasiteettia intelin kautta

Nonii, okei se selittää. Jotenkin olin antanut itseni ymmärtää että nimenomaan tuo piirituotanto on myyty loppuun, mutta joo siinä tapauksessa varmasti on järkeenkäypää jatkaa myös pelipuolen tuotteita.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 938
Nonii, okei se selittää. Jotenkin olin antanut itseni ymmärtää että nimenomaan tuo piirituotanto on myyty loppuun, mutta joo siinä tapauksessa varmasti on järkeenkäypää jatkaa myös pelipuolen tuotteita.
Viime vuoden lopulla kiinalaiset ostivat kaikki 4090:et mitä irtosi(pakotteet). Super-päivityksen takia myös parin tuotteen tekeminen lopetettiin ja yritettiin myydä varastoja tyhjäksi ennen uuden mallin julkaisua ja myytiin hetki eioota/hyllyt vaikutti tyhjiltä.

Ei tuota pakotetta ja kiinalaisten ostoryntäystä varmaan nvidia osannut ennakoida. Laitat tilauksen sisään niin menee joku 4kk ennen kuin tuotteet on kaupanhyllyllä. Piirihommissa vaikea reagoida äkillisiin kysynnän kasvuihin/loppumisiin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 938
Maksoi veroa 1.8B$????
Kaikenlaisia syitä tuohon. Linkin päässä TLDR. Lainauksessa yksi, mutta ei kaikki syyt verotuksen keveyteen
The Chips and Science Act passed last August to boost the US semiconductor supply chain with research and development means Nvidia receives a 25% tax credit for investments in semiconductor manufacturing. The law appropriates $52.7 billion over five years in the form of grants and loans to incentivize chip making in the US. The firm also enjoys tax benefits for attracting foreign direct investment inflows into the US AI market.
While US companies pay federal corporate income taxes levied at 21% or (8.84% in California where Nvidia is based), tax breaks expanded by the 2017 Tax Cuts and Jobs Act as well as the CARES Act enacted in 2020 meant 55 big corporations in the US paid nothing in corporate taxes that year. Instead of paying a collective total of $8.5 billion, they received $3.5 billion in tax rebates, amounting to $12 billion in corporate tax breaks. Nvidia is a beneficiary of these two laws.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 133
Viestejä
4 193 305
Jäsenet
70 686
Uusin jäsen
muronkeharit88y

Hinta.fi

Ylös Bottom