Oletko kokeillut esim Geforce Now lähiaikoina käyttäen 5g standalone/kuitua? Moni ei varmasti huomaisi että ei kyseessä natiivi pelaamista vieressä olevalla tehokkaalla tietokoneella.
Nuo hiiri, joystick, ratit yms ongelmat on jo selätetty suurimmaksi osaksi, eli kytket ne päätelaitteeseen esim ohut ja hyvän akkukeston omaavaan kannettavaan tai mini pc.
Nykypäivänä pystyy jo esim Shadow tech jopa VR lasien pelejä pelaamaan, tosin Suomeen sitä palvelua ei ole vielä tullut.
Kyseinen Shadow palvelu siis kokonainen tietokone mutta se on toisella puolella maata/toisessa maassa joka netin kautta vie käyttäjän inputin(esim hiiri, näppäimistö, peliohjain, joystick, ratti) koneelle ja striimaa kuvan ja äänen käyttäjälle. Kyseinen palvelu tosin kallis verrattuna vastaavaan itse koottuun koneeseen mutta kyllä varmasti hinnat tippuvat jos kilpailua syntyy.
Itse tosin en usko että erillisten näytönohjaimien myynnin loppuvan vielä kymmenen vuoden päästä kuluttajille mutta varmasti pilvipeluu tulee enemmän korvaamaan sitä ja riskinä pilvipeluussa on että kilpailua ei niillä eri palveluilla olisi ja sitten hinnat karkaavat käsistä.
Tässä ketju jossa voi paremmin keskustella pilvipelaamisesta jos kiinnostaa:
Itse tosiaan kiinnostunut yleisellä tasolla pilvipelaamisesta erityisesti ajatellen ihmisiä jotka eivät halua/ole varaa ostaa kunnon pelitietokonetta. Muutamia joista lukenut(osaa kokeillut valokuidulla) ja mietteitä niistä: Nvidia geforce now: ilmainen tunnin peliaika jonotuksella, 10 euroa...
bbs.io-tech.fi